Экономика • 20 Шілде, 2022

«Жасыл» экономика: Жедел көшпесек, жоғалтарымыз көп

221 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

ESG қағидаттарының жаһандық трендке айналғаны мәлім. Бұл бастамаға біздің ел де қосылды. Осыған сәйкес Қазақстан 2060 жылға қарай көміртегі бейтараптығына біржола көшуі керек. Әрине, қатардан қалмаған дұрыс. Десе де, мойынға алған міндеттемені ойдағыдай орындау да маңызды. Осы орайда «Қазақстан межелі уақытқа дейін көміртегі бейтараптығына қол жеткізе ала ма?» деген сұрақ туындайды.

«Жасыл» экономика: Жедел көшпесек, жоғалтарымыз көп

Қазір өз қызметінде ESG (envi­ron­mental – қоршаған орта, so­cial – әлеуметтік жауапкер­шілік, governance – корпора­тивтік басқару) қағидаттарын
қолданатын ұйымдардың, кәсіп­орындар мен компаниялардың қатары көбейіп келеді. Мақсат – индустрияның қоршаған ортаға теріс әсерін азайту және өндірісті «жасыл», яғни мейлінше қауіп­сіз деңгейге бейімдеу. Бір сөз­бен айтқанда, адам мен таби­ғат­қа жауапкершілікпен, жана­шыр­лықпен қарау.

Сарапшылар алдағы уақыт­та мұн­дай қағиданы ұстанбай­тын­дарға нарықта орын болмайтынын да ашық айтып жүр. Жаһандық трендтің жалына жар­масқан Қазақстан да отандық эко­но­миканың бағытын өзгертуді бастады. Алда инвестициялар мен жаңа техно­логияларды тарту, қолданыстағы кәсіп­орындарды жаңғырту, жаңа өндіріс­тер құру, мамандар даярлау, заң­наманы өзектендіру секілді маңыз­ды міндеттер тұр.

Қазір инвесторлар таңдау жасау­да ESG қағидаттарын ұстанатын компанияларға басымдық береді. Өйткені ESG стандарттарын сақтау экологиялық, әлеумет­тік және корпоративтік тәуекел­дердің әсерін азайтуға мүмкіндік береді. Осылайша, компанияның қызметін жақсартуға оң әсер етеді. Экологияға, орнықты дамуға, баламалы энергетикаға және әлеуметтік жобаларға инвестиция салу негізгі үрдістердің біріне айналып келеді. FinReview.info дерегіне сүйенсек, ESG қағидаттарын қол­дай­тын және жүзеге асыратын компа­ниялардың жаһандық активтері қазір 120 трлн доллардан асқан. Көрсеткіш соңғы он жылда 5 есе өсіпті. Сондықтан бұл үрдіске атүсті қарайтын компаниялар қаржысыз қалуы ықтимал.

ESG қағидаттары біртіндеп Қазақстан­ның экономикалық саясаты­ның стратегиялық негізіне айналуда. Біздің ел «жасыл» деңгейге көшу үшін ұйымдық-құқықтық негіз құрған Орталық Азиядағы алғашқы мемлекет екенін атап өту керек. Қазақстанда бұған қатысты бірқатар заңнамалық құжат, стратегия мен бағдар­лама қабылданғанын білеміз. Мә­селен, 2021 жылғы 1 шілдеден бастап күші­не енген жаңа экологиялық кодексте «жасыл» қаржыландырудың және оның құрамдас бөліктері – облигациялардың, кредиттердің және өзге де қаржы құралдарының сипаттамалары заңнамалық деңгейде айқын­далды. Бұл бастама нарықтың өтім­ділігін нығайтты және елге ба­ғыт­талған инвестициялар ағынына сер­пін берді. Осылайша, «Астана» халықаралық қаржы орталығының биржасында (Astana International Exchange)  «Самұрық-Энерго» АҚ «жа­сыл» облигацияларын сәтті орналастырды. Компания жария жазылым арқылы 18,4 млрд теңге тартты.

Түрлі құжаттардан, келісімдерден, декларациялардан, қаржы құралдары­нан басқа, ESG қағидаттары өндірісте де енгізілуде. Мысалы, 2021 жыл­дың соңында Айтқали Жақұтов атын­дағы Алматы 2-ші жылу-электр орта­лығын жаңғырту басталды. Орталық­тың жұмысын экологиялық таза газға көшіру жоспарлануда. Газ қондыр­ғыларын іске қосқаннан кейін 2026 жылға қарай стансадан бір жылда шығатын зиянды заттардың көлемі 50,4 мың тоннадан 6,7 мың тоннаға дейін азаяды. Осылайша, елдің ірі мегаполисіндегі экология жақсармақ. Бұл «жасыл» деңгейге көшудегі жүйелі мемлекеттік шешімдердің бірі.

Дегенмен Қазақстан әзірге ESG қағидаттарын дамытудың бастапқы ке­зеңінде тұр. Сондықтан елде айтарлық­тай өзгерістер орын алады. Ол қандай өзгерістер? Енді соған тоқталайық.

Біріншіден, жаңартылатын энергия көздерін пайдалануды көбейту керек. Қазақстанның электр энергетика­лық жүйесі қазіргі уақытта шекті қуат­пен жұмыс істеп тұр. Оның үсті­не сұраныс өсіп келеді әрі энергия өн­діруші компаниялардың апаттық жағ­дай­да тоқтап қалуының жиілеуіне байланысты өндірістің жетіспеушілігін бастан кешіріп отыр. Былтыр өндіріл­ген электр энергиясының көлемі 2020 жылмен салыстырғанда 5,8 пайызға өсті. Бұған дейін өсім орта есеппен 2,9 пайызды құраған еді. Соңғы он жылда жоғары өсу қарқыны 2017 жылы ғана тіркелген. 2015-2016 жылдардағы дағдарыстан кейін электр энергиясын өндіру бір жыл ішінде 9,6 пайызға өсті.

Өткен жылы тұтыну 6 пайызға өскендіктен өндіріс те ұлғайды. Ол нарық­қа криптовалюта майнерлері­нің келуімен байланысты. Сондай-ақ тұтыну көлемінің шамамен 40 пайы­зы электр желілеріне өнеркәсіп­тік кәсіпорындар немесе үй шаруашы­лықтары ретінде қосылған «сұр» майнерлердің үлесіне тиесілі болғанын да атап өту керек.

«Жасыл» технологияларды енгізу Қазақстан экономикасының энергия тиімділігінің 30-50 пайызға өсуіне, сондай-ақ су тұтынуды 48 пайызға қыс­қартуға әкеледі деп күтілуде. Бұ­дан басқа, «жасыл» модельге көшу ішкі жалпы өнімнің 3 пайызға өсуін қам­тамасыз етуге, 500 мыңнан астам жұмыс орнын құруға, өнеркәсіп пен көр­сетілетін қызметтердің жаңа салаларын қалыптастыруға, халық үшін өмір сүру сапасы стандарттарының өсуін қам­тамасыз етуге мүмкіндік береді.

Егер Қазақстан «жасыл» эконо­микаға көшуді жеделдетпесе, онда ресурстарды тиімсіз пайдалану эко­номикалық шығындарға ұшыратады. Ұзақ мерзімді перспективада елдің уысынан сусып түсер табыс 4-8 млрд дол­ларды құрамақ. Ал 2030 жылға қарай бұл көрсеткіш 18 млрд долларға жетуі мүмкін.

Екіншіден, көміртексіздендіру процесін жеделдету маңызды. Әлем елдері көміртегі бейтараптығына қол жет­кізу, яғни парниктік газдар шы­ғарындыларын қайта өңдеу және кәдеге жарату туралы жоспарларын жаппай жариялап жатыр. Мәселен, Еуропалық одақ елдері 2050 жылға қарай көміртегі шығарындыларынан арылуға ниетті. Ол үшін «трансшекаралық кө­міртекті түзету тетігін» енгізуді жос­парлап отыр. Бұл дегеніміз импортқа салынатын экологиялық салық. Аталған норма Еуропаға өз өнімдерін жет­кізетін Қазақстанға әсер етеді. Ал­ғаш­қы үш жылда Еуроодаққа қара метал­лургия, цемент, электр энергия­сы, тыңайтқыштар мен алюминий өнімдерін импорттау реттелуі мүмкін. Уақыт өте келе тауарлар тізбесі ке­ңейтілетін болады және Қазақстан­ның еуропалық бағыттағы негізгі экс­порттық тауары – шикі мұнайды да қамтуы мүмкін.

Түрлі болжамдарға сүйенсек, Қазақстан көміртегі салығын енгізу кезінде және көмірқышқыл газы шығарындыларының бағасы тоннасына 44 долларды құраған жағдайда жылдық экспорттың 207 млн долларын жоғалтуы мүмкін. Ал баға 88 долларды құраса, бұл сома 352 млн долларға жетпек. Сондықтан экономикасы шикізат экспортына негізделген Қазақстанға қаржылық шығындарды азайту үшін қазірдің өзінде мұнай-газ және тау-кен металлургия салаларын көміртексіздендіру үшін технологиялар мен тәсілдерді пайдалануды жандандыру маңызды.

Үшіншіден, өндірістік инфра­құрылымды жаңарту керек. «Жасыл» экономикаға көшуді көздеп отыр­ған Қазақстан үшін өндірістік инфра­құрылымды жаңарту және да­мыту маңызды. Олай болмаған жағдай­да, біздің ел жақын болашақта эколо­гиялық проблемамен бетпе-бет келеді. Тиісінше, бәсекеге қабілеттілігінен айырылады.

«Қазақстанның энергияны көп қа­жет ететін елдер тізбесіне енуі­мен де жағдай күрделене түсуде. Респуб­ли­каның ішкі жалпы өнімінің энергия сыйымдылығы Экономикалық ын­тымақтастық пен даму ұйымы ел­дерінің көрсеткішінен 3,2 есе, Ка­нададан – 2 есе және Қытайдан 1,5 есе артық. Соған қарамастан, әзірге елде электр энергиясының тапшылығы айтарлықтай сезіліп отырған жоқ және қазақстандық өндірушілер энергия үнемдеуге қалдық қағидаты бо­йынша қарап келеді. Алайда энергия өндіруші компаниялардың шекті қуаттылықпен жұмыс істеуіне байланысты энергия жетіспеушілігі байқалуы әбден мүмкін. Сондықтан елдің энергетикалық қауіпсіздігін қамтамасыз ету үшін экономика секторларының энергия тиімділігін арттыруды ескере отырып, өндіруші кәсіпорындардың инфрақұрылымын жаңарту маңызды», дейді FinReview.info сарапшылары.

Төртіншіден, инвестицияны ұлғайту қажет. Төмен көміртекті күн тәртібіне көшу айтарлықтай инвес­тицияны қажет етеді. Қазақстанға шамамен 3-4 млрд доллар қажет. Бұл ретте біздің елге шетелдік инвес­торлар практикалық көмек көрсете алады. Кәсіпорындарға қажетті инвестицияны Еуразиялық даму банкі, Қазақстанның даму банкі, Еуропалық қайта құру және даму банкі, «Астана» халықаралық қаржы орталығы, KazakhExport, Kazyna Capital Management секілді елде жұмыс істейтін қаржы институттары арқылы тартуға болады. Мысалы, «Астана» халықаралық қаржы орталығы іске қосылған уақыттан бері 6 млрд доллар инвестиция тартты. Оның 4,3 млрд доллары – тікелей инвестиция, 1,7 млрд доллары – портфельдік инвестиция. Өз кезегінде инвестициялар кәсіпорындарға капиталды «жасыл» күн тәртібін іске асыруға бағыттап қана қоймай, инновациялық өнімдерді тартуға, экспорт география­сын кеңейтуге, бизнес-процестерді жақсартуға және шикізатты сатып алудың жаңа нарықтарын анықтауға мүмкіндік береді.