Қазақстан ЕҚЫҰ-ға төрағалық ету міндетіне кірісер алдында Ұйымның барлық үш өлшеміне бірдей баса мән беру қажеттігін мәлімдеген болатын. Бүгінде еліміз жауапкершілігі жоғары сол мақсат-міндетті абыроймен орындап келеді. Ал “екінші өлшем” аталатын экономикалық-экологиялық өлшемге келетін болсақ, оның маңыздылығы ЕҚЫҰ аясында өткен көптеген халықаралық жиындарда, сондай-ақ “Корфу үдерісін” жүзеге асыруға қатысты басқосуларда жиі аталып жүр.
2.Экономикалық-экологиялық өлшем бойынша
Қазақстан Республикасы өзінің ЕҚЫҰ-ға төрағалығы кезінде Ұйымның үш өлшемінің екіншісі – экономикалық-экологиялық өлшемге байланысты өткізілетін негізгі шаралардың бірі ретінде ЕҚЫҰ-ға қатысушы мемлекеттердің 18-ші Экономикалық-экологиялық форумын ұйымдастыруды қарастырған болатын. Форумның күн тәртібіне ЕҚЫҰ кеңістігіндегі шекара бекеттерінен өтетін жерүсті көліктерінің қауіпсіздігін қамтамасыз етуді күшейту, халықаралық автокөлік және темір жол көліктері қатынастары қозғалыстарын жеңілдету мәселелері енгізіліп, бекітілген еді.
Еліміз осынау халықаралық ауқымды шараны өткізуді ЕҚЫҰ төрағасы “үштігінің” қатарына енген 2009 жылы-ақ қолға алды. Сөйтіп, Қазақстан 2009 жылдың 12-13 қазанында Ұйымның 18-ші Экономикалық-экологиялық форумына дайындықтың бірінші конференциясын өткізді. Ал 18-ші Экономикалық-экологиялық форумның бірінші бөлігі 2010 жылғы 1-2 ақпанда Вена қаласында Қазақстанның төрағалық етуімен өткізілді. Онда қатысушы елдердің өкілдері жаһандық қаржы дағдарысы кезінде автокөлікпен халықаралық жүк тасымалдаудың тиімділігін арттыру, шекаралардан көлік түрлерін өткізу тәртібін оңайлату, өңірлік ынтымақтастықты нығайту, сондай-ақ Орталық Азияның Ауғанстанмен шекараларындағы өту-өткізу бекеттерінде қауіпсіздікті қамтамасыз етудің барлық шараларын қарастыру мәселелерін талқылады.
Әсіресе, форумда қатысушылар назарын ауғанстандық өкілдердің пікірлері мен ұсыныстары ерекше аударды. Ауғанстандық өкілдер өз елдеріне кіретін халықаралық көлік жолдарының қазіргі қиын жағдайынан хабардар ете келіп, ЕҚЫҰ-ға мүше мемлекеттерді алдағы уақытта Ауғанстан Ислам Республикасының экономикасын орнықтыру бойынша ынтымақтастыққа шақырды. Өйткені, бұл елдегі халықаралық жолдарды былай қойғанда, ішкі көлік жолдары да сын көтермейді. Оның басты себебі, саяси тұрақсыздықта жатыр.
ЕҚЫҰ аясындағы 18-ші Экономикалық-экологиялық форумға дайындықтың екінші конференциясы осы жылдың 15-16 наурызында Минскіде өтті. Бұл жиынның жоғарыда атап өткен экономикалық жиындардан айырмашылығы, онда темір жол қатынасын жандандыруға байланысты өзекті мәселелер талқыланды. Мысалы, темір жолдармен жүк тасымалдауда қауіпсіздікті қамтамасыз етіп, ЕҚЫҰ-ға мүше елдердің шекараларында темір жол көліктерін өткізу тәртібін жеңілдетуге баса назар аударылды. Конференцияға қатысушылар, сондай-ақ жерүсті көлік құрылымдарында лаңкестікке, басқа да апатты жағдайларға соқтыратын іс-әрекеттерге қарсы күресті жандандыру бүгінгі күнгі негізгі басымдықтардың бірі болып табылатындығын атап көрсетті. ЕҚЫҰ-ның Экономикалық-экологиялық қызметін үйлестіруші Г.Свилановичтің конференцияның жоғары деңгейде ұйымдастырылғанына, онда талқыланған мәселелердің өзектілігіне жоғары баға бергенін де айта кетейік.
Ұйымның 18-ші Экономикалық-экологиялық форумының қорытынды жиыны 2010 жылдың 24-26 мамырында Прага қаласында өткен еді. Оның жұмысына БҰҰ Бас хатшысының орынбасарлары С.Диарра мен Я.Кубиш, ЕҚЫҰ-ның Бас хатшысы М.Бришамбо, ЕҚЫҰ-ның Экономикалық-экологиялық қызметін үйлестіруші Г.Свиланович қатысты. Осының өзі Қазақстан төрағалығының кезінде өткен бұл жиынның аса ауқымдылығын, онда талқыланған мәселелердің жалпыға ортақ өзекті екендігін көрсетіп берді. Ал жиынға қазақстандық делегацияны Көлік және коммуникация министрі Ә.Құсайынов бастап барды.
Форум алты пленарлық отырысқа бөлініп жұмыс істеді. Оларда негізінен Еуропа мен Азия арасында транзиттік жүк тасымалын дамытудың перспективалары, ЕҚЫҰ-ның экономикалық-экологиялық өлшемінің міндеттемелерін жүзеге асырудың барысы, халықаралық жүк тасымалын басқаруды қамтамасыз ету, Орталық Азия мен Ауғанстанда қауіпсіздікті нығайту, тағы басқа да мәселелер жан-жақты қарастырылды. Сонымен қатар, форумда еліміздің Қоршаған ортаны қорғау министрлігінің “Климат ауытқушылығы: Қазақстанның энергетикалық-экологиялық қауіпсіздігі” деген тақырыптағы арнайы шарасы таныстырылды. Қатысушылардың бағалауынша, форум жоғары деңгейде ұйымшылдықпен өткен. Біз мұны Қазақстан төрағалығына берілген оң баға деп қабылдауымыз керек.
Экономикалық-экологиялық өлшем аясында ұйымдастырылған іс-шаралар мұнымен шектеліп қалмайды. Екінші өлшемнің басымдықтарын жүзеге асыру мақсатында үстіміздегі жылдың 29 қаңтарында Алматыда “Еуропа – Азия жолындағы логистиканың рөлі” деген тақырыпта тағы бір халықаралық конференция болды. Конференцияны Қазақстан мен Литва республикаларының көлік министрліктері мен сыртқы істер министрліктері бірлесіп өткізді. Еске сала кетейік, 2011 жылы ЕҚЫҰ төрағалығын Қазақстаннан Литва қабылдап алады.
Конференцияның мақсаты – көліктік-логистикалық озық тәжірибелерді пайдалану арқылы соған қатысты салаларды дамыту және бірнеше мемлекеттің шекараларымен өтетін трансқұрлықтық жүк тасымалын оңтайландыру. Өйткені, аталған мәселелерде шешімін күткен проблемалар жетіп жатыр. Жиын барысында Еуразия кеңістігінде көлік логистикасының қазіргі жағдайы, оны дамытудың проблемалары, сондай-ақ көліктік-логистикалық дәліздерді ұйымдастырудағы еуропалық елдердің тәжірибесі ортаға салынды. Егер бұл проблемалар жолға қойылатын болса, ол трансқұрлықтық жүк тасымалы қозғалысын жеделдете түседі.
Конференцияда қатысушылар Клайпеда теңіз портының мүмкіндігімен, жұмыс тәжірибесімен және Халықаралық автокөлік одағының жобасын жүзеге асыру жайымен де танысты. Сонымен қатар, Шығыс Еуропа, ТМД кеңістігінде және Азияның бірқатар елдерінде қазіргі кезде пайдаланылып жүрген автокөлік дәліздерінің көліктік-логистикалық мүмкіндіктеріне талдау жасап, Қытайдың көлік логистикасын дамыту тәжірибесіне назар аударды. Қорытындысында, ЕҚЫҰ-ға мүше елдердің үкіметтеріне көлік логистикасын дамытуды көтермелеу мазмұндалған қарардың жобасы қабылданды.
Қазақстанның ЕҚЫҰ-ға төрағалығы кезінде Ұйым аясында жаһандық қаржы-экономикалық дағдарыс тақырыбы алғаш рет 2010 жылы шілдеде өткен ІІІ Астана экономикалық форумында көтерілген болатын. Сол форумда сөйлеген сөзінде Қазақстан Республикасының Президенті Нұрсұлтан Назарбаев ЕҚЫҰ-ның Бонн құжаты мен Маастрихт стратегиясы жағдайдың өзгеруіне байланысты икемді бейімделу үшін жаңа “Маастрихт+” құжатын әзірлеуді бастау қажеттігін атап көрсеткен еді. Бұл құжатта әлемдік дамудың орта және ұзақ мерзімді перспективалары көрініс табуы тиіс.
Қазақстан басшысы Н.Ә.Назарбаев осы Астана форумында, сондай-ақ ЕҚЫҰ-ның екінші өлшемін нақты және мазмұнды етіп толықтыру жөнінде жаңа бастама көтерген еді. Ол үшін Еуразиялық интеграцияның негізгі қағидаттары мен бағыттары қамтылған кең ауқымдағы біртұтас құжат әзірленуі қажет. Ал Қазақстан Республикасының төрағалық етуімен 16-17 шілдеде Алматыда өткен ЕҚЫҰ сыртқы істер министрлерінің бейресми кездесуінде еліміз Ұйымның төрағасы ретінде ЕҚЫҰ-ға мүше мемлекеттер талқылауына Еуразиялық интеграцияның мәселелеріне арналған арнайы құжат – “Ойласуға – азық” құжатын ұсынған болатын.
ЕҚЫҰ-ның екінші өлшемінің атауы көрсетіп тұрғандай, Қазақстан өзінің төрағалығы барысында Ұйымның мүмкіндігін іске қосу арқылы қоршаған ортаны қорғау, оны орнықты дамыту салаларында да белсенділік танытып келеді. Оның ішінде Арал экологиясына қатысты проблемалар да бар. Осыған байланысты халықаралық Аралды құтқару қорының атқарушы дирекциясы ЕҚЫҰ-ның Астанадағы орталығымен ынтымақтастық туралы меморандумға қол қойды. Бүгінде аталған құжатқа сәйкес Аралдың қазақстандық бөлігінде экологиялық және су қауіпсіздігіне бағытталған бірлескен жобалар жүзеге асырылып жатыр. Бұған қоса 2010 жылдың соңында Арал бойынша арнайы донорлық конференция өткізу жөнінде іс-шаралар қолға алынуда. Бұл конференцияға халықаралық Аралды құтқару қорының, БҰҰ Еуропалық экономикалық комиссиясының, Ашғабадта орналасқан БҰҰ өңірлік орталығының, тағы басқа да халықаралық ұйымдардың жетекшілері мен жауапты өкілдері қатысады деп күтіліп отыр.
Төрағалық барысында Қазақстан экономикалық-экологиялық өлшемнің ауқымдылығын және оның рөлінің ерекше маңызды екендігін ескере келіп, Іс басындағы төрағаның Көлік жөніндегі жеке өкілі және Экологиялық мәселелер жөніндегі жеке өкілі қызметтерін құрды. Бұл лауазымды қызметтерді Литва Сыртқы істер министрлігінің ерекше тапсырмалар жөніндегі елшісі В.Наудужас пен Ұлыбританияның Еуропарламенттегі депутаты С.Стивенсон атқарады. Екі тұлға да сенімнен шығып жүр. Мысалы, В.Наудужас Ұйымның 18-ші Экономикалық-экологиялық форумының жұмысына белсене қатысты. С.Стивенсон Орталық Азияның бірқатар елдерінде болып, ондағы көлік, энергетика және табиғат қорғау салаларындағы проблемалармен танысты.
Әлисұлтан ҚҰЛАНБАЙ.