Борхес, өзінің шексіз фантазиясы, терең интеллектуалдығы және алабөтен мистицизмімен осы даңқ пен дақпырттың көлеңкесінде қалған автор. Есесіне, ол әрбір «ақындардың ақыны» секілді – қаламгерлер үшін сарқылмас қазынаға айналды. Оның бір ғана қысқа фантазиялық әңгімесінің өзі бірнеше романның жазылуына шабыт сыйлап жатады. Егер Борхес Нобель сыйлығын алғанда, ол да аса танымал әрі сәнді болар ма еді, бірақ жеті рет номинант болса да, жеңіс тұғырынан көріне алмады, Швед академиясының залында «қитығып» сөйлей алмады. Өмірінің соңғы жылдарында Швейцарияда тұрды, сондағы «Патшалар зиратына» қойылды. Айтпақшы, «Сервантес» сыйлығын алды, бұл – испантілді авторлар арасындағы ең беделді сыйлық, ағылшынтілді авторлардың «Букері» секілді.
Әдебиетшілер қауымында мынадай бір аңсар бар: «шіркін, кітапханада қызмет етер ме еді?!». Бұл аңсардың арғы жағында «мәңгілік парасаттың ең биік, ең киелі ғимараты» аталатын кітапханада, мыңжылдықтарды мысалдап берген ұлы милардың арасында, бір сөзбен бір дәуірді айшықтап, бір оймен бір ұлттың бейнесін сомдаған данышпандардың жанында, «бір өлеңі бір елдің мұрасындай» ақындардың қасында, шу мен айқайдан алыс, талас пен тартыстан жырақ, көлгірсу мен көнбістіктен биік, мадақ пен ғайбаттан азат жан тыныштығын жамырай шулаған кітап парақтарынан тапқысы келетін аса мәртебелі оңашалық жатыр. Соны әрбір қаламгер арман етеді. Бірақ кітапханаға қызметке баратыны сирек. Тек кітаптары ғана барады. Уақытқа қызмет етуге.
Сол арманға жеткен жанның бірі, тіпті бірегейі ретінде мысал етіп аргентиналық жазушы Хорхе Луис Борхесті атаймыз. Борхес шын мәнінде кітапханада қызмет етті, он жыл бойы он мыңдаған кітаптар арасында омалып отырды, көзінің майын тауысып кітап оқыды, сол оқығанын өзі талмап жұта бермей, жұртқа да жұғынық етіп өресі биік әрі өміршең шығармалар жазды, дүние халықтарының ерекше аңыздарын, аңыз кейіпкерлерін жинады, не керек, саяси себептерге байланысты кітапханадан қуылып тынды. Сол Борхесіңіз, арманына жеткен Борхесіміз «менің кітапханада өткен жылдарым – ең бақытсыз жылдарым» деп ағынан жарыла жария етті.
Борхестің «Бабыл кітапханасы» деген баяндауы жоқ, эссе-фикция жанрында жазылған шығармасы бар. Жалпы, эссені біз ойлануға үйрететін жанр деп атаймыз ғой, ал фикциямыз – сөз иллюзиясы. Міне, осы жерден Борхес фантазиясы көрінеді. Бұл – Борхесше қиялдаудың анық үлгісі. Жай қиял емес, адамзат баласын әрқашан алға сүйреген прогресшіл қиял. Яғни біздің бүгін қолданыста жүрген барлық технологиядағы жетістіктеріміз әуелі әдеби шығармалардағы прогресшіл қиял болатын. Сондықтан да, адамзат баласы әрдайым арманшылдарға қарыздар. Ғылым мен технологиядағы төңкерістерді кітап оқитындар жасаған. Көркем шығармалар – біздің философиялық тасымыз.
Біз әдетте «әлем – кітап», яғни ашылмаған кітап деген ойды айтамыз. Ал Борхесше «ғалам – кітапхана». Он сегіз мың ғалам – кітапхана. Бұл кітапхана шексіз алты қырлы галереялардан тұрады, оның әрбірінде жиырма кітап сөресі бар, әр сөреде бір пішіндегі отыз екі кітаптан бар, әр кітапта төрт жүз он бет бар, әр бетте қырық жол бар, әр жолда сексен әріп бар, сондай-ақ жиырма бес орфографиялық таңба: жиырма екі әріп, нүкте, үтір және бос аралық. Және бөлмелердің арасын ұзын дәліздер жалғап тұрады. Дәліздерге айна қойылған. Бұл айналар кітаптарды екі еселендіріп, шексіз екенін сезіндіреді.
Ал бұл кітаптарда не жазылған? Борхес ойының жүлгесімен жүрер болсақ, кітаптар әлемде бар және жоқ, болуы мүмкін және болмауы да мүмкін тілдерде жазылған. Айна қатесіз бірін-бірі қайталайтын қос кітап жоқ. Кітаптарда болашақтың егжей-тегжейлі тарихы, періштелердің автобиографиясы, кітапхананың сенімді каталогы, мыңдаған жалған каталогтар, сенімді каталогтардың жалған екенін дәлелдейтін каталогтар, қасиетті кітаптарға түсініктемелер, түсініктемелерге түсініктемелер, сенің өлімің жайлы шынайы әңгіме, әр кітаптың барлық тілдерге аудармасы, әр кітаптың мәні жайлы жазылған кітап, жазылуы мүмкін, бірақ жазылмаған трактаттар, Тациттің жоғалған туындылары секілді қисапсыз тақырыптағы есепсіз кітаптар. Бұл кітаптардан адамзат баласы өзінің Ақталуын іздейді. Барлық нәрселер үшін ақталуды. Құдайдан безген бір топ бүкіл кітаптардағы әріптер мен таңбаларды сапырылыстырып жіберейік, сонда ең басты канондық кітап өзі жазылып шығады дегенді айтты. Ал бір топ болса, барлық қажетсіз кітапты жоюға шақырды. Бірақ олар бір нәрсені ұмытып кетті, дейді Борхес, ол – кітаптардың әрбірі қайталанбайтынын. Бірақ солай бола тұра бір кітаптың бір кітаптан айырмашылығы бір таңбада ғана болуы мүмкін, сондықтан оны жойып жіберу тіпті мүмкін емес.
Сонымен қатар қандай да бір сөреде қандай да бір кітап тұр, ол кітап – осындағы барлық кітаптың мазмұнын өзіне сақтаған. Бірақ сол кітап қайда?
Ол кітапты А деп белгілесек, оның қайда екені Б деген кітапта тұр, ал Б кітабының қайда тұрғаны С кітабында. Ол осылайша, шексіз геометриялық прогрессиямен кете береді. Демек ол кітапты табу мүмкін емес. Жазылған және жазылмаған дүниелердің бәрі де осы кітапханада тұрғандықтан, жазуда қандай мән бар? Осы тұста Борхес: «Дүниенің бір шетінде жастардың кітапты пір тұтатынын және оның бір әрпін түсінбесе де оқуға тырысатынын білемін» дейді.
Яғни оқу, әрбір оқу – жоқ кітапты іздеу.