Әдебиет • 01 Қыркүйек, 2022

Ұлт болмысын бейнелеген

2921 рет
көрсетілді
6 мин
оқу үшін

«Әдебиетті – ардың ісі» деген бағалаған бірегей жазушының бірі Төлен Әбдікұлы ағамыздың өткен ғасырдың жетпісінші жылдары жазылғанымен әлі күнге дейін өзектілігі мен маңызын жоймаған «Қонақтар» деген тамаша әңгімесі бар. Бұл шығармада автор сол кезеңдегі кейбір ағайындардың өз тамырынан ғана емес, тілі мен дінінен, салт-дәстүрінен жерініп, ажырап бара жатқан болмысын астармен көркем бейнелеген.

Ұлт болмысын бейнелеген

Әңгіменің «Қонақтар» деп аталуы бекер емес. Оны курорт­тан қайтып бара жатқан сапарларында жолай үйге соқпақ бол­ған балаларының жолын тосып, төрт көз болып жүрген Ер­ғабыл шал мен кемпірінің ара­сындағы диалогтарды оқып отырып, бірден байқайсыз. Шы­ғармадағы кейіпкерлердің шынайы мінезі мен сөз саптаулары оқығаннан үйіріп әкетеді. Кейде тіпті езуіңізге күлкі де үйіреді.

«Кемпір, шақша көрмедің бе? – деді жұмсарып.

– Байғұс, «қайдалайды» да жүреді екенсің! Қойған жеріңді ұмытып қаласың ба?!. Мә. Ере­кең ләм-мим демей, алдымен бір атым насыбайды ерніне тастап, шақшасын қалтасына салды. Кемпірі басын ұстап, қайтадан төсегіне жантайды.

– Басым сынып, өлейін деп жатырмын, мазалай бермеші.

– Өлсең, Бағила кемпірді алып келемін, – деді шал баға­нағыдай емес, көңілденіп.

– Иә, жетісерсің! Бала бір жақ­та, біз бір жақта. Мына қу моладан сүйегімізді табар бір күні. Осы Қаратүбектің басында жұмақ тұрғандай екі елі қия бас­пайсың... Бүгін келсін балалар, көрерсің, еріп кетемін. Қал жалғыз өзің, омалып. Кеше ноқтаның сағағын байламапсың ғой, кер кұлын ағытылып кетті.

– Ие, бұған бірдеңе айтсаң, бұл бірдеңе айтады».

Шын мәнінде, Ерғабыл қария – ескінің адамы, азды-көпті ғұмырында талай баққа қолы жетіп, талай бақтан айырылса да, қазақы мінезі мен өрлігін жо­ғалт­паған адам. Қартайған кем­пірі қалада әжептәуір қыз­мет ат­қаратын баласына қо­лына ба­рып тұрайық десе де, оның айтқ­анына көнбей, әкесі көрген, әкесінің әкесі көрген қара орыннан қозғалғысы кел­мейді. Оған ата-бабасының сү­йегі жатқан жерден артық жер жоқ. Осы жерден бір топырақ бұйырса бол­ғаны дейді. Жазушы өз шығар­масында Ерғабыл шал ар­қылы жиырмасыншы ғасыр­дағы барлық зобалаңды басынан кешсе де, қанағаты мен шү­кір­шілігінен айырылмаған қа­риял­ар бейнесін көркем сурет­теген. Ақсақалдың «айда­лада өлген кәрі қасқырға ұқ­самай ел-жұрттың алдында абы­рой­мен өтсем, одан басқа ар­тық­­тың ке­регі жоқ» дегені оқыр­манды сан тарау ойға қал­дырады. Өмір­дің ақырғы түйіні осы бір ауыз сөзде жатқан секіл­ді. Осындағы үзіндіге зер са­лы­ңыз­шы:

«– Кәрілік! Е-е, жарықтық-ай! Уһ! – Орамалын алып, терін сүртті. Күн жылынған шығар деп жұқа барқыт бешпентін шешіп, қолына алды. Уқаланған өңірін жазып жатып: «Ертең сүйегіме шапан жетпей қалса, – деді ішінен, –Бектемірден қалған жалғыз Ерғабылдың басында түк болмады деген атаққа қалармын». Әлдеқалай шалдың көз алдына өлгеннен кейін мұны жұрттың қалай шығарып салатыны елестеді. Жұрттың бәрі:

– Е-е, қайран дүние кімге опа берген, бұл кісілер де кетті-ау дүниеден. Мұндай кісілер енді тумайды, тумайды, – деп аза тұтып, енді біреулер:

– Шіркін, бала деген осы ғой! Сапабек әкесін қандай қып жөнелтті, ә! Ойпырмай, мұн­­дай ұлы дүбірмен біздің ел­де әлі ешбір шал аттанбаған шы­­ғар, – десін, таңғалысып бара жатқанға ұқсайды. Шал күлім­­сіреп, тая­ғын ұстады». Жал­­пы, өткен ғасырдың орта ке­з­інен бас­тап, халқымыздың ұлт­тық болмысы, мінез-құлқы өзгере бастады. Бұған кеңестік кезеңдегі идеологияның ықпалы қатты тиді. Әсіресе көптеген ауыл­ мен қалада қазақ мек­теп­тері жабылып, балалар орысша білім алды. Оның ақыры, ұлтсыздануға алып келді. Осы қасіретті Төлен ағамыз өз шы­ғармасында шым-шымдап отырып, әсерлі баяндайды.

Ерғабыл шал балаларының келгеніне шынымен қуанса да, аяқ-қолы жалаңаш келіні мен немересін шақырғанына келмей, орысша сөйлегеніне іштей қырыстанып қалады. Ол баласының таусылып бітпейтін мылжың әңгімесіне жыны ұстап шаңыраққа қарап, ойланып жата­ды. Автор осы жердегі қа­рия­ның жан дүниесіндегі алай-дүлей болып жатқан сәтті мына бір эпизод арқылы шебер жет­кізген.

«– Әй, доғаршы енді, – деді Ерекең шыдай алмай. – Анау өзіміздің Аспандиярға домбыра берші, ән салсын.

– Ал ән тыңдайық, – деп, кисайып жатқан жұрт бастарын көтеріп алды.

Иегі шығыңқы, ірі, қапсағай жігіт кішкене ескі домбы­раның ішектерін арбиған саусақ­тары­мен еріне шертіп, құлағын бұ­рады. Біраз дыңылдатып отырып, сен үшін айтып отырмын дегендей Сапабекке қарап, жуан қоңыр дауыспен жеңіл бір әнді был­қылдатып бастап кетті. Ән­ді толық айтпай, ортасынан үзіп тастап, домбырасын қайта бұ­рады. Ерекең ашық түндіктен жұлдыздарға қарап жатқан. – Әй, айтатын болсаң, айтсаңшы, – деді ақырып. –Кешегі әкең Дүйсенбі домбыра саусағына тиер-тиместе айғайлайтын. Неден мұнша жаман болып тудыңдар? Аспандияр бағанадан осы сөзді күтіп отырғандай, домбыраны тырнаңқырап қағып-қағып жіберіп, тамағын кенеп алды».

«Неден мұнша жаман болып тудыңдар»? Шынында да, өз ұлтымыз бен тілімізден безініп, неге мұнша жаман болып туған ұрпақпыз? Қабырғалы қаламгер осы мәселені дер кезінде бай­қап, оны көркем тіл, ишара емеу­рін­мен бейнелеп дабыл қақса да, бұл тақырыптың қазір де маңызды екенін іштей мо­йын­даймыз.