Сурет «Егемен Қазақстанның» архивынан алынды
Қайта жүктеу процесі. Біріншіден, жаңа Президент сайлауынан кейін Қазақстанда мемлекеттік саясат түбегейлі жаңа үрдістерге бет бұрды. Мемлекетті басқару ісі «Табысты экономикалық реформалар елдің қоғамдық-саяси өмірін модернизациялаусыз мүмкін емес» моделіне сәйкес институционалды қағидаттарға негізделген жаңа концепциямен толықтырылды.
Қазіргі заманғы тиімді мемлекет қалыптастыру шеңберінде саяси өзгерістердің нақты жүзеге асырылу қажеттілігі осылайша алдыңғы планға шығарылуы қордаланып қалған бірқатар мәселені жүйелі түрде шешудің, басқаша айтқанда «мемлекеттік қайта жүктеу» процесінің басталғанынан хабар берді.
Бұл ретте басын ашып айтатын айқындық: бүгінгі егемен Қазақстанның дамуына өлшеусіз үлес қосқан Елбасы Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев бекітіп, бағамдаған еліміздің ішкі-сыртқы саясатының негізгі концепциялық тұжырымдары мен ұлттық бағдарламалары әлемде болып жатқан қазіргі ғаламдық саяси-экономикалық күрделі өзгерістер мен жаңа қауіп-қатерлер ескеріле отырып, тың реформалармен толықтырылып, жалғасын тапты. Мұндай сабақтастық жаңа кезеңге қадам басып отырған Қазақстанның ішкі тұрақтылығын және үйлесімді дамуын қамтамасыз етіп қана қоймай, сыртқы саяси беделі мен басым бағыттарды одан әрі нәтижелі жалғастыру үшін маңызды шарт болып табылады. Саяси сабақтастықтың бұл форматының міндетті түрде сақталатынын Президент сайлауалды бағдарламасында, өткен жылғы халыққа алғашқы Жолдауында ресми мәлімдеді.
Екіншіден, қайта жүктеу процесі «Алуан пікір – бір ұлт» және «Халық үніне құлақ асатын мемлекет» тұжырымдамасына сәйкес мемлекет пен қоғам арасындағы қатынастардың жаңа деңгейіне көтерілуімен де маңызды. Мемлекет басшысы азаматтық қоғам құру жөніндегі ұсыныстарын дәйекті түрде іске асыру арқылы билікке деген сенімді оятуға түрткі болды. Ел басқару ісіндегі жаңа ұстанымның іске қосылуы әлеуметтік-экономикалық қиындықтарды еңсеру үдерісінде халық пен билік бірлігін айқындайтын күшке айналды.
Қоғамның азаматтық ұстанымы жаңа сапалық деңгейге көтерілді. Халық қоғамдық қатынастарға араласа бастады. Бұрынғы бейжайлық пен томағатұйықтықтан арылдық. Ең бастысы, жаңарған, бақуатты ел болу, әділдік үстемдік құратын демократиялық қоғам құру халықтың өз қолында екеніне көзіміз жетті. Осылайша Қазақстан дамудың жаңа тарихи дәуіріне өтудің алғышарттарын жасай алды. Бұрынғы кемшіліктерімізден арылу нәтижесінде жаңару мен түлеу процестері басталды. Міне, мемлекет басқару ісіне кесек концепциямен кіріскен жаңа басшының саяси стратегиялық мақсаттарының саралығы дәлелденген жылдың басты ерекшеліктерін осы үдерістермен түсіндірер едік.
Үшіншіден, тәуелсіздік алған уақыттан бері болмаған сынақтарды бір жылда бастан кешірдік: Арыстағы жарылыс, Теңіздегі, Қордайдағы оқиғалар, Мақтааралдағы су тасқыны, COVID-19 пандемиясы, қуат көздері бағасының күрт құлдырауы, әлемдік экономикаға төнген қара бұлт. Мемлекет пен қоғам бірлігі таразы басына түскен осындай сын сағаттарда Президенттің табандылық пен іскерлік танытуы, жедел шаралар мен қажетті шешімдерді шұғыл қабылдауы бастапқыда абдырап қалған халықты сабасына түсіріп, басқа түскен ауыртпалықтан елдің қиналмай шығуына әсер етті. Президент белгілеп берген жаңару жолына бет алған қоғам сындарлы кезеңнен едәуір есейіп шықты. Біз жолымызда кездесетін қиындық атаулыны тұтас ел болып еңсере алатынымызға көзіміз жетті.
Президенттің жаңа форматы. Кез келген мәселені конфронтациямен емес, пікірлер плюрализмі негізінде жан-жақты терең талдап барып шешу – Қасым-Жомарт Тоқаевтың жұмыс стиліндегі нөмірі бірінші қағида. Адамды жүрекпен де, ақылмен де сүйе білу сияқты Президенттің бойына қатар қонған қасиетке табан тіреп тұрған осы стиль саясат тұрмақ, өмірдің ең үлкен мәні сабырлық екенін қалтқысыз ұқтырады.
Бастапқы жылдың толып жатқан шаруасының ретімен шешіліп, тың өзгерістердің жүзеге асырылу барысынан біз жаңа форматтағы Президенттің бейнесін жазбай таныдық. Әрине қай заманда да ел басқару ісінде интеллектік көрсеткіштің (IQ) жоғарылығы мен логика ауадай қажет. Өйткені ақыл мен терең білімсіз жалпақ жұртты басқару мүмкін емес. Бірақ қазіргі қым-қиғаш дәуірде мұның өзі аздық етеді. Сондықтан болар, Президент халықты ел қылып ұйыстыру үшін эмоционалдық көрсеткіштің (EQ) жоғарылығы мен эпатияның мықты болуының артық болмайтынын кей жағдайда білдіріп жүр.
Бұл екі көрсеткіш бір арнаға тоғысқанда ғана құрғақ уәделер мен көзбояушылықтың небір көкесіне тойған халықты жақсы өмірге жігерлендіре аласыз. Билік пен халықтың мақсат-мүдделері сонда ғана бір сызықтың бойында жолығады. Себебі биік мәдениет пен адами асыл қасиеттерсіз сенімі мен үміті көмескіленген елдің көсегесін көгерту мүмкін емес. Халық дақпыртқа да, бюрократияға да тойған. Жұрт астанадан ауылға дейінгі әкім-қаралардың жауапкершіліктен қашатынынан да, бітпейтін қағазбастылығынан да, құрғақ цифрларға құрылған жалған жеңіс рапорттарынан да шаршаған. Ендігі жерде қоғамды тек ашық диалогке шақыру арқылы ғана кемшіліктерді бірге түзетіп, дұрыс жоспарлар құрып, нақты нәтижелерге жете аламыз.
Қазіргі заманда Мемлекет басшысы үшін ақылға қоса адал жүрек, азаматтық мінез, принципті көзқарас керек. Жаңа Президенттің бойынан ол қалай байқалып отыр? Жариялылыққа жаны құмарлығынан. Даңғазалықтан аулақтығынан және қарапайымдылығынан, халықпен етене араласатындығынан. Барған жерінде өзіне айтылған мақтау сөзді тыйып тастайтыны, портретін кеңселерге ілдіруге қарсылық білдіргені, кей жерлерде свитасымен шағын автобуста бірге жүретіндігі және осылардың бәрі көзбояушылықсыз жасалатындығы көпшілік көңілінен шықты.
Ол барлық мемлекеттік органдарды жұртшылықпен байланыс орнату бойынша жүйелі жұмыс жүргізуге шақырды. Қазіргі уақытта Қазақстан азаматтары виртуалды қабылдау бөлмесі арқылы Президентке тікелей жүгіне алады. Оның үстіне, бұқара халық бұрынғыдай интернетті бұғаттаудан құтылды. Қасым-Жомарт Тоқаевтың төтенше жағдайларда жапа шеккендерге жедел жетіп, мәселені сол жерде шұғыл шешуі де халықтан оң бағасын алды. Ең бастысы, Президент пен қарапайым адам арасындағы қасаңдықпен шегенделген шекара жойылды.
Осының арқасында Президенттің қоғамда орын алған әлеуметтік наразылықтың температурасын түсіре білгені де – бірінші жылдың басты нәтижелерінің бірі. Әдетте жоғары билік ауысуының бастапқы кезеңінде болып тұратын ішкі саяси толқуларға Президенттің саяси принципінің беріктігі мен айқын да нақты іс-әрекеттері тосқауыл қоя білді. Мұның өзі саяси, экономикалық-әлеуметтік қиын жағдайда және техногендік апаттар мен сындарлы кезеңде елдік иммунитетімізді сақтап қалуымызға мүмкіндік берді.
Саяси реформа салмағы. Қасым-Жомарт Тоқаев халықты мемлекет басқару ісіне тартудың жаңа моделі ретінде құрған Ұлттық қоғамдық сенім кеңесінің ұсыныстары бойынша жаңа заңдардың негізінің қалануы, сонымен бірге үкіметтік емес сектор мен азаматтық қоғам рөлінің артуы саяси жүйені реформалау саласында көп жұмыстың бетін қайыруға жол ашты.
Осы бағытта нақты атқарылған істерге тоқталып өтейік. Өткен жылдың соңында кейбір заңнамалық актілерге мемлекеттік қызмет және сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізілді. Сондай-ақ қарамағындағы қызметкерлердің қылмыстық істері үшін бірінші басшының жауапкершілігі күшейтілді. Кадрларды өсіру меритократиялық жолмен шешілетін болды. Қылмыстық кодекстің 174-бабын (әлеуметтік араздықты қоздыру) ізгілендіру жөніндегі нормалар енгізілді және оның 130-бабы қылмыстық деп танылмайтын болды, сонымен бірге бұл бап Әкімшілік кодекске ауыстырылды. Осы ретте басқа азаматтардың құқығына кепілдік беру, оларды жала жабудан және орынсыз айыптаудан қорғау үшін жауапкершіліктің жоғары шегін сақтау қажеттілігі үстемдікке ие болды. Тағы бір жаңалық, кез келген заң жобасы және басқа да нормативтік-құқықтық актілерді қабылданбай тұрып антикоррупциялық талдамадан өткізу процесі енгізілді.
Мемлекет басшысы күні кеше ғана «Қазақстан Республикасында бейбiт жиналыстарды ұйымдастыру және өткiзу тәртiбi туралы» заңына, сондай-ақ «Саяси партиялар туралы» және «Сайлау туралы» заңдарға толықтырулар мен өзгертулерге қол қойды. Осыған байланысты енді азаматтардың бейбіт жиындар өткізуге конституциялық құқығы толық қамтамасыз етіліп, бейбiт жиналыстарды ұйымдастыру және өткiзу бұрынғы рұқсат ету түрінен хабарламалық тәртіпке ауыстырылды. Қазір саяси партияларды тіркеу үшін мүшелер саны 40 мыңнан 20 мыңға азайтылды. Партиялық тізімдерде әйелдер мен жастарға міндетті 30% квота қарастырылды.
Президенттің парламенттік оппозиция институтын құру туралы бастамасы заңнамамен бекітілді. «Парламент туралы» заң саяси азшылыққа кепілдік беретін нормалармен толықтырылды. Бұл – Парламент тарихында бұрын болмаған, дегенмен уақыт талабына сай жасалып отырған өте қажетті қадам. Өйткені парламенттік оппозиция демократияны одан әрі нығайтуға, Парламент жұмысын дамытуға, сонымен бірге ашық және еркін қоғамды қамтамасыз етуге ықпал ететін болады. Сондықтан да осы заң аясында тиімді парламенттік оппозиция қалыптастыруға жол ашылды. Түзетулерге сәйкес парламенттік азшылық Парламент Мәжілісі тұрақты комитеттерінің бірін басқаруға құқылы болды. Бұл ретте екі тұрақты комитеттің хатшылары парламенттік оппозиция ұсынған депутаттар арасынан сайланады. Сондай-ақ саяси реформалардың бірінші топтамасына кіретін басқа да заң жобаларының әзірленіп жатқанынан хабардармыз. Бұл – елдегі саяси-әлеуметтік ахуалды одан әрі жақсартудың тың тәсілі.
Осы оң өзгерістердің заңды жалғасы болып табылатын Парламент сайлауы сияқты саяси науқанды асықпай-аптықпай, барлық партиялардың, оның ішінде жаңадан құрылатындарының жан-жақты дайындықпен келуіне құқықтық жағдай жасау арқылы конституциялық мерзімінде өткізудің орны бөлек. Сонымен қатар сайлау барысында неше түрлі саяси қитұрқылықтарға орын беру де абырой әпермейтініне қоғамның көзі жетіп отыр. Қазір саяси технологияларды пайдалану өз эффектісін жоғалтты. Сондықтан да билік сайлау науқанын халықтың саяси ашық алаңына айналдырудың алғышарттарын осы бастан қарастырғаны абзал.
Экономикалық саясат сипаты. Қазақстан үшін ең үлкен мәселе – орта таптың кірісін ұлғайту, экономиканың нақты секторын, оның ішінде шағын және орта бизнесті дамыту. Сондықтан да ШОБ үш жылға салықтан босатылып, пара беруге мәжбүрлейтін тексерістерге мораторий жарияланды.
Жалпы, экономика мәселесінде агроөнеркәсіп кешеніндегі қайта өңдеу мен экспорт тиімділігіне баса назар аударылып отыр. 2020 жылы бұл саладағы өсімді 6 пайызға өсіріп, ауыл шаруашылығы өнімдерінің импортын 6 пайызға азайту, 40 мың жаңа жұмыс орнын ашу міндеті тұр. Агроөнеркәсіп инвестициялық тұрғыда тартымды сала саналады. Жалпы, алдағы бес жылда жалпы құны 4,4 триллион теңге тұратын 387 жобаны жүзеге асыру көзделіп отыр. 559 миллиард теңге көлеміндегі 94 жоба биылдың өзінде іске қосылды. Елді отандық азық-түлікпен толықтай қамтамасыз етуді мақсат етіп қойған Мемлекет басшысы бұл саланы облыс әкімдері жұмысының басымдығы деп белгіледі.
Мемлекет басшысы экономиканың базалық салаларында биржалық сауданы дамытуға, олардың жұмысының ашықтығын қамтамасыз етіп, халықаралық стандарттарға сәйкестендіруге ерекше көңіл бөліп, бәсекелестікті қорғау жөнінде жеке комитет құруды міндеттеп отыр. Мемлекеттік құрылымның есеп беруі мен ашықтығына, бюджет қаржысының тиімді әрі ұтымды жұмсалуына үнемі маңыз берудің нәтижесінде Есеп комитеті мемлекеттік органдар мен ұйымдарда жүргізген аудиторлық қорытындыларын жариялай бастады.
Квазимемлекеттік компаниялардың тиімділігін арттыру және одан әрі оңтайландыру мәселелері бірте-бірте шешілуде. Биылдан бастап шетелден жұмысшылар әкелуге белгіленген квота қырық пайызға азайды. Аталған сектордағы әлеуметтік маңызы бар кәсіпорындардың директорлар кеңесінің құрамына азаматтық қоғам өкілдері кіретін болды. Бюджет қаржысының бөлінуі, сыртқы қарыз туралы мәліметтердің ашықтығы жөніндегі ақпараттың жариялылығына жету үшін тиісті министрліктер мен Ұлттық банк сыртқы қарыздың Бірыңғай реестрін әзірледі. Көлеңкелі экономикаға және қаржының заңсыз айналымына қарсы күресті күшейту мақсатында Үкімет Ұлттық кәсіпкерлер палатасымен бірлесіп, бизнес субъектілері бойынша ашық әрі біріктірілген мәліметтер базасын қалыптастыруда.
Бюджеттік саясаттың тиімділігін тыңғылықты зерделеген Президент ең алдымен имидждік іс-шараларға бөлінетін қаржыны 300 миллиард теңгеге қысқартуға қол жеткізді. Ол өнімсіз шығыстарды қысқартуға бағытталған дәл осындай жұмысты квазимемлекеттік секторда да жүргізу қажеттігіне ерекше маңыз беруде. Мемлекет басшысының несиені заңды тұлғаларға көбірек беру керектігіне және тек төлеу қабілеті бар жеке адамдарға берілуі тиіс екенін ескертуі де қаржы саясатының тиімділігін арттыруға бағытталып отыр. Президент банктерді қолдау мәселесін бюджет қаражатынсыз нарықтық шарттармен қарастыру қажеттігіне алғашқы күннен көңіл бөле бастады. Оның тапсырмасымен Үкімет пен Ұлттық банк квазимемлекеттік сектордағы компаниялардың валюталық займдарын қайта қаржыландыруды жүзеге асырды. Оларға ірі компанияларды қаржыландыру мәселесін бірінші кезекте елдің ішінен ұлттық валютаны тарту арқылы шешу тапсырылды.
Мемлекет басшысы Қазақстанның құнды қағаздарының халықаралық индекстерге қосылуына да көңіл бөліп отыр. Мұның өзі жаңа рыноктар ашып, қарыздарға қызмет көрсету құнын төмендетуге септігін тигізетіндіктен тиісті бейінді органдарға нақты іс-қимыл жоспарын әзірлеу жүктелді. Фискалдық саясат байыпты түрде жаңғыртуды қажет ететінін ескерткен Президент бюджет кірісі тұрақтылығын қамтамасыз етуге және ұлттық табысты әділ бөлуге, экономикалық өсім құрылымының сапасына күш салуға шақырды. Елордадағы жеңіл рельсті көлік желісі мен Алматыдағы Көкжайлау тау шаңғысы курортының құрылысы сияқты қаржы көп кететін мега-жобалар тоқтатылды. Алдағы уақытта мұндай құрылыстарды салуды халықпен ақылдасып отырып шешудің қисындылығына баса мән беріле бастады.
Әлеуметтік қолдау пакеті. Президенттің аталған мәселелерді батыл және шұғыл түрде шеше білуі оның халықшылдығын шегелей түсті. Жалғыз ғана факті. Бір жылда әлеуметтік қорғауға бөлінген қаржы бұрын-соңды болмаған рекордты көрсеткішке жетті: жалпы бюджеттің 30 пайызы әлеуметтік көмекке жұмсалды. Бұл 3,5 триллион теңгені құрады. Өмірлік қиын жағдайға тап болған 500 мың азаматтың берешегі өтелді. 1,2 миллион адамның тұтынушылық несиелері бойынша өсімпұлдары шығынға жатқызылды. Бұл мақсатқа бюджеттен 149 миллиард теңге жұмсалды. 315 мың отбасына атаулы әлеуметтік көмек көрсетілді. 2020 жылдың 1 қаңтарынан бастап бұл көмектің жаңа форматы енгізілді.
Мүмкіндігі шектеулі адамдар да назардан тыс қалмайды. Жұмыс берушілер оларды жұмысқа қабылдау үшін арнайы квота бөлуі тиіс. Сонымен қатар жұмыс берушілердің міндетті 5 пайыздық зейнетақы жарнасын төлеуді енгізу мерзімі 2023 жылға дейін кейінге шегерілді. Дәл осындай әлеуметтік қолдау пакеті біздің елімізде бұған дейін болған емес. Мұны да мойындауымыз керек.
Сөздің тобықтай түйіні. Қасым-Жомарт Тоқаев ұзақ жылдар бойы әртүрлі мемлекеттік жоғары лауазымдарда болған кезінде қандай да бір әсіресаяси кландардан, олигархиялық топтардан, сыбайлас жемқорлықтан бойын аулақ ұстай білгенін президенттік қызметіндегі моральдық мандаты ретінде бағалауға болады. Оның үстіне, реформаларды табысты жүргізу сол жүйенің табиғатын түп-тамырымен жақсы білетін, оны талай жыл ішінен етене зерттеген, кемшіліктері мен осал тұстарын зерделей білген басшының қолынан келетінін әлемдік тәжірибе талай дәлелдеген. Бір жыл ішінде талай қиын жағдайларда абыржуға бой алдырмай, мүмкіндігіне қарай дұрыс шешім қабылдай білген Қасым-Жомарт Кемелұлы өзі бастаған трансформация дөңгелегін енді ешкімге кері айналдыруға мүмкіндік бермейтінін елдегі қазіргі ахуал анық аңғартып отыр.
Жаңа Президенттің бір жылдың ішінде жаңғырту процесін жеделдету мен жүйелі жұмыстың механизмін таба білгені – ұлттың екінші тынысын ашатын фактор. Оның бір жылдық сын тезінен өткен реформаторлық таланты осыған меңзейді. Адам құқығы мен бостандығының гаранты ретінде Мемлекет басшысы азаматтарды алаңдатқан түйткілді мәселелер бойынша шұғыл шешімдер қабылдай алатындығына және оны жүзеге асыру әлеуетінің молдығына қоғам мен биліктің көзін жеткізе білді. Ең бастысы, өзі мәлімдеген саяси-әлеуметтік, экономикалық оң өзгерістердің заңнамалық тұрғыдан рәсімделуіне қол жеткізіле бастағаны қуантады.
Ол өзінің халықтық, дипломатиялық, интеллектуалдық, табандылық, бірізділік және адамгершілік қасиеттері арқылы елімізде әділетті Президент имиджін қалыптастырды. Бұл өз кезегінде жаңа Мемлекет басшысының саяси салмағын бұрынғыдан да арттыра түсті. Оның үстіне, прагматизмге құрылған мақсатына акцент қоя білетін қыры мен таңдап алған жолының дұрыстығы елді қарқынды даму траекториясына алып шығары хақ.
Кез келген мемлекетте әділетті де өркениетті қоғам орнату үшін ең алдымен мемлекеттік саясат сындарлы, салиқалы жасалуы тиіс. Бұл басты құжат толыққанды және түпкілікті дұрыс жасалғанда ғана елдің бағы жанады. Осы принципті қатаң басшылыққа алған Президент елдің тұрақты дамуы мен өркендеуі мақсатында базалық алғышарттарды қамтамасыз етудің негізін қалай білді.
Былтыр күзде Біріккен Ұлттар Ұйымы Бас Ассамблеясының биік мінберінен үндеу жолдаған Қасым-Жомарт Тоқаев бірінші кезекте Қазақстанда жалпыға ортақ заманауи мемлекет құруды көздейтінін қадап айтқан болатын. Ол өзінің басты мақсаты халықтың кең ауқымды реформалардың тиімділігін кәдесіне жаратуына, инклюзивті қоғамның, қарқынды экономиканың, жоғары сапалы білім берудің және озық денсаулық сақтаудың жемісін көруіне жағдай жасау екенін жеткізген еді. Біз мұны мемлекеттік саясатқа тың түрен сала білген жаңа Президенттің әлемдік мінберден өз халқына берген парасатты уәдесі деп түсіндік.
Президент өткен жылғы Қазақстан халқына алғашқы Жолдауын «Мен халыққа берген уәделерімді міндетті түрде орындаймын» деп бастағаны әлі есімізде. Бұл сөздің астарында халқының жарқын болашағын өмірінің кредосына айналдырған мемлекетшіл саясаткердің ұлы мұраты мен сенімі жатыр. Қазіргі ғаламдық аумалы-төкпелі геосаяси процестер жағдайында және пандемиядан кейін күтіліп отырған жаңа экономикалық дағдарыс кезеңінде Қазақстанды алда жаңа қиыншылықтар мен сынақтар күтіп тұр. Қоғам мен биліктің біртұтастығы бұрынғыдан бетер беки түсуі үшін елдің ынтымағына негізделген жарқын болашағын бәріміз бірлесе отырып ойлайтын кез келді. Сондықтан да ел басқару ісіндегі ең жоғары лауазымына ақық жолмен жеткен Қасым-Жомарт Кемелұлына қашанда халықтың қолдауы мен сәттілік тілейміз.
Шархан ҚАЗЫҒҰЛ