ХХІ ғасыр – білім мен ғылымның ғарыштап даму ғасыры. Әр елдің экономикалық және ғылым-инновациялық дамуының түп негізі сол елдің адам капиталы деңгейіне, ал адам капиталы деңгейі орта білім сапасына байланысты болады.
Қазіргі уақытта оқушылардың білім сапасын анықтайтын бірнеше халықаралық зерттеу бар. Солардың ішінде PISA зерттеуі басымдыққа ие. 2003 жылдан бері 3 жылда 1 рет өткізіліп келе жатқан PISA зерттеуінің нәтижелерін мұқият саралап, соңғы 18 жылда оқушылары жоғары нәтижелер көрсетіп келе жатқан елдерді анықтадық. Бұл – Жапония, Оңтүстік Корея, Финляндия, Сингапур, Канада, Гонконг (Қытай), Макао (Қытай), Тайвань, Эстония, Шанхай (Қытай), Қытай (4 провинциясы), Польша елдері.
Қазақстан PISA зерттеуіне 2009 жылдан бері қатысып келеді. Еліміздің 15 жастағы мектеп оқушылары 2009 жылы 63 елдің оқушыларының арасында 59-орын иеленген болса, 2012 жылы 65 елдің ішінде 49-орын, ал 2018 жылы 79 елдің ішінде 69-орынды иеленді. Бұл – жоғары көрсеткіш емес. Аталған зерттеуге Қазақстан 2015 жылы қатысқанымен, оны жүргізу барысында жіберілген қателіктерге байланысты, оқушылардың жұмыстары бағаланбады.
Осы елдердің білім беру жүйелерінің табыстылығын зерттегенімізде, олар, біріншіден, өздерінің ұлттық ерекшеліктері мен дәстүрлі мәдениетін сақтай отырып, шығармашыл, бірегей ойлайтын, үйлесімді дамыған және рухани бай адам тәрбиелеуді мақсат ететіні және екіншіден, мектептерде кәсіби құзыреті жоғары мұғалімдердің жұмыс істеуіне баса назар аударатыны анықталды. Бұдан жастар тәрбиесін ең басты мақсат ретінде анықтап, соны іске асырып отырған және ұстаздардың кәсіби құзыретінің жоғары болуына қол жеткізген елдердің оқушыларының білім сапасы басқа елдердермен салыстырғанда көш ілгері екенін көреміз.
Егемендік алған жылдардан бері қабылданған барлық Заңдар, заңнамалық актілер мен мемлекеттік бағдарламаларда білім беру жүйесін дамыту еліміздің басты бағыттарының бірі ретінде көрсетілген. Мүмкіндігінше қаражат бөлініп, көптеген іс-шара атқарылып жатыр. Бірақ білім сапасы, оның ішінде орта білім беру сапасы көтерілмей тұр.
Ұрпақ тәрбиесіне қатысты да елімізде көптеген жоба қабылданып, жұмыстар істеліп жатыр, бірақ бұл бағытта да толымды нәтиже болмай тұр. Дамыған елдерде жас ұрпаққа ғылыми-практикалық тұрғыда тәрбие беру жүйесі жасалып, мектеп тәжірибесіне енгізілген. Бұл жақсы нәтиже беріп, соның негізінде білім сапасы көтеріліп отыр. Мысалы, жапон елінің үздіксіз білім беру жүйесі қоғамның рухани-адамгершілік құндылықтарын көрсететін негізгі 3 өмірлік ұстанымды насихаттайды және оларды іске асырып келеді. Бұл: ойланып үйрен, өз бетіңмен шешім қабылда, проблемаларды шешудің ең жақсы жолдарын ізде және тап; әдемілікті түсін, өзіңде сұлулық сезімін тәрбиеле, жаның сұлу болсын, мейірімді бол, аяушылық білдіре біл; денің сау, төзімді, күшті бол.
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев Bіlіm jáne Ǵylym! атты 2019 жылы өткізілген тамыз конференциясында сөйлеген сөзінде: «Ұлағатты ұрпақ тәрбиелеу – аса жауапты әрі күрделі міндет. Ұлттық құндылыққа қанығып өскен өреннің танымы терең, ділі берік болады» деп, ұрпақ тәрбиесіне жіті көңіл бөлу қажеттігіне баса назар аударды.
Қазіргі уақытта қоғамда ұлттық рух әлсіреп, ана тіліне деген құрмет төмендеп, перзенттік және азаматтық борыш ұғымдарының мәні құнсызданып, жастар арасында зорлық-зомбылық, суицид және басқа да жағымсыз құбылыстар көбейіп барады. Жастардың бойында рухани-адамгершілік қағидаларының толық сақталмауы, жалпы әдеп негіздерінің жетіспеуі, адал еңбек ету ниеттері мен ерік-жігердің төмендеуі, өмірлік мақсаттарының айқын еместігі, сабырсыздық, әлсіздерге күш көрсету сияқты жағымсыз қасиеттердің кең таралуы қоғамда алаңдатушылық туғызуда. Мұндай жағдайлардың тамыры тереңге тартуы
білім беру саласындағы ұрпақ тәрбиесінің дағдарысқа ұшырағанын көрсетіп отыр.
Қазіргі кезде саналы ұрпақ тәрбиесі – болашағымыз үшін ең асыл мұра, ең қымбат құндылық. Дұрыс ұйымдастырылған тәрбиенің қуатына тең келетін басқа пәрменді құралды да, рухани күшті де табу өте қиын. Ұрпақ тәрбиесіне жұмсалған күш-жігер, уақыт, еңбек – болашаққа деген ең маңызды инвестиция, ең ұтымды үлес. Сан ғасырлар сынынан өткен ұлттық тәрбие қағидаларын әлемдік озық тәрбие тәжірибелерімен ұштастыра отырып, бәсекеге қабілетті саналы ұрпақ тәрбиелеу жұмысын жетілдіру мақсатында Педагогикалық ғылымдар академиясы 2021 жылы Алматы қаласы білім басқармасының бастамасы негізінде «Мектептерде саналы ұрпақ тәрбиелеуді ғылыми-практикалық тұрғыдан іске асыру жолдары» жобасын әзірледі. Жобаны іске асыру мақсатында алдымен «Қазіргі мектептерде саналы ұрпақ тәрбиесін жетілдіру тұжырымдамасы» дайындалып, мақұлданды.
Мектептерде саналы ұрпақ тәрбиесін жетілдірудің негізгі бағыттары қоғам дамуында кездесіп отырған келеңсіз жағдайлардың алдын алуға, жастарды қоғам талаптары мен сын-қатерлі болашаққа барынша дайындауға және толыққанды азамат ретінде қалыптастыруға байланысты анықталды.
Тұжырымдама аясында жас ұрпаққа тәрбие беру жұмыстарын 6 бағытта жүргізу қарастырылды: Саналы ұрпақ тәрбиесіндегі мектептің мәдени-тәрбиелік ортасы; Саналы ұрпақ тәрбиесіндегі отбасылық құндылықтар жүйесі; Саналы ұрпақ тәрбиесіндегі ұлттық құндылықтар жүйесі; Саналы ұрпақтың саламатты өмір салты; Саналы ұрпақтың АКТ сауаттылығы; Саналы ұрпақ тәрбиесіндегі адал кәсіпкерлік еңбек құндылықтары.
Осы бағыттарда нәтижелі жұмыс жүргізу мақсатында мұғалімдерге, сынып жетекшілеріне, ата-аналар мен оқушыларға арналған 13 әдістемелік нұсқаулық дайындалды: Саналы ұрпақ тәрбиесі; Ұлт болашағы – саналы ұрпақ; Ата-ана болу – ұлы міндет; «Мектеп–ата-ана–оқушы» триадасы; Бала тәрбиесіндегі ұлттық құндылықтар; Ұлт тарихы – ұрпақ мақтанышы; Ұлттың ұлы тұлғаларының даналық сөздері; Өз өмірің өз қолыңда. Суицидтің алдын алу бойынша жасөспірімдерге арналған қойынкітапша; Саламатты өмір салты; Оқушылардың интернетке тәуелділігінің алдын алу; Интернет қауіпсіздігін қамтамасыз ету; Оқушылардың кәсіби бағдарын қалыптастыру негіздері. Саналы ұрпақ тәрбиесіндегі адал кәсіпкерлік еңбек құндылықтары; Мамандық таңдау – маңызды шешім.
Тұжырымдама мен әдістемелік нұсқаулықтарды дайындауға педагог-ғалымдар, әдіскер-тренерлер, психологтер мен тәжірибелі ұстаздар қатысты. Олар жұмыстың жауапкершілігін түсініп, бір ұжым болып жұмыс істеді. Барлық әдістемелік нұсқаулық бір тұжырымдама негізінде жасалғандықтан, олардың бірін-бірі толықтыруына, қайталаулардың болмауына, мазмұндарының үндестігіне, ұстаздардың сұраныстарына жауап беретін қажетті нұсқаулықтар болуына ерекше көңіл аударылды.
2021 жылдың аяғында құжаттар мол данамен шығарылып, қаланың барлық қазақ және аралас мектептеріне берілді. Биыл қала мектептері осы жоба негізінде тәрбие жұмыстарын жүргізе бастады, арнайы тәжірибелік мектептер белгіленді. Мектеп мұғалімдеріне тұжырымдама мен барлық әдістемелік нұсқаулықты кеңінен түсіндіру мақсатында видеодәрістер дайындалды. Осы уақытқа дейін ол дәрістерді қаланың 4 мыңға жуық мұғалімі тыңдады. Мұғалімдермен кері байланыс орнату жолдары да қарастырылды.
Енді мамыр айында тәжірибелік мектеп болып бекітілген М.Мақатаев атындағы №140 гимназияда «Ұрпақ тәрбиесіне жүйелі көзқарас: заман талабы және болашақ» тақырыбында осы жоба аясында атқарылған жұмыстар кең көлемде талқыланатын республикалық ғылыми-практикалық конференция өткізіледі. Конференция нәтижесі мен барлық мектептен келіп түскен ұсыныстар мен пікірлер ескеріле отырып, жоба тұжырымдамасы мен әдістемелік нұсқаулықтар өңделіп, жетілдіріліп, Білім және ғылым министрлігінің назарына ұсынылады.
Халық даналығы «Ұрпақ болашағы – ұстаздан» деген. Жас ұрпақ тәрбиесін жетілдіруде мектептерге үлкен жауапкершілік жүктеліп отыр. Әр мектеп оқушылардың әлеуметтік жетілген тұлғасын қалыптастыруға үлкен әсер ететін маңызды әлеуметтік институт, ал мұғалім оқушыларды тәрбиелеудегі жетекші тұлға, мәдениеттің қайнар көзі, ұлттық құндылықтардың жанашыр жаршысы болуы керек. Бұл жоба осы мақсаттарға жету үшін дайындалған.
Мағжан Жұмабаев «Педагогика» еңбегінде «Әрбір тәрбиеші баланы ұлт дәстүрімен тәрбиелеуге міндетті» деген болса, Қасым-Жомарт Тоқаев «Білімі терең, ойы озық ұрпақты тәрбиелейтін мұғалімдер қауымына зор жауапкершілік жүктеледі» деді. Жас ұрпаққа саналы тәрбие беру ертеңгі сапалы өмір кепілі болмақ. Біз ұрпақ тәрбиесінде біраз уақыт өткізіп алған елміз, соның өкінішті нәтижесін енді көріп отырмыз. Олай болса, қазіргі басты мақсат – ұрпақ тәрбиесіндегі бүгінгі мүмкіндіктерді жіберіп алмау, кемелденген келешекті тәрбиелеуде уақыттан ұтылмағанымыз абзал.
Асқарбек ҚҰСАЙЫНОВ,
Педагогикалық ғылымдар академиясының президенті,
Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты