Ұлттық спорт • 04 Қыркүйек, 2022

Ұлттық ойынды ұлттық таныммен зерттесек...

426 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін

Ойынды тану арқылы біз адамзаттық ақыл-ой дамуын да, соның ішінде ұлтымыздың дүниетанымының өрісін де бағамдай аламыз. Осы бағытта әлемдік ойынтану ғылымының жеткен жетістіктерін пайдалана отырып, қазақ ойынтану ғылымын алға жылжыту өзекті мәселенің бірі болмақ. Әлбетте, қазақ ғылымында ойын туралы ештеңе жазылған жоқ деуге болмайды. Ойын түрлері жиналды, жарияланды.

Ұлттық ойынды ұлттық таныммен зерттесек...

Суретті түсірген Ерлан ОМАР, «EQ»

Олардың ойналу ерекшеліктері айтылды. Түсіндірілді. Балалар ойынының пайдасы туралы да зерттелді. Ұлттық спорт ойындары жөнінде де ізденістер баршылық. Ойынды педагогикалық және психологиялық таным тұрғысынан пайдалану да бар. Ойынның әдет-ғұрып, салт-санамен байланысын барлау да кездеседі. Сол ізденістер нәтижесін­де дүниеге келген зерттеулердегі басым бағыт – ойынды тәжірибелік таным тұрғысынан бағалау болғаны рас. Ендігі кезекте біз ұлттық ойынтанудың теориялық тұғырын нықтап, негізін бекемдеуіміз керек.

Бұл бағыттағы іргелі ізденістер енді басталды. Соның бір айғағы – К.Маты­жановтың зерттеуі (Матыжанов К. Ойын өмір. Кіт.: Ұлы дала ойындары, Алматы: Ғылым, 2022). Ғалым онда тұңғыш рет қазақша «ойынтану» терминін ғылыми айналымға қосады да әлемдік ғылымдағы ойынтану тарихына шолу жасай келе теориялық негіздеріне мән береді, әдістемелік қағидаттарына көңіл аударады. Ұлттық ойындарды зерттеудің жаңа концепциясын ұсынады. Ғалым ойын туралы ғылыми танымның әлемдік тамырынан тартып, бүгінгі көкжиегіне дейін көктей барлап шығады. Ол ойынның табиғатына тән ерекшеліктерді қазақ ғалымдары ішінде алғаш рет алға тартады. Ойындарды жанрларға, түрлерге, топтарға бөлудің әлемдік тәжірибесіне сүйене отырып, жалпы, ұлттық ойындарды ірі-ірі топтарға бөледі. Сөйтіп, ғалым К.Матыжанов бұл зерттеуінде қазақ ойындарын ғылыми таным теориясы қағидаттары бойынша зерттеудің әдістемелік негізін қалап береді.

Осы бастауларға үн қосқан кейінгі зерттеулерде қазіргі ғылымдағы синергетикалық әдіспен лингвистика, фольклор, этнография, археология, тарих, психология, әлеуметтану бағыттары бойынша ойынға барлау жасалды. Әлбетте, болашақта ойынды аталған ғылым салаларының әрқайсысының теориялық негіздері бойынша жеке қарастырған әлдеқайда тиянақты болары хақ. Ендігі кезекте академик С.Қасқабасов зерттеуіндегі «мифтік уақыт пен мифтік сана; мифтік ұғым мен мифологиялық ойлау» ұлттық ойын­дарда қаншалықты орын алады деген сұраққа жауап іздеу де қызықты. Й.Хейзинганың ойын мен поэзияның өзара байланысын екшей келе: «эпос бұқараның алдында айтылудан қал­ған кезде, тек оқуға ғана арналады да ойын­мен астасуы жоғала бастайды» [Хейзинга Йохан. Homa Ludens, В тени завтрашнего дня. М., 1992, стр. 165.] дегенінің қазақ эпосына қатыстылығы қаншалықты деген сауал төңірегінде ойлану да керек секілді. Шындығында, ХХ ғасырдың басында өмірден өткен әрі ақын, әрі жыршы, әрі күйші Бөлтірік Атыханұлы жыр басталарда күй тартады, аздан соң күйін жырға жалғастырады, жырын термеге сабақтастырып, қайта күйге ауысу барысында бір орнында отыра алмай малдас құрған күйі төрден босағаға, босағадан төрге жорғалап ке­теді екен. Яғни оның жыр айту, күй тарту мәнері ойын секілді өткен. Осылай эпос­ты айтудың өзін ойынға айналдыру арқылы көрермені мен тыңдаушысын қы­зықтыра білген жыршылар тәжірибесі ойын­тану қағидаттары арқылы таразы­ланса құба-құп. Осы сұраққа жауап іздей оты­рып, бұрынғы фольклор мен бү­гінгі фольклордың ойынмен сабақ­тас­тығын ажырату да пайдалы. Күй демекші, күй – музыкалық шығарма. Осы шығарманы тыңдаушының назарына ұсынып отырған күйшінің орындауы ойын секілді көрініс беретін кез­дері бар. Қырғыздың комузшылары аспап­ты аударып-төңкеріп, бірде алдына, енді бірде иыққа, келесі кезекте аяқ­тың ұшына қойып, мың құбылта тарту – әлбетте ойындық көрініс. Демек ойын мен музыка арасындағы байланыс­ты бағамдау да ойынтану ғылымы үшін тар­тымды тақырып. Телевизиялық ойын­­дар­дың өзі арнайы зерттеуді қажет етеді. Қазіргі ақпараттық технология қарыш­таған замандағы электронды құрыл­ғыларда бар ойындардың ұлттық таным безбені арқылы таразылануы қажет-ақ.

Ұлттық ойын философиясын және психологиясын арнайы зерттеу арқы­лы да халықтық болмысымыздың таби­ғатын тереңірек таныр едік. Ойын­ның адамды жан-жақты жетілдіру, жан дүние­сіндегі сұраныстарды қана­ғат­тан­дыру, физиологиялық және психо­логия­лық шығындарының орнын толтыру мүмкіндіктерін де қарастырған ләзім. Әлемде ойын зерттеушілер педагогика және психология бағытында ойын концепциясының бірнеше тео­риясын ұсынды [Рубенштейн С.Л. Основы общей психологии. – Санкт-Петербург: издательство «Питер», 2000. Стр.58]. Гросс тұжырған «түйсіктілік теориясы»  ойынның адам болмысын жетілдіру қызметіне байланысты өрбіген. Бұл назария негізінде ойын адамның алдағы өмір сүру үдерісіне дайындық есебінде қаралады. Яғни бала ойын арқылы жаңа жағдайға бейімделеді, білмеген нәрсесін біледі, тіршілік ету машықтарын үйрене жүріп жетіледі. Есейгеннен кейін ол ойнауды мүлдем қойып кетпейді, жаңа түрлерін меңгереді, сөйтіп, ойын оның өмірлік тыныс-тіршілігін, қызметін то­лықтыратын құндылыққа айналады. Ұлт­тық ойындардың табиғатын осы ­тео­рия бойынша да зерттеген еңбек ке­рек-ақ. Ойынның Карл Бюлер қорытқан «қанағаттылық теориясы» да ұлттық құн­дылықтар мен таным-түйсіктер таразысы арқылы зерделенсе, құба-құп.

Ал енді Фридрих Шиллер идея­ларының ықпалымен Спенсер Герберт жасаған «өтемелдік теориясы» ойын­ды адам бойындағы күнделікті тіршілікте пайдаланылмаған күш-қуаттан арылтатын және оның орнын өтейтін құрал ретінде қарастырады. Ойынның осы қызметі – қазақ ойынтану ғылымында қарастырылмаған тың тақырып. Әлбетте, қазақ ойынтану ғылымы ойынның оқы­тарлық, дамытарлық, емдерлік қыз­меттерін әлі де зерттейтіні анық.

Ойынтану Еуропада ерте қанат жай­­ған ғылым болған соң біз олар­дың тео­­­­риялық және тәжірибелік қорытын­дыла­­рына назар аудармай тұра алмаймыз. Бірақ бізге батыстық теорияларды өзі­міздің ұлттық таным таразысына са­лып барып пайдаланғанымыз ұтым­ды бол­мақ. Кейде еуропалық ойынтану өлшем­дері біздің ұлттық таным мен тал­ғам таразысына сәйкес келмей жатады, кейде еуропалық таразы біздің ұлт­тық құндылықтарымызды өлшеуге қауқар­сыздық танытады. Сондықтан ұлттық ойындарды алдымен ұлттық таным қалыптарымен өлшеген дұрыс болмақ.

 

Сағатбек МЕДЕУБЕКҰЛЫ,

филология ғылымдарының кандидаты