Қоғам • 25 Шілде, 2024

Қара жолда апат азайса игі

135 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

Еліміздің күре жолдарында күн сайын жол-көлік апаты болады. Ішкі істер министрлігінің мәліметінше, биыл жыл басынан бері қала сыртындағы трассаларда 1 667 жол-көлік оқиғасы тіркелген. Апаттың себебіне жасалған талдау көрсетіп отырғандай, жылдап жөндеу көрмеген жамау жолдарда қарсы қозғалыс жолағына шығудың және жылдамдықты асырудың соңы қайғылы жағдайға алып келеді.

Қара жолда апат азайса игі

Статистика өсіп барады

Салдарынан жарты жылдың өзін­­де ғана еліміздің күре жолдарын­да 607 адам қаза тауып, 2 770-і түрлі жара­қат алған. Ал оның сыр­тына елді мекендер мен қала ішін­дегі апат санын қос­сақ, жол үс­тін­де жазым болғандар­дың санынан жаңылатын секілдіміз. ­Демек цифр­лық технологияға сенім ­артып, жол-патрульдік полиция полкінің ­санын арттырғанымен, жағдайды түзеу мүмкін болмай отыр.

Кейінгі жылдары заманауи магис­тралдарды жабдықтау белсенді жү­ріп жатыр. Ішкі істер министрлігі бұл жол қауіпсіздігіне оң әсер етеді деп есептейді. Сондай-ақ жол қозғалысы ережелерін бұзуды тіркейтін 24 мың­ға жуық автоматты камера орнатыл­ған. Мұндай құрылғылардың көмегі­мен барлық бұзушылықтардың 50%-ы­ тіркеледі. Астана мен Шымкентте бұл­ көрсеткіш 70%-ға жеткен. Алайда қа­былданған шаралар аймақтардағы адам өліміне алып келіп жатқан жол-көлік апатының алдын алуға септігін тигізе алмай тұр. Мысалы, бір ғана Қарағанды облысы жолдарындағы жағдай күрделі. Айталық, биыл алты айда облыста жол-көлік оқиғалары 58,6%-ға артқан. Ал қаза тапқандар – 54,5% , жарақат алғандардың саны 69,1%-ға өскен.

Жақында Бас прокуратурада өт­кен ведомствоаралық жұмыс тобы­ның кезекті отырысында ІІМ Әкім­шілік полиция комитетінің төр­ағасы Қайсар Сұлтанбеков жол қоз­ғалысы қауіпсіздігінің жай-күйіне тоқ­талып, жол апатының артуына жүгенсіз жүргізушілердің де, жауапсыз жаяу жүргіншілердің де септігі тиіп отырғанын айтты. Сондай-ақ жол инфрақұрылымының жағдайы сияқ­ты теріс факторлар әлі де әсер ететінін жеткізді.

Бұл мәселе Үкімет отырыстарында үнемі талқыланып, заң шығару­шы органның қабырғасында да жиі тілге тиек етіледі. Әйтпегенде осыған дейін жыл-он екі ай жөнделіп бітпей­тін жолдардың жағдайын депутаттар талай мәрте көтерген. Биылдың өзінде аймақтағы халықтың базынасын жеткізген халық қалаулылары жол саласындағы жемқорлықпен тиімді күрес жүргізілмей, күре жолда қаза тап­қандардың санын азайту қиынға соға беретінін айтты.

Сапалы жолдардың үлесі 60 пайызға жетпейді

Сенатор Талғат Жүнісов елдегі трассаларда жарық пен сервистің нашар екендігін, ал шамадан тыс жүктел­ген ­жүк көліктері асфальтпен бақылау­сыз жү­­ріп жатқанын көтеріп, сауал жол­дады. ­­Оның айтуынша, кейбір өңірлер­дегі об­лыс­тық маңызы бар сапалы жолдар­дың үлесі 60 пайызға жетпейді. Ең қызы­ғы, материалдардың төмен баға­ларын ұсынатын шетелдік мердігер­лер конкурстарға жиі қатысады.

Стандартқа сәйкес келмейтін күре жолдардың жайын депутат Амангелді Толамисов та айтып жүр. Осыдан екі жыл бұрын Мемлекет бас­шысы Жетісу облысына қарасты Кербұлақ және Панфилов аудандары арқылы өтетін республикалық тас­жолды жөндеу кезек күттірмейтін мін­дет деп нақты тапсырма берген. Әйткенмен екі жылдан бері ешқан­дай өзгеріс жоқ. Кеген мен Райымбек аудандарындағы республикалық маңы­зы бар тасжолдардағы жағдай жұрт­тың жүйкесін жұқартып бітті. ­Осы орайда депутат «ҚазАвтоЖол» ұлт­тық компаниясының жұмыс сапасын ­да сынға алып, олардың бюджет қаржы­­сын пайдалану тиімділігіне күмән кел­тір­­ген. Себебі Қазақстан жол ғылы­ми ­зерт­­­теу институты­ның қызметкер­лері пай­даланылатын қиыршық тас-құм қоспасы­ның нұсқалары ұлттық стандартқа сәй­кес келмейді екен.

Сондай-ақ биыл Мәжіліс депутаты Қазбек Әлішов те автокөлік жолдары­ның сапасын сынға алып, Үкіметке де­пу­­тат­тық сауал жолдады. Оның айтуын­ша, Ақтөбе об­лы­сы аумағынан өте­тін Самара – Шым­кент республикалық тас­жолының Ақ­тө­бе – Хромтау – Қара­бұ­тақ – Ұлғайсын ара­лығы аса қауіпті ­жол учаскесіне жата­ды. Былтыр облыста ­­­­648 жол-көлік оқиға­сы тіркеліп, 748 адам зардап шеккен. Ал ­осы жолда бір жылда 118 адам қаза тап­қан. Өйткені жол саласын жа­уапсыз­дық пен жемқорлық жайлап барады. Осы­лай деген ол: «Биыл бі­рін­ші тоқсанда облыстық прокуратура жүргізген тексеру барысында жергілік­ті атқарушы орган мен «Қазавтожол» АҚ Ақтөбе филиалының жұмысын­да көптеген заң бұзушылықтар анықтал­­ды. Мысалы, биыл «ҚазАвтоЖол»-ға Сама­ра – Шымкент трассасында шұңқыр­лар­­ды жөндеу жұмыста­рын жүргізу ту­ра­­лы ­8 ұйғарым берілген. «Қазавтожол­­дың» ­жауабына сәйкес жол төсемінің ­ақау­ла­­ры шұңқырларды жөндеу ар­қылы жойыл­ды деп көрсетілген. Алай­да көк­темгі қар­ғын судан зардап шек­кен тұр­ғындар­мен кездесуде Әйтеке би ауданында былтырғы, яғни жөн­делгеніне ­бір жыл болмаған жолдан түк те қалма­ға­ны­­на көзіміз жетті», дейді. Бұдан бө­лек, кө­­пірлер мен су өткізу құбырлары­­ның ақаулары­ның нәтижесінде көктемгі ­қар­ғын су тасу кезінде Самара – Шым­кент рес­публикалық тасжолында бірне­ше кө­пірді су шаю фактілері де орын алды. Об­лыс аумағынан өтетін рес­публика­­­лық маңызы бар Ақтөбе – Орск, Қанды­ағаш – Ембі – Шалқар – Ырғыз, Ақтөбе – Мәртөк, Қарабұтақ – Т.Жүрге­нов, Қара­бұтақ – Ыр­ғыз тасжолдарында, қол­да бар 78 кө­пір мен 847 су өткізу құ­бырларының ­34 кө­пірі мен 274 су өткізу құ­быры күр­делі жөндеуді қажет ететіні
анықталған.

Қылмыстық жауапкершілік қарастырылуы қажет

Жол сапасына қатысты әлемдік рей­тингте Қазақстан тек 93-орында тұр. Өңірлерді дамыту жөніндегі пар­ла­менттік тыңдау кезінде сенатор Серік Шайдаров осылай дегені бар. Депу­таттың сөзіне сенсек, елдегі жолдардың тек 52%-ы жақсы жағ­дайда, ал 66%-да әр бағытта бір ғана жолақ бар. Ал республикалық жол­дардың 22,5 мың ша­қырымының 12,8-і жақсы жағдайда екен. Сон­дай-ақ ол жобаларды іске асыру мер­зімдерін кешіктіретін жағ­дай­лар жиі кездесетінін атап өтті. Осындай ұзақ құрылыстарға Тал­ды­қорған – Өскемен, Қарағанды – Бал­қаш, Қалбатау-Майқапшағай, Мер­ке – Бурылбайтал, Қызылорда – Жез­қаз­ған, Қарағанды – Жезқазған және Жез­қазған – Арқалық трассалары жата­ды. Өңірлер арасындағы жолдар сапа­сын­­да да айтарлықтай алшақ­тық бар. ­Мы­са­лы, Маңғыстау облы­сында жолдар­дың ­­ 95%-ы нормативтік жағдайда болса, ­Ба­тыс Қазақстан облысында бұл көр­сет­кіш 2,5 есе төмен. Демек жол сапасы ­мәсе­лесін ше­шу үшін депутат бірыңғай опе­ратор құру мәселесін қарауды ұсынған. Осы арқылы жол жұмыстарының орын­далуын тексе­ріп, жергілікті жолдардың барлық учас­келерін диагностикалау және паспорттау қажет.

Экономист Айдар Әлібаев на­шар жолдардың себебін сыбайлас жем­қорлықпен байланыстырған. Яғни тендерлер конкурсы барысында әрда­йым пара беру, кері қай­тару, шенеунік­­тер­дің «өз» компанияларын және бар­лық күрделі схемаларды сүйреуге тырысуы қылаң беріп жатады екен. Оның соңы келісімшарттарды бірдей «тамақ­тандырылған» мердігерлер ала­ды. Бұдан кейін мердігер келі­­сім­шарт сомасының 50%-ын қосалқы мер­дігерлік жұмыс­тар­ға беруге құқы­­лы. Алынған сомадан мер­дігер шенеу­нік­ке кері қайтару ретін­де белгілі бір үлес береді. Ақшаның қо­мақты бөлігін өзі алады, ал қалға­ны барлық жұмысты атқаратын қосалқы мердігерге кетеді. Осы азайтылған сомаға сәйкес келу үшін қосалқы мердігер бәрін үнемдеуге, ең арзан және сапасыз материалдарды сатып алуға, есеп бермеуге, біліктілігі жоқ жұмысшыларды жалдауға, қымбат, сапалы техни­ка­сыз жол жасауға кіріседі. Құры­лыс­шылар мен инспектор­лар арасын­дағы сыбайлас жемқорлық қа­рым-қатынас және қадағалау орган­да­ры­ның ресми жұмысында да күмән көп. Сапасыз немесе толық орын­­дал­маған жұмысты тексермей, актке қол қоюдың соңы жол сапа­­сына әсер етеді. Делдалдардың қол­дан жасаған бағасы материал сапа­сының төмендігіне алып келеді. Сон­дықтан елдегі жолдардың өмір сүру ұзақтығы аз. Сонымен қатар экономист жол сапасына қойылатын талаптарды қайта қарап, жарамсыз жолдар үшін мердігерлер ғана емес, тексерушілер мен қабылдаушылар­ға да қылмыстық жауапкершілік қарас­тырылу қажеттігін айтады.

Жол сапасы – қашанда ел дамуы­ның өлшемі. Жөн­делген жолға 3 жыл, жаңа жолға 5 жыл кепілдік беретін елі­­мізді осындай кепіл­дігі 15-20 жыл, тіпті 25 жылға лайықталған Еуропа­мен салыстырудың ауылы әлі алыс. Бірақ бізде бір шақырым жолды салу құны – 600-700 млн теңге. Бұл – қо­мақты қаржы.  Көлік министрі Марат Қара­баевтың айтуынша, жолдардың жағ­дайы нашар, себебі бір уақытта ақ­ша бө­лінбеген. Айтпақшы, 2019 жылдан бері құрылысы тоқтаусыз жү­ріп жатқан Екатеринбург – Алматы автожолы­ның Қарағандыдан Ақбас­тау кентіне дейінгі учаскедегі негізгі жұмыс­тары аяқтал­ғалы біраз болды. Бірақ дайын жолды пайдалануға беру­дің өзі ұзақ­қа созылып кетті. Қазір 50 шақырым­дық сегмент­тегі қозғалыс төрт жолақ бойын­ша жүзеге асыры­лып жатыр екен. Ал бұл жұмыс біт­кенше жолаушылардың жүйкесі тозатын болды. Тозғаны былай тұрсын, автожолда аман қалуын Алладан сұрап, жанын шүберекке түйетін болды.