Коллажды жасаған Зәуреш Смағұл, «ЕQ»
ЖЭО жекеменшікке өтуі халыққа жайсыздау тиді
Өткен жылдың соңында Үкімет тапсырысымен салаға талдау жүргізген Азия даму банкі сарапшылары отандық жылу жүйесінің «депрессивті жағдайға» жеткенін айтты. Өндірістен тұтынуға дейінгі аралықтағы барлық инженерлік құрылғы мен жабдықтар көнерген, жүйенің пайдалы әрекет коэффициенті өте төмен. Энергетика министрлігінің Электр энергетикасын дамыту департаменті ұсынған ресми деректе ЖЭО-лардың негізгі жабдықтарының тозуы орта есеппен 55,42 пайызға жеткені айтылды. Ал жылу трассаларының тозуы 59 пайыздан асқан.
Жуырда Энергетика вице-министрі Жандос Нұрмағанбетов «Жылу энергетикасы туралы» заң қабылданатынын хабарлады. Оның айтуынша, 2023 жылдың І тоқсанында еліміздің барлық ЖЭО аудиті аяқталады. Бұл проблемаларды және оның қазіргі техникалық жай-күйін анықтайды. Демек жекеменшікке өтіп кеткен 22 ЖЭО тағдыры, оның иелерінің жауапкершілігі де осы заң шеңберінде анықталады.
Тәуелсіз сарапшы Жарас Ахметовтің айтуынша, жылу электр орталықтарының, магистральді құбырлардың тозу дәрежесін анықтайтын скрингтік жүйе бізде де бар. Бірақ осы сала мамандарының жанайқайын қожайындары құлаққа ілмеді. Тарифтердің инвестициялық бөліктерінің қайда кеткені туралы деректер жұмбақ. Бұл жерде сенімсіздік синдромының бәсі басым. Елімізде энергетика саласына салынған күрделі салымдардың өтелу мерзімі – 25 жыл. Инвесторлар жеке қаржысын 15 жылдан астам уақытқа сеніп тапсырмайды. Бұл жерде талқылауды қажет ететін, бірақ аз талқыланатын іргелі мәселе – сенімге байланысты. Транзакциялық шығындар деңгейін анықтайтын экономикалық категория Үкімет үшін күндіз-түні бақылап отыратын өлшем болуға тиіс еді. Тіпті осы бағытты зерттеушілер арасында Нобель сыйлығын алғандар да бар. Ал біздің елде біраз мәселенің бақылау аясынан шығып кеткенін келеңсіз оқиғалар көрсетті.
Бұл жерде мәселе осы секторды мемлекеттің немесе жекеменшіктің басқаруына байланып тұрған жоқ. Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық кәсіпорындарының барлығы дерлік мемлекеттің (муниципалдық) меншігі, электр энергиясын өндіруші қуаттардың 60 пайызы да мемлекет иелігінде. Энергетика және тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығындағы тиімсіздіктің себебі – басқарушылардың қателігі. Сарапшылар Үкімет ЖЭО мемлекет иелігіне қайтару туралы шұғыл шешім қабылдауына біраз фактор себеп болғанын, Қазақстанның энергетикалық инфрақұрылымының 100 пайызы КСРО кезінде салынғанын айтады. Петропавлдағы №2 жылу электр орталығы 1961 жылы іске қосылған. Өзге ірі энергетикалық нысандар да сол кезеңде салынған. Ал Алматыдағы ЖЭО-лар 1980 жылдары пайдалануға берілді. Тәуелсіздік жылдарында аталған нысандардың бәрінде бірдей күрделі жөндеу жүргізілмегені белгілі. Соңғы онжылдықта энергия нысандары жаңартылмағандықтан жабдықтар мен активтердің тозуы шектен шықты.
Апаттардың орын алуы алдын ала болжанған
Мәселен, 2021 жылы Екібастұздағы «ГРЭС-1» және «ГРЭС-2» нысандары өз тарихындағы электр энергиясының максималды көлемін өндірді. Энергия көздеріне деген қажеттіліктің артуы модернизацияны кейінге қалдырды.
«Проблемалық энергетикалық нысандардың қызметі бойынша жұмыс былтыр наурыз айында құрылған Экономиканы монополиясыздандыру жөніндегі комиссияның шеңберінде жалғасады. Осыған дейін телекоммуникация, теміржол инфрақұрылымы (439 кірме теміржол желісі) және экология салаларындағы 10 ірі компанияның акциялар пакеттері мен қатысу үлестері республикалық меншікке өтті. 142 кірме теміржол желісі мен тау-кен өнеркәсібіндегі активтері бар 28 компанияның акциялары мемлекет меншігіне өту сатысында», делінген хабарламада.
Тәуелсіз сарапшы Олжас Құдайбергенов орташа қуаттылықтағы жаңа ЖЭО салуға 0,5-1,0 млрд доллар қажет болатынын айтады. Елімізде 20 облыстың 17-сі субсидиялауға жүгінеді, жаңа ЖЭО салуға донор аймақтардың шамасы келмейді. Ал жеке инвесторлар мұндай күмәнді жобадан алыс жүргісі келеді. Шетелден ақша тарту да нәтиже бермейді. ЖЭО-ны жаңғыртуға немесе жаңа ЖЭО салуға кемі 5-6 жыл керек. Сондықтан алдағы 3-4 жылда ЖЭО-дағы саңылауларды сауатты жамап, халықты алаңдатпай жұмыс істеуге үйрену керек.
«Тарифтердің көтерілуі бағаға әсер етеді. Мемлекет мұндай жағдайда халықтың кірісін қалай көтеріп, басқа шығындарды қалай азайтуды ойластыруға тиіс. Негізгі бағдар – мемлекеттік басқарудың сапасы жақсаруы деген пайымға сілтейді. Осыған дейін тренд болып келген көрпені өзіңе тарту немесе жылы-жұмсақты өз жағыңа икемдей беру керек деген көлеңкелі ұстанымға халық көнбейді, жаңарамыз десек мұндай көзқарасты ескі Қазақстанның еншісіне қалдыру керек», деп түйіндеді О.Құдайбергенов.
Халықаралық тәжірибеде бар үрдіс
Сарапшылар мұнай-газ саласын, энергетика секторын монополиясыздандыру саяси реформалардың жалғасы екенін айтады. Мұны кезінде еліміз банктерге қолданды. Бірақ оның немен аяқталғанын қазір көріп отырмыз. Банктер іріленді, бір-бірін жұтты. Бәсекелестікті қорғау және дамыту агенттігі монополиясыздандыру бойынша 11 пунктті атап отыр. Бұл құжатта басты назар бәсекелестікті дамытуға аударылады да, тұтынушыға электр жеткізудің үзілмеуіне кім кепілдік беретіні тасада қалады.
Ал көпшілік қазір олигархтардан мемлекетке қайтарылған ЖЭО-лардың кейінгі тағдырына алаңдап отыр. Энергияның табиғаты ЕДБ (екінші деңгейлі банктер) секілді қолдан-қолға көше беруді көтермейді. Бұл – экономиканы ғана емес, халықты да жылумен қамтамасыз етіп отырған стратегиялық нысан.
«Haırýshev energy» телеграм-каналының негізін қалаушы Жақып Хайрушев Үкіметте жеке мен мемлекеттік меншіктің қайсысы тиімді екенін салыстырып көруге, зерттеуге мүмкіндік бар екенін айтады. Бүгінге дейін ЖЭО-ның біразы коммуналдық меншікте болды. Жамбылдағы, Екібастұздағы үлкен ГрЭС немесе ЖЭО-лардың жекеменшікте болғаны дұрыс. Ал Екібастұздағы ЖЭО-ның бұрынғы инвесторлары өз күшімен қалыпқа келтіруге уәде берсе, оларға да мүмкіндік беруге болады. Себебі оны алып қойып, келесі инвесторға берудің тәуекелі жоғары. Жаңа инвестордың жұмысты қалыпты жүргізе алатынына ешкім кепілдік бермейді. Бұл үшін энергожүйедегі парадигманы ауыстыру керек. Біздегі басты проблема технологияның тозғанына байланысты. Кейбір аймақтарда бұл 80 пайызға дейін жеткен. Аталған фактор осы сегментің инвестициялық тартымдылығына кері әсер етіп тұр. Егер осы қалыпта Үкіметке өтсе, оның барлық жауапкершілігі де Үкіметке жүктеледі. Дәл қазір мемлекетке тозған ЖЭО-ларды ғана емес, инфрақұрылым, мектеп, ауруханаларды жаңғырту керек. Мұның бәрі бюджеттің шығыс бөлігіне әсер етеді. Бизнеске де бұл аса жайлы сегмент емес. Себебі тарифті көтеру немесе түсіру жағдайды өзгертпейтінін көріп отырмыз. Инвесторлардың ЖЭО-ға бет бұруы үшін инвестициялық ынталандыру керек.
Тәуелсіз сарапшылар энергетикалық сегментке байланысты заңдарға өзгерістер енгізу керегін көптен айтып жүр. Энергетика министрлігі электр стансалары мен желілерін мемлекеттік бақылауға алуды ұсынып отыр. Тиісті заң жобасы дайындалған. Әйткенмен, министрлік бұл өзгеріс жылдам жүзеге аспайтынын қоса ескертті. Үкіметтің кестесі бойынша, 2023 жылғы І тоқсанда «Кәсіпкерлік кодексіне өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» тиісті заң жобасы Әділет министрлігінің қарауына енгізіледі. Жылдың басында Парламенттің қабылдауына өтеді деген сөз бар. Заң 2024 жылдың 1 қаңтарынан бастап күшіне енеді.
Инвестицияны қайтару кепілдігі қажет
Үкімет нарықтың осы сегментіне төлем көлемін ұлғайту мәселесін қарастыруда. Бұл да жылумен жабдықтау жүйесіне инвестиция тартудың тиімді тетігі. Жылу желілері мен ЖЭО-ны жаңғыртуға немесе салуға инвестициялау басымдыққа айналуға тиіс. Себебі тозығы жеткен жылу жүйелері когенерация әсерін жоққа шығарады. Қазір магистральды жылу желілерінің жағдайы тәуір болғанымен, тарату желілерін ауыстыру керек. Жылумен жабдықтау секторын цифрландыру және автоматтандыру деңгейін арттыру маңызды, бірінші кезекті қаржыландыратын бағытты анықтау үшін жылумен жабдықтау инфрақұрылымының жай-күйі, шығындардың деңгейі, тұтынылатын жылу энергиясының саны мен сапасы туралы объективті деректер қажет. Содан соң тарифтік реттеу мәселесінде де қайта қарайтын тұстар баршылық. Бірінші, әрбір аймақтың ерекшелігі бойынша жылумен, тоқпен қамтамасыз етудің әдістемесін дайындау керек. Қазір осы салаға байланысты кейбір шешімдер бірнеше министрліктің құзыретінде.
Ж.Хайрушевтың түсіндіруінше, біз 2000 жылдардың басында жылу өндірудің деңгейі электр энергиясын өндірудің өлшемі екенін ұғынып, тарифті соған қарап реттеп отырғанда қазіргі жағдайға тап болмас едік. Екібастұз ЖЭО-ның құрылымы жылу қазандығы жүйесіне негізделген. Онда жылудан энергия көзін алатын тетіктер әлсіз. Үлкен қаланы жылумен қамтамасыз етіп отырған орталық болғандықтан оның тарифі ЖЭО-мен бірдей белгіленген. Онда электр энергиясы болмағандықтан қосымша қаржыландыру көздері де болмаған.
«Екібастұз ЖЭО-ның ендігі тағдыры Үкіметтің саяси-экономикалық біліктілігіне тәуелді. Премьер-министр үкіметтік резервтен қосымша қаржы бөлуді тапсырды. Қазіргі міндет көктемге дейін халықты жауратып алмауға бағытталу керек», деді Ж.Хайрушев.
Екі тараптың да өз ережелері бар
Энергетика саласының сарапшысы Әсет Наурызбаев ЖЭО-ны мемлекет меншігіне қайтарудың қажеті бар-жоғының бірнеше себебін түсіндірді. Үкімет тарифтерді реттеу арқылы нарықтың беталысына ықпал етіп отыр. Саланы реттеуде қателіктер жіберілді. Тарифтерді реттеудің заманауи тәсілдерінің жоқтығы инвесторлардың бөлшек сауда желілеріне қол жеткізуін шектеп, нарықтық ортаны бұзды.
Екінші мәселе, мемлекет меншігіндегі ЖЭО-ның жұмысына дұрыс баға бере алмайды. Нарықтық өлшем бойынша табыстың кемінде 10-15 пайызы амортизациялық шығындарға, технологияны жаңғыртуға жұмсалуы керек. Ал жекеменшік иелігіндегі ЖЭО табысының қанша пайызын технологияны жаңғыртуға жұмсап келгені белгісіз. Қазақстандағы энергетикалық обьектілер тиын-тебенге сатылып кеткені осыған дейін талай рет жазылған.
«Қазақстандағы жекешелендіруге байланысты біраз құжаттар әлі құпия. Мемлекет пен сатып алушы тарап арасында қандай мәміле болғанын біз білмейміз. Сол кездегі меншік иелерінің заң алдындағы жауапкершілігі заңмен бекітілген кезде, жекешелендірілетін нысан қымбат бағаланса қазіргідей тоздырып, қиратуға жол бермес еді», дейді Ә.Наурызбаев.
Соңғы бірер аптада елдегі кейбір энергетикалық нысандарды мемлекет иелігіне көтеру мәселесі үкіметтік деңгейде айтыла бастады. Ә.Наурызбаев бұл шешім қате екенін айтады. Оның түсіндіруінше, энергетикалық нысандардың біразы мемлекет меншігінде. Ал мемлекет өз меншігіндегі нысанды бақылай да алмайды, сын көзбен қарай да алмайды. Бақылаушы орындар ойын тәртібін белгілесе, жекеменшіктегілер оны сақтауы керек. Ал біздің елде екі тараптың да өз ережелері бар. «Дәл қазір күйреудің сәл алдында тұрған нысанды мемлекеттік меншікке алу мемлекетке тым қымбатқа түседі. Дұрысы – осыған дейінгі қожайындарының қаржысымен шығынды жабу туралы шешім. Бұл ЖЭО-ның алдағы уақыттағы меншік иелеріне «ақырын жүріп, анық басу» қажеттігін ескертіп тұрады», деп түйіндеді Ә.Наурызбаев.
АЛМАТЫ