Коллажды жасаған Амангелді ҚИЯС, «EQ»
Өмірден үйренгені, түйгені көп, ғалым ретінде де, адам ретінде де көпке жақсы үлгі көрсетіп жүрген тұлға. Күні бүгінге дейін ойлаудан, жазудан тоқтаған емес, қашанда ғылымның алғы шебінде. Қылшылдаған жас жігіттердің жүрегі дауаламайтын күрделі тақырыптарға қалам тартып жүр. Бұл сөзімізге дәлел 90 жасында жарық көрген «Толық адам ілімі» атты күрделі зерттеу еңбегі. Бұл еңбегі арқылы абайтанудағы көп адамның тісі бата бермейтін, ең бір күрделі тақырыпты ашып беріп отыр.
Мен 1996 жылы Қ.А.Ясауи атындағы Халықаралық Қазақ-Түрік университетінің қазақ әдебиеті кафедрасына аспирантураға түстім. Мекемтас ағаның жетекшілігімен 2005 жылы «Қазақ әдебиетінің тарихын дәуірлеу мәселесі» тақырыбында кандидаттық диссертация қорғадым. Ғылыми жетекшім болғандықтан, ол кісімен жиі араластым, жақыннан таныдым. Әрине, біз білмейтін қырлары да болар, дегенмен ойлау жүйесін, ғылымдағы ұстанған бағытын, еңбектерін біршама жақсы білемін десем қателеспеймін. Мекемтас аға Мырзахметұлы үнемі шығармашылық ой үстінде жүретін, Абай айтқандай өзінен-өзі күн сайын есеп алып отыратын ғалым. Сондай қатаң талап пен қажырлы еңбектің нәтижесінде қазаққа абайтанудан 10 томдық еңбек беріп отыр. Саны ғана емес, сапасы да бірегей құнды дүние. Болашақ ұрпаққа қалдырар ұлтымыздың баға жетпес байлығы десем артық айтқан болмаспын. «Қарты бар үйдің қазынасы бар» демекші, осындай абыз ақсақалдары бар халықтың мерейі қашанда үстем.
Салыстырмалы түрде айтқанда абайтану ғылымында екі бағыт бар. Бірі – Абайдың ақындық ортасын тану. Бұл – ақынның өміріне, шәкірттеріне, туыс-туғандарына қатысты деректердің жиналуы мен зерттелуін қамтиды. Екіншісі – Абайдың ақындық үлгісін тану. Ақын ойының тереңіне бойлап, поэтикалық күш-қуатын жан-жақты бағамдау, философиялық ойларын, дүниетанымының қайнар көзін ашу. Осы аталған екі бағыттың да негізін салушы – М.Әуезов екені баршаға аян. Абайдың өмірбаяндық деректерін жинау М.Әуезовке қиынға түспегені белгілі. Өйткені өзі Абай ауылында туып өскен, ұлы ақынды көрген, ел аузындағы Абай туралы айтылатын әр алуан сөзге жастайынан қанық, көз көрген үлкендерден Абай жайында небір сырға толы әңгімелерді естіген кісі. Бізге жеткен деректер бойынша бала кезінде Абай өлеңдерін жатқа білген көрінеді. Қысқасы, Абайдың өмірі, өлеңдерінің табиғаты Мұхаңа жат болмаған ғой. Алайда деректерді жинау қиынға соқпаса да, кеңестік саясаттың қылышынан қан тамып тұрған заманда Абай туралы шындықты айту қиямет еді. Ал Абайдың ақындық үлгісін танудың жолы тіпті күрделі болған. Ол кезде ұлттық дүниетаным, ұлттық болмыс хақында терең пікір білдіру мүмкін емес еді. Бұл ретте М.Әуезовке көркем әдебиеттің көмегі көп тигенін айта кеткен жөн. Ғылымда айта алмайтын ойларын көркем шығарма арқылы беріп отырғанын аңғару қиын емес. «Абай» пьесасы мен «Абай жолын» оқыған кісі бұған күмән келтірмеуге тиіс. Ұлы ақынды қазақ халқына ғана емес, әлемге танытқан іргелі еңбегі – «Абай жолы» роман-эпопеясы. Ол өмірбаяндық жазба емес, эпикалық көркем шығарма. Автор бұл роман арқылы ХІХ ғасырдағы қазақ өмірінің көркем шежіресін жасап, қазақ қоғамын жан-жақты суреттеп, қазақ халқының рухани әлемін ашып берген. Романдағы басты концепция – «Абай жолы». Бұл – махаббаттың, ізгіліктің жолы, өнер мен ғылымның жолы, әділеттің, шындықтың жолы, ең бастысы күрес жолы еді. Мұның бәрі түптеп келгенде М.Әуезов армандаған қазақтың болашақта жүруге тиісті жолы болатын-ды. Абайтанудағы тағы бір түйткілді тұс ақын шығармаларын өзінен соңғы буынның бағалауы субьективті факторларға тәуелді болғаны. Осындай жағдайларға байланысты Абай шығармаларын түсіне алмаушылықтар мен бұрмалаушылықтар көп орын алған. Абайдың дүниетанымына байланысты туындаған жаңсақ ұғымдар да аз емес. Ғұлама Әуезовтің: «Абайдың барлық поэзиялық мұрасында Шығыстың орны орыс классик поэзиясынан әлдеқайда аз» [М.Әуезов, Абай Құнанбаев. Алматы, Санат 1995 ж] дейтіні бар. Алай-
да бұл пікірді білместіктен емес, шара-
сыздықтан айтқаны анық, шындықтың жолы тарылған заманда көп нәрсені астарлап жеткізуге мәжбүр болған ғой. Оны Абайдың орыс және шығыс мәдениетінен, екі арнадан бірдей нәр алғанын айта келіп, «Абайдың өз пішіні – қазақ тұлғасы жоқ демейміз, жаға – жаға да, арна – арна. Ұлы арнасы мен жол арнасының түп-түбімен шығып жатқан, қайнар көздер – ақынның негізгі қазақтық тұлғасын құрайды», дейтін тұжырымынан аңғарамыз. Бұл емеуріннің астарын түсіне алмау Абай даналығының төркінін орыс әдебиетінен, еуропа мәдениетінен ғана іздеуге ұрындырған. М.Әуезов айтқан шығыс сөзі араб, парсы мәдениетіне ғана емес, орта ғасырлық түркі мәдениетіне де қатысты айтылып отырғаны белгілі.
Мекемтас аға абайтанудың табалдырығын аттағанда-ақ, осындай күрделі проблемалармен бетпе-бет келеді. 60 жылдар абайтану дағдарысқа ұшыраған кезең болған екен, ол туралы ғалымның өзі «1949 жылғы қаулыдан кейін Абайдың шығысы туралы айтуға тыйым салынған» дейді. Абайдың шығысы мен ұлттық дүниетанымына қатысты көп сырдың кезінде ашылмай қалуында осындай саяси астар жатқанын бүгінде көбіміз біле бермейміз. М.Әуезовтен кейінгі зерттеушілердің Абайдың айналасы – шәкірттері, балалары, солардың өмірі хақында көбірек қалам тербеуінің де сыры осында жатса керек. Ақынның философиялық ойларына терең бойлап, М.Әуезов меңзеп кеткен Абай нәр алған қайнар көздерді зерттеуге ғалымдардың көңілі дауалай бермеген. Абайды орыс классиктерімен үндестіру жаңалық саналған. Мұның салдары ұлы ақынды орыс ойшылдарының көшірмесі ретінде қарауға соқтырарын білгендер де, білмегендер де болған секілді. Егер қазақ әдебиетінің бағына Мекемтас аға Мырзахметұлы ғылымға келмегенде Абайдың шығысы сол беті жабулы қалар ма еді, қайтер еді?
Абай «38-қара сөзінде»: «Біз Алла тағаланы өзінің білінгені хадар ғана білеміз, болмаса түгел білмекке мүмкін емес. Заты түгіл, хикметіне ешбір хаким ақыл ерістіре алмады. Алла тағала – өлшеусіз, біздің ақылымыз – өлшеулі. Өлшеулімен өлшеусізді білуге болмайды дейтіні бар. Адамды Алламен теңестірсек деген күпірліктен аулақпыз, дейтұрғанмен, мына мәселеге көңіл аудармай болмас. Ұлы ақын өзі айтқандай «Алла тағалаға ұқсауға» барынша тырысқан, шартты түрде айтқанда «ұқсаған» хаким. Оның ақыл-ойы мен сезімінің тереңдігі біздің ақылымызбен салыстыруға келмейтін, адами өлшеммен айтқанда шексіздікке жеткен. «Өлшеулімен өлшеусізді білуге болмайды» дегенге келіссек, азбен көпті жете түсіну де мүмкін емес екенін мойындауымыз керек. Абайтану тарихына көз салсақ, Абайдың ұлылығы жайында қалам тартпаған зерттеуші аз. Алайда біздің тани алмай келе жатқанымыз да сол ұлылық. Ойшылдардың өзі Абай шығармаларының ішкі өзегіне бойлай алмаған, бұл заңды құбылыс. Ұлылықты қашанда парасат-пайымы жеткен кісі ғана тани алмақ. Ақынның:
Қабыл көрсе сөзімді,
Кім таныса, сол алсын, –
дегені есті оқырманның көп болмайтынын білгені ғой.
Жаңсақ ұғымдардан, қате көзқарастардан құтылып, Абайдың ақындық болмысын ашуға жаңа көзқарас, жаңа бағыт, тың ізденіс керек еді. Ол міндетті арқалау М.Мырзахметұлының маңдайына жазылыпты. Абыроймен орындап шығу бақыты да сол кісіге бұйырған. М.Әуезовтен кейін Абайдың сөзін толық танып, дара жол салған ғалымның еңбектері бұл саладағы күрделі проблемаларды таратып шешіп беруімен ерекшеленеді.
Өзіңе сен, өзіңді алып шығар,
Еңбегің мен қайратың екі жақтап, –
дейтін ақын сөзін ұстаным еткен ғалым, ақыл-парасатын да, қажыр-қайратын да Абай шығармаларын зерттеуге арнаған. 1965 жылы кандидаттық диссертация қорғайды. Абайды зерттеушілердің басып өткен жолын кезеңдерге бөліп жүйелеген ол еңбегі кейін «Абайтану тарихы» деген атпен жеке монография болып басылып шыққан. Ғылым тарихы жайында жазылған еңбектердің көбінде сол саланы зерттеушілердің аттарын атап, мақтаумен шектелу, онан қалса хронологиялық тұрғыдан сыдырта баяндау басым болып жататыны жасырын емес. Мекемтас аға аталған еңбегінде абайтану тарихына басқаша қырынан қарайды. Бұрынғы ғалымдардың еңбектерін талдай отырып, ұлы ақын жайында ағат айтылған пікірлер мен ғылыми негізі жоқ, шалағай тұжырымдарды сынап отыратыны бар. Сөйтіп бұл тақырып хақында не айтылғанын түгендеп, айтылуға тиісті бірақ айтылмай қалған ойларды, ашылмай қалған деректерді анықтап алады. Кейінгі ізденістеріне негіз болған көп ойлардың бастауы осында жатқандай.
Қазақ әдебиеттану ғылымындағы ең күрделі саланың бірі – абайтану. Себебі, ол тек сөз өнерін тану ғана емес, қазақ халқының рухын, жан-дүниесін тану. Абай өз шығармаларында философия, мораль, дін, жантану қатарлы күрделі ғылым түрлерін аса шеберлікпен ұштастырып, поэтикалық жолмен берген ғой, сондықтан Абайды жалаң көркемдік тұрғыдан талдау жеткіліксіз болар еді. Мекемтас аға Абай ойының төркінін тануға жан-жақтылы үлкен дайындықпен келеді және ұзақ ізденеді. Абайға қатысты деректерге ерекше мән беріп, ыждағатпен тексеріп, содан үлкен ой түйіп, өзіне жаңа бағыт, жол ашып отырған. Соның арқасында Абай ойының төркінін тани алған деп ойлаймын. Қысқасы, ғалымды бүгінгі биігіне жеткізген қажырлы еңбек пен үздіксіз ізденіс. Абайдың шығысын ашуда көп қиындықтарға жолыққанын өзі де айтып отырады. Саяси кедергілерден тыс, ғылыми тұрғыдан аяққа оралғы болар дүниелер аз болмапты.
Абай ойының жүлгесін табуға ақынның оқыған кітаптарын зерделеудің тигізген пайдасы көп болғанын байқаймыз. Әрине, бұл айтуға ғана оңай. Ең әуелі Абай кітапханасы сақталмаған, онан қалса ол кітаптар орта ғасырлық түркі ойшылдары мен ислам ғұламаларының еңбектері. Кеңестік кезеңде олар орыс тіліне де, қазақ тіліне де аударылмаған. Ғалымның Абай кітапханасына еркін кіре алуы өзбек, шағатай тілдерін меңгергендігінің арқасы. Бұл ұзақ жыл зерттеп жазған «Мұхтар Әуезов және Абайтану проблемалары» атты докторлық диссертациясында айқын көріс тапқан. Абай шығармаларының сырына терең бойлап, бұрын ашылмаған қырларын ашып берген күрделі еңбегі осы. Ғалымның Абай туралы зерттеулерінің биік шыңы деуге болады. Олай дейтініміз аталған монографияда Абайдың ойлау жүйесін тауып, ұшы-қиырсыз терең ойларын қолдың саласындай таратып берген. Абайдың «Исламға қатысы», «мораль философиясы» «Абайдың ақындық айналасы», «Абайдың ақындық дәстүрі» хақында күрделі философиялық тұжырымдар жасаған. «Абай ақындық өнер жолына шындап құлай берілгенге дейін оның рухани нәр алған сусындар бұлақтары, өзі туған халқы мен шығыс әлемінде жатқаны байқалады» (Мұхтар Әуезов және абайтану проблемалары. Алматы, 1982 ж), деген сияқты айтылуы қарапайым болғанмен, мағынасы терең байламдары ешқашан маңызын жоймақ емес. Өкінішке қарай сол кезде бұл күрделі еңбекті түсінуге ғалымдардың өзі дайын болмай шыққан көрінеді. Соның салдарынан ұзақ жылдар бойы қорғауға шығармай көп тосқауыл жасалған. Ақыры Қ.Өмірәлиев, З.Ахметов сияқты ғалымдардың кеңесімен диссертацияның кейбір тұстарын аздап жеңілдетсе де, негізгі мазмұнын өзгертпей 1989 жылы докторлық қорғайды. Аталған еңбекті қазір де көбіміз түсіне бермейміз.
Ғылымның ыстық-суығына төзіп ізденген кісі ғана жетістікке жетерін жұрттың бәрі біледі, бірақ оның техникалық қара жұмысын жегіліп істеуге көп адамның төзімі жете бермейді. Жасыратыны жоқ көбіміз сондаймыз. Жалпылық ұғымдарды игергенмен, нақты білімі аз болған соң тақырыптың ішіне кіре алмай, үстірт баяндауға бейім тұрамыз. Бұл да бір індет секілді. Мекемтас Мырзахметұлының еңбектеріне зер салып қарасаңыз абайтанудың қара жұмысын беріле істегені менмұндалап тұрады. Бұл өзі ұзақ әңгіме, Абай өмірбаянына, текстологиясына қатысты салыстырулары, абайтанушылардың пікірлерін талдауы, т.б. Оның бәрін бір мақалада айтып үлгермеспіз, десе де мына бір жайды айтпай болмас. Абайда кездесетін көне түркі және ислам дүниетанымына қатысты атаулар мен жеке сөздер көп. А.Байтұрсыновтың: «Абайдағы мұндай күрделі термин сөздерді білетін кісі мәнін ашып түсіндіріп бермесе, мың рет оқыса да ондағы ой-танымды танып біле алмайды» дейтіні бар. Абайтанудың кілті аталған терминдерде... Абай шығармаларын түсінудің осы кілтін қазақ оқырмандарына ұстатқан Мекемтас аға Мырзахметұлы. Бұл ретте 2014 жылы жарық көрген «Абай лұғаты» атты еңбегін ерекше атауға болады. Лұғатта 95 атауға түсінік берілген. Олардың ішінде «суық ақыл», «нұры ақыл», «жан құмары», «тән құмары», «жибили қуат», «жан қуаты», «тән қуаты», «қызылбас», «шар салу», «мүтәкәллимин мантикин», «иман таклиди», «қынаменде» «Ғұламаһи Дауани», «хауас сәлім» т.б., жеке терминдер де, «толық адам» «жәуанмәртлік», «иманигүл», «жүректің кілті», «ақылдың кілті», «иманның жеті шарты», «инсанияттың кәмәлаттығы», «пенделіктің кәмәлаттығы», т.б., толып жатқан философиялық мәні терең ұғымдарда бар. Іс жүзінде лұғаттағы түсінік берілген сөздердің саны нөмірлеп көрсетілгеннен әлдеқайда көп. Себебі, бір шығармада кездесетін сөздерді бір ғана реттік цифрмен белгілеген, кейбір өлеңдері мен қара сөздеріндегі бірнеше ұғымға түсінік жазылған. Ондайда бір түсініктің өзі ішінен «а, ә, б, в,г, д, е» болып бөлініп, жеке-жеке қарастырылатыны бар. Ғалымның көз майын таусып, өмір бойы іздену нәтижесінде тапқан бұл жаңалықтарының игілігін бүгінде халық көруде. Кейде соның бәрін өзіміз тапқандай-ақ, болмаса атын атап сілтеме жасамай-ақ пайдаланып жататынымыз да жасырын емес.
Абай көне түркілік өлең үлгісін шығармашылықпен жаңа түс беріп, дамыта қолданған. Бірақ оны қарапайым оқырман тани бермес. Мұны да алғаш байқаған, зерттеп тұжырымды пікір айтқан Мекемтас аға. «Абайдың кейбір өлеңдерінде ұлы Науаи шығармаларының әсері айқынырақ сезіледі. Тіпті Әлиф-би өлеңінде Абай ұстазы Әлішер Науаимен ақындық өнер жарыстырғандай мінез де танытады» [Мұхтар Әуезов және Абайтану проблемалары. Қазақ ССР ғылым баспасы, Алматы, 1982 жыл]. Осы ойларын «желі ұйқасқа» тоқталғанда онан әрі дамыта түсетіні бар. Онда «аааб сссб» болып келетін Абай көп қолданған ұйқастың төркіні ескі түркі поэзиясында жатқанын ғылыми тұрғыдан дәлелдеп береді. Бұл тұрғыда ғалымға көп ой салған М.Қашқаридің «Дивани лұғат ит түрік» сөздігіндегі Алып Ертоңа туралы жоқтаудың осы желі ұйқаспен жазылғаны. Сөздікте бұдан басқа да желілі ұйқасқа құрылған өлең көп. Өлеңнің бұл түрін «желілі ұйқас» деп атаған Мекемтас аға М.Мырзахметұлы екенін айта кеткен жөн. Желілі ұйқасты ХІХ ғасырға жеткізген қазақтың классик ақыны Д.Бабатайұлы екеніне ерекше мән береді. Бұл жерде де біз ескере бермейтін мәні терең бір шындық жатқандай. Дәстүрдің көнелігі түркі халықтарының рухани тұтастығының бір айғағы. Сондай-ақ өлең үлгісіндегі тұрақтылықтың кепілі. Біздің араб мәдениетін қабылдаған соң да, араб өлең өлшемін алмай, өзімізге тән өлең өлшемін сақтап қалуымыздың сыры осы тамыры терең дәстүрде жатса керек. М.Әуезовтің өзі Абай Пушкиннен алды деп білетін шалыс ұйқас хақында «Абай өлеңіндегі шалыс ұйқастың шығу төркіні ХІ ғасырдан әлдеқайда арыда жатыр» [Мұхтар Әуезов және абайтану проблемалары. Алматы, 1982 ж] дейтін пікірінде де зерттеуді қажет ететін салмақты ойлар жатыр. Бұл пікірді айтуға да шалыс ұйқастың М.Қашқари сөздігінде кездесетіні себеп болған секілді.
Мекемтас аға Мырзахметұлының қазақ әдебиеттану ғылымына, әсіресе, абайтануға қосқан үлесі телегей теңіз. Әдебиеттануда жан қинамайтын жеңіл тақырыптар көп-ақ, жанкешті еңбекті, талантты қажет ететін күрделі проблемалар да жетерлік. Ғалым Абай шығармаларының сол астары терең, құпиясы көп тұстарын таңдап алып, соның сырын ашуға ден қойған. Ашқан жаңалықтары аз емес. Шындықты айту керек, Абайды ол кісідей терең зерттеген, жетік білетін кісі жоқ шығар. Тұтас ғұмырын Абай шығармаларын зерттеуге арнаған ғұлама бүгінде шын мәніндегі Абайтанудың эталонына айналып отыр. Абайтанудағы күрделі проблемалардың шешімін табуда жанкешті ізденістерге барып, ұлтқа мұра боларлық құнды еңбектер берді. «Абайтану тарихы», «Мұхтар Әуезов және абайтану проблемалары», «Абай және шығыс», «Абай мұрагерлері», «Әуезов және Абай», «Абайдың шығысы», «Толық адам ілімі», т.б еңбектері абайтанудың биігінде тұр. Егер ғалымның еңбектерін толық меңгере алсақ, Абайды жоғары деңгейде түсінген болар едік деп ойлаймын.
Ғылымды күнкөріс қамы үшін іздеу бар да, шындықты табу үшін іздеу бар. Күн көріс қамы үшін ғылымға келген кісі ғылым сөзін сөйлегенмен өзі ол талапты орындай бермейді. Шындықты іздеген кісі өзін ғылым жолына арнап, содан рухани күш алып, ғылымның талабымен өмір сүреді. Қазір Абайды оқымаған қазақ жоқ, бұл жағынан шүкірлік деуге болады. Алайда шындықты білу үшін оқып жүрміз бе, Абайды оқыдық деу үшін мақтанға оқып жүрміз бе? Қаншалықты ұққанымыз белгісіз. Абай айтқан кемшіліктерді біреуден көрсек тани кетеміз, жек көреміз, бірақ өзіміздің бойымыздан таба алмаймыз, тіпті іздемейміз де. Мекемтас аға Мырзахметұлы шындық үшін ғылым іздеген, сондықтан Абайды жанына сіңіре білген, Абайша ойлай алатын деңгейге көтерілген ғұлама. Абай айтқан жақсы мінездердің бәрін ол кісінің бойынан табуға болар, ал Абай сынаған жаман мінездерден аулақ. Осы жерде бір сөз қыстыра кеткенді жөн көріп отырмын. Мекемтас ағаның бір әңгіменің үстінде: «М.Әуезов болмағанда Абай бұлай ашылмас еді» дегені бар. Бір жағынан шындық, екінші жағынан қарағанда аға буынға, ғылымға деген құрмет, адалдық. Мен де абайтануға біраз үлес қостым деуден аулақ. Өзін ғылымның қатардағы қызметкері секілді ұстайды, білдім деуге, білемін деуге жаны қас. Өзі зерттеп жүрген мәселе жайында сөз бола қалса, «осы тақырып жөнінде ізденіп жүрмін» деп отыратыны бар. Нағыз білімпаз ғалымның мінезі емес пе? «М.Әуезов болмағанда Абай бұлай ашылмас еді». Мекемтас аға Мырзахметұлы болмағанда «Абайтану» бүгінгі биігіне жете алмас еді. Бұл талас жүрмейтін шындық.
Білім беру саласына сіңірген еңбегі өз алдына бір төбе, мыңдаған шәкірт тәрбиелеп, 3 ғылым докторын, 50 ғылым кандидатын қорғатып шығарған ұлғатты ұстаз. Бұл әдебиеттанудан бір салалық университет ашуға жетерлік күш, үлкен қосын. Кез келген кісі қаржы бөліп зертхана ашса да, дәмхана ашса да қоғамда үлкен сілкініс тудырар еді, әрине, ол солай болуға тиіс. Халық игілігіне жараған заттың үлкен-кішісі жоқ. Ал енді ақыл парасатын жұмсап тұтас бір университеттің кадірін тәрбиелеп шығу жай ғана еңбек емес, үлкен ерлік. Мұндай еңбектің қалай бағаланатынын білмеймін, мүмкін Қазақстанның Еңбек Ері деген атақ осындай еңбек еткен тұлғаларға лайық шығар.
Иманғазы Нұрахметұлы,
Қазақстан Жазушылар одағының мүшесі, ақын,
филология ғылымдарының кандидаты