Коллажды жасаған Амангелді Қияс, «EQ»
«Алға кеткен адамды артта қалған адам таяқпен түрткілеп жүретіні несі?» деген сұраққа батыл жауап іздеген қайран, Абай?! Ғасырдан астам уақыт бұрын Абай басқаның бағы жанған бойда көре алмайтын адамның бойын қызғаныш оты билеп кететінін қалай айтты екен? Қара басының бағы ашылмағанын басқалардың озып кеткенінен көретін қазақтың бойына біткен бұл жаман қасиет бізге опа бермесіне әбден көзі жеткен Абайдың да ашуға мінгенін жаныммен түсінемін. «Бас басына би болған өңкей қиқым» деген ауыр сөзді халқына қарны ашқан соң айтқан да.
Абайдан ой қалған ба?! Мына сөзінің түбіне терең бойлап қараңызшы: «Әрбір жалқау кісі қорқақ, қайратсыз тартады; әрбір қайратсыз қорқақ, мақтаншақ келеді; әрбір мақтаншақ қорқақ, надан келеді; әрбір ақылсыз надан, арсыз келеді; әрбір арсыз жалқаудан сұрамсақ, өзі тойымсыз, өнерсіз, ешкімге достығы жоқ жандар шығады». Қазақтың қитұрқы қарым-қатынасындағы жатыпішерлік тізбектің толыққанды логикалық жолын қалай дәл көрсеткен?! Шынында да бізді тамырымыздан буындырып тұрған ең бірінші жауымыз жалқаулық екенін Абай тап басып айтқанын уақыт әлі күнге дейін дәлелдеп тұр.
Дәл қазір жер басып жүрген қазақтың да барлық дерті сол жалқаулықтан балалап жатқанын бір-бірімізден жасырғаннан тіршілігіміз жақсарып кетсе, қанекей?! Жалқаулығын жасырғысы келіп тұратын қазақ қазірде де ісі алға басқан адамды талауға дайын тұрады. Ең аяғы, баяғы сөзге тоқтайтын қалпымыздан да айырылып қалудың аз-ақ алдында тұрмыз. Аузының дуасы бар адамға құлақ қою, үлкен адамды сыйлау деген ұлттық құндылықтарымыздан да ада бола бастадық.
Басқа басқа, әр отбасының өзінде мейірім мен сүйіспеншілік азайып барады. «Отан отбасынан басталады» десек, бұл – жақсы құбылыс емес. Күн ұзаққа сыртта жүріп, кешке ғана басы қосылатын бір үйдің адамы рухани сырласудан қалды. Әкесі бір жақта, шешесі бір жақта, балалары әр бұрышта бір-бір смартфонды шұқылап отыратын болды. Бір-бірімен шаруасы болсайшы?! Әке баласына ақылын айтуға мойны жар бермейді. Үнемі мұрнынан шаншылып жүретін шешесінің жүгермектеріне қарауға мұршасы жоқ. Балалар ата-ананың мейіріміне емес, сананы білдіртпей улайтын айфонға ұмтылған заман туды. Осыдан 70-80 жыл бұрын Альберт Эйнштейннің айтқан сөзі дәл келгеніне қайран қаласың: «Ақпараттық технологиялар қарыштап дамыған кезде дүниеге жарымес ұрпақ келеді».
Қазір қазақ қоғамында инфантильді адамдар өсіп келе жатқанын жасырғаннан жарамыз жазылып кете қоймайды. Әлгі Абай айтқан жалқау адам енді алдына тіпті мақсат қоюға ерінетін күнге келіп жетті. Жастар тұрмақ, бұрын немересін тәрбиелеп, өмірден көрген-білгенін санасына құйып отыратын ата-әженің өзі сол балалардың ермегіне еріп, күндіз-түні гаджеттің жетегінде жүр. Алпыстан асып, аталы сөз айтып отыратын көшелі кісілердің қарасын көрмейтін болдық осы күні. Кесек турап, оқшау ой айтатын адам азайып кетті. Содан да болар, қоғамымызда эйджизмнің сарыны қатты байқалады. Мұның астарында нигилизмнің жатқаны тіпті дәлелдеуді керек етпейді. Бәрін жоққа шығару түптің түбінде жақсылыққа апара қоюы – екіталай.
Ұрпақтардың бір-бірін түсінбеуі – әрине, бүгін ғана пайда болған жағдаят емес. Бұл – адамзаттың алдына түсіп жортып келе жатқан мәңгілік сұрақ. Келісемін, ата-ана ата-ана екенін, бала бала екенін міндет қылмайтын жағдайда нигилизмді соншалықты қауіпті деп бағалаудың қажеті жоқ шығар. Олай дейтінім, адамзат прогресі осы ұрпақтар арасындағы пікірталас арқылы жүзеге асып келеді. Дегенмен де бүгінгі қазақ қоғамындағы нигилизм бізді ұшпаққа шығаратын күйде емес екенін көз көріп отыр. Күн ұзаққа әлеуметтік желіде бір-бірін жоққа шығарудан жалықпайтын жұрт сөздің парқын білуден қалып бара жатқаны былай тұрсын, өздерін виртуалды әлемдегі қайтпас қайсар батырдай сезінеді. Бұған аға ұрпақ та кінәлі дер едім.
Шынында да аузынан сөзі, қойнынан бөзі түсіп тұрған, екі сөздің басын қосып, жастарға жөн-жосық көрсетуге жарамайтын алдыңғы толқын ағаларды ақпарат ағынында еркін жүзетін жас буынның сыйламайтыны да содан болар. Қиын жағдай! Бағзы замандардан қанымызға сіңген «ата жолын қуған ұрпақ» деген қасиетті де киелі әдет-ғұрпымыздан айырыла бастағандаймыз. Осының бәрі жинала келе ертеңгі күнімізді бұлыңғыр ететіні – басы ашық ақиқат. Олай дейтінім, қазақты талай сыннан аман алып келе жатқан ұрпақтар сабақтастығының жібі жіңішкеріп бара жатқаны шымбайға батады. Қай қоғамда да, қай заманда да үлкеннің тәжірибесі мен жастың күш-жігері тоғысқанда ғана алға жылжи аламыз. Бұл екеуі логикалық байланыста екенін ешкім жоққа шығара алмаса керек. Ұрпақтар эстафетасы жасампаздыққа құрылғанда ғана біз мықты мемлекет құра аламыз. Алдыңғы толқын ағалар қатарына қосылған біздер де енді қоғамда болып жатқан барлық оқиғаға өз үнімізді қосып отырғанымыз дұрыс деп санаймын.
«Немене, өзін пиарит етпесе отыра алмайтын адам ба, әлде тағы бір үлкен қызметтен дәмесі бар ма, үйінде тыныш жатпай ма екен?!» деген сөзді де құлағым шалатынын біле тұра, бүгін қолыма қалам алып отырмын. Біреу қолдар, біреу қолдамас. Әр адамның құқығын сыйлау – бойға бұрыннан біткен қасиет. Оның үстіне, мен өз өмірімде қызметтен де, мақтағаннан да кенде болған жоқпын. Даттағанның да небір түрін көрдім. Бірақ екеуіне де селт етпедім десем, өтірік болар еді. Мен де адам баласымын. Пендемін. Мақтаса, марқайып қалатынмын. Даттаса, қапаланғаным да рас. Алайда мақтау сөзді естігенде аспанға ұшып кеткен жоқпын. Ал даттау сөзге бола ұнжырғамды түсірген емеспін. Өмірдің мәнін шын түсінген адам бәріне сабырмен қарау керектігін ерте ұққаныма қуанамын. Оның үстіне, әдемі бір тәмсіл бар: «Досыңнан қорықпа, көп болса, сатып кетеді. Жауыңнан қорықпа, көп болса, атып кетеді. Немқұрайдылықтан қорық, ол сатып та, атып та кетеді». Осының дұрыстығына көзім жеткендіктен болар, томаға-тұйықтықтан аулақ болуды санама сіңіргенмін. Көкіректегі сындарлы сөзді адам еріккеннен айтпайды, қауіп еткеннен айтады.
Осы күндері ұққан жайт: ел үшін өмір бойы тыным таппаған адам өмірінің соңғы күніне дейін сол халықтың қамын ойламай отыра алмайды. Қазіргі кезде өмірлік белсенді ұстанымыңның өзін дұрыс түсінгісі келмейтін ортаға ел үшін, халық үшін айтатын құдайшылық сөзіңді де өткізу – қиынның қиыны. Осы сөзімді басқа біреу қалай түсінер екен деп қипақтап отыратын халге жеттік. Бірақ артымыздан ерген ұрпаққа келісті сөзімізді айтпай қалу, өзіңе жөн-жосықсыз айтылатын айыптаудан қорқып, үйіңде бұғып отыра беру – мемлекетке жауыздық ойлаумен бірдей.
Барлық адамға жақсы адам болып көрінуден асқан көңілдің тыныштығы бар ма екен?! Жоқ. Десек те, бұлай болуы мүмкін емес. Толық ақиқатқа жетудің қиындығы да осы сөздің тұңғиығында бұғып жатқанын байқар едіңіз. Егер сіз ең алдымен істің мүддесін ойлайтын адам болсаңыз. Егер сіз өз еліңізге шынымен жаныңыз ашитын тұлға болсаңыз. Егер сіз жұртыңыздың ертеңін ойлайтын ұлтшыл һәм мемлекетшіл қайраткер болсаңыз. Осы сөйлемдердің зіл-батпан жүгін сіз өміріңізде сезініп көрдіңіз бе? Ал мен бұл жолдың ең қиын жол екенін 1995 жылы Қызылорда облысына әкім болып тағайындалған күннің ертесіне-ақ ұқтым. Елін сүйген адамның барлық адамға жағуы мүмкін еместігін түсіндім. Өйткені Козьма Прутков айтпақшы, «Никто не обнимет необъятного». Шынында да халықтың бәрін құшағыңа сыйдыра алмайсың. Құшағыңа сыйдырғандары алғыс айтады. Сыймай қалғандары қарғыс айтады. Ең қиын шаруа осы. Осының өзі-ақ сенің жаныңды жейтін сүйкімсіз сұрақ екенін жақсы білемін. Көкірегі ояу, көзі қарақты адам осы ойымның астарында қаншалықты жан азабы жатқанын түсінеді деп сенемін.
Саясат «қулық» деген мағынаны білдіретінін көп адам айтады. Мүмкін. Бірақ өз басым саясатта жүріп қулыққа салынған емеспін. «Арым – жанымның садағасы» деп жүріп еңбек еттім. Ауырдың үстімен, жеңілдің астымен жүргеннен бойымды аулақ ұстадым. Себебі желкемнен халық қарап тұрғанын үнемі сезініп отыратынмын. Басқа шаруаның бәрін былай қойғанда, тоқсаныншы жылдардың барлық тауқыметін Қызылорданың, жылу мен жарықсыз қалған қиын кезді Шымкенттің, су тасқынының тотанағын Шығыстың, діни экстремизмнің жан түршігерлік алапатын Ақтөбенің және Қордай жеріндегі ұлтаралық қақтығыс қасіретін Әулиеатаның жұртымен бөлісуді тағдыр маңдайыма жазды. Барлық жерде халықты бірлікке шақыра білдім. Барлық жерде халықпен ақылдасып, шаруа істедім. Барлық қиындықты халықпен бірге жүріп жеңіп шықтым. Бес облысты басқарғанда да басты мақсатым қолымнан келгенше халықтың әлеуметтік жағдайын жақсарту болды. Халықпен жақын болып, қашанда тілегін орындауға тырыстым. Сол миссиямды қаншалықты орындай алдым, оны халық өзі бағалай жатады.
Қызылорда облысына әкім болып барған алғашқы күндер әлі есімнен кетпейді. Облыс – өзімнің туған жерім. Аймақты жақсы білемін. Бірақ әкімдік қызметке алғаш кіріскен күндері «Неден бастау керек?» деген сұрақ көлденеңдеп тұрып алды. Аяқ астынан қазақ әдебиетінің классигі Әбдіжәміл Нұрпейісов ағам келе қалмасы бар ма?! Ол кісі айтты: «Бердібек, Арал ауданында Ақбасты деген менің туған жерім бар, сол жердің халқына барып сұхбаттас».
Кейіннен ойлап отырсам, Әбе «бірінші күннен халықтың ортасында бол» дегенді меңзеген екен. Мұны ешқашан естен шығарған емеспін. «Ел іші – алтын бесік» деген қазақтың мәтелі бар. Рас сөз. Елдің ішіне кірсең, көп нәрсеге қанығасың. Бір барып, екі барып, үш барып, қоя салған болмайды. Жүйелі барып тұру керек. Өйткені халық – ұлықтың ақылын аздырмайтын, сезімін сөндірмейтін ұлы күш. Осы сөз менің ел басқарудағы кіршіксіз кредома айналып кетті. Шынында да кабинетте отырып, халықтың мұңын жоқтау – диагнозыңды білмей, дәрі ішумен бірдей.
Өзім қандай жауапты қызметте істеген кезде де кез келген адаммен ашық болдым. Түлкібұлаңға салған кезім жоқ. Сондықтан да басқалардың да өз ойын күлбілтелемей тікесінен айтқанын қаладым. Көзіңше дұрыс әңгіме айтып тұрып, былай шыға бере басқа әңгіме айтатын адамдар да болды. Кейбіреулердің алдымда өтірік сөйлеп, ашықтан ашық жағымпазданып тұрғанын көргенде қатты ұялатынмын. Өйткені ондай адамдардың талай екіжүзділік танытқанын да көргенмін. Өмірдің тәттісін де, ащысын да көрдім. Тіршіліктің мәні материалдық құндылықта емес екенін жақсы білетіндіктен ешқашан ашкөздікпен байлық жинаған емеспін. Адам толыққанды өмір сүру үшін көп нәрсе керегі жоқ. Оған таза еңбекпен жетуге әбден болатынын өз басымнан білемін.
Тәкежан болыс болғанда Абайдың жер шұқып қалатыны есіңізде ме? Ол жайдан-жай басын төмен түсіріп отырмайды. Бүгін болыс болған інісі ертең орынтағынан түскенде не болады деген сұрақтың төңірегінде мазасы қашады. Сондықтан да бұл жағдайды мен де о басынан дұрыс қабылдауға өзімді дайындағанмын. Қызметтен де артыңа қарайламай кеткеннен асқан бақыт бар ма?! Ең бастысы, кез келген қызметті жақсы атпен, абыроймен аяқтай білгенге ешнәрсе жетпейді. Кез келген басшы кейін көңілінің тыныштығы үшін осыны ең алдымен ойлауы қажет.
Көңіл демекші, адамның жанынан ауыр ешнәрсе жоқ. «Кісінің көңілі бір атым насыбайдан қалады». Мына қамшының сабындай қысқа өмірде адамдардың бір-бірімен сыйласып, ауызбіршілікте жүргеніне не жетсін. Сайтаннан сұрапты дейді: «Сен неден қорқасың?». Ол айтқан екен: «Мен бір-ақ нәрседен қорқамын. Адамдардың ауызбіршілігінен». Меніңше, осында көбіміз мән бере бермейтін үлкен өмірлік философия жатыр.
Осы жерде бүгінгі қадап айтқым келген қауіпті мәселеге де келіп жеттік. Қазаққа қазір бірлік ауадай қажет. Түсінемін, біз бірлік туралы айта-айта бұл сөзді жауыр қылып жібергеніміз рас. Дегенмен бірлік туралы айтпай тұра алмаймыз. Әсіресе қазіргідей ескі жүйеден жаңа Қазақстанға өтіп жатқан тұста. Бүгін біздің қоғамымызда өзара ақпараттық соғыс ушығып бара жатқанын жалқау адам ғана байқамайтын болар. Мұның аяғы жақсылыққа апармайтынын жақсы білемін. Көзге айтқанның зәрі жоқ, біздің түбімізге бір жетсе, осы виртуалды батырлық жетеді. Әлеуметтік желідегі ішкі тартыс-төбелесіміз өз ортамызда қалып қойса, игі ғой. Жоқ. Біздің дискуссияға құрылмаған, «әрі тарт та, бері тарт» күйкі әңгімеміздің бәрін көптеген шетелдің зерттеу институттары сараптап отыр.
Дәл осы жағдай біздің еліміздің өркендей түсуіне басты кедергі келтіріп отырғанын астын сызып айтқым келеді. Саясатта «тәуекел» деген категория бар. Кез келген шетелдік инвестор тыныштық пен бірлік орнаған елге қаржы құяды. Ал бірлігі жоқ жерге ат басын бұрмайтыны тағы ақиқат. Міне, біз неге бірлік туралы айтудан, елді бірлікке шақырудан жалықпаймыз?! Мәселе осында. Оның үстіне, ынтымағы жоқ елді аласапыранға айналдырып жіберу де өте оңай шаруа екенін кеше ғана болған қаңтар оқиғасы кезінде өз басым анық байқадым. Сондықтан да дәл қазір елдік шаруаларды ойлайтын әрбір азамат осы мәселенің байыбына терең үңілгенін қалар едім.
Екі айдың шамасында Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаевтың қабылдауында болдым. Жаңа Қазақстан жөніндегі өз ойларыммен бөлістім. Бірақ ендігі жерде үлкен қызмет туралы әңгіме болған емес. Оны өзім де қаламаймын. Әр нәрсенің жөнімен болғанын жақсы көремін. Сондықтан да енді бізден кейінгі ұрпақтың өз қабілетін көрсететін кезі келді. Жалпы алғанда, Отанымның, ұлтымның болашағы үшін қазіргі жаңа буынға тәжірибем мен білімімді бөлісуге дайын екенімді жеткіздім.
Президенттің қазіргі таңда жасап жатқан жүйелі жұмысын толық және түпкілікті қуаттаймын. Көпке белгілі шаруаларды қайталап жатқым келмейді. Бір айтарым, Қасым-Жомарт Кемелұлы қоғамда әділдік орнатуды өз қызметінің лейтмотиві етіп алғаны айдан анық. Сөз жоқ, әділдік тек тиісті заңдар қабылдау арқылы орнайды. Ал заң қабылдау уақытты керек етеді. Сондықтан да бізге шыдамдылық қасиет керек дер едім. Заң үстемдігі орнаған кезде көптеген мәселе өз-өзінен оңай шешілетінін терең түсінетін Президент жұмыстың осы саласына алғашқы күннен батыл кіріскенін ел жақсы біледі. Олай болса, оның ойға алған ісін абыроймен аяғына дейін жеткізуі үшін бәріміз сабырлық сақтап, бәріміз жан-жақты қолдау көрсеткеніміз абзал.
Тағы бір айтпай кетуге болмайтын жайт бар. Халық арасында ескі жүйенің кадрларынан құтылу мәселесі күн тәртібінен түспей тұрғаны әлеуметтік желіден айқын байқалады. Шынында да қазір кадр мәселесі қиын болып тұр. Билікте отырғандардың кейбірі әлі күнге дейін өтірік ақпар беріп, халықты да, Президентті де алдаусыратқанын қоймай отырғанын ашық айтуымыз керек. Әрине, кадр аспаннан салбырап түспейді. Кадр саясатында үш принцип бар: Бірінші – кадрларды іріктеу. Екінші – кадрларды орналастыру. Үшінші – кадрларды тәрбиелеу. Осы үш принцип толық үйлесімде болғанда ғана бізде кадр саясаты дұрыс жолға қойылады. Қасым-Жомарт Кемелұлы осы мәселені қазір мықтап қолға алғанын көріп отырмын. Сондықтан да бұл өз жемісін береді деп ойлаймын.
Қорыта айтқанда, халқы үшін қолдан келгеннің бәрін жасауды басты мұраты етіп қойған Мемлекет басшысының саясатын қазір жан-жақты қолдап, халық біртұтас болғанда ғана еліміздің көсегесі көгереді. Сонда ғана біз мерейлі мемлекеттердің қатарына қаймықпай қосыла аламыз. Маған Израильдің экс-премьер-министрі Голда Меирдің сөзі ерекше ұнайды: «Пессимизм – это роскошь, которую евреи не могут себе позволить». Әр халық үшін де ақиқат сөз осы. Қара аспанды төндіре бергеннен жыртығы жамалған елді көрген жоқпын. Біз шын мәнінде алдағы күнге оптимизммен қарай білгенде ғана алдыңғы қатарлы халыққа айналамыз. Ал ол үшін бізде қазір өте қолайлы сәт туып тұр. Осы мүмкіндіктен айырылып қалмау, тағы да қайталап айтамын, біздің ауызбіршілігімізге тікелей байланысты. Айтары жоқ, тарихи кезеңде тұрған бізді бірлік қана биікке көтере алатыны даусыз.
Бердібек САПАРБАЕВ,
мемлекет және қоғам қайраткері