Қазақстан Республикасының Президенті Н.Ә.Назарбаев “Жаңа онжылдық – жаңа экономикалық өрлеу – Қазақстанның жаңа мүмкіндіктері” атты Қазақстан халқына Жолдауында еліміздің дамуының стратегиялық жоспарын іске асыру, халық өмірінің сапасын жақсарту, ішкі және сыртқы саясатты одан әрі дамыту жөнінде тиісті органдар алдына нақты міндеттер қойғаны белгілі.
Осыған орай, Қоршаған ортаны қорғау министрлігі халықаралық стандарттарға, қоршаған орта сапасын тұрақтандыруға, қоғамның орнықты дамуға көшу негіздерін құруға сәйкес, қоршаған ортаны ластау деңгейін төмендетуге, қоршаған ортаны қорғау және экологиялық қауіпсіздікті қамтамасыз етуге бағытталған жұмыстар жүргізуде.
Экологиялық жағдайдың одан әрі нашарлауының нақты және ықтимал қаупінің алдын алуға бағытталған шаралар кешені жүргізілді. Рұқсаттар беру кезіндегі эмиссиялар лимиттерін белгілеуге талаптар күшейтілді. Өндірістік экологиялық бақылау рөлі, оларды жүргізу үшін табиғат пайдаланушылардың жауапкершілігі арттырылды.
Экология кодексіне сәйкес, эмиссияларға рұқсат алу өтінімдерін қарау, сондай-ақ, табиғат пайдаланушылардың нақты орындау мерзімі мен кепілді қаржыландыруы көрсетілген техникалық және ғылыми-зерттеу шаралары бар табиғат қорғау іс-шараларын келісу кезінде қоршаған ортаның нормативтік көрсеткіштерін қамтамасыз ету бойынша мақсатты жұмыстар жүргізілуде.
Сонымен қатар, еліміздің экологиялық жағдайын жақсартуда табиғат пайдаланушылардың табиғат қорғау іс-шаралары жоспарларын орындауы маңызды рөлге ие екені белгілі. Министрлік пен комитет осы мәселеге аса көңіл бөлуде. Табиғат қорғау іс-шараларын орындау мәселесі 2009 жылы министрліктің алқа мәжілісінде де көтерілген болатын.
Жүргізілген жұмыстар мен алға қойылған міндеттерді іске асыру нәтижесінде кәсіпорындардың өз қаражаттары есебінен табиғат қорғау іс-шараларын қаржыландыру көлемі біршама өсті.
Табиғат қорғау іс-шараларын қаржыландыру жағдайын талдау соңғы 3 жыл ішінде қаржыландыру көлемінің 2007 жылға жоспарланған 131 млрд. теңгеден 2009 жылы 139 млрд. теңгеге артқандығын көрсетеді. Сонымен қатар, қаржыны игеру 2007 жылы 144,23 млрд. теңге болса, 2009 жылы 155,2 млрд. теңгені құраған.
Дегенмен, комитет тек табиғат қорғау іс-шараларына бөлінген қаражат сомасына ғана емес, оларды тұрақты бақылауға ала отырып, өз кезегінде нақты нәтижелер беретін іс-шаралардың орындалуына және экологиялық тиімділігіне көп көңіл бөлетіндігін атап өту қажет.
Атап айтсам, табиғат қорғау іс-шараларының жоспарын іске асыру ластаушы заттар шығарындыларының мөлшерін 2009 жылы (2,653 млн. тонна) 2008 жылмен салыстырғанда (2,794 млн. тонна) 141 мың тоннаға, ал 2007 жылмен салыстырғанда (2,943 млн.тонна) 290 мың тоннаға төмендетуге мүмкіндік берді. Сонымен бірге, республика аймақтарындағы техногендік жүктемені төмендету және экологиялық жағдайды жақсарту саясатын іске асыру барысында жыл сайын рұқсат етілген эмиссиялар мөлшері азаю үстінде.
2008 жылмен салыстырғанда 2009 жылы қоршаған ортаға рұқсат етілген эмиссиялар мөлшері:
– ластаушы заттардың шығарындылары бойынша 3,3 млн. тоннадан 3,1 млн. тоннаға дейін немесе 6,1 пайызға;
– ластаушы заттардың төгінділері бойынша 2,9 млн. тоннадан 2,85 млн. тоннаға дейін немесе 1,8 пайызға;
– қалдықтарды орналастыру бойынша 1190,3 млн. тоннадан 907,365 млн. тоннаға дейін немесе 22 пайызға төмендеді.
Комитет үнемі табиғат қорғау іс-шараларының жоспарларын іске асыру, іс-шаралардың экологиялық тиімділігін бағалауды бақылау жөнінде жұмыстар жүргізеді.
Қоршаған ортаға эмиссияларға рұқсат беру өтінімдерін қарау кезінде бұған дейінгі белгіленген табиғат қорғау іс-шараларының орындалуына ерекше көңіл бөлінеді. Сонымен қатар, мемлекеттік экологиялық сараптама қорытындысын, қоршаған ортаға эмиссиялардың рұқсатын алған соң және табиғат қорғау іс-шараларының жоспары бекітілгеннен кейін, көп жағдайда табиғат пайдаланушылар эмиссиялар көлемін ұлғайту бойынша эмиссиялар нормативтері жобаларына бірнеше рет түзетулер енгізу фактілері орын алады.
Сондықтан, табиғат қорғау іс-шараларының жоспарын орындауда көптеген кемшіліктер анықталғандықтан, министрліктің экологиялық реттеу және бақылау комитетімен ірі табиғат пайдаланушылар тарапынан табиғат қорғау іс-шараларының соңғы 3-4 жылда орындалуына талдау жүргізілді.
Өзгерту енгізілген тұста эмиссиялар көлемінің ұлғаюын нақты негіздеу және қоршаған ортаға эмиссияларға рұқсат алу өтінімдерінің тиісті материалдарын қарау кезінде табиғат қорғау іс-шаралары жоспарларына талаптарды күшейту, іс-шараларды іске асыру мерзімдерін үнемі ауыстыру бөлігінде табиғат қорғау іс-шараларының жоспарларын түзетуге жол бермеу қажеттілігі ескертіледі.
Барлық табиғат пайдаланушылардың назарын қоршаған ортаға эмиссияларға рұқсат алу кезіндегі талаптарды, сондай-ақ, табиғат қорғау іс-шараларын белгіленген мерзімде орындамау жағдайында комитет рұқсаттарды қайтарып алу және кәсіпорынның қызметін тоқтатуға шейін қоршаған ортаға эмиссияларға рұқсат қызметін тоқтатуға бастамашылық ететіндігін атап көрсеткен жөн.
Аталған мәселені қорыта келе, табиғат қорғау іс-шараларын орындаудың еліміздегі экологиялық жағдайды жақсарту үдерісіндегі маңызды мәселелердің бірі екенін және оның комитет тарапынан тұрақты бақылауға алынғандығын тағы бір мәрте атап айтқым келеді.
Яғни, экологиялық реттеу құралдарын жетілдіру еліміздегі бизнес-климат жағдайын жақсартуға және табиғат қорғау құжаттамаларын рәсімдеу кезіндегі процедураларды жеңілдетуге бағытталған. Сонымен қатар, аталған өзгерістер ішкі бақылауды және бақылаушы органдар алдындағы табиғат пайдаланушылардың жауапкершілігін арттыруды, сондай-ақ, өздері қабылдаған міндеттемелерді орындамаған жағдайда экологиялық ықпал ету шараларын қатаңдатуды көздейді.
Сонымен қатар, қоршаған орта сапасын реттеудің экологиялық тетіктерінің маңызды рөлі тағы да көрініс табады. Әсіресе, табиғат пайдаланушылардың назарын табиғат қорғау іс-шаралары жоспарының мазмұнына ғана емес, олардың негізгі мақсатына – іс-шараларды жоспарлау кезіндегі экологиялық тиімділігіне баса көңіл бөлу қажеттілігіне аудару қажет.
Сағынбек МҰТАШЕВ, Қоршаған ортаны қорғау министрлігі экологиялық реттеу және бақылау комитетінің төрағасы.