Руханият • 15 Қаңтар, 2020

Парасат өлшемі

244 рет
көрсетілді
5 мин
оқу үшін

Жас кезінен естігені мен оқығанын ұмытпаудың үлгісін көрсеткен, есейгенде көргені мен түйгенін халқына айтып та, жазып та қалдырған ақын, ғұлама Абайдың өмір жолына тәуелсіздік тұрғысынан қарау үшін бізге не жетіспейді?

Парасат өлшемі

ХХІ ғасырдағы Қазақ елінің тоқ­тамы: оқу-тоқу мен дәстүр са­бақ­тастығы, әлемдік деңгейдегі мұ­раға терең бойлау жетіспейді. Сөз тү­зелгеннен кейін өзін түзеу үшін әр адамға зейін қажет. Кішіге зерек­тік, үлкенге парасат керек. Осы­дан 107 жыл бұрын «Қазақ» газе­тінде Ахмет Байтұрсынұлы: «Абай­дың асылын танып, дұрыс баға берген нәрсесі жалғыз өлең емес, көп нәрсені Абай сөз қылған; сол сөздерінің бәрінде де Абайдың әр нәрсенің асылын танығаны, білгені көрі­неді», деп «қазақтың бас ақы­нының» қасиетін дәл бағалаған. Яғни, әр нәрсенің асылын танып-білу – қай заманда болсын өте көкейкесті мәселе. Өзінің тарихи-тағылымды мақаласында Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев Абай мұратына қатысты ұлттық құн­дылықтар мен ұстанымдарды, жалпы­адамзаттық әрі заманауи уәж­дерді ұсынды. Мұны Елбасымыз ай­қын­даған рухани жаңғыру үрдісінің сабақтастығы деп қабылдаған жөн. Мақаладағы өзекті ойлар жауапты да өрісті ел азаматтарын, барлық салада еңбек етіп жатқан белсенді жандар мен жарандарды жасампаздыққа, бірлік пен тағаттылыққа үндейді. Көзбояушылықтан, нау­қан­шы­лықтан арылуды үйретеді, әсіресе жастардың оң бағытта жетілуіне жол сілтейді. Осы мақаладан ой сабақтап, мына нақты ұсыныстарды ортаға салғымыз келеді:

1) «Абайдың академиялық мәтіні, тексі» деген ұғымды қалыптас­ты­руымыз керек. Әйтпесе кейбір сөздерін, жекелеген ұғымдары мен ойларын әр ғалым әртүрлі түсіндіріп жүр. Тіпті кереғар да пікірлер жас буынды адастыруы мүмкін.

2) Абай қалың оқырманға жеткен мұрасы мен бүгінгі күн арасы – ғасырдан астам уақыт. Бұрынғы өткен көсемдердің ісі, шешендердің сөзі, билердің шешімі Абай талғамынан өтіп, бізге жеткені – аса зор олжа. Сон­дықтан «аз да болса саз» дегендей, ақын шығармаларының мектепке, жалпы қауымға, өзге тілді ауди­торияға арналған мәтіндерін (түсінік-комментарийімен) шығару қажет.

3) Президент «Абайды – ұлттың темір­қазығы» деді. Ендеше әр сала мамандары ақын мұрасын өз саласы­ның проблемаларына немесе сын-қатеріне сай зерделеуі тиіс.

4) Абайды алғыр бала, үздік шә­кірт, он бесінде ойлы азамат, жиыр­­масында әділ би, зерек ақын, халықшыл данышпан, ұлттың ақса­қал-абызы бейнесінде анимация (бүлдіршіндер мен балаларға арнап) кейіп­кері ету – азат Қазақ елі өнері мен мә­дениетінің кезек күттірмес міндеті.

5) Зайырлы қауымның жөні бөлек, Қазақстандағы медресе бағ­дарла­масында, имам уағыздарында Абай мұрасы лайықты орнын алуы тиіс.

6) Абайдың суреті мен бейнесін біріздендіру де – уақыт талабы. Осы ретте ұлттық рәмізіміз сынды теңге­мізде (20 теңгелік) бейнеленген танымал суретші Ағымсалы Дүзел­хановтың суретін негізге алуға болар еді. Бұл сәтті бейне миллиондардың көзіне де, жүрегіне де ыстық. Енді оны тиісті заңдық ережемен бекіту жағын ойластыру керек.

7) Заманында Абай да өнер-білімін партия ісіне салғаны белгілі. Оның әлі жете зерттелмеген мұрасын зерделеуге біздегі саяси ұйымдар да атсалысса, өнер, ғылым саласындағы азаматтардың тәуелсіз ел алдындағы борышын бөтен іспен, дүдәмал оймен былғамай, адал атқаруына жол ашары сөзсіз.

Сонда ғана өзгеден ақыл-оймен, білім-парасатпен озу мәдениеті жеті­ле түсер еді.

 Қазіргі қоғамда Абай мұрасын оқу, қайта пысықтау, зерделеу жас буын мен қалыптасқан азамат санасын серпілтуге әсер ететінін уақыттың өзі дәлелдеді. Еуропа айтатын «классика» ұғымының мәні де осында. Ол – қай заманда да өнеге және парасат өлшемі.

Ал Президент нұсқаған түсін­діру мен насихаттау ісіне барлық қо­ғамдық ұйымдар мен БАҚ, әлеу­метті желілер күш біріктірсе, «жайлы, жұмсақ күштерді» орнымен пай­далансақ, іштегі тамырларымызды, сырттағы әріптес-достарымызды «Абай әлеміне» тарта білсек, елеулі нәтижеге қол жеткізер едік. Сонда ғана арзанқол телеөнімдер мен радиохабарлар, жеңіл-желпі жазбалар мен қаңқу пікірлер өздігінен азайып, тыйылары сөзсіз. Өйткені өлең сөздің патшасы, қара сөздің құдіреті Абай қашанда біртұтас халқын жақсылыққа бастайды.

 

Дархан МЫҢБАЙ,

 Мәжіліс депутаты