2022 жылғы 1 маусымда Еуропалық комиссияның Ұшу қауіпсіздігі жөніндегі комитеті еліміздің авиациялық билігі мен қазақстандық әуе тасымалдаушылардың Еуропаға ұшуына қатысты ресми шешімін жариялады. Министр Еуропаның 27 мемлекетінің билігі отандық әуе тасымалымен айналысатын компанияларға кәрі құрлыққа ұшуға шектеу қоймайтыны жайында шешім қабылдағанын және еліміздің «қара тізімге» енбейтінін атап өтті.
– Еуропалық сарапшылар Қазақстандағы ұшу қауіпсіздігі саласында қалыптасқан ахуал мен осы тұрғыда соңғы 3 жылда ел Үкіметі тарапынан қабылданған шараларды оң бағалады. Әрине, біз мұны үлкен жетістік деп санаймыз. Оған себеп те жоқ емес. Еуропалық мамандар тарапынан оң баға алу үшін көп күш-жігер жұмсалып, кешенді жұмыстар қолға алынды, – деді Қайырбек Өскенбаев.
Сондай-ақ ол Қазақстанның бұған дейін «қара тізімге» кіргенін де еске салды. Атап айтқанда, 2009 жылы Халықаралық азаматтық авиация ұйымы тарапынан жүргізілген аудит нәтижесінде еліміздегі әуе тасымалы саласында ұйым талаптарының сақталу көрсеткіші төмен екендігі анықталған (47 пайыз). Осыған орай Еурокомиссия Air Astana компаниясынан өзге қазақстандық әуе тасымалдаушыларға Еуропа елдеріне ұшуға тыйым салған болатын.
– Туындаған жағдайдан шығу үшін 7 жылдай уақыт қажет болды. 2016 жылы шектеулер алынып тасталғаннан кейін осындай олқылықтар алдағы уақытта қайталанбас үшін министрлік өте ауқымды жұмыстар жүргізді, – деді ведомство басшысы.
Министрдің айтуынша, саладағы оң өзгерістер – түбегейлі реформаның нәтижесі. Жүргізілген жүйелі жұмыстар еліміздің азаматтық авиация билігінің еуропалық модельге өтуіне тікелей ықпал еткен. Бұл үшін Үкімет пен министрлік кешенді шараларды қолға алып, заңнаманы жетілдіру бағытында орасан зор жұмыстарды іске асырды. Нәтижесінде, Ұлыбританияның авиациялық әкімшілігімен (UKCAA) ынтымақтастық орнатылып, нәтижесінде, Қазақстанның авиациялық әкімшілігі құрылды. Бұл ұйым 2019 жылдан бері азаматтық авиация саласындағы бақылау мен қадағалауды жүзеге асыруда. Басқарудың бұл үлгісі дамыған мемлекеттерде кеңінен қолданылады және Халықаралық азаматтық авиация ұйымы мен EASA тарапынан мақұлданған.
– Жүргізілген реформа өз тиімділігін өткен жылдың тамыз айында толыққанды дәлелдеді. Себебі Халықаралық азаматтық авиация ұйымы жүргізген аудит қорытындысы бойынша Қазақстандағы ұшу кезіндегі қауіпсіздік деңгейі 84 пайызға дейін артқаны айқындалды. Бұл әлемдік орташа көрсеткіштен 15 пайызға жоғары. Сараптама нәтижесі бойынша еліміз Нидерланд, Бельгия, Португалия, Дания және Исландия мемлекеттерімен бір сатыда тұр, – деді министр.
«Бек Эйр» ұшағының апатына орай өткен жылдың соңында Еурокомиссия Қазақстандағы ұшу қауіпсіздігі бойынша қалыптасқан жағдайға алаңдаушылық білдіргені есімізде.
– Отандық авиация саласын жаңа шектеулерден қорғау мақсатында Еуропалық комиссияға түзету іс-шараларының жаңа жоспарын ұсындық. Сондай-ақ біздің ведомствоның Сыртқы істер министрлігі және Қазақстанның Бельгиядағы елшілігімен бірлесіп жүргізген тұрақты келіссөздерінің нәтижесінде комиссияға отандық әуе тасымалының әлеуеті мен ондағы қауіпсіздікті дәлелдедік, – деді Қ.Өскенбаев.
Қазақстан тарапынан келтірілген дәлелдер мақұлданып, Еуропалық комиссияның ұшу қауіпсіздігі жөніндегі комиссиясы түзету шараларын оң бағалаған. Бұл өз кезегінде отандық авиакомпанияларды «қара тізімге» енуін болдырмауға септігін тигізді.
Қайырбек Өскенбаевтың пайымдауынша, дер кезінде қолға алынған шаралар Қазақстанның ұшу қауіпсіздігі бойынша аймақтағы көшбасшылық позициясын сақтап қалуға ықпал еткен. Сонымен қатар оңтайлы шешімдер мен жүйелі жұмыстар шетелдік әуе компанияларын тартуға және отандық әуе тасымалдаушылардың ұшу географиясы ауқымын ұлғайтуға өз әсерін тигізеді деген сенім бар.
Десе де авиация саласының сарапшысы Абыл Кекілбаевтың пікірінше, қуануға әлі ерте. Азаматтық авиация әкімшілігі әуе қауіпсіздігін дәлелдей алмаса, «қара тізімге» қайта кіруіміз де әбден мүмкін.
– Қазақстан әуе компаниялары «қара тізімге» қазір енбегенімен, қауіп әлі сейілген жоқ. Өйткені Еуропа тарапы қойып отырған талаптардың көбі Қазақстанда әлі шешімін тапқан жоқ. Тіпті шешу жолдары да жазылмаған. Мәселе жетерлік. Соның ішінде Азаматтық авиация әкімшілігінің қаржыландыру мәселесі, ұшу жарамдылығы, эксплуатация мәселесі шешімін таппады. Оны Қазақстанның ресми өкілдері барып, өзінің іс-шара жоспарын таныстырғанда түсіндіріп, уақыт сұрап алды деп ойлаймын. Үкімет жоспарлаған іс-шараларды орындау үшін қолданыстағы бірқатар заңнамаға өзгеріс ензігу қажет. Бұл бір жылдың ішінде бітпейді. Еурокомиссия мұны түсінген соң Қазақстанға қатысты шешімді кейінге қалдырды деп ойлаймын, – дейді Абыл Кекілбаев.
Сарапшының пікірінше, «қара тізімге» ену қарапайым қазақстандықтар үшін қауіп тудырмайды. Тек компаниялар үшін бірқатар қиындық туғызуы мүмкін.
– «Қара тізімнен» қорқудың қажеті жоқ. Оған кіріп-шығып жүрген елдер көп. Ондай тәжірибе бар. «Қара тізім» тек жолаушыларымызға әрі-бері ұшу кезінде кедергі туғызуы мүмкін. Мәселен, Air Astana компаниясы біраз уақыт «сұр тізімде» болды. Бірақ Еуропаға ұшуын тоқтатқан жоқ, тек рейстер санын көбейте алмай қалды, – дейді сарапшы.