01 Тамыз, 2013

«Бірегей Бердібектің бер бағасын...»

1778 рет
көрсетілді
15 мин
оқу үшін

Б СокпакбаевБұдан біразырақ бұрын «Ұлысымның ұйытқысы – Оң­түстік» атанған алтын құрсақты аймағыңыздың алыстағы ауданында алашыңыздың аса көрнекті суреткері, ұлтыңыздың ұлағатты қаламгері, шы­найы­лықтың шыңына шыққан шы­ғар­машылық өкілі, балалар әдебиетінің зергері Бердібек Соқ­пақбаевқа арналған кеш ұйымдастырылды. Бір ақыны­мыз сонда: «Елегей егемен ел ер-данасын; Бірегей Бердібектің бер бағасын!» деп өлең оқыған.

 

Б СокпакбаевБұдан біразырақ бұрын «Ұлысымның ұйытқысы – Оң­түстік» атанған алтын құрсақты аймағыңыздың алыстағы ауданында алашыңыздың аса көрнекті суреткері, ұлтыңыздың ұлағатты қаламгері, шы­найы­лықтың шыңына шыққан шы­ғар­машылық өкілі, балалар әдебиетінің зергері Бердібек Соқ­пақбаевқа арналған кеш ұйымдастырылды. Бір ақыны­мыз сонда: «Елегей егемен ел ер-данасын; Бірегей Бердібектің бер бағасын!» деп өлең оқыған.

«Балалық шаққа саяхат», «Жекпе-жек», «Менің атым Қо­жа», «Қайдасың, Гауһар?» повес­тері, «Өлгендер қайтып кел­мейді», «Бурыл ат», «Әріпбай және көкжал қасқыр», «Бір қалта құрт», «Ұлтан оқиғасы», «Көйлек мәселесі», «Мен қалай үйлендім» атты әңгімелері. Бұ­лар – Бердібек Соқпақбаевтың таң­дамалы делінетін туындылары ғана.

Жоғарыда, сөзіміздің біс­міл­ләсінде жергілікті ақы­ны­мыздың өлеңінен қос қатарды келтірдік қой. Шынында да, қазақ прозасындағы қазақы құнарлы, қазақы қарапайымдылық деп аталатын шеберліктің қайталанбас ұлы мектебін Бейімбет Майлин бастаса, Бердібек Соқпақбаев – сол ұлы мектебіңіздің керегесін, яғни қазақ қара сөзінің, қазақ көркем әдебиетінің көкжиегін кеңейтуімен кемел тұлға.

Жазушы Бердібек Соқ­пақ­баевтың тұспалға толы, аста­ры алуан туындыларын оқы­майтын, білмейтін бала-шаға да, жас та, жасамыс та жоқтың қасы еді. Кезінде. Кеңестік зама­ны­ңызда. Соқпақбаев бірде-бір шығармасында сол қо­ғамыңызды, сол заманы­ңыз­ды, партияңыз бен үкіме­тіңіз­ді мадақтаған жоқ. Соқпақ­баев­тың «сойылы» кере­ғар сілтенетін. Астар мен тұс­пал­ды тәптіштейтініміз сондық­тан. Бір таңданарлығы – Бер­ді­бегіңіздің кез келген шығармасы Тәуелсіздік алғаннан кей­ін де жаппай оқылғаны. Қа­зір де кітап оқымайтын, оқыл­май­тын уақытта да оқылып жүр­гені. Ертең де, келешекте де оқылатыны. Сенбесеңіз, ғалам­торды қарап байқаңыз. Иланбасаңыз, кітапханаларға барып, сұрастырып көріңіз. Әгәрки, Бердібек Соқпақбаевтың туындыларын «Менің атым Қожа», «Өлгендер қайтып келмейді», «Балалық шаққа сая­хат», «Қайдасың, Гауһар?» деген атпен басып шығарып, кітап дүкендеріне түсірсеңіз бар ғой, жылдар бойы өтпей жатқан жинақтардан жүз есе жылдамдықпен тарап-ақ кетер еді-ау.

Соқпақбаев ешқандай да сый-құрмет көрмеді. Көрсете алмадық. Қаламгердің қадір-қасиетін, повестері мен әңгі­ме­лерінің, романының құнды­лық­тарын біле тұрып, білгіміз келмеді. Кеңестік кездің билігі, яки үкіметі мен партиясы ба­ға­ламады. Бағалағысы жоқ еді. Көзі тірісінде күндестіктің, іш­тарлықтың, бақастықтың қыл шылбырымен қылқындырудан танбадық. Табиғи, тума да тұ­ма талантын көре алмадық. Әр­бір әңгімесін, әрбір повесін бас көтермей оқып, қалай аяқ­та­ғанын аңғармай да қалып, тамсанып, таңғалып отыратын талай-талай қаламдастарының іштерін қызғаныштың қызыл иті тырнап: «Бұлай жазуға болмайды. Бүйтіп кез келген адам жазады», десетін. Алайда, сондайлардың өздері Соқпақбаев соқпақтарының маңайына да жолай алмас-ты.

Бердібегіңізді тірісінде не­лік­тен бағаламады? Себебі сол, Бер­дібегіңіз бірбеткейтұғын. Тай­салмайтын турашылдығы тота­литаризм талаптарына қай­шытұғын. Болмыс-бітімін­де жағымпаздық пен жан­дай­шаптықтың, жылпостықтың жұрнағы да жоқтұғын. Ол еш­кімнен ештеңе сұрамаған. Ишаралап иек көтермеген. Төменшік тартып басын имеген. Талант тазалығы, дарын дара­лығы, кірпияздығы көп жұрт­тарыңызға ұнай бермес-ті. Білетіндердің бедерлеуінше, Бердібегіңіз әзіл-оспаққа орасан болған. Осып-осып жібергенді кім жаратсын? Қалжыңы қа­лың­дығына қарамастан, қа­тар-құрбы қаламдастарына да аса ашылмаған. Қоғамына да, заманына да, адамына да кү­рең­қабақтау кейіс көрсетумен өткен де кеткен.

Соқпақбаевыңыздың соқ­пақтары сонылығымен сындарлы. Соқпақбаев стилі өте-мө­те түсініктілігімен, солай бо­ла тұра жұмбақтары жасыры­нып жататын қат-қат қат­пар­ларымен қымбат-ты. Бір қарағанда, қолына қалам ұстаған кез келген «нанталап» жаза салатындай секілденер. Оп-оңай, жеп-жеңіл өрілгендей көрінер. Солай сезілер. Олай ойласаңыз, оңбай қателесесіз. Ондай қарапайымдылыққа, Бейімбет бастаған, Бердібек биіктете білген қазақы құнарлы қазақы қарапайымдылыққа екінің бірі емес, мыңның да емес, миллионның бірі оңайлықпен қол арта алмас. Майлиннің ғана мәнері. Соқпақбаевтың ғана стилі. Өрнектері. Бейімбетіңізге де Алладан айрықша бақ боп қонған. Дүрия дарын. Бер­ді­бегіңізге де бір ғана Хақ тағала даралай дарытқан. Табиғат ана ар­қылы аямай төккен. Төгілме талант.

Өзінше неге өршеленіп отыр демеңіз. Өзгелерге де құлақ қо­йы­ңыз. Бақастықтан бойла­рын аулағырақ ұстағандар баға­сын білген. Білгенін бедерлеген. Жүректегілерін жазған. Қа­зағыңыздың Қадыры, алашы­ңыз­дың ақиық ақыны, шандоз шайыры Мырза Әлі бүй деген: «Бәріміз де бала болдық. Қазір есейдік, ересек тарттық. Дегенмен, сонау кезіміздегідей пәк емеспіз. Ал сол көңіл-күйімізді айна-қатесіз бейнелеген «Менің атым Қожаны» барлығымыз оқып шықтық. Біз соны жазған Бердібек ағамызға сол кезде-ақ Мемлекеттік сыйлығын сыйлап қойғанбыз».

Әнекиіңіз. Көрдіңіз бе?! Соқпақбаевтың «Менің атым Қожасы» да, «Балалық шаққа саяхаты» да, «Өлгендер қайтып келмейдісі» де, әңгімелерін «Қайдасың, Гауһар?» ат­ты ғажайып хикаятымен топ­та­саңыз да, әрқайсысы бір-бір Мемлекеттік сыйлыққа әбден-ақ лайық еді. Амал қанша, берілмеді бірегей Бердібекке. Қайран, Қадыр ағамыз сонау алпысыншы жылдарыңыздың орта тұсында-ақ сыйлап қойған екен. Мемсыйлығыңызды. Өзінше. Ел көкейіндегіні елгезек сезіп. Мың алғыс!

Турасынан тартатын таза ағаларымыздың тағы бірі Мұ­за­фар Әлімбаевты тыңдаңыз: «Бердібек Соқпақбаев − сөзіне берік, ісіне ұқыпты жан. Мен білетін жазушылардың ішіндегі қарапайым, шаруақоры. Өзіне де, өзгеге де қатал, тура, әділ. Тіл өнерінде де солай: әр сөздің, әр сөйлемнің өз орнында тұрғанын қалайды. Бердібек Соқпақбаевтың кітаптарының соңғы бетін жапқанда, өзіңнің ең тату-тәтті дос, жолдастарыңды ұзақ сапарға шығарып салғандай боласың. Қимайсың. Көңілің бұзылады. Жазушы үшін бұдан асқан бақыт болуы мүмкін емес».

Классик қаламгеріміз Тахауи Ахтанов та ағынан жарылады: «Қожа бейнесі – қазақ балалар әдебиетіне қосылған қомақты олжа. Оның еңсесі барған сайын биіктеп, Марк Твеннің Том Сойерімен, Аркадий Гай­дардың Тимурымен, қазақ фольк­лорының Тазша баласы­мен тай­таласпай-ақ, тіпті соларға жете­қабыл жүргенінің өзі әдебиетіміз үшін аз бедел ме?!».

«Жазады – түбін түсіріп ба­рып бір-ақ тоқтайды. Бұл – Бер­дібектің шырайы, Бердібекке ғана тән нәрсе», – дейді Сайын Мұратбеков. «Саясаттан сая іздемей, ресми идеологияны ықтамай өткен Бердібек шы­ғар­маларында өз тенденциясын берік ұстанып, сонысынан айнымай, ақиқатшылдықты темір­қазық тұтты. Өзі қалтқы­сыз білетін өмірді ғана қалт­қысыз жазып кетті», – дейді жасандылыққа жаны қас қалам­геріңіз Қастек Баянбай.

Ойпырай! Дейсіз. Осыншама ойып-ойып бәдізделген байып­тамаларға қарамастан, Бердібек Соқпақбаев неге бағасын ала алмаған?! Мемсыйлықтан қалай­ша қағыс қалған?!

Енді өткен ғасырыңызды қоя тұрып, қазіргі кезеңге ке­лейік. Бүгініміздің үніндей, Тәуелсіздігіміздің гүліндей білімпаз баламыз, сын әлемін­дегі сонылықтың үлгісін та­ны­тып жүрген талантымыз Амангелді Кеңшілікұлы ақи­қат­шыл атасы Бердібек Соқпақ­баевтың қаламынан туған шығармаларда иненің жасуындай да жасандылық жоқ екенін жан-жақты дәлелдейді. Оқырман өспірім, жаны мөлдір жас өскін кезіндегі әсері арқылы. Қазіргі қазақ сынындағы шертпе күйшідейін шымырлата шер тарқатар, тұңғиыққа тартар сырлы сазы арқылы. Амангелдінің Бердібек хақындағы дүр дүние­сінен үзінді келтірсек, ұзаң­қырап кетерміз. Әркімнің өз көзімен зейіндей зерделемегі абзал шығар.

Ғаламторсыз отыра алмай­сыз. Қарайсыз. Бүгінгі оқыр­ман­дарыңызға қосыла толғанасыз: «Бердібек ағамыз шынында да өз бағасын ала алмай жүрген ұлы жазушы», «Өкінішке қарай, Бердібек туралы газет беттерінде өте аз айтылады». Амангелді жақсы айтыпты. «Ол кісі балалар жазушысы ғана емес, бала туралы айта отырып, үлкен мәселе көтерген классик». «Бердібек ағамыз – қазақтың Марк Твені». «Кітап дүкендерінен Бердібек Соқпақбаевтың дүниелерін қанша іздесек те, таппаймыз». «Соқпақбаев шығармалары балаларды жақсы іспен айналысуға талпындыратын үлгі-өнегеге толы деп есептеймін. «Жекпе-жекті» оқыған соң менде спортқа деген құлшыныс пайда болып, бокспен айналысуға итермеледі».

Мінекиіңіз, осылайша жал­ғасар ой-пікірлер аз емес.

Бүгінгі таңдағы бұла талант иелерінің бірі, жаңашыл ізденістерімен сүйсінтіп жүрген жас қаламгер Алмас Нүсіп баламыз да біразырақ бұрын «Қазақ әдебиеті» газетінің тұтас бетінде Бердібек атасының туындылары турасында тебіреніске түсті. Күні кеше ғана іргелі суреткеріміз Дүкенбай Досжанның дүниесін «Жұлдыз» журналынан оқып ризаландық. Дүкең «Бердібек Соқпақбаев» атты эссесінің соңында бүй депті: «Көп ұзамай, ешкімге міндетсінбей, ешкімнен жақ­сы­лық, жарылқау күтпей, еш­кім­нің сыбағасын, несібесін қы­з­ғанбай... мына жарық жалғанның емен есігін ақырын ғана жауып... енді қайтып келмейтін бақи жалғанның өлкесіне жөнеліп кете берді. Соңында ет-жүректі сыздатқан сағыныш қана қалды. Көп сыры ішінде кетті. Құлпы берік, алтын сандықтай ағамыздың жан сарайын ашып әлі талай естелік жазылар, әлі талай әуезді әңгіме айтылар-ау».

Дүкең көкем аңғартқандай, осы «көп сыры ішінде кетті» дегенді Бекең жөнінде жаз­ғандардың бәрі дерлік кеу­де­лерін күрсініс керней меңзей­ді. Неге? Жұмбақ. Адамза­ты­ңыздың Абайынан да анталаған, шешілмейтін жұмбақ қой ол.

Тірісінде тиісінше баға­лан­бағандар, көзі кеткеннен кейін де бағасын ала алмағандар аз емес, әрине. Қайран Қасым Аманжолов та сондайлардың сойынантұғын. Аллаға шүкір, алды. Бағасын. Орталық Қазақстанымыздың отты жүрегіндей, бүкіл байтағымыздың болат білегіндей бірегей қаламыз Қарағандыны қазақ баласы бұрынғыдан бетер қадір тұтатын болды. Қарағанды облысының сол кездегі әкімі Серік Нығметұлы Ахметовке алғыс жауғай. Соңғы жылдары өткен мерейтойлардың ішінде Қасым мерекесінің жөні бөлек, жосығы ерек болғаны рас. Аманжоловтың алып ескерткіші еңселенді. «Қасым Аманжолов және жаңа дәуір поэзиясы» атты республикалық ғылыми-тәжірибелік конференция ұйымдастырылды. Том-томдап жыр жинақтары жарық көрді. Астана қаласының үлкен көшесіне Қасымның есімі қойылды. Жөндемді үйге қолы жетпей-ақ кеткен Аманжоловтың екі қызына жаңа пәтерлердің кілті табыс­талды. Мүшәйра мен ақындар айтысында жыр дүлдүлдері Ұлықбек Есдәулет пен Айнұр Тұрсынбаева бір-бір «Джип» автокөлігін мінді...

Қасым Аманжоловтайын аяулымызды айтқанда, Бер­ді­бек Соқпақбаев сынды саң­ла­ғыңыздың ойға орала беретіні неліктен екен...

Сонымен, мағлұм болды: Бер­дібек Соқпақбаевыңыз – тең­дессіз тірлік тындырған тұлға. Тәуелсіздігіңіз тұсында да егемен еліне еңбек сіңіруде. Артында қалған ақиқатшыл дүниелерімен. Болашақта да Бе­кең қазақтың қаншама ұрпақ­тарын тәлімдеп-тәрбиелей бермекші. Өлмес те өшпес, өнегелі өнерімен. Өзіне ғана тән өрнегімен.

Келесі жылы көркемдік жыр­шысының туғанына 90 жыл толады. Не істемек керек? Жұртшылықтың пікі­рі­не ден қойсақ: «Қым-қуыт­тан­ған уақыттан бір сәт Бер­ді­бек бағытына бұрылсақ. Елді­гімізді, мемлекеттігімізді, қазақтығымызды, ұлт ретінде өскендігімізді танытсақ. Болашағымызды баянды ете түспекті тереңірек пайымдап, парасаттылыққа жүгінсек. Осы мақсатта Үкіметіміз Бердібек Соқпақбаевтың туғанына 90 жыл толуы турасында толыққанды қаулы қабылдаса. Сол құжатқа сәйкес жауһар жазушыңыздың бес томдық туындылар жинағы бюджет қаржысы немесе ұлттық компаниялар қолдауымен әспеттей әдіптеп, қолға ұстағанда көңіл сүйсінерліктей, сана сәуленердей етіп, кем дегенде 10 мың таралыммен шығарылса. Балаларымыз бен немерлеріміздің қамын, жас ұрпақ тәрбиесін ескере отырып, бес томдықпен ғана шектелмей, жекелеген шығармаларын «Менің атым Қожа», «Өлгендер қайтып келмейді», «Жекпе-жек», «Қайдасың, Гауһар?» деген аттармен алуан түрлі дизайнмен, мол таралыммен кітап етіп басса, шіркін-ай. Марк Твендер тақылеттес. Республикалық ғылыми-тәжірибелік конференция ұйымдастырылса. Елімізде дәстүрге айналған «Бір ел – бір кітап» акциясы алдағы жылы Бердібек Соқпақбаевқа арналса. Астана мен Алматы және Талдықорған қалаларынан бір-бір көшенің, елордамызда жаңадан ашылған мектептер мен кітапханалардың біріне аты берілсе. Алматының әсем бір алаңы немесе саяжолы мен гүлзарына әзіл-қалжыңы мен терең ойы, бала мінезі мен мөлдір мұңы, «көп сыры ішінде кеткен» кейпі бейнеленген ерекшелеу ескерткіші қойылса. Аумақ-алаң жағына сараңдық жасамай-ақ, керемет кейіпкерлерімен қоса кешен-ескерткіш жасалса ше?! Ғажап жаңалық болар еді-ау! Туып-өскен ауылы мен ауданынан, ең болмағанда, есімін еншілеген екі мектебінің бірінен кең-молдау музей жабдықталмаса, жүдә ұят болатын сияқты.

Үкіметіміз көп кешікпей арнайы қаулы қабылдайтын шығар деген оқырмандар жетіп-артылып жатыпты. Ұлт суреткері ұмыт қалмас. Сенеміз осыған. «Елегей егемен ел ер-данасын; Бірегей Бердібектің бер бағасын!» деп шайыр шырылдайды...

Ма рхабат БАЙҒҰТ,

жазушы, Қазақстанның

еңбек сіңірген қайраткері.

ШЫМКЕНТ.