Жақында Каспий теңізі жағалауында орналасқан Әмірабад портында қазақ астығын Иран арқылы жылына 1 млн. тоннаға дейін жөнелтуге мүмкіндік беретін терминал ашылды.Әмірабад порты – Иранның Мазандаран провинциясында орналасқан. Бұл жерде астықтан басқа бұған дейін Иранның өзге елдермен бірлескен мұнай терминалдары да ашылған. Қазір осы порттың экономикалық тиімділігі жөнінде дуалы ауыз сарапшылар көп жерлерде айтуда. Ал Қазақстан үшін оның тиімділігі сол, ендігі кезекте біз Каспий теңізі арқылы Ақтау портынан кемеге тиелген астықты осы жердегі терминалға әкеліп, оны әрі қарай Азия мен Африка елдеріне қиналмай жеткізетін боламыз. Бұған дейін Қазақстан Иранға Өзбекстан мен Түркіменстан темір жолдары арқылы бидайды тасымалдауда біраз қиындықтарға кезіккені белгілі. Сондықтан Әмірабад портында екі елдің бірлескен терминалының ашылуы – қазақ астығын Азия мен Африка елдеріне балама жол ретінде жеткізудегі үлкен жетістік деуге болады.
Осы жерде Әмірабад портында бірлескен терминалдың ашылуына Қазақстан Республикасы Ауыл шаруашылығы министрлігі, “ҚазАгро” ұлттық басқарушы холдингі” АҚ, “Ақ бидай терминал” АҚ, Азық-түлік келісім-шарт корпорациясы мен Иран жағынан осы елдің Сауда министрлігінің көп жұмыс істегенін атап өту жөн.
Қазір “ҚазАгро” ҰБХ” АҚ баспасөз қызметінің хабарлауынша, астық экспортының инфрақұрылымын жасау жөніндегі жұмыстар толығымен аяқталды деуге болады. Бұл жұмыстардың бәрі осыдан 4 – 5 жыл бұрын басталған болатын. Осы уақытта Ақтау порты қайта жарақтандырылып, Әзірбайжанның Баку қаласында арнайы терминал салынды. Бүгінде оның 500 000 тонна астықты жөнелтуге мүмкіндігі бар. Алдағы кезде осы терминалдың жанынан басқа да инфрақұрылымдар жасау жоспарлануда. Жалпы, қазір қазақ астығының экспорттық әлеуетін арттыру мақсатында бірнеше жұмыстар іске асырылуда. Жақында “ҚазАгро” ҰБХ” АҚ пен Иранның “Бехдис Тежерад Альборз” компаниясы құны 20 млн. доллардан асатын инвестициялық жобаны аяқтады.
Ал енді қайта Әмірабад терминалына келетін болсақ, оны ашудың басы-қасында жүрген “Ақ бидай терминал” АҚ-тың басқарма төрағасы Рафаэль Галямовтың айтуынша, Иран тарабы осы порттан ашылған астық дәлізін әлемдегі ең ірі жобалардың біріне теңеп отыр. Өйткені, Парсы елінің стратегиялық маңызды жерінде орналасқан бұл порт қазақ астығының әлемдік рынокқа шығуына мүмкіндік береді. Оның үстіне, қазір Иран “Солтүстік – Оңтүстік” халықаралық көлік дәлізіне қатысушы елдердің бірі болғандықтан, Әмірабад порты оның құрамдас бір бөлігі ретінде қазақ астығын Азиядан басқа Еуропа елдеріне де жеткізетін көпір болатыны сөзсіз.
Осы орайда Азық-түлік келісім-шарт корпорациясының басқарма төрағасының орынбасары Бейбітхан Қабдрахмановтың пікірінше, Қазақстан Әмірабад терминалының арқасында “СВОП”, яғни өзара айырбастау операциясын жасауды көздеп отыр. Бұл Қазақстан астығын Солтүстік Иранға беріп, оның орнына астықты оңтүстік порттардан сондай көлемде экспорттайтын болады.
– Қазір Иран жылына 14 млн. тоннадай алтын дәнді тұтынады екен. Бұл елдің халқының 50 пайызы солтүстікте тұрады. Иранда солтүстікке оңтүстіктен тасымалданатын бидайдың әр тоннасы – 30 доллар. Сол себептен екі елге өзара айырбастау операциясын іске асыру тиімді, – дейді ол.
Осы жерде атап өтетін бір нәрсе, Парсы елінің жекелеген компаниялары да Қазақстан бидайын алуға мүдделілік танытуда. Мысалы, өз өнімін әлемнің 50 еліне шығаратын “Zar Makaron” компаниясы астықты Канада мен Германиядан гөрі, Қазақстаннан алған тиімді деп санайды. Осыған орай аталмыш компания келесі жылға жоспарланған 1 млн. тонна астықтың 400 мыңын Қазақстаннан алсақ деп ниет білдіруде. Ал жалпы, болашақта Иран Қазақстаннан 2 млн. тоннаға дейін астықты сатып алуды көздеп отыр. Осы мәселені шешу үшін Иран елдің оңтүстігіндегі Имам Хомейни портында астық терминалын салуды жоспарлауда.
Дастан КЕНЖАЛИН, АСТАНА – ТЕҺРАН – АСТАНА.