Көрнекті қаламгер Тәкен Әлімқұловтың “Ел мен Жер” романы қолжазбасының толық нұсқасы табылды
“Кенен, Кенен дейді ғой елдің бәрі”, деп Жамбыл жәкем жырлағандай, Тәкен деп тамсанушылар да көп. Көп жартысының дүрмекке ілескен шіркіндер екенін де жүрек сезеді. Абай деп аһ ұру, Сәкен деп суырылу, Мұқағали деп мұңаю кейбіреулер үшін “танылу” мен “жанашыр” атанудың тәсілі болған ба деп те қаласың кейде.
Тәкен ағаның қолжазбасы қолым 27 жасымда тиді. Ақ параққа ірі әріптермен жазылған шағын әңгіме екен. Шынымды айтсам, көзі тірі классиктің шығармасы үстелімдегі үйілген хаттардың арасында көп уақыт жатып қалды. Облыстық газеттің мәдениет пен әдебиет жағына жауап беретін басшысы, белгілі балалар жазушысы Әлдихан аға Қалдыбаев еді. Бөлмеме келген сайын: “Оу, бала, Тәкен ағаңның әңгімесі не болды?” дейді. Дейдінің ар жағында: “Дайындап берсейші”, деген тапсырма тұр. Тапсырманың ар жағында: “Дайындайтын несі бар, мәшіңке басатын қыздарға ұсынсаң зыр еткізіп тереді де береді, сен үстінен бір көз жүгіртіп, қатесін түзет те алып кел”, деген ым жатыр. “Ымды түсінбеген дымды түсінбейді”. Әлдекеңнің қолына тисе: “Баспаханаға. Газетке жарыққа шықсын?” деп қол қоюға дайын.
Бір күні Әлдихан ағаның шыдамы таусылды-ау деймін: “Әй, бала, сен осы Тәкен Әлімқұлов деген жазушыны оқып па едің өзің?” деп салды. “Оқыдым”. “Қандай дүниесін оқыдың?”. “Жұмбақ жанын”. Шынымды айтсам, басын бастағанмен аяғына жете алмағанмын. “Тағы қай шығармасын оқыдың?” “Тұлпардың тағдыры”. Бірақ мұны да оқып жарыттым деп айта алман. “Мұның бәрі дұрыс қой. Сен оның әңгімелері мен повестерін оқы”. Сөйтіп, Әлдекең Тәкеннің бірнеше әңгімелерінің атын атап, түсін түстеп берді. Осыдан кейін хат-хабарлардың арасынан Тәкен ағаның әңгімесін тауып алып, өзімді өзім орындыққа “таңып” тастап, мұқият оқи бастадым. Мұқият оқи бастағаным сол, ә дегенде қарабайырлау көрініп, түк “тартпай” қойған әңгіменің (дайындауға неге қолым бармай жүргенін енді байқаған боларсыздар) жазушының өзіндік қолтаңбасына жолықтым. Әлдекең айтқан атақты әңгімелері сияқты шедевр болмаса да өзіндік өрнек бар. Тәкен ағайымның әруағы кешірсін, әңгімені дайындау барысында “қырағылым” ұстап бір-екі жерін “түзеттім-ау” деймін. Әңгіме көп ұзамай Жамбыл облыстық газетіне жарияланды. Ұмытпасам “Оралу” деген аты өзгеріссіз қалды. Содан бері міне, 20 жылдан астам уақыт өтіпті. Өзім де Тәкен деп “тамсанатындардың” біріне айналдым. “Шіркін, сол қолжазба қазір қолымда болса ғой” деп ойласам болды, өзегім өкініштен өртеніп кете жаздайды.
Сол өкінішті жуып-шаяйын деп жақында өңірлік мұрағатқа барып, облыстық “Еңбек туы” газетінің өткен ғасырдың 80-шы жылдарындағы сарғайған тігінділерін ерінбей-жалықпай қарап, Тәкен ағаның баяғы әңгімесін тауып алдым. Көшірмесін жасаттым. “Бір жоқты бір жоқ табады” деген, әңгімені іздеп отырып Тәкен туралы “Асыл аға” деген естелікке кез болдым. Оның да көшірмесін жасатып алдым. Авторы мойынқұмдық агроном Найманхан Нүпбаев деген азамат атақты қаламгермен дос болыпты. Тәкен аға сол жылдары Жамбыл облысының Мойынқұм ауданын көп аралапты. Алматыдан келген сайын бірінші хатшылар мен директорларға “көлікпен қарсы ал”, “қонақ үй дайында” немесе “киіз үй тігіңдер” деп міндет артпастан бірден Найманханның шаңырағына тартады екен жарықтық.
Естелік 1988 жылы Тәкен Әлімқұловтың туғанына 70 жыл толуына орай жазылыпты. Одан бері тура 21 жыл зу етіп өте шығыпты. Дереу Мойынқұм ауданының әкімдігіне телефон шалдым. “Осылай да осылай, маған мүмкін болса, Найманхан деген азаматты табуға көмектессеңіздер”. Сөйтсем, өкінішке қарай, ол кісі 1995 жылы Новосібірде кәсіпкерлік сапармен жүргенде көлік апатынан қайтыс болыпты. Отбасы Тараз қаласына көшіп кеткен. Енді қайттім?
“Сұрай-сұрай Меккені де табасың”. Көп кешікпей Найманхан ағаның үйіндегі жеңгейді таптым. Тәкен аға “Ел мен Жер” романының мәшіңкеге басылған жуан қолжазбасының бір нұсқасын Найманханға тапсырып, алғашқы бетіне “Тәкен Әлімқұлов. “Ел мен Жер”. Роман. 1977. Найманхан Нүпбаевқа ескерме. Осы артық басты дана өзіңде тұрсын. Бұл кітап туралы өзіңнен азды-көп дерек алғанмын. Ол үшін рахмет! Тәкен.” деп иректеп қол қойыпты. Иректеп қойылған қолдың ізінен қаламгердің аты анық оқылады. Баяғы өзім газетке дайындаған әңгімеден есімде қалған қолтаңбаны бірден танып, көзіме сондай жылыұшырап кетті.
Тәкен ағаның “Ел мен Жер” романының 1977 жылы мәшіңкеге басылған қолжазбасы 331 беттен тұрады екен. Ал “Жазушы” баспасынан 1978 жылы жарық көрген осы аттас романы небары 151 бет қана. Демек, жартысынан астамы қысқарған. Облыстық газеттегі мен сияқты бозымдардың өзі дүниесіне “қол салып” жатқанда, “Жазушы” баспасы жампоздарының қаламы тіпті батыр келетін шығар. Әуестікпен редакторы кім болды екен деп соңғы парағына үңілсем “Редакторы Т. Есімжанов” деп жазылыпты. Рецензенттері А. Жақсыбаев пен Ә. Дербісәлин екен.
Тәкен ағаның артында қалған қолжазбасы мен оның кітап болып жарияланған нұсқасының арасында жер мен көктей айырмашылық бар екені анық көрініп тұр. Бәлкім, тасқа басылғанда көлемі азайып қалған шығар деп екі дүниені жолма-жол салыстырып, тарауларын да түгендеп шықтым.
Менің қолымда Тәкен ағаның кейінгі жылдары қайта басылған бірқатар туындыларын айтпағанда, “Туған ауыл” (1968 ж.), “Күрең өзен” (1971 ж.), “Кертолғау” (1973 ж.), “Ел мен Жер” (1978 ж.), “Көкек айы” (1982 ж.) және “Музыкальная душа” (1984 ж.) атты көнерген кітаптары бар. Осылардың ішіндегі “Көкек айына” 7 әңгімесі мен “Араша” атты повесі еніпті. Міне, осы повестен мен “Ел мен Жер” романының Найманханға берген қолжазбасындағы бір бөлімін көрдім. Адам аттарына дейін өзгертілмеген. Бәлкім, автордың өзі алып қалды, бәлкім, жоғарыдан “қысқарт” деген тапсырма болды, бұл жағы белгісіз.
Тәкен Әлімқұлов Жамбыл облысындағы Мойынқұм өңірі туралы алғаш 1977 жылы жазады. Жазғанда Дмитрий Фурманов пен Сәкен Сейфуллиннің бұрынғы Гулевка, кейінгі Фурмановка (қазір Мойынқұм) ауылында болғаны жөнінде мақала жариялапты. Жамбыл облыстық газетіне шыққан “Оралу” мен “Биші жылқы” деген әңгімелерін де Мойынқұмда, туған інісіндей болып кеткен марқұм Найманханның үйінде жатып жазған екен. Айтпақшы, “Оралу” әңгімесі бұрынғы-соңғы жарияланған ешбір кітабына енген жоқ.
Тәкен ағаның мойынқұмдық агрономға ықыласы ауғаны сонша “Алғырдың тамыры” атты әңгімесін Найманханның әкесінің өмірінен алып жазыпты. Бірақ ол әңгіме болса да шағын энциклопедия сияқты жұртқа берер тағылымы мол дүние. Айталық, “Алғыр” деген шөпті бүгінгі жастар білмейді. Туындыда одан басқа да тұлпарлар мен сұңқарлардың, қоректік шөптер мен емдік өсімдіктердің түр-түрі мысалға келтіріледі. Оқып отырып жазушының жетім-жесірлер несібесі қашаннан жерде екенін айтқысы келгенін ұғасың. Жәй айтпайды, майын тамызып әңгімелейді. Жазушы деген ағайын мұның бәрін қайдан біле береді деп ойлайтындар да бар. Шынында кез келген қаламгер туындысының тақырыбына қарай химия, физика, математика, жағрапия, биология сияқты түрлі мамандық иесі болуы керек. Болмасаң оқы, зертте. Әйтпесе, оқырманды сендіре алмайсың. Тәкен аға да бұл ретте өзінің білімі мен білігінің бастау бұлағын іздену, оқу арқылы табатынын жасырмайды. Мысалы, кезінде “Коневодство” журналын жаздырып алып, үзбей оқу арқылы әйгілі “Ақбоз ат” романын жазу қаламгерге аса қиынға түспепті.
Тәкен ағаның бір жақсы қасиеті сыйластарымен үнемі хат жазысып, хабарласып отырған. Әсіресе, Созақ ауданының Құрметті азаматы, бүгінде ортамызда жоқ Сапарбек Сопбеков бауырына көп хат жазған. Оның бәрі жарық көрді. Мұндай хаттар Найманханның атына да келіпті.
“Найманхан! Сенің хатыңды алғанмын. Қазір “Дом творчествода” жатырмын. Жиын-терін біткен шығар. Мейрамды осы жерден қарсы алайық. Менің ішіме жылқының қартасы жағушы еді. Жуылмаған қарта – ем. Күздің көзі-қырауда бұзылмайды. Тапсаң, ала келерсің.
“Простор” журналының осы ноябрь айындағы санында “В отрогах Каратау” атты мақала шығады. Ішінде сенің фамилияң бар. Ш.Берсиев туралы мақалаңды пайдаландым. Сәлеммен – Тәкен. 30/Х-1982 ж.”.
Бұлай деп ел ішіндегі ағайындарымен етене араласатын жазушы ғана жазады. Орыстардың “деревенская литература” дегені сияқты қазақ әдебиетінде де ауыл адамдарының мінез-құлқын айналшықтайтын қаламгерлер шоғыры жетерлік. Бірақ ауыл-аймақ, бота-тайлақ, ел мен жер дегенде Тәкен сөзінің сөлі мол, суреті тұнық. Әлгі аңсары ауған қартаның дәмі сияқты аузыңды уылжытып жібереді тіпті. Әрине, ойландыратын сөйлемдері де бар. Мысалы, біз жақтағылардың құлағына “қыстың көзі-қырауда” деген тіркес сіңісті болып қалған. Тәкен аға оны “күздің көзі-қырауда” дейді. Кейбір дүниелерінде “от басы, ошақ қасы” дегенді “от басы, ошақ бұты” дейді. “Қайсысын қолданған дұрыс” деп ал, ойланбай көр енді. “Ел мен Жер” романының қолжазбасының алғашқы бетіне жазылған сөздегі “Осы артық басты дана өзіңде тұрсын” (ерекшелеген автор) деген сөйлем мен Найманханға хатындағы “Менің ішіме жылқының қартасы жағушы еді. Жуылмаған қарта – ем” деген сөзде де тек қана Тәкен ағаға тән бір қазақылық бар.
Тәкеннің ағайыны, Созақтағы жаны жайсаң азамат Сапарбек Сопбеков еді дедік қой. Сол кісімен бұрынырақта болған сұхбатымда жазушының әкесі туралы жазған едім. Бұл жолы Тәкеннің әкесі туралы және бір деректерге кездестім. Оның біз сүйіншілеп отырған “Ел мен Жер” романының толық нұсқасына да қатысы бар. Жазушы: “Найманхан, сен әкеңді ұмытқан жоқсың ба? Әкені ұмытуға болмайды. Менің әкем Әлімқұл Тоқпанбетов Тұрар Рысқұловтың арқасында болыс болған. Ол “Ел мен Жер” романында Ноғайқұл Торанғұлов болып айтылады. Ал мен сол романдағы Назарқұлдың қолында тәрбиелендім. Назарқұл деп Әлімқұлдың інісі Керімқұлды алғанмын. Ол кедей еді. Екінші әйелі әлі тірі. Созаққа барғанда өзің көрген бүкір кемпір сол. Аты Дәліш, менің екінші шешем. Кітапта Зияш деп аталады”, депті. Тәкен ағаның Найманхан марқұмға айтуынша Дәліш апамыз қыстың күні мұз жейді екен. Ал жаздың күні тоңазытқышқа мұз қатырып қояды дейді. Тәкен де Дәліш анасы сияқты қыстың күні суға шомыла береді екен.
Су демекші, Мойынқұмға келген сайын ерке Шуға шомылау Тәкен ағаның бұлжымас дәстүрі болса керек. Бір жолы, тіпті, баласы Рауанды ертіп келіпті шомылуға. Денесі ірі, сөзі салмақты болғанымен жаны нәзік ағамыз өзен жағасында күнге қыздырынып жатып Мәскеудеге жеңгеміз Мария Григорьевна Ландина туралы әңгіме шертіп, Жанна атты қызын елжірей еске алыпты. “Жанна суретші, соған осы Мойынқұмды бір көрсетсем арманым болмас еді, шіркін!” деп күрсініпті. Бірақ, өкінішке қарай, Тәкен аға ол арманына жете алмай, 1987 жылы 13 сәуірде өмірден озды.
Дүниеден қайтарынан жиырма күндей бұрын Найманхан Тәкен ағаның үйінде болғанда:
–Дәрігерлер “язва желудкасың” дейді. Менің ішіме балмұздақ жағатынын қайдан білсін. Қазір қызым Алма балмұздақ әкеліп береді, – депті 69 жасқа келсе де алты жасар баладай аңғал ағамыз. Бәлкім, асқазанын “күйдіріп” бара жатқан жараны балмұздақпен сабасына түсіретінін қалжыңмен жеткізгісі келгені шығар.
Найманхан “мен әкеліп берейін” деп елп ете қалады. Бірақ Тәкен аға оны тоқтатып:
– Жоқ, сен одан да мынаған өз қолыңмен адресіңді жазып кетші, – деп блокнотын ұсынады.
Ғажап, Мойынқұм ауданындағы “Көктерек” ауылына орналасқан Найманханның үйін адаспай-ақ тауып баратын қаламгер “мекен-жайыңды жазып кет” деп неге өтінді? Сірә, көретін жарығының аз қалғанын сезген аға жүрегі өзінің Мойынқұм өңіріне қатысты өмірбаянын қажет еткендер оны Найманханнан сұрап білсін деді ме екен?!. Жұмбақ...
Найманхан ағамыздың үйіндегі жеңгеміз Қымбат Кенбаева Тәкен аға “Көктерекке” келген сайын құрақ ұша қарсы алатын келіндерінің бірі. Ол әрі Тәкен тұңғиығын танып, тәнті бола білген Найманхан Нүпбаевтың зайыбы.
–Ағамыздың мінезі қызық болатын. Алматыдан келді деп қазан көтеріп, үйме табақ етті алдына тартсақ, “кейінірек жеймін” деп, дастарқанға келмейтін әдеті бар болатын. Одан кейін “сыбағамды тоңазытқышқа салып қойыңдар, өзім алып жеймін” дейтін. Алғашқыда асқан етімді жақтырмады деп жылап алғаным да бар. Мінезіне кейін үйрендім ғой. Тіпті туған ағамыздай болып кеткені сонша, үйде апталап жатқан кезінде үй-жай, қора-қопсымызды сол кісіге тастап, қонаққа алаңсыз кете беретінбіз, – дейді Қымбат.
Сонымен, көрнекті суреткер Тәкен Әлімқұловтың “Ел мен Жер” романының мәшіңкеге басылған толық нұсқасы табылып отыр. Алда оны басқа кітаптарындағы роман, повестерімен салыстыра отырып зерттеу, пайымды пікірлермен толықтыру және оны жеке кітап етіп шығару парызы тұр. Оған дейін Тәкен шығармаларын құрметтеушілер мен тәкентанушыларды алдын-ала қуанта беру үшін осы мақаланы жазып, жариялауды жөн көрдік.
Көсемәлі СӘТТІБАЙҰЛЫ.
Жамбыл облысы.