10 Мамыр, 2014

«Елім!» – деп келген ер

595 рет
көрсетілді
19 мин
оқу үшін
Безимени-1Тарих дегеніміз бүгінгімен өткен­нің диалогы арқылы шындықтың бетін ашып, келешекке жол сілтей, халықты қабыстырып, табыстыратын ұлтты ұйытушы рухани күш болып табылады. Ал нағыз тарихшы деген жатпай-тұрмай шындық жолын ізденуші, деректемелерді іске қосып, ойдан-ой түйіп, санадан-сана тудырушы арлы азамат адам. Тарихшының басты қасиеті өткенге адалдығы. Шыншыл тарихшысыз шынайы тарих жазылмайды. «Тарихшы» деген сөздің өзі «мазасыз ізденуші, зерттеуші» деген мағына беретін грек сөзінен алынған. Кезінде «Геродотты да тарихшы емес, тек новеллист» дегендер болған. Геродот оларға: «Мен өз еңбегіме өзім баға бере алмаймын, мен тек естіген, білген шын­дықты жазуға тырыстым, оның бағасын тарих өзі береді», – деген екен. Шынымен де Абай айтқандай, ғалым болу, тарихшы болу деген азабы көп, ауыртпалығы мен күйігі мол жұмыс. Қайсыбіреулер өткенді айта беру тарих деп ойлайды. Олай емес, тарихтану деген өзіндік қағи­дат, принциптері, зерттер тәсіл-әдістемелері бар тұтас бір ғылым болып табылады. Онымен шұғылдану үшін кәсіби біліммен қоса, тынымсыз іздену, терең толғаныс, ғы­­лыми қорытынды тұжырымдар жа­сайтын қарым қажет. Ғасырлар бойы біздің тарихымызды бөгде жұрттар өз мақсат, мүддесіне ба­ғын­­дырып жазғандықтан ондай еңбектерден тарих ғылымның өзін­дік заңдылықтары сақталмағаны анық. Тек 1991 жылғы еліміз тәуел­сіздік алғаннан кейін ғана қазақ тарихын ғылыми тұрғыдан жаңа бағытта зерттеуге, тарихилықтың қалыптасуына үлкен бетбұрыс жасалды. Осы жылдары отандық тарихшылардың қатары шет мемлекеттерден ата­жұртқа оралған білікті азаматтармен толықты. Со­лардың бірі – профессор Нәби­жан Мұхаметханұлы. Ол Қытай мемлекетінің Іле қазақ автономиялы облысы Тоғызтарау ауы­лын­да дүниеге келген. 1977 жы­лы сол елдегі Гуанчжоу қала­сын­дағы Сунь Ятсен атындағы мем­лекеттік университеттің тарих факультетін бітіріп, еңбек жолын өзі туып-өскен өңірден бас­тайды. Ғылым жолына түсуді мақсат еткен ол конкурс арқылы Шыңжаң қоғамдық ғылымдар академиясы Орталық Азия зерттеу институтына қабылданып, кәсіби зерттеушіге айналды. Академияда оның жазған «Патшалық Ресейдің Қазақстанды отарлауы және қазақ халқы» атты алғашқы ғылыми мақаласы үлкен мамандардың назарын аударды. Зерделі зерт­теуші Қытай мемлекеттік Бей­жің университетінің тарих фа­куль­тетінде білімін жетілдіреді. Шың­жаң қоғамдық ғылымдар акаде­миясының ұлттар зерттеу институтында жетекші ғылыми қызметкер әрі директордың ғылымға жауапты орынбасары қызметін қоса атқарды. Н.Мұхаметханұлы – шығыстық тарих зерттеу әдістемесінің тұнып тұрған қайнарлары саналатын Сунь Ятсен университеті мен Бейжің университетінің ғұламаларынан дәріс алған, ханьзу тілін жетік мең­герген, жапон, шағатай тіл жазу­ларын игерген, ғылыми ұста­нымы, қолтаңбасы бар тарихшы. Оның «Қазақ тарихынан зерттеулер» атты алғашқы кітабы 1989 жылы Үрімжіде басылды. Аталған еңбегі мен басқадай зерттеу мақалалары үшін ҚХР жастар сыйлығының иегері атанды. Безимени-2 Н.Мұхаметханұлы Қытайда жинақтаған ғылыми тәжірибесі, рухани әлеуетімен қоса қытайдың 25 ғасырлық жылнамалық бай дерек­темелерін арқалап 1993 жы­лы атажұртына біржола оралды. Атажұрты оны құшақ жая қарсы алды. Елім деп келген зиялы азаматты Ш.Уәлиханов атындағы Тарих және этнология институты мен Қа­зақ мемлекеттік әлем тілдері уни­верситетінде ғылыми-зерттеу жә­не педагогикалық жұмысын жал­ғастырып жапон тілінен дәріс берді. Сөйтіп, ол мұнда ұлттық тари­хы­мыздың өзекті мәселелеріне ден қойып, тың ізденістер жасады. 1995 жылы академик М.Қозы­баевтың жетекшілігімен «Қазақ-қытай қарым-қатынас­тарының даму тарихы (ХVІІІ-ХХ ғасырлар) тақырыбында тарих ғылымдарының кандидаты, 2001 жылы «Қытайдағы қазақтардың қоғамдық тарихы (1860-1920 жыл­дар)» атты тақырыпта тарих ғылымдарының докторы ғы­лыми дәрежесін қорғады. Н.Мұхаметханұлы ХVIІІ-ХХ ға­сырлардағы қазақ-қытай байланыстары мәселесін өткен ғасырдың 80-жылдарынан бері жүйелі зерттеп келеді, сол негізде жазған кан­­дидаттық диссертациясы мен жариялаған монографиясы өте сәтті шықты. Бұдан кейін зерттеулер аясын кеңейтіп, Абылай хан мен Чин (Цин) патшалығы арасындағы қарым-қатынастарының сипатын ашып көрсетті, атап айтқанда Қазақ хандығының Чин патшалығына тәуелді болмағандығын жаңа деректермен дәлелдеп берді. Бұл зерттеу еңбегі 2010 жылы «Дипломатиялық қатынастар және қытайтану мәсе­лелері» деген атпен баспадан шықты. Қазақтар жүз жылға жуық қар­сыла­сып келген жоңғарлар 1755 жылы шүршіт-қытай қолынан жанышталып, тоз-тоз болып кетті де, олардың басып алған қазақтың шығыстағы ескі жұрты «Қытай бақылауында» қалып қойды. Бірақ қазақтар бұл мәселені бейжай қал­дыра алмады. Абылай хан ел дербестігін сақтай отырып, Чин пат­шалығымен ресми қарым-қаты­настар орнатып, екіжақты барыс-келістер жасау арқылы, қазақтың ежелгі атажұрты Іле, Тарбағатай, Алтайға қарай көшіруді қайта ие­ленді. Автор бұл туралы «ХҮІІІ ға­сырдың 60-жылдары Абылай хан­ның басшылығымен басталған қа­зақтардың атамекеніне қайта оралу көші ХІХ ғасырдың 60-жылдарына дейін жалғасып өз нәтижесін берді» - деп жазғаны өте орынды. 1860 жылдары қазақ жері Ресей мен Қытайдың таласына түсті. 1864 жылғы қазақтың ту сырты­нан жасалған «Қытай-Ресей батыс-солтүстік шекараны белгілеу келі­сімі» делінетін құжат бойынша қазақ жері екі тарапқа күшпен бө­лініп, біртұтас қазақ халқы екі елге бодан болған тарихты автор аса мұқият талдағанын баса айтуды парыз санаймын. Н.Мұхаметханұлы – қазақ шекарасына байланысты Қытай-Ресей арасында 1864-1885 жылдары жасалған келісімдерінің саяси-әлеуметтік, экономикалық, демографиялық салдарын алғаш сипаттап жазған жалғыз автор. Н.Мұхаметханұлының тарихи танымға әкелген бір жаңалығы – дәстүрлі қазақ қоғамын таптық қатынастар тұрғысынан талдап келген бұрынғы концепция­ны мансұқтап, қоғамның бастап­қы әлеуметтік құрылымын (қаты­настарын) рулық ереже, «жік­тік» тұрғысынан талдауы. Сол ар­­қылы автор «кескілескен тап­тық күрестер» дейтін дағдылы көз­қарастан бас тартқан. Автор қы­тай­дағы қазақ қауымындағы ішкі жіктік (сословиелік) қаты­настардың орын алғанын айта келіп, «қазақтың дәстүрлі қоғамдық құрылымының ерекшелігіне байланысты сол жік­тердің барлығы бір аталы елде, бір ауылда ортақ өмір сүрді. Дәстүрлі қазақ қоғамының ауыл ағалары мен ру басшылары өздерінің құзырында болған әр жіктегілердің баршасының лайықты өмір сүруі мен бас аман­дығына жауапты болғандықтан, қазақ қауымындағы жіктер арасында шиеленіскен қайшылықтар немесе кескілескен таптық күрестер орын алмаған, керісінше олардың арақатынастарында белгілі бір гармониялық үйлестік сақталып отыр­ған», – деп тұжырым жасады. Меніңше, бұл ру-руымен кө­шіп-қонып өмір сүрген дәстүрлі қазақ қоғамының әлеуметтік қа­тынастарын талдаудағы жаңа ба­ғыт болып табылады. Өйткені, біз маркстік-лениндік таптық кон­цепциядағы мәтіндерден тек «Маркс, Ленин» атын немесе «тап, таптық күрес» деген сөздерді алып тастаумен құтыла алмаймыз. Қалыптасқан тағылымнан тек одан басым қарсы тағылым арқылы ғана арыла аламыз. Н.Мұ­хаметханұлының жоғарыда айтылған ой-пікірлері осындай жа­ңа бағыт, жаңа тағылым ұсы­нып отыр. Мен өз басым тарихшы, қо­ғамтанушы ретінде мұнда ұсы­нылған пікірлер дәстүрлі қазақ қо­ға­­­мын танудың серпіліс кілті осы болар деп ойлаймын. Автордың «Қытайдағы қазақтар­дың қоғамдық тарихы (1860-1920)» атты еңбегіндегі қоғамдық құрылым жүйесіне жасаған талдаулары тек Қытайдағы қазақтардың тарихына тән құбылыстар емес. Олай бағалау аздық етеді. Зерттеуші қазақтың Қытайда тұратын бір бөлігінің тарихи тағдыры мен тіршілік формасы, өмір салты, тілі, мәдениеті, саяси-қоғамдық танымын сараптау арқылы, жалпы қазақ қоғамының тарихтағы көптеген ортақ құбылыс­тарды айқындап, теориялық пайымдау жасаған. Монография қазақ тарих ғылымына қосылған құнды еңбек. Монографияның алғы сө­зін­де академик М.Қозыбаевтың пайымдағанындай ол еңбекті «Отан тарихына қосылған үлес» деп қа­раған орынды. Н.Мұхаметханұлы өзінің кә­сіби тарихшы ретінде өсіп-жеті­луіне ұстаздарының үлкен әсер еткенін ерекше еске алады. Оған қытай ғұламаларымен қатар, қа­зақ тарихшысы, ұстазы Нығмет Мың­жанның ықпалы көп болған екен. Н.Мыңжани, С.Жанболат және Н.Мұхаметханұлы қазақ мем­лекеттілігі тарихының қайнар­ларын анықтауға үлкен үлес қос­ты. Үйсінтануға жаңа бағыт әкел­ді. Оның үйсіндер туралы зерт­теулері Бейжің университетінің қабырғасында тәлім алып жүр­ген кезінде басталды. 1989 жы­лы Үрімжіде жарық көрген «Қазақ тарихынан зерттеулер» атты ғылыми мақалалар жинағында «Хань пат­шалығы дәуіріндегі ғұндар мен үйсіндердің қарым-қатынастары» атты іргелі зерттеуінде үйсіндер қазақ мемлекеттілігінің бастау көзі әрі құрамдас бөлігі екенін атап көрсетті. Қытай жазбаларында «Wu sun» деген қытайша таңбадағы екі дыбысты, орыс тіліндегі аудармаларда «у сунь» деп, оған жалғасып тұрған «xing guo» деген сөзді «кочевое владение» («көшпелі иелік») деп аударудан танбай келген еді. Н.Мұхаметханұлы мұның «көшпелі мемлекет» деген атау екенін, әрі қазақ аумағында құрылған ал­ғашқы мемлекеттік құрылым, мем­лекеттіліктің алғашқы үлгісі екен­дігін дәлелдеп көрсетті. Со­ны­мен соңғы кездері жазылған тарихтарда қытайдың «Wu sun guo» сөзі «Үйсін мемлекеті» атымен ғы­лыми айналымға енді. Автордың «Үйсін мемлекеті (б.з.б.ІІ ғ. – б.з. ҮІ ғ.)» атты ғылыми мақаласы 2007 жылы  қа­зақ, орыс тілінде жарық көрген «Қазақ мемлекеттілігінің тарихы» атты монографиялық жинаққа енді. Бұл сананы Сұлтан Жанболаттың «Ежелгі ұлыс тарихы» (2012 ж.) атты еңбегі толықтыра түсті. Нә­тижесінде «Үйсін мемлекеті» қа­зақ даласында құрылған алғашқы мем­лекеттіліктің қайнары» деген ғылыми ой санаға сіңді. Н.Мұхаметханұлы көшпен­ді­лердің тарихымен қоса олардың мінез-құлық ерекшеліктерін зерт­теді. Көшпенділер атамекенін сақтау арқылы өзін сақтап қалды, дейді автор. Бір сұхбатында ол: «Біздің қазаққа ең алғашқы түсінік өте маңызды. Өйткені, біздің ха­лық өзінің ең алғашқы көргенін, естігенін көбінесе шындық, ақи­қат деп қабылдайды. Одан соң оны жоққа шығаратын қаншама бұлжымас фактілерді көрсе де бәрібір өзінің сол алғашқы түсінігін өзгерткісі келмейді», – деп сипаттайды. Бірде ол маған: «Зәке, Мао Цзедун Шыңғысханды «И дай тянь жау» («Бір дәуірдегі тәңірдің еркесі») деген, біз кейде сондай ұлы тұлғаларды түсінбей тұрып мінеуге әуеспіз. Бұл да сол қазақы мінездің көрінісі ғой» – дегені есімде. Н.Мұхаметханұлы зерттеп жүр­ген тақырыбының ауқымы кең, көп қырлы. Ол көбінесе тарих философия­сы методологиясын қолданып ерте заманнан жаңа заманға дейінгіні қамтитын, Еуразия кеңістігіне қа­тысты күр­делі тақырыптарды бір мақалаға сыйдырып, пайымдап, үлкен ой қорытатыны бар. Бұған мысал ретінде оның «Атаукере айғағы», «Көшпенділердің этнотерритория ұғымы және Қазақстан аума­ғының қалыптасуы» атты ма­қала­ларын айтсақ жеткілікті. Ол өз еңбектерінде қазіргі таңда ең өзекті болып отырған қазақтың этногенезі және этнотерриториясының қалып­тасуы мәселесін дәйектеген. Бұл оның бойындағы отаншылдық рух пен ғалымдық қабілеттің басым екендігін көрсететін фактілер. Тарихшының көп жылдар бойы зерттеп келе жатқан тақы­рып­тарының бірі «Қазақ-қытай қа­рым-қатынастары тарихы». Қы­тай және түркі халықтарының қарым-қатынасы сонау Ғұн-Үйсін дәуірінен (б.з.б. ІІІ-ІІ ғғ.) басталады. Автор Қытай және Ғұн, Қытай -Үйсін, Қытай-Қаңлы, Моңғол, Юань империясы мен Алтын Орда, Темір әулеті мен Мин патшалығы қарым-қатынастарын тың деректермен зерделеп, бірнеше құнды мақалалар жазды. Ал ХVІІІ-ХІХ ғасырлардағы қазақ-қытай қарым-қатынастарын терең зерттеу арқылы Абылай ханның дипломатиялық қырын аша түсті. Әрине, Қазақ­станда Ш.Уәлихановтан бастап абылайтанушылар аз емес. Олардың көпшілігі Абылай ханның өмір тарихы мен оның дипломатиялық қырын қазақ-орыс, орыс-қазақ қа­рым-қатынастары аясында зерт­теді. Ал Абылай хан тұсындағы қазақ-жоңғар, қазақ-қытай қарым-қатынастарының ашылмаған сыры тым көп еді. Сол сырды суыртпақтап ашу жолында қалам тартып келе жатқан тарихшы Н.Мұхаметханұлы болды. Ресей патшасы қазақтарды еш­қашан өзімен тең саяси әріптес ретін­де қабылдап көрмеген. Олар қазақтарға біржақты қысым көр­сетумен болды. Қазақтың хан, сұл­тандарын ақ патшаның өзі қабыл­даған дерек некен-саяқ. Қазақ дип­ломаттары Орынбордың әскери губернаторы И.И.Неплюев пен көмекшісі А.И.Тевкелевтен аса ал­маған. Ал Абылай хан, оның тіке­лей ұрпақтарының тұсында қазақ-қытай қатынастары жоғары деңгейге көтерілді. Айталық 1758-1823 жылдар аралығында құ­ра­мында 38 мүшесі бар 31 делегация Чин державасының астанасына барып, императормен кездескен. Барған барлық делегацияны айдарынан жел ескен Цяньлун патшаның өзі қабылдаған. Осы қабылдаулардың хаттамалары, Абы­лай ханның Цяньлунға, Цяньлун­ның Абылай ханға жазған хаттарының ойрат Тотын жазуында көрсетілгенін алғаш дәлелдеген Н.Мұхаметханұлының мақаласы 1991 жылы «Шыңжаң қоғамдық ғылымы» журналының екінші нөмірінде жариялады. Ақиқатын айтқанда, Абылай хан, Қабанбай батырдың дипломатиялық сырлары мақаласын Н.Мұхаметханұлы, Б.Еженхан, С.Сұңғатай сияқты ғалым­дардың ғылыми айналымға қосқан тың деректерімен ашылды. Автор өзінің «Абылай хан аран­датудың құралына айналмайды» атты мақаласында қытай, орыс, қазақ жазбаларының бай дерек көздеріне сүйене отырып, Абылайдың тек Орта жүздің ғана емес, бүкіл қазақ­тың ортақ ұлы ханы болғанын және тарихта аса зор рөл атқарғанын дә­лелдеп берді. Сондай-ақ, ол Әбіл­қайыр мен Абылайдың өмірде бір-бірімен етене жақын болғанын атап көрсетіп, енді оларды қарама-қарсы қоюдың негізсіз екендігін, тіпті ұлттық ұйысуымызға зиянды екендігін ашып көрсетті. Осының өзінен-ақ Н.Мұхаметханұлының ғылымға, ұлтқа деген сүйіспеншілігі мен жауапкершілігін көруге болады. Осыдан кейін Абылай хан төңірегіндегі айтыс-тартыс тоқ­татылды. Мен мұны абылайтану ғылымының дамуына тарихшы ғалым­ның қосқан өзіндік зор үлесі деп санаймын. Н.Мұхаметханұлы – Қазақ­стан­дағы қытайтанушы ірі ғалым­дар­дың бірі. Ол қытайдың тілі былай тұрсын, олардың ділін, ойлау жүйесін, таным-түсінігі мен іс-қимылын, салт-санасын жетік меңгерген маман. Көп жылдар бойы талпынып жүріп 2012 жы­лы әл-Фараби атындағы Қазақ ұлт­тық университетінің жанынан «Қазіргі заманғы Қытайды зерттеу орталығын» ашты. Профессор Қытайды терең зерттеудің қажет­тілігін, өркениетті ұлы халықтан үйренетін тұстардың көп екендігін айтады. «Біріншіден, қытайдан қалай халық болуды, қалай ұлт болуды үйренуіміз керек. Қытайды қытай қылған ішкі бірлік, ұлттық бірліктің сақталуы... Олардың ұлт­тық іргетасы өте мықты. Міне, біз қытайдан ең алдымен қалай біртұтас ұлт болудың сырын үйре­нуіміз керек. Екіншіден, – дейді ол, – ұлтжандылықты, патриотизмді, мемлекетшілдікті, еңбекқорлықты үйрену керек. Үшіншіден, мемлекет құрушы ұлт басқа ұлттарды өзіне сіңіре білетін қасиет болуы керек». Міне, бүгін қазаққа жетіспей жатқан бір мәселе осы. Оны қытай тәжірибесіне сүйеніп, ғалым дөп басып айта алған. Нәбижан екеуміз Ш.Уәлиханов атындағы Тарих және этнология институтында бірге жұмыс жасадық. Бірігіп еңбек те жаздық. Көптеген сұхбаттарға бірге қатыстық. Білге­нім, ол – ойын ашық айтатын, өзін­дік азаматтық ұстанымы бар, логи­калық ойлау, талдау жасау қабі­леті күшті, сезімтал, өткір де ұтқыр азамат. Адамгершілігі күшті оның бойында басқаларды бағалай білетін, әсіресе, замандасының артық­шы­лығын құрметтейтін қасиеті тіпті бөлек. Мен бірде Нәбижаннан: «Қытайдан келгендердің ішінде қытай тілін ең мықты білетіндерің кім?» деп сұрадым. Ол ойланбастан «Кәрім Акрами ағамыз болар», – деді. Ол шынымен де қытай тілі мен жазуын жетік білетін, Абай өлеңдерін қытай тіліне аудар­­ған адам екен. Бірде онымен дастар­қандас болып қалдым. «Сізді қытай тілін жетік біледі деп естідім. Қытайда қандай мектепте оқыдыңыз?» –деп сұрағанымда ақсақал: «Иә, біршама оқуды оқыдық қой, бірақ қытай тілін менен де жақсы білетін Нәбижан Мұхаметханұлы деген жігіт бар осында», – деді. Екі азаматтың бірін-бірі жоғары баға­лап тұрғаны мені қуантты. Шын білімділер осылай болса керек. «Өз-өзіңді сыйласаң, жат жанынан тү­ңіледі» деген осы. Жақсының жақсылығын айтқанға не жетсін. Зардыхан ҚИНАЯТҰЛЫ, Ш.Уәлиханов атындағы Тарих және этнология институтының бас ғылыми қызметкері, тарих ғылымдарының докторы. АЛМАТЫ.