Қоғам • 13 Қаңтар, 2020

Ұлт мүддесін асқақтатқан еңбек

475 рет
көрсетілді
9 мин
оқу үшін

Президентіміз Қасым-Жомарт Тоқаевтың «Egemen Qazaqstan» газетінде жарық көрген «Абай және ХХІ ғасырдағы Қазақстан» атты мақаласы кемеңгер ойшыл, ұлы ақынның ұлтқа өнеге боларлық ұлы болмысы, Абай сөзінің бүгінгі заман үшін берер тағылымы мен көкейкестілігі туралы тереңнен қозғаған.

Ұлт мүддесін асқақтатқан еңбек

Абай – біздің ұлттығымыздың, мемлекеттігіміздің, руханияты­мыздың, мәдениетіміздің үлгісі. Абай дегенде, ең әуелі ұлттық болмы­сымыз еске түсері заңды. Ал ұлт­тық мұраларымыздың заманауи жаңашыл үрдістермен сабақ­тас­тық табуы біздің ұлттық мемле­кет ретінде тамырымыздың терең, бұтағымыздың биік болуына ке­піл. Осы тұрғыдан келгенде, Прези­дентіміз өз мақаласында атап көрсет­кендей, Абайды айналып өте алмайтынымыз анық.

Абайдың өлеңдері мен қара сөздеріндегі терең философиялық пайымдар мен толғамдар халықтың болашағы мен кемелденуін, әлемдік деңгейде терезесі тең ел болуын көксеген ұлы мақсаттан туындаған.

 Өнер мен ғылым, білім – халықты биікке алып шығар бірден-бір сара жол екенін санамызға сіңірген Абай сөздері Президентіміз Қ.Тоқаевтың мақаласында кеңінен талқыланып, жаңа ойларға бастайды. 

Бірінші: «Ұлттық болмыстың үлгісі» тараушасында, Президенті­міз Абайдың «Ғылым таппай мақтан­ба», «Пайда ойлама» ойларын: «Бұл тұжырымдар қазір де аса өзек­ті. Тіпті бұрынғыдан да зор маңызға ие болып отыр. Себебі ХХІ ғасыр­дағы ғылымның мақсаты биік­ке ұмтылу, алысқа құлаш сермеу екенін көріп отырмыз» деп, ақын шығар­машылығымен сабақтас­тыруы жалпы ұлтымыздың ілгері дамуын­дағы ғылым мен білімнің маңы­зына мән аудартып, өзектілігін терең­дете түседі. Осы орайда Абай Құнанбайұлының өй өрісі тұрғы­сынан қарауы, бүгінде өзекті мәселе­лерге айналған білім беру, тіл пробле­масы, интеллектуалды ұлт, ұлт­тық патриотизм қалыптастыруда бастапқы міндеттер атқаратынын дәйек­теп берген. Ұлт болуымыз тек ақын шығармашылығын дәріптеу арқы­лы ғана емес, оны ұлт дамуының өзегі­не айналдыру арқылы жүзеге асаты­нын әрқайсымыз терең ұғынуымыз керектігіне баса назар аудартады.

Екінші: «Мемлекет ісінің мүд­десі» атты тараушада, әділетті қоғам құру идеясының төңірегіндегі ақынның: «Келелі кеңес жоғалды, Ел сыбырды қолға алды» дегенді бекер айтқан жоқ» деп, «Менің «Халық үніне құлақ асатын мемлекет» атты тұжырымдамам дәл осы әділетті қоғам идеясын дамыту мақсатымен ұсынылды. Билік пен қоғам арасындағы сындарлы диалог мемлекетке деген сенімді нығайта түседі» дегені, бүгінде де Абай идея­сының жүзеге асып, мемлекеттік институттардың ілгері дамуының кепілі ретінде айқындалады. Бүгінгі күн, бізден жалаң популизмды емес, шынында да, «Абай айтқандай, артық мақтанға салыну, өзгені қор, өзімізді зор санау, дау қуу әсте жараспайды». Біздің мұратымыз – ел бірлігі, ұлт ынтымағы. Оны бізге Абай данышпан мұрат етті. Бұл мұратқа адалдық, елге деген адалдық деп түсінген жөн.

Үшінші: «Жаңа қоғамның жанашыры» тарауында, Президентіміз Қ.Тоқаев, ұлы ойшылдың «толық адам» концепциясы әлі де зерттеу мен терең зерделеуді қажет ететініне назар аудартып, гуманитарлық ғылымдар алдында жаңа міндеттерді қойып отыр деп түсінуіміз керек. Жалпы, осы ғана емес, әр тараушасында, Абайдың қара сөздерімен сабақтастыра отырып қарастыруы Президентіміз оның шығармашылығын қаншалықты терең және жан-жақты түсініп, өзі­нің күнделікті ел басқару ісін­дегі бағдарлық негізге алатыны бай­қал­ады. Абай сынаған қазақ бала­сының бойындағы міндер бүгін де баршылық. Бұл қазақтың міні ғана емес, жалпы адам баласының міні деп те ұғыну керек. Осы орайда бүгінгі қоғам дамуының негізгі міні ретінде «масылдық» орынды көрсетілген.

Төртінші: «Әлемдік мәдениет­тің тұлғасы» атты тараушасында Прези­дентіміз: «Абайдың ақындық қуатының терең тамырына үңілген зерттеушілеріміз оның қазақ фольклорынан, Шығыс пен Батыстың сөз өнерінен, орыс әдебиетінен, тарихи еңбектерден сарқылмас нәр алғанын айтады» деуі, оның Абайдың өзінің шығармашылығы ғана емес, оған байланысты басқа да зерттеушілер мен қаламгерлер еңбектерін өзінің ой зердесінен өткізгенін аңғартады. Әсіресе осы тараушадағы «кәміл мұсылман» концепциясын тілге тиек етуі дін саласындағы мәселелерді шешу жолдарының бірі ретінде түсінуіміз керек. Осындағы Елба­сымыз Н.Назарбаевтың: «Абай – қазақ халқының рухани қазынасына өлшеусіз үлес қосқан ғұлама ғана емес, сонымен қатар ол қазақ халқының ел болуы жолында ұлан-ғайыр еңбек еткен данагер. Абай – әлемдік деңгейдегі ойшылдардың қатарындағы ғажайып тұлға» деген сөзі ақынның әлемдік деңгейдегі болмысына берген үлкен баға.

Ал Президентіміздің: «Әлемдік мәдениетте Абайды қаншалықты жоғары дәрежеде таныта алсақ, ұлтымыздың да мерейін соншалықты асқақтата түсеміз. Бүгінгі жаһандану дәуірінде, ақпараттық технологиялар заманында Абай сөзі баршаға ой салуы тиіс» деген ойы үлкен мәнге ие. Ал «Қытай Лао-цзы мен Конфуций, Ресей дегенде Достоевский мен Толстой, Франция дегенде Вольтер мен Руссо бірден ойға келеді. Сол сияқты шетелдіктердің бәрі бірдей Қазақстан дегенде бірден Абайдың есімін атайтындай дәрежеге жетуіміз керек. Өзге жұрт «Қазақ халқы – Абайдың халқы» деп бізге ілтипат білдіріп отырса, зор мәртебе болары анық» деген ой толғамымен келіспеу қиын. Шынында да, Абайды таныту, ең алдымен қазақты әлемге таныту, біздің әлемдік рухани кеңістіктегі орнымызды белгілеу ісімен пара-пар іс.

Бесінші: «Торқалы тойдың тағылы­мы» атты тараушасын Пре­зи­дентіміз: «Біз ұлттық сананы жаң­ғыртамыз және бәсекеге қабі­летті ұлт қалыптастырамыз десек, Абайдың шығармаларын мұқият оқуымыз керек. Оның қоғамдағы түрлі үдерістерге қатысты көзқарасы бүгінгі Қазақстан үшін аса пайдалы. Өз заманының ғана емес, қазіргі қоғамның да бейнесін танытқан Абай – елдік мұраттың айнымас темірқазығы» деген ойымен бастауы Абай шығармашылығы мен тұлғасы ұлтымыз үшін қаншалықты маңызға ие екенін дәріптей отырып, биік өресін анық көрсетеді. Осы тараушада айтылған Абай Құнанбайұлы 175 жылдығын тойлау аясында өтуі жоспарланған 500 шара, оның ішінде ЮНЕСКО-мен бірлесіп өткізілетін «Абай мұрасы және әлемдік руханият» атты халықаралық ғылыми-практикалық конференция ең басты шараға айналары сөзсіз.

Сонымен қатар Нұр-Сұлтан қала­сында «Абай және рухани жаңғыру мәселелері» деген тақы­рып­тағы халық­аралық конференция да бүгінгі буынның Абай шығармашылығы мен тұлғасын қалай танып, оны келер ұрпаққа қалай аманат ету мәсе­лелерінің шешу жолдарын айқындап беретін келелі жиын болатыны еш күмән туғызбайды.

Президентіміздің Абай Құнанбай­ұлының 175 жылдығы тойлануы жарлығының аясындағы жоспарда «Абай академиясы» құрылу міндеті қойылып, Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университеті аясында аталған ғылыми-зерттеу инсти­туты­ның құрылуы осы бағыттағы атқа­рыл­ған оң істердің бірі деуге болады.

Президентіміздің мақаласында: «Ұлылықтың тойы ұлт алдындағы ұлы міндеттің үдесінен шығудың жолын іздеуге ұмтылдыруы тиіс. Әр азамат осы тойдың алдында еліміз, елдігіміз жөнінде терең ойланса дейміз» деген сөзі, осы тойға қандай зерделі көзбен қару керектігін аңғартады. Ал: «Абай мұрасы – біздің ұлт болып бірлесуімізге, ел болып дамуымызға жол ашатын қастерлі құндылық» деген ой-тұжырымы Абай шығармашы­лы­ғы мен тұлғасы ұлт идеологиясы­ның дамуындағы негізгі тетіктерінің біріне айналып, сол арқылы оңымыз бен солымызды анық тани алатынымыз деп түсінуіміз керек.

 

Ерлан СЫДЫҚОВ,

Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университетінің ректоры, академик