– Ерлан Қуанышұлы, Мемлекеттік басқару академиясы мемлекеттік қызметшілердің біліктілігін арттыруда қандай стратегиялық бағыттарды негізге алады?
– Мемлекеттік қызмет істері агенттігінің ведомстволық бағынысты ұйымы ретінде академия мемлекеттік қызметті дамытуға және мемлекеттік аппаратта адами капиталды арттыруға барынша үлес қосып келеді. Президент Қасым-Жомарт Тоқаев мемлекеттік қызмет істері саласында жүйелі түрде жүзеге асыруға тиесілі бірқатар тапсырма жүктеді. Әсіресе «Әділетті Қазақстан – Адал азамат» қағидатын ілгерілетуде мемлекеттік қызметшілердің бойында әділдік, адалдық, мемлекетшілдік секілді қасиеттерді орнықтыру ісін ерекше атап өтті. Мемлекеттік басқару академиясы дәл осы тапсырмалар негізінде оқу бағдарламаларын жүйелейді.
Академия жеке адамға деген құрмет, әдептілік, ашықтық, кәсіпқойлық, жаңашылдық сияқты құндылықтарды алға тартады. Сондай-ақ мемлекеттік қызметшілердің бойында «Адал азамат» идеалына сай келетін кәсіби және тұлғалық қасиеттерді қалыптастыру жолында білім алушылармен жан-жақты жұмыс жүргізеді. Оқу барысында жалпыұлттық құндылықтарды басшылыққа аламыз және мемлекеттік қызметшілердің әдеп қағидаларын ұстануына көңіл бөлеміз.
Патриотизм, әділеттілік және кәсібилік туралы айтып қана қоймай, осы қағидаттарды іс жүзінде қолдану маңызды. Академияда оқып жүргенде мемлекеттік қызметшілер осы құндылықтар сақталатын ортаға түседі. Ұжымдық мәдениетімізді сезінген тыңдаушылар білім мен құзыреттілігін дамытып, кейін құндылықтарымызды өз ұжымына тарататыны қуантады.
Бүгінде мемлекеттік қызметшілер ақпараттық технологияны жетік меңгеріп, мемлекет пен қоғам мүддесін қорғауда және халыққа қызмет көрсетуде кәсібилігін көрсете білуге тиіс. Сәйкесінше қажет құндылықтар мен қағидаттарды белгілі бір уақыт шеңберінде қайта қарау, мемлекеттік міндеттерді қоғам күтетін талап-тілектерге сай жүзеге асыру билік пен қоғам арасындағы өзара сенімді арттырады. Бұл – мемлекеттік басқарудың «адамға бағдарланған» моделін қалыптастыру үрдісі.
– Академияға үміткерлерді іріктеу қалай жүргізіледі? Жыл сайын қанша грант бөлінеді?
– Жан-жақты дамыған, бәсекеге қабілетті, қажетті құзыреттері бар, ойы терең, стратегиялық және сыни ойлауды меңгерген мамандарды мемлекеттік қызметке тарту – Мемлекеттік басқару академиясының басты мақсаттарының бірі. Академия мемлекеттік қызметшілерді оқытуда 14 құзыреттілікті басшылыққа алады. Қазір академия мемлекеттік аппаратты кәсібилендіру мақсатында үлгілік біліктілік талаптарында көрсетілген құзыреттер бойынша 100-ден аса біліктілікті арттыру курстарын ұсынады. 8 магистрлік және 3 докторлық білім беру бағдарламасын жүзеге асырады. Жыл сайын Үкімет қаулысымен мемлекеттік тапсырыс негізінде 132 грант беріледі, оның 120-сы – магистратура, 12-сі – докторантура.
Мемлекеттік қызметті кәсібилендіру мақсатында қабылдау ережелерін заман талабына сай жаңартып отырамыз. Үміткерлерге негізінен үш талап қойылады. Біріншіден, мемлекеттік тапсырыс негізінде тек қатардағы мемлекеттік қызметшілер конкурсқа қатыса алады және олардың мемлекеттік қызметтегі еңбек өтілі кемінде екі жылдан төмен болмауы керек. Кей мамандықтар үшін кемінде бес жылдық тәжірибе және басшылық лауазымда болуы сұралады. Екіншіден, мемлекеттік тілді білу деңгейі кем дегенде В1-ден төмен болмауы қажет. Бұл талапты 2021 жылдан бері ұстанып келеміз. Үшіншіден, мемлекеттік органнан міндетті түрде мемлекеттік қызметшіні оқуға жібергені жөнінде жолдаманың болуы шарт.
Магистратураға түсем деген үміткерлер үшін іріктеу кезеңдері екі кезеңнен тұрады – белгіленген уақыт ішінде талаптарға сай аналитикалық жазба жазу және сарапшылардың алдында сұхбаттасудан өту. Докторантураға бағдарламаларына қосымша зерттеу тақырыбының негіздемесі талап етіледі.
Биыл магистратураға түскендердің орта жасы – 34, ал докторантурада – 39. Орташа мемлекеттік қызметтегі еңбек өтілі – 10 жыл. Қабылданғандардың көпшілігі – басшылық лауазымдағы тұлғалар, 60%-ға жуығы – өңірден келгендер.
Бұған қоса мемлекеттік бюджет есебінен қаржыландырылатын ведомстволық бағынысты ұйымдардан, квазимемлекеттік сектордан, мәслихаттардан, мемлекеттік емес ұйымдардан оқуға түсуге ұсыныстар жыл сайын артып келеді. Аудиторияда мемлекеттік қызметшілермен бірге бизнеспен айналысатын, мемлекеттік емес ұйымда, квазимемлекеттік секторда қызмет ететін тәжірибесі бар мамандар білім алғаны дұрыс деп есептейміз. Оқу барысындағы пікірталастар билік тармақтарында қызмет ететін азаматтардың көзқарасына оң әсер етеді.
Жылдың аяғында және ортасында «Мемлекеттік басқару» және «Өңірлік даму» модульдік бағдарламалар бойынша қосымша оқуға қабылдау жүргізіледі. Модульдік оқыту негізгі жұмыстан қол үзбей өз құзыреттерін арттырғысы келетін азаматтарға арналған. Оқу жылы 6 модульден тұрады. Әрбір модульде офлайн және қашықтан оқыту форматтары қарастырылған. Мұндай тәсіл білім алушыларға оқу материалдарын арнайы кесте бойынша ыңғайлы түрде игеруге мүмкіндік береді. Модульдік магистратураға мемлекеттік қызметшілер, мемлекеттік бюджет есебінен қаржыландырылатын ведомстволық бағынысты ұйымдардың өкілдері, квазимемлекеттік сектор мамандары, сондай-ақ мәслихат депутаттары құжаттарын тапсырып, конкурсқа қатыса алады.
– Мемлекеттік қызметшілердің тұлғалық болмысын жетілдіруде қандай тарихи тұлғалардың еңбектеріне баса мән бересіздер?
– Мемлекеттік органдарда қызмет ететін азаматтардың тұлғалық болмысын жетілдіруге қатысты әлемдік тәжірибе не баршаға ортақ қабылданған стандарт жоқ. Мәселен, бір мемлекеттің құндылығы, болмысы, ұстанымы сынды модель не концепциялар өзге бір елдің басқару жүйесіне келмеуі мүмкін. Демек мемлекеттік қызметтің біртұтас және оңтайлы негізін жасауда әр ұлттың тарихы, мәдениеті, өзіндік ерекшеліктері ескеріледі.
Ел тарихында халықтың болашағы үшін аянбай еңбек етіп, қоғамға қызмет етудің тамаша үлгісіне айналған тұлғалар аз емес. Кейінгі жылдары «Мемлекеттік басқару» пәнінде ұлы дала тарихында билік құрған көшбасшылардың басқару жүйесі, дәстүрі, мәдени, әлеуметтік-тарихи факторлар, ұлттық құндылықтар оқытылып жүр. Оқу бағдарламасында тұлғалық болмыстың адамгершілік, ардан аттамау, әділеттілік қырын ашуда данышпан ойшыл Әбу Насыр әл-Фарабидің еңбектеріне иек артамыз. Күні бүгінге дейін ғұламаның кемел туындыларының бірі «Қайырымды қала тұрғындарының көзқарастары жөніндегі трактаты» өзектілігін жойған жоқ. Оның айтқан идеялары рухани тазалық пен әділдікке, өскелең ұрпақты тәрбиелеуде болашақта да құнды құрал болатыны анық.
Сондай-ақ академия тыңдаушылардың бойынан Абай Құнанбайұлы бейнелеген «Ыстық қайрат, нұрлы ақыл, жылы жүрек» көрініс табуы қажет деп есептейді. Бұл қасиеттер мемлекеттік қызметшілердің әрдайым елдік мұратты биік қоя білуге тәрбиелейді. Әсіресе ақынның Мемлекет басшысы мақалаларында ерекше атап өткен «Толық адам» концепциясы тұлғалық болмысты жетілдіруде негізгі бағдарға айналды.
Мемлекетшіл тұлғаларды қалыптастыруда көрнекті Алаш қайраткерлердің еңбек жолдары, ұстанымдары мемлекеттік қызметшілердің саналы тұрғыдан жаңғыруына септігін тигізеді.
– Жемқорлық туралы дәрістер қаншалықты жиі оқытылады?
– Еліміздегі күрделі мәселелердің бірі сыбайлас жемқорлықпен күрес белсенді жүргізіліп жатыр. Бұл бағытта Мемлекеттік қызмет істер агенттігі және Сыбайлас жемқорлыққа қарсы агенттікпен бірлесе жұмыс атқарып келеміз. Тәуекелдерді басқару мен ұжымның ішкі үрдістерін цифрландыру арқылы сыбайлас жемқорлықты болдырмау үшін арнайы іс-шаралар жоспарын жасақтадық. Оқу барысында мемлекеттік қызметшілерге Әдеп кодексін ұстануды, келеңсіз жағдайларды болдырмау үшін оның ережелерін үнемі негізге алуды жіті түсіндіріп, айтып жүрміз. Сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл туралы заңнамасы шеңберінде академия квазимемлекеттік сектор субъектілеріне «Цифрлық комплаенс» ақпараттық жүйесін қолдану арқылы «ҚР СТ ISO 37001 Парақорлықпен күрес менеджмент жүйесі» стандартын ұйымдарға енгізу бойынша қызмет көрсетеміз.
Мемлекеттік қызметшінің саналы жаңғыруындағы басты ұстанымның бірі – ашықтық. Бұл бюрократияға, сөзбұйдаға жол бермеу әрі олқылық болған жағдайда шынайы болуға тәрбиелейді. Академиядағы оқу бағдарламалары азаматтарға осы қағидатты өз мәдениетімен, жүріс-тұрысымен көрсетуге үгіттейді. Кез келген дүниені ашық түрде шешу де сыбайлас жемқорлықтың алдын алады.
– Мемлекеттік қызметкерлер арасында әлі күнге дейін БАҚ өкілдерімен, қоғаммен дұрыс коммуникация орната алмай жүргендер бар. Бұл мәселені шешуде академия қандай іс-шараларды қолға алды?
– «Халық үніне құлақ асатын мемлекет» тұжырымдамасы халықпен етене байланыста жұмыс істеуді талап етеді. Еліміз негізге алып, жүргізіп отырған саясатты жеткізуші – мемлекеттік қызметшілер. Яғни билік жүйесінде еңбек ететін азаматтарға жауапкершіліктің салмағы артып келеді.
Академияда Мемлекеттік қызмет істері агенттігі қолдауымен мемлекеттік қызметшілердің коммуникативтік дағдыларын арттыру, БАҚ-қа сұхбат беру, бейнекамера алдында өзін еркін ұстау сияқты дағдыларын арттыру мақсатында арнайы медиа-студия ашылды. Қазіргі таңда студияда кәсіби журналистер, коммуникация мамандары мемлекеттік қызметшілерге практикалық сабақтар өткізіп жүр.
Бұл үрдіс тек елордада емес, облыстағы филиалдарымызда да бар. Өңірлерде практикалық сабақтар көшпелі форматта телеарналардың аймақтағы филиалдарында өткізіледі. Байқағанымыз, бұған мемлекеттік қызметшілер тарапынан да қызығушылық көп. Олардың көпшілік алдында сөйлеу мәдениетін, коммуникация негіздерін меңгерсек деген талпынысы өте жоғары.
– Академияда шетелдік сарапшылардың қатысуымен семинар-тренингтер өткізіле ме?
– Қазіргі кезде 100-ден аса семинар-тренинг оқу бағдарламалары жасақталды. Біліктілікті арттыру мемлекеттік тапсырыс, ұйымдық тапсырыс және халықаралық әріптестердің ұсынысы бойынша ұйымдастырылады. Көп жағдайда семинар-тренингтер, воркшоптарға отандық сарапшыларды тартамыз. Қазіргі уақытта академияда ғалымдармен қатар Парламент депутаттары, мемлекеттік органдар мен олардың құрылымдық бөлімшелерінің басшылары, қоғам қайраткерлері мен сарапшылар, практик мамандар дәріс оқиды. Егер мемлекеттік органдардан тақырып аясында шетелдік сарапшыларды да шақыру ұсынысы болса, оны да қарастырамыз.
Жалпы, жылына академия мен филиалдарымызда 23 мыңға жуық мемлекеттік қызметші қысқамерзімді семинар-тренингтерден өтеді. Олар бір күннен үш аптаға дейін созылады. Шетелдік сарапшыларды шақыру бойынша арнайы қаражат бар. Соның аясында жыл сайын 3-5 күндік 10 семинар өткіземіз. Тақырыптары мемлекеттік органдардың ұсынысы негізінде жасалады.
Еуропа одағының сарапшылары жиі келеді. Жақында Сингапурдан, Оңтүстік Кореядан мамандар семинар өткізді. Онда цифрландыру, жасанды интеллект, топпен жұмыс істеу, әйел көшбасшылығы тақырыптары бойынша оқытулар өткізілді. Жақында Су ресурстары және ирригация министрлігі және Нидерланд елшілігімен бірлесе отырып бір жетілік тренинг-семинар ұйымдастырдық.
Академия оқу үрдісінде мемлекеттік тілге баса назар аударып келеді. Аудиториядағы жұмыстың 50%-ы қазақ, ал ағылшын және орыс тілдерінде 25%-дан өтеді.
– Жылына академияда қанша мемлекеттік қызметші диплом алады?
– 30 жылда Мемлекеттік басқару академиясы 3 мыңнан аса мемлекеттік қызметшіні магистратура және докторантура бойынша оқытты. Бүгінде олардың көпшілігі – жоғары саяси, атқарушы және заң шығарушы органдарда қызметте. Кейбір түлектеріміз мемлекеттік емес ұйымдарда, квазимемлекеттік секторда жұмысын жалғастырып жатыр.
Оқу ордасы осы жылдар аралығында мемлекеттік аппаратты кәсібилендіру және бәсекеге қабілетін арттыру жолында ауқымды жұмыс атқарды. Президенттік жастар кадрлық резервінде 34-і академия түлегі болса, өңірлік кадрлық резервте 31 түлегі бар.
– Мемлекеттік басқару академиясының тағы қандай жаңашылдықтары бар?
– Мемлекеттік басқарудағы озық тәжірибелерді енгізу мен дамыту жолында біз әрқашан іздене береміз. Білім бағдарламаларымыз халықаралық аккредиттеуден өтіп, білім алушылардың шетелде жетекші жоғары оқу орындарында тағылымдамадан өтуі, шетелдік серіктестермен ғылыми-зерттеу жобаларын жүзеге асыруымыз – академияның халықаралық аренадағы рөлін нығайтты. «Болашақ» бағдарламасы бойынша Академияның қызметкерлері АҚШ-та және Еуропа елдерінде тағылымдамадан өтті. 2024 жылы академияда Адами ресурстарды басқару институты құрылды. Осы жылы «Qazaq Resmi Test» онлайн-тестілеу жүйесі «Болашақ» стипендиясы үшін қолжетімді болды.
Мемлекеттік органдардың сұранысы бойынша біз жобалық басқаруды енгізу, бизнес-процестерді оңтайландыру және реинжиниринг, сыбайлас жемқорлыққа қарсы стандартты енгізу, персоналдың HR сертификаты және т.б. бойынша консалтингтік қызметтер көрсетеміз. Академия еліміз бойынша Ұлттық стандарттарға сәйкес адами ресурстарды басқару және жобаны басқару бойынша персоналдың сәйкестігін растайтын жалғыз аккредиттелген орган мәртебесіне ие болды. Сондай-ақ бізде PRINCE2 жобаларын басқарудың британдық әдісі бойынша оқыту және сертификаттауға дайындық бойынша аккредитация бар.
Академия квазимемлекеттік және жеке сектор ұйымдарының комплаенс қызметтері үшін әдістемелік ұсынымдар әзірледі. 20-дан аса ұйымға ISO 37001 халықаралық стандарты бойынша аудитті енгізу және өту бойынша әдістемелік қолдау көрсеттік. Келешекте сыбайлас жемқорлыққа қарсы стандарттың Ұлттық сертификаты бойынша құқық алуды жоспарлап отырмыз.
Алдағы уақытта да академиямыз мемлекеттің дамуы мен халықтың игілігі жолында қызмет ете беретініне сенімім мол. Академияның алдағы қызметі Мемлекеттік қызметті дамытудың 2029 жылға дейінгі тұжырымдаманы іске асыруға бағытталады.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен –
Зейін ЕРҒАЛИ,
«Egemen Qazaqstan»