Инновациялық трансформация
Биыл еліміздің оқу-ағарту саласындағы инфрақұрылым белсенді жаңаланды. Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың бастамасымен жүзеге асырылып жатқан «Келешек мектептері» ұлттық жобасы аясында 460 мың орынға арналған халықаралық стандартқа негізделген 217 жаңа мектеп салынып жатыр. Бұл инновациялық білім орындарының бұрынғы типтік мектептерден көлемі 15–20%-ға үлкен, техникалық жабдықталу деңгейі төрт есе жоғары. Барлық «Келешек мектебі» физика, химия, биология, еңбекке баулу, музыка, хореография залы, STEM-зертханалары мен роботтехника кабинеттері, коворкинг және спорт залдарымен жабдықталған.
Инфрақұрылымды жаңғырту жаңа құрылыспен бірге ескі мектептерді жөндеумен жалғасты. Ел Президентінің тапсырмасымен үш жылда 1300 мектепті бірыңғай заманауи форматқа көшіруді мақсат ететін реновация бағдарламасы қарқынды жүрді. Мектептерді реновациялау ескі ғимараттарды жаңартумен бірге балалар үшін заманауи білімнің ортақ кеңістігін қалыптастыруды мақсат етеді. Бағдарлама аясында ескі мектептердегі кітапханалар, асханалар, спорт залдары қайта жөнделіп, қауіпсіздік жүйелері реттелді. Осы жылы реновация бағдарламасымен 190 мың орындық 245 мектеп жаңартылды.
Жемқорлардан тәркіленген қаражат та оқушылардың қажетіне жұмсалып жатыр. Мемлекет басшысының тапсырмасымен құрылған Білім инфрақұрылымын қолдау қоры қаражаты есебінен 86 мың орынға лайықталған 77 мектептің құрылысы аяқталды. Бұл мектептердің басым бөлігі демографиясы жоғары, оқушылар саны көп Алматы, Түркістан, Қызылорда, Жамбыл облыстары мен Астана қаласында орналасқан.
Мемлекет басшысы орта білім саласының алдына қойып отырған басты міндеттің бірі – қала мен ауыл мектептерінің арасындағы алшақтықты жою. Осы мақсатта жыл сайын 1000 мектепке жөндеу жүргізіліп, пәндік кабинеттер жабдықталады. Мектептегі қауіпсіздік жағдайлары да қатаң бақылауда. Кейінгі 3 жылда 4000-нан астам ауыл мектебінің материалдық-техникалық базасы жаңартылып, 2000-нан астам жаратылыстану-математика бағытындағы заманауи зертхана жабдықталды. Биыл 1000-нан астам ауыл мектебі күрделі жөндеуден өтіп, 1176 заманауи пәндік кабинет іске қосылды.
Ерекше атап өтетін жағдай – 217 «Келешек мектебінің» 84-і, қайта жөндеуден өтетін 1300 мектептің 820-сы ауылда орналасқан. Бұл – қала мен ауыл балалары арасындағы білім теңсіздігін жоюдағы алғашқы қадам. Бұнымен қоса Оқу-ағарту министрлігі тарапынан шағын жинақты мектептер мен ауыл мектептеріндегі білім сапасын, білім мазмұнын, кадрлық қамтамасыз ету, қауіпсіздік мәселелеріне байланысты стратегиялық қадамдары жасалды. Соның нәтижесінде биыл ауыл оқушыларының республикалық олимпиадаға қатысу деңгейі 4,8%-ға жетті.
2020 жылдан бері елімізде 1,1 млн оқушыға арнап 1242 жаңа мектеп салынған. Содан бері инфрақұрылымды жаңғыртуға бағытталған іс-шаралар үш ауысымды мектептер санын 4 есеге, апатты мектептерді 2,5 есеге, орын тапшылығын 4 есеге қысқартуға мүмкіндік берді. Ескі мектептерді жаңғырту және жаңа мектептерді салу – мемлекет тарапынан демографиялық өсімге негізделген оқушы орны тапшылығы мәселесін шешудегі жүйелі жұмыстың нәтижесі.
Жеңімпаздарды ынталандыру
Биыл орта білім саласы үшін тарихи жыл болды. Оның жарқын дәлелі – халықаралық олимпиадалардағы оқушыларымыздың салмақты жеңістері. Жыл басынан бері 1657 оқушы 36 халықаралық олимпиада мен байқауға қатысып, 922 медаль жеңіп алды. Жыл басынан бері зияткер жастардың қоржынында 177 алтын, 329 күміс, 416 қола медаль бар. Сонымен қатар отандық оқушылар география пәнінен екінші орын алды, химиядан үш мәрте чемпион атанды, ғылыми физикадан абсолютті чемпион болды, Балқан математикалық олимпиадасында екінші жыл қатарынан үздік үштіктен көрінді. Олимпиадаға қатысқан әрбір екінші оқушымыз білім нәтижесін көрсетті. Қазақстан төрт жыл қатарынан халықаралық STEM – білім бағытында көшбасшы. Бұған дәлел – «Алматы-Медеу» зияткерлік мектебі командасының төрт дүркін әлем чемпионы атануы. «First Global Challenge» әлемдік роботтехника чемпионатында біздің команда 190 елден келген қарсыластарын жеңіп, төрт жыл қатарынан бас жүлдені иемденіп келеді.

Осы жылы Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев халықаралық пән олимпиадалары жеңімпаздары мен жүлдегерлерін Ақордада марапаттады. Бүгінде Қазақстан – олимпиада жеңімпаздарын ынталандыру тәжірибесі бар санаулы елдердің қатарында. Ел Президентінің бастамасымен 2022 жылдан бері елімізде халықаралық олимпиада жүлдегерлеріне қаржылай сыйақы тағайындалып келеді. Биыл олимпиада жүлдегерлері мен олардың тәлімгерлеріне жалпы сомасы 100 миллион теңгеден астам біржолғы сыйақы берілді. Енді келер жылдан бастап Президент тапсырмасымен халықаралық беделді пәндік олимпиадалармен қатар халықаралық ғылыми байқауларда алтын, күміс және қола медаль алған оқушыларға да мемлекеттік сыйақы беріледі. Бұл шешім де жастарды ғылымға ерекше ынталандырады деп сенеміз.
Ұстазға құрмет
Биыл халықаралық «TALIS 2024» зерттеуінің нәтижелері елімізде педагогтердің еңбек жағдайы жақсарып, білім саласындағы мемлекеттік саясаттың тиімділігін көрсетті. Бұл – Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың педагогтердің еңбегін бағалауға, құрметтеуге бағытталған заңнамалары мен реформаларының нәтижесі. Зерттеуде Қазақстан «педагог еңбегі бағаланады» деп есептейтін елдердің қатарында екінші орында. Еліміз мұғалімдердің жалақыға қанағаттану деңгейі жоғары бес елдің қатарында. Бұл тізімде Қазақстанмен бірге Болгария, Колумбия, Румыния, Қытай бар. 2018 жылы жалақыға көңілі толатын мұғалімдердің үлесі небәрі 39% болса, былтыр бұл көрсеткіш 71%-ға жетті.
Апталық жүктеменің 50 сағаттан 36 сағатқа дейін қысқарғаны ұстаздар еңбегінің нәтижелілігіне оң әсер етті. Бүгінде мұғалімдердің әкімшілік жүктемесі азайды, олар бала оқытуға және ата-аналармен жұмысқа көбірек уақыт бөле бастады. Нәтижесінде, мұғалімдердің мамандығымен және еңбек жағдайымен қанағаттану деңгейі де айтарлықтай өсіп, мұғалімдердің 95%-ы жұмысына көңілі толатынын хабарлаған.
Педагог мамандығының қоғамдағы беделі де нығайды. Отандық педагогтердің 82%-ы өздерінің еңбегі қоғамда бағаланады деп санайды, ал 73%-ы өз еңбектерін бұқаралық ақпарат құралдары, 58%-ы саясаткерлер бағалайды деп есептейді. Сонымен қатар елімізде магистр дәрежесі бар педагогтердің үлесі үш есе өсіп, 11%-ға жетті. Халықаралық зерттеу мектептегі климаттың жақсарғанын да ерекше атап өткен.
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың ұстаздарға қамқорлығы ерекше. Президент білім саласындағы ғылымның рөлін айқындай отырып, педагогтердің кәсіби мәртебесі мен сапалық құрамын жүйелі қалыптастырудың стратегиялық маңызын үнемі алға тартады. Қазір мұғалімдердің біліктілік санаты, аттестаттау, білім сапасы ережелеріне талдау жүргізу, зерделеу жұмыстары жалғасып жатыр. Білім мазмұнын еңбек нарығына сәйкестендіру үшін мұғалімнің білім сапасын жақсарту бағытында кешенді сараптама жұмысы басталды.
Бүгінде республикада 23 мыңға жуық білім ұйымында шамамен 600 мың педагог жұмыс істейді, 5 миллион 900 мыңнан астам бала білім алып жатыр. «Педагог мәртебесі туралы» заң қабылданғаннан бері мектеп мұғалімдерінің жалақсы екі есе өсті. Мектепке дейінгі ұйымдардың педагогтерінің жалақысы 30% артты. Колледждердегі өндірістік білім беретін шеберлердің жалақысы 35% өсті. Сонымен қатар қосымша ақы, біржолғы төлемдер енгізілді. Мұғалімдердің еңбек демалыстары 45 күннен 56 күнге ұзартылды. Президенттің қолдауымен 5 ұстаз «Қазақстанның Еңбек Ері», 95 ұстаз «Қазақстанның еңбек сіңірген ұстазы» атағына ие болды.
Еліміздегі педагогтердің сапалық құрамы 45,8%-ды құрайды. Бүгінгі күнге педагогтерге жалпы қажеттілік 5 мың 413-ті құрайды, оның ішінде 2506 немесе 54% мұғалім ауыл мектептеріне жетпейді. Бүгінде білім саласында математика (1069) бастауыш сыныптары (751), орыс тілі және әдебиеті (635) физика (382), химия (340) пәндерінің мұғалімдеріне деген қажеттілік бар. Оқу-ағарту министрлігінің алдында тұрған реформаларда енді осы мәселеге екпін салынатын болады.
Жасанды интеллект жобалары
Биыл орта білім стандарттарына жасанды интеллект элементтерін енгізу, құзыреттілікке негізделген тәсілдерді пайдалану және STEM бағыттарын интеграциялау жұмыстары басталды. Соның аясында жаңа оқу жылынан бастап оқу үдерісіне жасанды интеллект элементтері кезең-кезеңімен енгізіле бастады. 1–4 сыныптардағы «Цифрлық сауаттылық» пәні «Цифрлық сауаттылық және жасанды интеллект», 5–11 сыныптардағы «Информатика» пәні «Информатика және жасанды интеллект» пәндеріне трансформацияланып жатыр. Осы пәндердің оқу бағдарламалары қазіргі таңда сараптамадан өтіп жатыр. Орта білім жүйесінде жасанды зердені қолданудың этикалық стандарты да бекітілді.
Министрлік жанынан IT саласындағы сарапшылардың басын қосатын Білім саласына жасанды интеллектіні енгізу жөніндегі жұмыс тобы құрылды. Топ құрамына министрлікке қарасты ұйымдар, колледждер мен мектептердің сарапшылары IT-компаниялар мен стартап жобалардың жетекшілері, тәуелсіз сарапшылар кірді. Қазіргі уақытта жұмыс тобының қызметін ұйымдастыруға арналған жол картасы әзірленді. Енді жұмыс тобының мүшелері салалық заңнамаға ұсыныстар дайындап, қанатқақты жобалардың тиімділігін талдайды.
Бүгінде Астана қаласындағы №107 мектепте жасанды интеллект негізіндегі мектеп моделін енгізу бойынша қанатқақты жоба жүзеге асып жатыр. Мектеп әзірге «Alaqan», «Protector AI», «AI Mektep», «AI Kitap», «Roqed» сияқты жүйелермен жұмыс істейді. Математика мен қазақ тілі пәндерінің 5 сыныптағы мазмұны жасанды интеллектіге сәйкес зерделеніп жатыр. Жасанды интеллект мұғалімдерге әдістемелік құрал дайындауға көмектеседі. Қазір осы бағытта ұсыныстар жасалып жатыр.
Алдағы уақытта жоғары сапалы цифрлық оқу материалдарын, онлайн курстарды және білім платформаларын жасау ісі қарқын алады. Ұстаздарға қажетті дағдыларды беру ісі де кешеуілдемеуі қажет. Осы мақсатта «Жасанды интеллект көмегімен оқыту: генеративті модельдер және промт-инжиниринг өнері» атты онлайн-курс дайындалды. Бұл курс – «Өрлеу» біліктілікті арттыру ұлттық орталығы» акционерлік қоғамы мен ЮНЕСКО-ның бірлескен өнімі.
Мектептегі оқу үдерісіне жасанды интеллектіні кіріктіру мұнымен шектелмейді. Цифрлық ресурстарға қолжетімділікті қамтамасыз ету бағытында Оқу-ағарту министрлігі жергілікті атқарушы органдармен бірлесе отырып білім саласына қажетті стартап жобаларды саралайтын болады. Ұсынылатын стартап жобалар қауіпсіздік және білім ұйымдарының әкімшілік-басқарушылық үдерісін оңтайландыру шешімдеріне сәйкес іріктеледі.
Сонымен қатар Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың бастамасымен қолға алынған «Qazaq Digital Mektebi» жобасы аясында да бірқатар іс-шара кешені іске асырылады. Пилоттық өңірлер ретінде Солтүстік Қазақстан, Қостанай, Ақмола, Павлодар, Батыс Қазақстан, Ақтөбе, Шығыс Қазақстан облыстары анықталды. Жоба аясында мектептер үшін жаратылыстану-математикалық және қоғамдық-гуманитарлық бағыттардағы негізгі пәндерді сапалы оқыту үшін цифрлық платформа дайындалатын болады. Оқу үдерісі жасанды интеллект тәрбиешілермен бірге жүреді. Ол үшін шағын жинақталған мектептер тиісті жабдықтармен және интернет желісімен қамтылады. Жобаны іске асыруды 2026–2027 оқу жылынан бастау жоспарланып отыр.
Бала қауіпсіздігі
Биыл Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың бастамасымен балалардың қауіпсіздігін қамтамасыз етуге бағытталған жүйелі әрі нақты іс-шаралар қабылданып, бала құқын қорғауды күшейтетін 6 негізгі заң күшіне енді. Бұл заңдар балалардың өміріне, денсаулығына, психологиялық саулығына төнетін қауіп-қатерлердің алдын алу тетіктерін заңнамалық деңгейде бекітті.
Соның ішінде кәмелетке толмағандарға қатысты ауыр және аса ауыр сипаттағы қылмыстар үшін жауапкершілік күшейтілді. Енді мұндай қылмыстық істерді татуласу арқылы тоқтатуға заңмен тыйым салынды. Сонымен қатар балаларға қатысты жасалған ең ауыр қылмыстар үшін өмір бойына бас бостандығынан айыру жазасы енгізілді.
Елімізде алғаш рет буллинг пен кибербуллинг үшін әкімшілік жауапкершілік белгіленді. Сондай-ақ педагогтер мен әлеуметтік сала қызметкерлері кәмелетке толмағандарға қатысты заңсыз әрекеттерді уақтылы құқық қорғау органдарына хабарламаса, өздері де әкімшілік жауапкершілікке тартылады. Осы жылдың басынан бастап осы бап бойынша 404 іс тіркеліп, 238 жағдайда айыппұл салынды. Бұл – заңнаманың нақты іске асырылып жатқанын және қоғам тарапынан балалар қауіпсіздігіне деген жауапкершілік артқанын көрсетеді.
Биылғы алғашқы 11 айда «111» бірыңғай байланыс орталығына 119 мыңнан астам өтініш келіп түсті. 20 өңірде Психологиялық қолдау орталығы құрылып, олар жыл басынан бері 35 мыңнан астам бала мен ата-анаға көмек көрсетті. Бас прокуратураның Құқықтық статистика және арнайы есепке алу жөніндегі комитетінің дерегіне сүйенсек, осы жылдың 11 айында балаларға қатысты жасалған қылмыстық құқық бұзушылықтар саны былтырғы осы кезеңмен салыстырғанда 2,3%-ға, ал кәмелетке толмағандарға (жыныстық) қатысты құқықбұзушылықтар 17,9%-ға төмендеді.
Білім саласында балаларды қорғау бағытында 1 қыркүйектен бастап барлық мектеп пен колледжде «ДосболLIKE» отандық антибуллингтік бағдарламасы енгізілді. Бағдарлама балалар арасындағы буллинг оқиғаларын азайтуға, білім ұйымдарында өзара сыйластық, қолдау және қауіпсіз орта қалыптастыруға бағытталған. Бала құқын қорғау мақсатында қамқоршылық органдарындағы қызметкерлер саны 3,3 есеге өсті. Балалардың құқын қорғауға арналған жаңа басқармалар құрылып жатыр.
Әлеуметтік қолдау мен сапа мониторингі
Өңірлерде балалардың өмір сүру сапасын арттыру және қауіпсіздігін қамтамасыз ету үшін биылғы 1 қыркүйектен бастап балаларды тамақтандырудың жаңа стандарты қабылданды. Бұл стандарт халықаралық талаптарға сай және балаларға қауіпсіз, сапалы және теңгерімді тамақтануды қамтамасыз етуге бағытталған. Осы оқу жылында 1,7 миллионнан астам оқушы тегін тамақпен қамтылды. «Жалпыға бірдей білім» қоры арқылы осал санаттағы 500 мыңға жуық оқушыға 25,3 млрд теңге көлемінде көмек көрсетілді. Бұл қаражат есебінен балаларға оқу құралдары, мектеп формасын алынды.
Баршаға белгілі елімізде орта білім тегін. Осы негізде жан басына шаққандағы қаржы механизмі енгізілді. Тіпті 900-ге жуық жекеменшік мектептер үшін де мемлекеттік тапсырыс жүзеге асырылады. Бастауыш сыныптарда оқушыларға бір мезгіл тегін ыстық тамақ беріледі. 1–11 сыныптарда балалар тегін оқулықтармен қамтамасыз етілген. Мектептерде қосымша сабақтар мен үйірмелер де тегін. Білім ордасындағы осы үйірмелер мен секцияларға биыл 2,2 миллион оқушы қатысты. Кейінгі екі жыл ішінде бұл көрсеткіш шамамен 38%-ға өсті. Жыл сайын ата-аналардың тегін білім қызметіне деген сенімі артып келеді.
Елімізде мұғалімдердің біліктілігін арттыру да ақысыз негізде жүзеге асырылады. 5–11 сыныптарда оқитын 285 мың тұрмысы төмен шаңырақтардың баласы бір реттік ыстық тамақпен қамтылды. Қала мектептерінде мектеп оқушылары үшін қоғамдық көліктерде қатынау тегін. Шағын жинақты мектептерде баланың мектепке қатынауы тегін. Биыл мүмкіндігі шектеулі балаларға да лайықты көмек көрсетілді. 1–4 сыныптардағы 51 мың оқушыға, 5–11 сыныптардағы 44 мың оқушыға оқу құралдары, оңалтуға арналған техникалық құралдар берілді. Мұның барлығы – білім саласындағы нәтижелі әлеуметтік саясаттың көрінісі.
Ал 2026 жылдан бастап елімізде балаларды қолдау мен дамытуға бағытталған барлық іс-шараны біріктіретін «Қазақстан балалары» атты бірыңғай ұлттық бағдарлама іске қосылады. Бұл бағдарлама баланың өмір жолының барлық кезеңін қамтитын кешенді ұлттық стратегияға айналмақ. Білім алушылардың білім жетістіктерін мониторингтен өткізу – білім сапасын бағалаудың ұлттық жүйесінің маңызды құрамдас бөлігі. Биыл да осы іс жалғасын тапты. Осы жылы 4 және 9-сынып оқушыларының функционалдық сауаттылығын, яғни білім мен дағдыларды нақты өмірлік жағдайларда қолдануын, сондай-ақ аналитикалық және логикалық ойлауды дамытуды бағалау үшін мониторинг жүргізілді. Жалпы, мектептерде тестілеу жыл сайын оқу жылының екінші тоқсанында сауаттылықтың үш бағыты бойынша (оқу, математикалық және жаратылыстану сауаттылығы) электронды форматта өткізіледі. Мониторинг кезінде білім ұйымдарының 25%-ы қамтылды. Мониторинг нәтижелеріне сәйкес мектептер әдістемелік көмек алады және білім сапасын жақсарту бойынша ұсыныстар әзірленеді.
Сонымен қатар Оқу-ағарту министрлігі 2023–2024 жылдары мектеп оқушыларына арналған ұлттық бағалау құралын жетілдіру мақсатында Халықаралық сараптама және сертификаттау ғылыми зерттеу орталығынан (Research Centre for Examination and Certification RCEC, Нидерланд) халықаралық аккредитациядан өтті. Бұл ұйыммен екіжылдық ынтымақтастық барысында ұлттық бағалау құралын аккредиттеудің жеті кезеңі жүзеге асырылды, олар бағалау жүйесін әзірлеуді, тест сұрақтарының базасын құруды, нұсқаулық әзірлеуді, цифрлық платформада тестілеуді әкімшілендіруді, халықаралық стандарттарға сәйкес нәтижелерді талдауды қамтыды.
Тобықтай түйін
Биыл еліміздің оқу-ағарту саласы үшін табысты жыл болды. Бұл жыл сандық көрсеткіштерімен қатар, сапалық өзгерістерімен де ерекшеленді. Мемлекет басшысының тапсырмасымен елімізде апатты әрі 3 ауысымды мектеп саны едәуір азайып жаңа мектептер ашылды, цифрлық инфрақұрылымды жаңғырту ісі басталды. Мұғалімдер мен оқушыларды қолдауға бағытталған мемлекеттік саясаттың тиімділігі халықаралық зерттеулер мен олимпиада нәтижелері арқылы дәлелденді. Біз үшін қазіргі басты міндет – білім мазмұны мен мектептегі тәрбиенің салмағы мен тереңдігін арттыру. Ұстаздардың көңіл күйі мен қоғамға ризашылығы олардың еңбегінің нәтижесіне тікелей әсер ететіні сөзсіз. Сондықтан халықаралық жарыстарда оқушылар қол жеткізген жетістіктер білікті де ізденімпаз ұстаздар мен еңбекқор оқушыларымыздың жетістіктерінің бір парасы ғана. Біз келер жылы да білім жүйесін одан әрі жетілдіруге күш саламыз. Осылайша, барлық оқушы мен ұстазға тең мүмкіндік ұсынатын, білім мазмұны еңбек нарығына сәйкестендірілген білім экожүйесін құруға ұмтыламыз.
Жұлдыз СҮЛЕЙМЕНОВА,
Оқу-ағарту министрі