Шын мәнінде, табиғатпен астаса өмір сүрген ата-бабаларымыз күнделікті тұрмыста сөздің қоғамдық-әлеуметтік, тәрбиелік, елтұтастырушылық мәнін ерте түсінді. Соған байланысты қазіргі тіл білімінде адам – қоғам – мәдениет сабақтастық негізі қалыптасты. Сондай-ақ «ғаламның тілдік бейнесінде» кодталған мәдени-тілдік деректердің жасампаздық үдерісі, тіл иесінің өмір сүру және дүниені тану тәсілдерінің өзегіне айналды. Тілдің терең құрылымында іштей ұйымдасып, реттелу жүйесін зерттейтін антропоөзектік үрдіс, лингвосинергетикалық бағыт өріс алды.
Төл этномәдениетіміздің қызметіне сәйкес қалыптасқан бұл тұжырымдама негізінде тілдік санадағы рухани-әлеуметтік стереотиптер мен когнитивтік жүйелер арқылы ұрпақтан-ұрпаққа берілетін синергетикалық қуат сөз мәніне енді. Соның негізінде этномәдениетті игеру үдерісі тіл иесінің рухын қалыптастыратын рухани жаңа қуатпен толықтырылды. Осымен байланысты тіл иесі санасының даму үдерісіндегі тіл қызметін жасампаздық қуат көзі ретінде анықтады. Әсіресе «тіл – адам рухын бейнелеудің тәсілі» деп тұжырымдаған В фон Гумбольдтің, «Сөзі жоғалған жұрттың өзі де жоғалады» деген А.Байтұрсынұлының лингвофилософиялық қағидаларына сай, қазақ сөзінің рухани-танымдық, жасампаздығындағы тіл мен рух сабақтастығын біртұтастықта қарап, ұлт рухын тілден іздеген академик Әбдуәли Қайдардың ғылыми мұрасын осы үлгіде зерделеу – заңдылық. Олай болса, тіл тек қарым-қатынас құралы ғана емес, дүниетаным мен сананы қалыптастыратын ұлттық мәдениетті құрап, жүйелеп, жетілдіретін негізін «Тіл – Мәдениет (өркениет) Қоғам – Жаһаният» сабақтастығында тануға академиктің ғылыми мұрасы толық дәлел.
Себебі академик Ә.Қайдар қазақ сөзінің түбіріне терең бойлады. Тіл иесінің болмысы мен өмірінің айғағы болған сөз құдіретін тануда алдыңғы толқын ағалардың (А.Байтұрсынұлы, Қ.Жұбанов, Х.Досмұхамедов, т.б.) аманатын, кейінгі толқын ұстаздарының (І.Кеңесбаев, М.Балақаев, т.б.) қазақ тіл білімінің негізін қалыптастырған ғылыми еңбектерін одан әрі жалғады. Сондай-ақ ана тілін зерттеуді асыл мұраты деп ұстанған әріптестерімен қанаттаса жүріп (Р.Сыздық, Ш.Сарыбаев, Т.Жанұзақов, Е.Жанпейісов, Қ.Өмірәлиев, т.б.) ерен еңбек етті. Қазақ тіл білімін кәсіби деңгейге көтерді. Өрісінің кеңеюіне өлшеусіз үлес қосты. Ғұлама ғалым ретінде ғана емес, ғылымды ұйымдастырушы ретінде әлемдегі қазақ тілін зерттейтін жалғыз мекеме – Тіл білімі институтын 30-жылдан аса басқарып, ұлт руханиятына мол ғылыми-танымдық, ақпараттық мұра қалдырды.
Бұл сабақтастық тіл қазынасын ұлт болмысымен сабақтаса зерттеуді саналы ғұмырының темірқазығына айналдырған Ә. Қайдардың ғалымдық тұлғасын да, ел ағасы ретіндегі азаматтық болмысын да ашады.
Егемен еліміздің дүниежүзілік аренадағы саяси-экономикалық, мәдениаралық байланысының сұранысына сай «қазақ дүниесінің тілдік бейнесінде» айшықталған төл мәдениеттің белгілерін танытатын тілдік зерттеулерді кеңейту қажеттілігі туындағаны белгілі. Мұнда бай тілдік деректерде сақталған этномәдениеттің жан-жақты мазмұнын ашу тілдің халықаралық қатынастар аясындағы қызметіне ғана қатысты емес, заманауи қазақ қоғамындағы тіл тұтынушылар үшін де елтанымдық қызмет атқарады. Көп тілді еліміздің жағдайында тіл арқылы дәстүрлі мәдениетті таныту мемлекеттік тілдің ұлтаралық қызметіне де тиімді ықпал етеді.
Тіл мен мәдениеттің өзара байланысын біртұтастықта қарастыру негізінде қазақ ұлтының этностық табиғатына сай қалыптасқан мәденитанымдық ерекшеліктерді бойына жинаған қазақ тілі қазақы шындық болмысты сипаттайды. Демек, тіл ақиқатты сезіну, қабылдау тәсілдерінің бірі ретінде этникалық бір ұжым мүшелерін тек тілдік жағынан ғана емес, мәдени-танымдық жағынан да өзара жақындастырады.
Осындай зерттеу нысанына сәйкес өзіндік әдіс-тәсілдер негізінде жасалған, қоғамдық-әлеуметтік сұранысқа ие, ана тілінің құдіреті мен қазынасын, құндылығын кешенді сипатта, сол тілді тұтынушы ұлт өкілінің (қазақтың) болмысымен, тарихымен, тұрмысымен, әлеуметтік қызметімен бір тұтастықта қарастырған академиктің «Қазақтар ана тілі әлемінде» (Адам. Қоғам. Табиғат) атты үш томдық этнолингвистикалық еңбегі қазақтану аясындағы кешенді танымдық-ақпараттық қазынаға айналды. Бұл еңбектің арқауын құрайтын қазақ этнолингвистикасы – бүгінде жеке ғылым саласына айналған дербес пән. Қазір «Этнолингвистика» пәні жоғары оқу орындарында оқытылады.
Осымен байланысты академик Ә.Қайдар өзінің «Қазақ этносының ұлттық бейнесін, өзіндік болмысын толық та түбегейлі түрде тек оның тіл байлығы (тіл әлемі) арқылы ғана жан-жақты танып-білуге болады» деген тұжырымын былайша таратып түсіндіреді: «Этностың басып өткен сан ғасырлық даму жолы, оның белгі-бейнелері біздерге тас мүсіндер мен жартастарға қашалған сына жазулар арқылы, мәдени ескерткіштер мен әртүрлі ғимараттар түрінде жетуі мүмкін. Бірақ бұлардың бәрі – этнос өмірінің мың да бір үлесі ғана. Оның шын мәнісіндегі даналығы мен дүниетанымы тек тілінде ғана сақталады. Әрбір дәуірде өмірге қажет болған құрал-сайманның, қару-жарақтың, киер киім мен ішер тамақтың, тұрмыстық заттар мен салт-санаға, әдет-ғұрып, наным-сенімге, ойын-күлкі, той-томалаққа байланысты ұғымдардың аты-жөні, сыр-сипаты, т.б. тек тіл фактілері ретінде ғана, яғни жеке сөздер мен сөз тіркестері, фразеологизмдер мен мақал-мәтел арқылы ғана бізге жетуі мүмкін».
Демек, Ә.Қайдардың түсіндіруінде, тіл әлемі дегеніміз этнос болмысын құрайтын, түсіндіретін мол тілдік деректер мен тарихи-мәдени, этнографиялық, мифологиялық, сакралды, ономастикалық, диалектологиялық, символдық, фольклорлық және тағы басқа мағлұматтар. Ал соларды өз бойына сиғызып, сары майдай сақтап, шашпай-төкпей тілдің құрылымдық жүйесінде келесі ұрпаққа жеткізген тіл құдіреті ғалым зерттеулерінің өзегін құрайтын – тілдің мұрагерлік (кумулятивтік) қызметі.
Ғалым А.Байтұрсынұлы дәстүрімен осы көрсетілген тіл әлемінің ұшан-теңіз байлығын тек түгендеп қоймай, «сөз мұхитының түбіне терең бойлап, оның сан ғасырлар бойы сақтап келе жатқан сырын ашу үшін «тіл тамыршысы» болу керек деп санайды. Яғни әрбір сөздің «үстіңгі қабатында» көрінетін лексикалық мағынасын ғана емес, тарихи-мәдени, кәсіби, әлеуметтік, т.б. мағыналарының астарында жатқан деректі тамыршыдай тап басып, кешенді зерттеу арқылы танып білу, осы жолдағы зерттеушінің бұлжымас қағидасы болуға тиіс.
Сонымен бірге ғалым ұлт болмысына қатысты деректерде бейнеленген тіл әлемінің мазмұнын ашуда «індете зерттеу» деген әдісті қолдануды ұсынады. Шын мәнінде, «індете зерттеу» – аңшылар қолданатын әдіс. Ғалым оны шартты түрде «шеті көрініп тұрған, я ұмыт болған тіл фактілерінің «ізіне түсіп», лексикалық қордың қойнауынан іздеп тауып, түп-тамырымен қопарып, түбегейлі айқындауға тырысу», деп анықтайды.
Сондай-ақ Ә.Қайдар тіл арқылы ұлт болмысын, төл мәдениетінің терең мазмұнын, тұлғалық ұстанымының тұғырын белгілейтін тұжырымдамасының негізін «Қаңлы: тарихи шежіре», «Халық даналығы», «Қазақ қандай халық?», «Қазақтар ана тілі әлемінде» атты үш томдық этнолингвистикалық сөздігі секілді еңбектерінде қарастырған.
Осы орайда, академик Ә.Қайдардың қайраткерлік, тұлғалық болмысын қазақ тілінің мемлекеттік мәртебеге ие болуын дәлелдеп жүзеге асыру жолындағы ерен еңбегі ашады. Атап айтқанда, қазақ тілі әлеуетінің мемлекеттік мәртебеге сай қоғамда толыққанды қызметіне жеткілікті екенін дәлелдейтін өзекті мақалаларын жариялады. Сонымен бірге осы мәселені талқылаған қоғамдық жиындардағы тартысты белсенділігі ғалымның ғұмырлық ұстанған қағидасына адалдығын көрсетті.
Академиктің қазақ терминологиясын қалыптастырудағы бағдарламалық еңбегі де – бір төбе. Сонымен қатар оның «Қазақ тілі қоғамын» құрып, «Ана тілі» газетін ашудағы қызметі қоғам қайраткеріне тән тұлғасын сипаттайды.
Мұндай қайраткерлік сол кезеңдегі рухани сана жаңғыру үдерісін бастан кешіріп жатқан еліміздің тұлғатану ісіне арқау боларлық үлгі. Ардақты ұстазымыздың ғалымдық мұраты мен азаматтық тұлғасы секілді егіз өрілген болмысы – таразылауда сүйенетін бойтұмарымыз.
Осындай тұлғалардың арқасында тәуелсіздік тұғыры бекіп, рухани-әлеуметтік өремізді өсірген ана тіліміз мемлекеттік мәртебеге ие болды. Соған байланысты тәуелсіздік және тілдің егіз өріліп, тіл өрісінің қанат жаюы, ана тілінің бойындағы бар әлеуетінің тіл қызметіне «жаратылуы» (А.Байтұрсынұлы), қоғамдық қажеттілігінің кездейсоқтық емес, заңдылық екенінің дәлелі академик Ә.Қайдар көшбасшылық жасаған ғалымдар мен қоғам қайраткерлерінің істері мен еңбектерінде көрініс тапты.
Тіл иесінің бойындағы ежелден қалыптасқан өр рухы, табиғатпен астас өзі өмір сүрген даласындай кең өресі, соған сай сөзді «өнер» деп таныған поэтикалық, философиялық дүниетанымы тәуелсіздік кезеңінде жан-жақты ашылды. Ана тілімізді өртеңге шыққан гүлдей қайта түлетіп, ұлт рухын көтерді. Ә.Қайдар шығармашылығының арқауы – Тіл-қоғам сабақтастығында жан-жақты ашуға негіз болды.
Қазіргі жаһанданудағы қоғамдық-әлеуметтік даму үдерісінде төл мәдениеттің ерекшелігін таныту ісі аса маңызды. Жаһандану заманындағы ұлттық иммунитетті сақтап қалудың рухани өзегі – құндылық. Тіл арқылы сақталған бұл қазынаны келесі ұрпақтың санасына сіңіріп, оның бойында рухани қазығын қалыптастырып тәрбиелеуде танымдық-зерттеушілік ерен еңбегімен, бар күш-жігерін жұмсаған ғалымдардың еңбегі ерекше. Себебі қазіргі кезең қазақ қоғамы мен мемлекетінің рухани-әлеуметтік дамуының үрдісі адамдар арасындағы қатынастардың жаһандануға бет алған күрделі сипатымен ерекшеленеді. Сондықтан бүгінгі қоғамның рухани жаңғыру үрдісіне сай тілді тарихтың дерегі, тәрбиенің тамыры, мәдениеттің мәйегі ретінде өзекті «Жаңа Қазақстанның» кеңістігінде қазақ лингвистикалық ойын кең де терең жаңа сапалық деңгейге көтерген академик тұлғасының ұлықталуы, оның ғылыми мұрасының кешенді сипатта танылуы заңдылық.
Жалпы, академик Ә.Қайдардың зерттеулері мен онда жасалған тұжырымдамаларының мәні тек қазақ тіліне ғана емес, басқа да туыстас түркі тілдеріне тікелей қажет болды. Ол түркітану әлемінде де аты мәшһүр ғалымға айналды. Мәселен, ғалымның «Структура односложных корней – основ в казахском языке» (Алматы, 1986) атты монографиясын түркітанушы ғалымдар жоғары бағалады. Академиктің зерттеу нәтижесінде ұсынған: «Бір буынды түбірлер мен негіздер – қазақ тілінің, сондай-ақ барлық түркі тілдерінің байырғы сөздік қорының ұйытқысы, негізгі өзегі» деген тұжырымы арқылы ғалым түркі тілдерінің тамырын, тілдік қарым-қатынасқа арқау болатын сөздің түптөркінін ғылыми негізде дәлелдейді.
Қазақ тіл білімінде академик Ә.Қайдар зерттеулерінен бастау алып, кең арнаға айналған тіл арқылы ұлт болмысын тану бағыты тілді зерттеудің мазмұнын тереңдетті. Соған сәйкес ғылыми-әдіснамалық тұғырын инновациялық технологиямен жетілдіру мәселесі өзекті болып отыр. Оның өзектілігі, біріншіден, қазіргі жаһандану үдерісінің кеңістігіндегі ұлтаралық қатынастар мен мәдениеттердің өзара ықпалдастығымен үндессе, екіншіден, дамудың адамзаттық үлгісін меңгерумен бірге ұлттық мәдениеттің ерекшеліктерін танытумен сипатталады.
Қорыта айтқанда, қазақ дүниесін тіл арқылы тану қағидасын ұстанған академик, ардақты ұстазымыз Ә.Т.Қайдардың бізге аманат еткен ғылыми-танымдық мұрасын жан-жақты, кешенді сипатта зерделеу қажет. Оны В.Гумбольдтің, А.Байтұрсынұлының, Қ.Жұбановтың лингвофилософиялық ілімдерімен үндескен, жалғасқан және Қайдаров мектебінің антропоөзектік парадигма аясында қалыптасқан лингвистикалық танымның жаңа деңгейі деп бағалауға негіз бар. Ең бастысы, «танымдық өзек» деп танылған тіліміздің өміршеңдік, жасампаздық қабілетін жаһандану заманында мемлекеттік тілдің коммуникативтік қызметінің кеңеюін зерттейтін ғылыми-әдіснамалық базасы ретіндегі академиктің зерттеу тұжырымдамасы бүгін де А.Байтұрсынұлы атындағы Тіл білімі институтының басым бағыты болып отыр.
Жамал МАНКЕЕВА,
филология ғылымдарының докторы, профессор,
Анар ФАЗЫЛЖАН,
Ахмет Байтұрсынұлы атындағы Тіл білімі институтының директоры, филология ғылымдарының кандидаты