Әлем • 06 Сәуір, 2021

Африка мектептердегі жағдайды қалай реттеуі керек?

907 рет
көрсетілді
6 мин
оқу үшін

АБИДЖАН. 15 жастағы сенегалдық қыз Хадидиату Фолл қайта­дан мектепке барғысы келеді. Коронавирус пандемиясына байланысты оның мектебі былтыр жыл бойы жабық болған-ды. Сабақ онлайн түрде өткенімен, ол мекендейтін кішігірім қала Руфисте интернет дұрыс ұстамайды. Сондықтан ол маңызды сабақтарды жиі өткізіп алады. Осылайша, білім алуға деген үмітінің күлі көкке ұшты. 

Африка мектептердегі жағдайды қалай реттеуі керек?

Хадидиату – пандемия сал­дары­­­нан білім ала алмаған мил­лион­даған африкалық оқушы­ның бірі. Африканың көптеген елі коронавирус пандемиясын тоқ­тату үшін ерте қадамдар жасаған. Соның ішінде мектептерді жабу да бар. Африка Даму банкі (AfDB) Оксфордтағы бақылау деректерін пайдалана отырып жариялаған Африка экономикалық сараптамасына сүйенсек, құрлықтағы мем­лекеттердің жартысына жуы­ғы алғашқы науқас анық­тал­ған­нан кейінгі үш күн ішінде мек­теп­терді жабу туралы шешім қабыл­даған. Ал бір айдан кейін бәрі осы қадамға барды.

2020 жылғы 16 ақпан мен 1 жел­тоқсан аралығында Африка­дағы мектептер орташа есеппен 100 күндей жабық болды. Кей ел­де шынайы көрсеткіш төмен екені­не қарамастан (Мадагаскар­да, Бенин­де және Замбияда 50 күн­нен аз), басқа мемлекеттерде әлде­қайда көп (Эфиопия мен Уган­­дада мектеп 200 күннен аса уа­қытқа жабылды). Өңірлік тұр­­ғы­­дан қарасақ, құрлықтың оң­түс­­ті­гін­дегі мектептердің жабылу мер­зімі азырақ (85 күн), ал Шығыс Аф­рикада ол көрсеткіш өте жоғары (137 күн).

Бақуатты елдерден айырма­шы­лығы сол, Африканың көпте­ген мем­лекеті мектептердегі оқу бағ­­­дар­ламаларын онлайн ре­жім­ге жылдам ауыстыра алған жоқ. Кенияда интернетке қол­же­тім­­ділік 83 пайызды құраға­ны­­мен, оқушылардың 80 пайы­зы кең жолақты интернеттің на­шар­лығы салдарынан онлайн-сабақ­қа қатыса алмады. Сондай-ақ оқу­­шыларға интернетке қосы­ла­тын құрылғылар, мәселен смарт­фондар мен ноутбуктер жетіс­педі. Сөйтіп онлайн сабаққа қаты­суға мүмкіндік болмады. Тіпті қа­шық­тан оқу сабақтары радио мен теледидар арқылы эфирге таралғанымен, электр энергия­сының жоқтығы да қол байлады.

Соның салдарынан, былтыр­ғы оқу жылында көптеген африка­лық оқу­шы бүкіл тоқсанды текке өткізді. Табысы төмен елдердегі оқушы арасындағы білім беру саласының зардап шеккені таң­ғаларлық емес. Дүние жүзі бо­йынша пандемия салдарынан мектептердің жабылуынан туындайтын табыстың кему шы­ғы­ны кедей елдердегі қазіргі ішкі жалпы өнімнің 43-61 пайызын құрады. Салыстырмалы түрде қарасақ, кірісі жоғары елдерде бұл 6-8 пайыз ғана.

Тіпті бір елдің ішіндегі жағ­дай да әртүрлі. Қазіргі таңда қыз­дар, әлеуметтік жағдайы төмен от­басынан шыққан және шал­ғай аудан­дарда тұратын бала­лар се­кілді әлсіз топтағы оқушы­лар қатты зардап шегеді. Олар цифр­лы қызметке қолы жет­пей­тіндіктен, интернетке қосы­латын құрылғыларды сатып ала алмайтындықтан, көп жағдай­да отбасы тіршілігіне араласу тау­қыметін тартудан басқа ама­лы жоқ. Бұған мемлекеттік және жеке­меншік мектептердегі айырма­шылықты, оқу бағдарламаларын қаншалықты тиімді түрде он­лайнға ауыстырғанын қосыңыз. Ендеше, білім берудегі, сайып кел­генде, экономикалық теңсіз­діктің күрт өсуіне қауіп жоғары.

Бірақ мектептердің ұзақ уа­қыт жабылуы одан да көп қауіп төндіреді. Мектепке барма­ған кезде кедей және әлсіз топқа кіре­­тін балалар мектептен тамақ­тан­байды. Бұл – олардың негізгі ас ішу орны. Дүниежүзілік азық-түлік бағдарламасы 2020 жыл­дың сәуірінде мектептер жап­пай жа­былған кезде әлемдегі 369 мил­­лионнан астам бала дұрыс тамақ­­танбай қалғанын хабарлады. Олар­дың қатарында Дүниежүзілік азық-түлік бағдарламасы мен Африканың үкімет қолдауындағы мектептерінде оқитын, атап айт­қан­да Мысыр, Уганда және Оң­түстік Африкадағы 75 миллионнан астам бала бар.

Дүниежүзілік азық-түлік бағ­дар­ламасының кейінгі дерек­теріне сүйенсек, қазіргі таңда Афри­кадағы 50 миллионнан астам оқушы әлі күнге дейін мек­тепте тамақтанбай жүр. Атал­ған балалар күні бойына ішетін жалғыз асын осы мектептен алады. Сондықтан олардың мектеп­ке баруы өте маңызды. Бұл оқу­шылар бұрын мектептер ұсы­натын денсаулық сақтау бо­йынша көмектен, тамақтанудан айырылды. Мектептен тыс жерде оларға мұндай көмекті ешкім көрсете алмайды.

Африкада тамақтанудың жет­кіл­іксіздігі қазір ушығып тұр. Қазіргі таңда құрлықта онсыз да әлемдегі ең аз ас ішетін, тамақ жетіспейтіндердің үлесі өте жо­ғары. Әсіресе Оңтүстік және Шығыс Африкада жағдай күр­делі. Онда тұрғындар климат­тың өзгеруі­мен және шегірткелер­дің шабуы­лымен күресіп жатыр. Әйел­дер айналысатын үй шаруашы­л­ықтары пандемия салдарынан жұмысынан айырылып, кірісі төмендеді. Ас-сусыз қалу қаупі де жоғары.

Төтенше түрде азық-түлік жеткізу тамақтанбай қалу қаупін азайтуға көмектеседі. Бірақ мек­тептердің ұзақ уақыт жабылуы салдарынан туындайтын адам капиталына теріс әсері мен тең­сіздікке кедергі келтіре алмайды. Бұған жол бермес үшін мектеп­терді қайта ашу қажет.

Жаңаша шешімдер денсау­лыққа тигізетін қауіпті барынша азайтуға көмектесе алады. Мәсе­лен, әлеуметтік қашықтық, үлкен сыныптарды шағын топтарға бөлу, мұғалімдердің ауысып отыруы, қамтуды арттыру үшін қосымша қызметкер алу тиімді болар еді. Шағын сыныптар ап­та­ның басқа уақытында оқуына мүм­кіндік бар.

Мектептерді қауіпсіз түрде қайта ашуға мүмкіндігі жоқ мемлекеттерде саясаткерлер онлайн оқудағы кедергілерді жою үшін түрлі шара қабылдауы керек. AfDB есебінде көрсетілгендей, билік онлайн оқыту платформаларын тегін жасау мақсатында жеке интернет-провайдерлермен келісімге келгені жөн. Мүм­кіндігінше Кения мен Оңтүс­тік Африкадағы секілді кедей студенттерге смартфондар немесе ноутбуктер бере алады.

Инновациялық, ұтқыр шешім­дер мектептердің қайта ашылу қаупін азайтуға көмектеседі. Олар­ды жабық ұстау шығынды арт­тырады. Африка құрлығының өркендеуін қамтамасыз ету үшін адам капиталы қажет. Әсіресе Хадидиату секілді африкалық оқушыларға бұл өте маңызды.

 

Ханан МОРСИ,

Африка Даму банкінің Макроэкономикалық саясат, болжау және зерттеу департаментінің директоры

 

Copyright: Project Syndicate, 2021.

www.project-syndicate.org