Сурет: ulys.kz
Суреткер Бейімбет Майлин ХХ ғасырдың басындағы терең толқулар мен тартысқа толы төңкерістердің шындығын, тұрмыстың ауырлығын, тағдырдың тауқыметін көркем тілмен жаза білді. Жазушының шынайы кейіпкерлері шын сөз, шын оқиға, тың идеялардан туды.
Бейімбет Майлин прозалық туындыларындағы бейнелердің өміршеңдігі – қоғам мен адамның арасындағы байланыстың бір жүйеде қабысуы. Би-аға шығармаларындағы кеңестік натурализм – дәстүрлі және ұжымдық ауыл өмірі арқылы баяндалды. Жазушы сөз шындығын қиялдан емес, өмір шынайылығынан тудырды. Сол шындығы үлкен суреткерлікке жетеледі. Бейімбет Майлин қазақ әдебиеті айдынында аянбай еңбек етіп, бағасы құнды, жарасы әр қоғамда талқыға түсетін шығармалар қалдырды. Жазушы-драматург шығармаларындағы кейіпкерлер психологиясы жаңа үрдістің қалыптасуын мойындай алмайтын, іштей тұншыққан жарым жандар мен жаңа кезеңнің тәртібін орнатушылардың арпалысы.
Би-аға кейіпкер жыласа жұбатушысы, күлсе қолдаушысы болды. Қатал тағдырдың тауқыметіне таланған, тар жолда кеңдік таппаған кейіпкерінің қорғаушы қызметін қатар алып жүргені әрбір шығармасында сайрап тұр.
Суреткер поэзияда сұлу сазды сөз құраушы. Прозада көркем тілді өрнектеуші. Фельетонда фантазияға бай. Сатирада сапырылысқан сөз сайысқа емес, ашық қоғамның ащы шындығын мысқылмен мақұлдап, түйдек оймен түйреп, санаға салып отырды. Би-аға салмақты сатирасында саяси-әлеуметтік кейіпкерлердің ұстанымын, ұтқыр ойларын, екеуара диалогтерін, оқиға құрылысын, қалпы бұзылған қоғамның тынысын келістіре жазды.
Би-ағаның тағы бір қасиеті – музыкалық қабілеті. Сөз саптауында, сөз құрау иірімдерінде сазды әуен бар. Оның табиғатпен үндесуі, тілін білуі, құбылмалы кезеңдерді мүлтіксіз тануы туындыларында анық білінеді. Суреткердің қаламынан шыққан әрбір шығарма ойы терең, тілі таза, бояуы қанық – сөз, дерегі анық – образдар арқылы сол кезеңнің тынысын танытты.
Қазақтың маңдайалды газеті «Ауылдың» таралымының көбеюіне бір «Мырқымбайдың» образы теңдессіз үлес қосты. Бейімбет десек, әдебиеттен есімізге Қырымбай қырсықтығы, Мұқыш, Ыбырай, Мырқымбай маңғаздығы оралады. Бейімбет десек, кино экраннан қол мерген батыр Амангелдінің мергендігі, театр сахнасынан хас батыр Жалбырдың ерлігі оралады.
Бейімбет Майлин – қазақтың театр өнері мен кино саласының өркендеуіне сүбелі үлес қосқан драматург. Би-аға театрға арналған көптеген пьеса-либретто жазды. Әдебиетке тән жанрдың бәрін қамтыған Бейімбет драмасы табиғи, сатирасы саяси, әжуаға толы пьесалары кейінгі жылдары театр сахналарынан көрінбей келеді.
Бізге жеткен пьесасы – 23, оның ішінде ізденіс пен зерттеулер арқылы табылғаны 16 пьеса. Бейімбет шығармашылығын қызыл қырғыннан соң елмен табыстырған, мақалаларына, әңгімелеріне талдау жасап, еңбектерін ғылыми зерттеп, жоғын түгендеген жазушы, профессор Тоқтар Бейісқұлов екенін еске түсірген артық емес.
Сахнаның өлшеміне дөп түсер Досан, Есімбек, Сарымсақ, Жалбыр, Елемес, Жамақ, Таңсық, Жамантік, Талтаңбай, Сейпен, Тұтқыш, Жамал, Пүліш, Шермек образдары – бүгінгі біз іздеп жүрген тақырыптарды тамырынан тартып «қопаратын» кейіпкерлер. Тынысы кең, тіршілігі тар тағдыры шерге толы кейіпкерлері осы күні арамыздан да табылады. Бейімбет Майлин драмаларындағы басты шиеленіс – адамның тебіренісін оятқан теңдік пен құлдық, еркіндік пен бостандық, бақ пен тақ, бағыну мен бағыныштылық, сатқындық пен адалдық көріністері. Би-аға өзінің драмаларында зарлы әйелдің запыран сөзін, долы келіннің ащы зарын, адуынды ененің кесел мінезін, сұлу қыздың сымбатын сөз әрекетіне сай суреттеген. Еркектің мінезін – барына қанағат, жоғына сабыр ететін жұмсақ мінез иесі етсе, кейде байдың өктемдігіне көндіккен кедейге араша болған, батырақтың балағына жармасқанды сабаған өр көкірек образдар мен ойда жүретін, ескі мен жаңаны саралайтын парасатты кейіпкерлері арқылы жеткізді.
Осы күні оның сапалы, көркемдік деңгейі санасуға тұрарлық сахналық шығармаларының көпшілігі қазақ театрлары есігінен сығалаған күйі қалып барады. Қазақ драматургиясының алтын қорынан орын алған Бейімбет Майлин шығармаларын қазақ театрлары сахналамауының себебі неде екен? Тәуелсіздік жылдарынан бері санаулы пьесалары ғана сахналанды.
«...Театр кітабына бірінші жазғаным «Неке қияр», «Жат сабақ» дегендер еді. «Жат сабақты» артынан өзгертіп, «Шаншар молда» деп атадым» деген Би-ағаның адам психологиясына тән қыңыр мінез, ашкөз пенде қылығын жазған салмақты сатирасы, халықтық театр «Тамаша» ойын-сауық отауларында жылт еткені болмаса, кең көлемді театр сахналарынан жарқ етпеді.
Жазушы-драматург Бейімбет Майлин «Жалбыр» пьесасы туралы былай деп жазады: «Мен пьесада 1916 жылдың таптық көтерiлiсiнiң сырын ашуға тырыстым, езiлген, қанауда келген кедей, батырақ көпшiлiгiнiң қол ұстасып патшалыққа, патшаға арқасүйеген бай-болыстарға қарсы шын ашынып, майданға түскенiн суреттемек болдым. Жалбыр дейтiн кiсi бұрынғы Қостанай уезi Дамбар болысындағы кедей едi. 1916 жылғы көтерiлiсте осы кiсi бастап атқа мiндi. Қостанай уезiнiң бiрнеше болыстары бiрiгiп, Торғай уезiндегi Амангелдi көтерiлiсiне атсалыспақшы болды», деп пьесаға арқау болған шынайы батырдың өжеттігін, өзгені өзегінен тептірмейтін тік мінезін халықтық биіктікке жеткізіп, «Жалбыр» шығармасын жазды. Бұл туындыны осы күндері іздеп жатқан сахнагерді көре алмадық.
Жазушының мерейтойы қарсаңында Би-аға туралы деректі фильм түсіру, кітапханаға атын беру, музей құру, шығармаларын сахналау мәселелері айтылады. Орындалғандары – әңгімелерінен екі кино түсірілді («Қыр әңгімелері», режиссері Д.Манабаев, 1974). Д.Саламаттың «Талақ» фильмі, (2024). Әңгімелер желісінен «Кім кінәлі» (әзірлеген С.Тұрсынбекұлы, 2016) сахналық нұсқасы әзірленді, Би-ағаның өмірі мен қызметіне арналған «Қаламгер» (режиссері Ә.Баймахан, 2019) спектаклі сахналанды. Қостанай облысының бұрынғы Таран ауданы қазір Б.Майлин ауданы деп өзгертілді. Қостанай облысы әкімдігінің мәдениет басқармасының «Б. Майлин атындағы тарихи-өлкетану музейі» осы аудан орталығында 1991 жылдан бері үздіксіз жұмыс істеп келеді. Атқарылған жұмыс көп пе, әлде аз ба?
Ұлт үшін қайраңдаған қайықтай күн кешкен Бейімбет Майлиннің «Жалбыр», «Майдан», «Шұғасы» 130 жылдық мерейтойында сахналанбаса, қашан сахналанады?
Самат Алтаев,
Ө.Жәнібеков атындағы Оңтүстік Қазақстан педагогика университетінің магистрі