Кеше Ақордада Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаев Қазақстанның құқық қорғау жүйесін реформалау мәселелері бойынша кеңес өткізді.
Кеңеске Премьер-Министр Кәрім Мәсімов, Мемлекеттік хатшы – Сыртқы істер министрі Қанат Саудабаев, Президент Әкімшілігінің Басшысы Аслан Мусин, Конституциялық Кеңестің Төрағасы Игорь Рогов, Жоғарғы Соттың Төрағасы Мұсабек Әлімбеков, “Нұр Отан” ХДП Төрағасының бірінші орынбасары Нұрлан Нығматулин, Қазақстан Республикасы Президентінің көмекшісі – Қауіпсіздік Кеңесінің хатшысы Марат Тәжин, Жоғары Сот Кеңесінің Төрағасы Оңалсын Жұмабеков, Бас Прокурор Қайрат Мәми, Парламент депутаттары, Үкімет мүшелері, сондай-ақ Қазақстанның барлық өңірлерінің құқық қорғау құрылымдарының жетекшілері қатысты.
Кеңеске қатысушылардың алдында сөз сөйлеген Елбасы ел халқына Жолдауында құқық қорғау жүйесін жаңғырту міндетін қойғандығын атап өтті. Құқық тәртібі мен қоғамдық қауіпсіздікті қамтамасыз етіп, қылмыс пен сыбайлас жемқорлыққа қарсы тұрған мемлекеттік органдар жүйесі үшін біздің елімізде барлық қажетті жағдайлар жасалған. Соңғы бес жылда ғана құқық қорғау органдарына 160 миллиард теңгеден астам қаржы бөлініп, олардың әлеуметтік қамтамасыз етілуі екі есе өскен. Қабылданған мемлекеттік шаралардың арқасында құқық қорғау жүйесі үздіксіз және тұрақты жұмыс істеп, осы заманғы, жедел өзгеріс үстіндегі жағдайға бейімделе алуда.
– Менің тапсырмам бойынша Құқық қорғау жүйесін реформалау жөніндегі мемлекеттік комиссия құрылды. Ол үлкен жұмыстар атқарды. Әлеуетті құрылымдардың жұмысына қызметтік талдау жасалып, проблемалар мен олқылықтар анықталды. Ауқымды әлемдік тәжірибе зерттелді, – деп атап өтті Нұрсұлтан Әбішұлы.
Құқық қорғау органдарының қазіргі бар құрылымы, бірқатар функциялар мен өкілеттіктер қоғамда қалыптасқан нарықтық қатынастарға сай келмейтінін айтқан жөн. Құқық қорғау органдарының қызметі басқару жүйесінің ебедейсіз үлкендігімен, қызметтердің қайталануымен және астасуымен сипатталады. Сапалық көрсеткіштерді сандық көрсеткіштермен алмастыру орын алған. Қазіргі бар бағалау өлшемдері олардың қызметтік міндеттерін шешуге бағытталуына жәрдемдеспейді. Осының бәрі халықтың құқық қорғау органдарына, ал солар арқылы тұтастай билікке деген сенім деңгейіне салқынын тигізуде. Үстіміздегі жылы Президент Әкімшілігіне түскен азаматтардың хат-хабарларының үштен бірі құқық қорғау органдары мен соттардың іс-әрекетіне шағымдар болған.
Реформалаудың бұған дейінгі барлық әрекеттері күткен нәтиже бермеді. Реформаның шынайы мақсаттары науқаншылдықпен алмастырылып, соған теңдестірілді. Тар ведомствошылдық мүдделер, бұрынғы, көп ретте әлі кеңестік тәртіпті сақтап қалу тілегі жалпы мемлекеттік мүдделерден асып түсіп жатты.
– Сондықтан да менің шешіміммен құрылған Мемлекеттік комиссия халықаралық тәжірибе мен қазақстандық жағдайды ескере отырып, құқық қорғау органдарын жаңғыртудың негізгі бағыттарын пысықтады, – деген Елбасы комиссия әзірлеген еліміздің құқық қорғау жүйесін реформалау жөніндегі көзқарастарды тұтастай алғанда өзінің мақұлдағанын, соған орай “Қазақстан Республикасында құқық қорғау қызметі мен сот жүйесінің тиімділігін арттыру жөніндегі шаралар туралы” Жарлыққа қол қоятынын айтып өтті.
Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев Үкіметке, Президент Әкімшілігіне, құқық қорғау органдары мен соттарға мынадай негізгі бағыттар бойынша шаралар жүргізуге дереу кіріскендері жөн екендігін атап көрсетті.
Бірінші. Реформаның шешуші мәселелерінің бірі құқық қорғау органдарының құзыретін айқын шектеу және оларды сай емес қызметтерден босату, қылмыстық істерді тергеу жүйесін оңтайландыру және құқық қорғау органдарының тиімділігін арттыру болып табылады. Осыған орай ІІМ-нің медициналық айықтырғыштарға қатысты қызметтер мен өкілеттіктері Денсаулық сақтау министрлігіне, кәмелетке толмағандарды уақытша оқшаулау, бейімдеу және оңалту орталықтары Білім және ғылым министрлігіне, көлік құралдарын техникалық тексеру жүргізу бәсекелестік ортаға, ал оны өткізуді бақылау жөніндегі өкілеттіктер Көлік және коммуникация министрлігіне, ІІМ-нің күзет қызметі саласындағы өкілеттігі, айрықша маңызды стратегиялық нысандарды күзеттен басқалары, бәсекелестік ортаға беріледі. Ішкі істер министрлігі мен Бас прокуратура олардағы бар үш өңірлік көлік құрылымдарын осы органдардың орталық аппаратына кіретін бір құрылымға біріктіргендері жөн. Үкімет көші-қон үдерістерін мемлекеттік реттеудің тиімділігін арттыру, көші-қон ағымдарын бақылауды қатаңдандыру үшін ІІМ құрылымында Көші-қон полициясы комитетін құруы тиіс. Есірткіге салынушылықпен және есірткі бизнесімен күресті күшейту үшін ІІМ-нің Есірткі бизнесімен күрес жөніндегі комитетіне осы мәселені жүзеге асыратын өңірлік бөлімшелер тікелей бағыныстылығына беріледі. Ішкі істер министрлігі әкімшілік тұтқындауды атқару жөніндегі қызметті кезең-кезеңмен Әділет министрлігіне өткізеді. Осылайша ішкі істер органдары оларға тән емес қызметтерді атқарудан босатылады.
Бізге аса маңызды жүйелік қадам жасауға – Криминалдық полиция комитеті мен Тергеу комитетін қосу арқылы ІІМ-нің Тергеу жөніндегі комитетін құруға тура келеді, деді Елбасы. Осындай біріктірудің нәтижесінде қылмысты тергеу тиімділігі артуы тиіс. Осының бәрін атқармастан бұрын облыстардың бірінде қанатқақты жобаны іске асыруға болады. Алайда мұны жасауға тиіспіз, өйткені бұл – әлемдік тәжірибе.
Трансұлттық есірткі қылмыстарынан басқа барлық есірткі қылмыстарын тергеу ІІМ-ге беріледі, ал экономикалық және сыбайлас жемқорлық қылмыстарды толықтай Қаржы полициясы тергейтін болады. Ұлттық қауіпсіздік комитеті тікелей ұлттық қауіпсіздікке байланысты қатерлер мен қылмыстарды тергеуге шоғырландырылады. Жоғарғы Сот жанындағы Сот әкімшілігі комитеті жойылып, оның негізінде Жоғарғы Сот жанындағы Сот қызметін қамтамасыз ету жөніндегі департамент құрылады.
Екінші. Құқық қорғау реформасының басқа бір маңызды бағыты құқық қорғау органдарының аппараттарын оңтайландыру болып табылады. Бұл міндетті шешу үшін Үкіметке штаттық бірліктердің оңтайланған санын есептеп, оңтайландыру жөнінде нақты ұсыныстар енгізу қажет. Орталық және облыстық буындағы басқару аппараттарын қысқарту есебінен құқық қорғау органдарының қалалық және аудандық бөлімшелерін нығайтқан жөн.
Үшінші. Үкіметке Парламентпен бірлесіп заңнамалық базаны жетілдіру, оны түзету жөнінде көп жұмыс істеуге тура келеді. Бәрінен бұрын, – деді Елбасы, – қылмыстық саясатты ізгілендіру мәселелерінде табанды түрде ілгерілеу керек. Құқық қорғау органдары тарапынан болатын қыспақтан бизнесті қорғау және бизнестің дамуын ынталандыру үшін экономикалық саладағы қылмыстарға айрықша назар аударылады. Рейдерліктің, өзгенің меншігін басып алудың жолына тосқауыл қойылады. Кәсіпкерлерді тексеру құқығы бар мемлекеттік органдар тізімі қысқартылады. Осы шаралардың бәрі бизнестің мемлекетке деген сенімін нығайтуға мүмкіндік беріп, Қазақстанның инвестициялық тартымдылығын арттыратын болады.
Құқық қорғау қызметін өтудің бірыңғай құқықтық қалыптары және қызметкерлерді әлеуметтік қорғаудың бірыңғай ұстанымдары, сондай-ақ судьялар мен судьялық қызметке кандидаттарға жоғары критерийлер енгізіледі. Құқық қорғау жүйесін беймилитаризациялау жөніндегі жұмыстан бастаған жөн. Мыңдаған адамдар іс жүзінде қосалқы және қызмет көрсету функцияларын атқара жүріп, погон тағады. Погонды әр ведомствода негізгі функцияларды атқаратындар ғана тағуы тиіс, деп атап өтті Президент. Келесі кезекте біз әлемдік тәжірибелерді ескере отырып, бұл мәселені қарастыратын боламыз. Бұл ретте қызметкерлердің мүдделерін ескеріп, олардың жалақыларының және кадр құрамы сапасының төмендеуіне жол бермеу қажет.
Төртінші. Мүдделі мемлекеттік органдарға республикада жеке детективтік қызмет институтын ендіру мәселесін әзірлеп, бұл жөнінде ұсыныс енгізілуі керек.
Бесінші. Жергілікті атқару органдары (әкімдіктер) реформадан тыс қалмайды, оларға құқық бұзушылықтың алдын алу және құқық тәртібін қамтамасыз ету жөнінде жоғары жауапкершілік жүктеледі.
Алтыншы. Мемлекеттік комиссия өз жұмысын жалғастырып, аталған Жарлықтың іске асырылуын қисынды аяқталуға дейін жеткізуі керек.
Бұл ретте Парламентке бірқатар өте маңызды заң пакеттерін қабылдауы, Президент Әкімшілігі мен Үкіметке қажетті шараларды белгілеуі, Қауіпсіздік Кеңесіне барлық әлеуетті органдардың жұмысын үйлестіру, сөйтіп, олардың қызметіне толық ауқымды бақылауды қамтамасыз етуі керек.
Сөзінің қорытындысында Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев қабылданған шаралар құқық қорғау және сот жүйесінің тиімділігін арттыруға, біздің азаматтардың құқықтарын әділ де нақты қорғауды қамтамасыз етуге мүмкіндік беретініне сенімді екенін атап көрсетті.
Кеңес барысында еліміздің Құқық қорғау жүйесін реформалау жөніндегі мемлекеттік комиссияның жетекшісі, Премьер-Министр К.Мәсімов сөз сөйлеп, Мемлекет басшысына атқарылған жұмыстар туралы баяндады. Реформаның негізгі қағидалары бойынша Бас Прокурор Қ.Мәми, Жоғарғы Сот Төрағасы М.Әлімбеков, Ішкі істер министрі С.Баймағанбетов, сондай-ақ бірқатар облыстық құқық қорғау ведомстволарының басшылары сөз сөйледі.
Суреттерді түсіргендер С.БОНДАРЕНКО, Б.ОТАРБАЕВ.