Фото: syrboyi.kz
Ұрпақтар теориясын алғаш рет ғылымда мажар әлеуметтанушысы Карл Маннгейм 1928 жылы жарық көрген эссесінде тұжырымдаған. Мангеймнің пікірінше, адамдардың жастық шағы өткен әлеуметтік-тарихи орта қоғамға және келесі ұрпақ қалыптастыруға айтарлықтай әсер етеді.
Сондай-ақ ұрпақтарды жіктеу теориясын ғалымдар – Уильям Штраус пен Нил Хаудың еңбектерінен табуға болады. Олардың еңбегін академиялық ортада бір тарап «батыл әрі ерекше тұжырым» деп қабылдаса, екіншілері эмпирикалық мәліметі аз әрі ұрпақтар арасындағы ерекшелік туралы асыра сілтеу бар деп сынға алған. Авторлар ұрпақ туралы зерттеулерінде АҚШ тарихына, атап айтқанда XX ғасырдағы оқиғаларға талдау жасайды. Саралай келе, белгілі бір уақыт аралығында өмір сүретін және белгілі бір тарихи кезеңді көрген адамдардың ортақ құндылықтары қалыптасады деп тұжырымдайды. Осындай топтарға «әлеуметтік ұрпақ» деген атау беріледі. Ғалымдардың айтуынша, мұндай оқиғалар әлеуметтік ұрпақ өкілдерінің мәдениетке, отбасына және басқа да негізгі бағдарларға қатысты көзқарасын қалыптастырады.
Осы тұста еліміздегі Z ұрпағы мен миллениалдарды қалай анықтауға болады деген заңды сұрақ туындайды. У.Штраус пен Н.Хау еңбектері өткен ғасырда жазылғанын ескерсек, ұрпақты жіктеудің ең оңтайлы әдісі ретінде америкалық «Pew» зерттеу орталығының тәсілін қарастыруға болады. Олар буындар арасындағы шекараны белгілеу нүктесін шартты деп санайды әрі саяси, экономикалық және әлеуметтік факторларға назар аударуға тырысады. Соған сәйкес, қоғамда болған елеулі оқиғалар бірдей жастағы азаматтардың бойында ұқсас мінез-құлық үлгілері мен құндылықтар жүйесін қалыптастырады деп тұжырымдайды.
«Pew» зерттеушілерінің пайымдауынша, миллениалдар – АҚШ тарихындағы нәсілдік және этностық тұрғыдан аса ерекшеленетін ұрпақ. Алайда келесі ұрпақ – Z буыны одан да алуан түрлі.
АҚШ-тағы Z ұрпағының бастапқы кезеңін анықтайтын басты фактор – технологиялардың қарқынды қолданысқа енуінің әсерінен пайда болған әлеуметтік, саяси, экономикалық үрдістер. 2007 жылы алғашқы «iPhone» нарыққа шыққан кезде батыстық Z ұрпағының ең үлкені 10 жаста болған. Олардың жасөспірім шақта ғаламдық желіге қосылатын құрылғылары ұялы телефон, Wi-Fi және жоғары өткізу қабілеті бар байланыс құралы еді.
Қазақстан 90-жылдардың басындағы экономикалық коллапстан кейін біртіндеп экономикалық өсу деңгейін көрсетті. Елдің саяси жүйесі тұрақты. Еліміздегі әртүрлі санаттағы және көлемдегі оқиғалардың аздығы жастар арасындағы шекара жасауды қиындатады.
АҚШ-та технологиялық «бум» мен әлеуметтік желілер дәуірінің басталуы өткен ғасырдың соңғы жағына тиесілі болғанымен, елімізде шамамен XXI ғасырдың алғашқы онжылдығына тұспа-тұс келеді. Демек, ел тұрғындарының жаңа технологияларды меңгеруі, интернеттің таралуы, өмір сапасының жақсаруы осы кезеңге тән. Сондықтан дәл осы уақыт аралығын миллениалдардан кейінгі Z ұрпағының немесе Google буынының басталуы деп санауға негіз бар.
Ұрпақтарды қалыптастырушы кластерлер тарихи оқиғаларға тікелей байланысты. Алдағы болатын экономикалық, саяси, әлеуметтік тұрғыдан маңызды оқиғаларды және ол өскелең ұрпақтың мінез-құлық моделі мен құндылықтар жүйесіне қалай әсер ететіндігін болжау қиынға түседі. Дегенмен, болып жатқан үрдістер негізінде белгілі бір тұжырымдамалар жасай аламыз. Мысалы, 2023 жылы Қазақстан қоғамдық даму институты өткізген «Дәстүрлерді жаңғырту: қоғамдағы жаңа мінез-құлық нормалары» зерттеуінде тұрғындарға бірқатар әдет-ғұрып пен дәстүрге қатысты сұрақ қойылады. 2400 респондент қатысқан зерттеу нәтижелеріне сәйкес, ұлдардың бірі ата-анасымен бірге тұруы керек және тұңғыш немеренің есімін ата-әжесі қояды деген салттарды қолдаудың ең төмен деңгейі жастар арасында тіркелді. Тағы бір маңызды факт, салттарды қолдау ауыл халқының арасында жоғарырақ екендігі анықталды.
Осы мысал көрсеткендей, ұрпақтарды жіктеп, зерттеу тек елдің саяси өміріне, экономикасына, білім беру жүйесі, еңбек нарығы үшін маңызды емес, мәдени тұрғыдан да өзекті. Егер Z ұрпағының алғашқы өкілдері шамамен 2005 жылы дүниеге келді деп есептесек, қазіргі жасы 19-да. Демек, олар – қоғамның түрлі саласына араласып жүрген маңызды әлеуметтік белсенді азаматтар тобы. Бұл буынға тән тендециялар алдағы 8-10 жылда болатын негізгі үрдістерді атауға болады. Google немесе Z буынынан кейінгі ұрпақ аталған тәжірибелерді әрі қарай дамытады. Сондай-ақ бұл үрдістің жаңа мінез-құлық үлгілері мен құндылықтарға әсер ететіні сөзсіз. Әр ұрпақтың ерекшелігін анықтап, түсінудің маңызы да осында.
Темірлан ТӨЛЕУ,
Қазақстан қоғамдық даму институтының сарапшысы