Даналықтың даңғыл жолы. Осы үш сөз бір-бірімен үйлесім тауып, сәтімен тіркескен ой тізбегіне айналғанда, тілегі түзу адамды елең еткізбей қоймайтын тәрізді. Сондай сапарға шыққанда жол серік етіп алатын асай-мұсайы да жолаушының тал бойынан жарастық тауып тұрар еді. Солардың екеу-үшеуін атасақ, былай болып шығады екен:
бейтаныс жолдың бұралаң-бұрылыстарында тұйыққа тірелдірмей, тура алып шығатын тапқырлық;
ұзақ жолдың бейнетіне шалдықтырмай, бойдағы қуат-жігердің көзін аша білетін табандылық;
алда кездескен бел-белестердің биігіне қарай талмай ұмтылған таудай талаптылық.
Осы үшеуі бір адамның бойынан табылып, өмір мұратына қарай ілгері бастап отырса, ақыр-аяғы даналыққа барып тіреледі екен. Бүгінде көзі тірі болса, сексеннің сеңгіріне шығып, ортамызды толтырып отырар қадірменді досымыз Сапар Байжан-атаның ғұмыр сапарынан біз осыны көрер едік. Әттең, ол бүгін арамызда жоқ.
Бірақ өткенге салауат, барға қанағат дейтін болсақ, бүгін сол досымыздың артына қалдырып кеткен мол мұрасын, шаңырағын шайқалтпай берік ұстап отырған берекелі отбасын, ұлағатты ұрпақтарын көріп, имандылық пен инабаттылықтың тәубасына ден қойғымыз келер еді.
Біз 1946 жылы Қазақ мемлекеттік университетінің журналистика факультетіне бірге келіп түстік. Соғыстан кейінгі екінші оқу жылы ғой, адам деген ығы-жығы. Үстерінен сұр шинельдері мен иықтарынан погондары түспеген майдангерлер, соғыс кезінде әскерге жастары жетпей, еңбекке ерте араласқан ересектеу жастар, мектеп қабырғасынан жаңа шыққан жас үрпек түлектер. Әрқайсылары өз жолдарымен келіп, студенттік тізімге ілінген жұрт қазандай қайнайды. Солардың ішінде біліп келсе де, тек бейтаныс атына қызығып әуестікпен келсе де, әйтеуір журналистикаға түсушілер көп еді. Оның үстіне Мұхтар Әуезовтің “Қазақ фольклоры” мен Қажым Жұмалиевтің “Әдебиет теориясынан” беретін дәрістеріне, біздің студенттердің әзіл сөзімен айтқанда, көршілес филфактың “С” группасы келіп қосылғанда, көбімізге аудиториядан орын тимей, түрегеп тұратын да кезіміз болған.
Бірақ, қысқы сессиядан кейін, кездейсоқ келгендерден арылып, шын журналист боламыз деген армандастар бірыңғайланып, бір-бірімізбен танысып-табысып қалғанбыз. Келесі оқу жылына келгенде шұрқырап көрісіп, мәз-мәйрам болдық. Сонда арамыздағы курстас үш жолдасымыз жоқ болып шықты. Әрқайсысы әр түрлі себеппен уақытында келе алмаған болулары керек, бір жылды өткізіп барып, үшінші оқу жылында олар бізден кейінгі курста оқуларын әрі қарай жалғастырды. Солардың бірі Сапар Байжанов еді.
Осы орайда өзіміз оқыған журналистика факультеті жөнінде аз сөз айта кетсек, артық болмас. Оның арғы тарихы отызыншы жылдары құрылған КИЖ-ден (Қазақ журналистика институтынан) басталады. Соғыс кезінде Қазақ университетіне факультет болып қосылған екен, алғашқы жылдары оқу мерзімі ескі тәртіппен төрт жыл болыпты. 1950 жылдан бастап жаңа бағдарлама бойынша 5 жылға созылды. Сондықтан 1949 оқу жылында оқу бітірушілер болған жоқ. Біздің алдымыздағы курс бесжылдық оқудың алғашқы түлектері болды. Факультеттің шын мәнісіндегі журналист кадрлардың ұстаханасына айналғаны да сол тұс болатын. Соның айқын дәлеліндей, бізден бір жыл ілгергі курстың алты бірдей түлегі тура “Социалистік Қазақстанның” аппаратына қалдырылды. Олар: Бекділда Абдуллин, Пернебек Бейсенов, Әбіраш Жәмішев, Әбілмәжін Жұмабаев, Балғабек Қыдырбекұлы, Төлеубай Ыдырысовтар болатын. Барған беттерінен аға газеттің шаңырағынан берік орын тепкен бұл азаматтар бара-бара редакцияның жетекші шығармашылық әлеуетіне айналды. Ұзақ жыл сонда үзбей қызмет істеген Балғабек досымыз бас газеттің редакторына дейін өсті. Олардан кейінгі біздің курстың да бірсыпыра түлектері республикалық газет-журнал редакциялары мен кітап баспаларында қызметке қалдырылды.
Ал бізге тетелес курстың үлкен бір легі соғыстан кейін жаңадан үлкен көлеммен жиілеп шыға бастаған “Лениншіл жасты” дүрілдетіп алып кетті. Олардың ішінде Ұзақ Бағаев пен Сапар Байжанов журналистік қызметтің қыр-сырын сатылап меңгере жүріп, ақыры олар да еліміздегі ең үлкен баспасөз ордасы, осы күнгі “Егемен Қазақстанның” бас редакторына дейін көтерілді. Ал Кәкімжан Қазыбаев болса, Қазақстан Компартиясы Орталық Комитетінің хатшысына дейін жоғарылап, айды аспанға бір-ақ шығарды.
Егер соғыстан кейінгі ондаған жылдардың тарихын жинақтап айтар болсақ, осы мерзімде Қазақ мемлекеттік университетінің журналистика факультетінен шыққан түлектер Қазақстандағы орталық, облыстық, аудандық басылымдардың басшылық қызметін түгелдей дерлік қамтамасыз етті. Журфак түлектерінің қатарынан әр жылдары республикалық, облыстық деңгейдегі жауапты мемлекеттік, қоғамдық лауазымды қайраткерлер, жоғары атақ, дәрежелері бар ғылыми қызметкерлер шықты. Солардың барлығын бірдей санамалап жатпағанмен, Тауман Амандосов, Тұрсынбек Кәкішев, Темірбек Қожакеев, Әбілфайыз Ыдырысов сынды ұзақ жылдар бойы универститеттің өзінде ұстаздық еткен профессорларды атап айту орынды болмақ.
Тағы да жинақтап айтсақ, осы жылдары журналистика факультетінің түлектері жемісті еңбек үдерісінде көсілген көсемсөз бен есілген еркін ойлы толғамдарды ұштастыра жүріп, том-том тағылымды жинақтарын жарыққа шығарды. Бүгінгі жазбамызда арнайы сөз болып отырған Сапар бауырымыздың бір өзі Байжан-ата деген әсерлі атпен артына жиырмадан астам кітап қалдырды. Соның таңдамалы үш томы сүйікті жары Күләш Бейсенбіқызының қамқор ұқыптылығымен 2005 жылы автордың 75 жылдық мерейтойы қарсаңында жарық көрген-ді. Соларды Сапекеңнің көзі болмаса да, көңілде жарқын бейнесі қалған қазіргі күндерде сағынышты сезіммен парақтап отырсақ, не бір толымды ойлар мен толғамды сөздердің үлгілерін көреміз. Олардың барлығын бірдей тәптіштеп айтып жеткізу мүмкін емес. Тек кейбір жинақтарындағы айдарлы тақырыптарын атап өтсек те көп-көп ойдың ұшығын ұстап қаламыз. Үш томдықтан кейінгі бір-екі жинағын ол “Құштарлық қуаты”, “Өткеннен – мұрағат, өркенге – ұлағат” деп атапты. Ал олардағы толымды тарау тақырыптары мен алымды аңдату айдарларының өздері-ақ оқырман ойын ілгері жетелеп, еліктіріп отыратынын сүйініп айта аламыз.
“Таңдамалының” бірінші кітабындағы “Замандас туралы толғауда” топталған “Жігерлі талант”, “Жазушы қолтаңбасы”, “Деректілік – дәйектілік мәйегі”, “Қуаты күшті нұрлы сөз”, “Дарын әлемі – Кенен сыр”; екінші томдағы “Жұмбағы мол сырлы әлем” айдарына топтасқан “Қияңқы тағдыр”, “Әке”, “Ар көпір”, “Ойтолғақ”; үшінші томдағы “Өмір елестері – Уақыт белестері” деген топтамада тіркелген “Санаңмен сарала”, “Есіл заңғар”, “Арғымақ аттың белгісі...”, “Нар тәуекел” сияқты туындыларды әрбір оқырман терең тебіренбей оқымас деп ойлаймыз.
Өйткені оларды қолға алған бойда-ақ: “Адам не үшін өмір сүреді?”, “Өмірдің мәні не деп ойлайсыз?”, “Достықты сіз қалай түсінесіз?”, “Достық пен махаббат арасында шекара бар ма?”, “Сіз қайсысын қасиет, құдірет тұтасыз?” деген сұрақтар алдыңнан көлденең тартылар еді. Сонда сен, оқырман, ойланбай көр. Ойлансаң-ақ болды, келесі кітабыңның кіріспесіндегі автордың қайтарған мынадай жауабына сөзсіз қол қоясың: “Адам болып тудың ба – адамға лайық ісің болсын! Қолыңнан келсе, күн асқан сайын, жыл асқан сайын суалып, қуарып бара жатқан Арал теңізін сақтап қалуға қайрат көрсет! Алматының алқызыл апорты сынды атақ-даңқы жер жарған алма, алмұрт сорттарын шығар... Ата-анаңның, ел-жұртыңның үкілі үмітін ақта... Дүниеге бекер келіп, бекер кетпе... Артыңда жақсы із қалсын, ұрпақ-жұрағатың айта жүрер іс қалсын”, – деген ақыл-кеңесіне имандай ұйисың және солардың бәрін оның өзі мүлт жібермей орындап отырғанына шексіз сенесің.
Өйткені ол шындықтың өмірге қандай жолдар арқылы келетінін айқын білді және сол өзі таңдаған жолмен таймай да, талмай да жүріп отырды.
“Әр жазушы, – деп жазған ол, – халық алдындағы, тарих алдындағы азаматтық парызын әртүрлі жолдармен өтейді. Біреулер халқының ертедегі ерлік шежіресін тәптіштеп зерттеп, ой көзімен таразылап, халқына, келер ұрпаққа сабақ есебінде өз түсінік танымын, тұжырымын айтуға тырысады. Біреулер арғы-бергі қаһармандар ішінен өзі ұнатқан, пір тұтқан бірер ерен адамның өмір жолын егжей-тегжейлі зерттеп, соның елеулі бір сипатын, ерлігін, азаматтығын ұрпақтарға үлгі етіп, тарихта қалдыруды мұрат етеді. Енді біреулері бүгінгі өзі өмір сүрген дәуірдің елеулі құбылыстарына суреткерлік көзбен зер сала үңіледі, өз замандастарының ішінен типтік қаһармандар табады да, солардың өмірін творчествосына арқау етеді, айналасындағы адамдардың бойындағы ізгі қасиеттерді паш етіп мадақтайды, ұнамсыз, келіссіз атаулыны шенеп, мінейді. Сөйтіп, күнделікті өмір ағымына жедел ықпал етуді, келер ұрпаққа өз дәуірі, өз замандастары жайлы ескерткіш қалдыруды мақұл көреді”.
Осы орайда Сапардың артына қалдырып кеткен осыншалықты мол да құнарлы мұрасын ол ұзақ жылдар бойы тынымсыз тыңғылықты түрде атқарған лауазымды жауапты міндеттерді абыроймен атқару кезіндегі жемісті шығармашылық жұмыспен ұштастыра білгендігін ерекше сүйінішті сезіммен айтуға тура келеді.
Ол “Социалистік Қазақстанда” табаны күректей он жыл редактор болды. Сонда ол еліміздегі ең беделді газеттің өзінен бұрынғы ұзақ жылдарда қалыптасқан ізгі дәстүрін жоғалтпау үстіне өз қаламы мен қабілетінің айқын ізін қалдыра білді. Оған дейін “Лениншіл жас” төңірегіне топтасқан бір топ жігерлі жастардың шабыт-дарынына тамызық бола білсе, соған жалғас жаңа құрылған “Мәдениет және тұрмыс” журналын аяғынан тұрғызуға үлес қосты. Одан кейінгі біраз жылын Орталық Комитетте жалпы баспасөз жұмысын үйлестіруде өз тәжірибесін талапқа сай пайдаланды.
Тіпті таза мемлекеттік мекеме саналатын Мұрағат басқармасының өзінде отырып, шаң басқан қалың томдардың арасынан Абай, Мұхтар Әуезов, Қаныш Сәтбаев, Ермұқан Бекмаханов сынды ұлы адамдардың өмірінен адамның жүрегін тебірентіп, сай-сүйегін сырқырататын жазбалар, “Абай және архив”, “Архив-айғақ” сынды деректі туындылар қалдырды.
Мінекей, қадірменді досымыздың жоғарыда аталған қыруар мұрасы осындай үлкен таланттың игі жемісі ретінде бізге аманат болып жетіп отыр. Соны бізге түп-түгел жеткізген өмірлік серігі Күләш ханымға, аяулы балаларына алғыс сезімімізді білдіреміз.
Табиғатында асып-сасуды білмейтін ол ұстамдылығының үстіне туралап келген қатерге қайыспай қарсы тұра алатын қайсар сабыр иесі еді. Сапекең өмірінің соңғы кезеңінде денсаулығы сыр беріп, дертті науқасқа душар болды. Сол кезде оның отбасында адам таң қалып, шын сүйсінерліктей екі түрлі мінез байқалды. Бірі – оның өз шаңырағында күні бұрын үрей туғызып, ренішке қимайтын қымбат адамдарының көңілдеріне қаяу түсірмейін деген өз шыдамдылығы болса, екіншісі – үлкен ұлы Ұланның қатерлі әке науқасынан секем алып, өз бетімен дәрігерлерден мән-жайды астыртын сұрап білгеннен кейін, дүние жүзінің ең мықты деген дәрігерлерін іздестіре бастауы еді.
Сол Ұлан әкесіне туралап келген бейдауа дерттің беті жаман екенін білген бойда-ақ Сапекеңді көндіріп, алыстағы Германияға алып ұшты. Сөйтіп, қайран әкенің өмірін азды-көпті мерзімге ұзарта алды. Ақыры, сұм ажал дегенін істеді. Қадірменді досымызды о дүниеге алып кетті.
Жазмыштан озмыш жоқ. Жарқын бейнең мен артыңа қалдырған мұраң халқыңның жүрегінде сақтала береді, асыл дос. Сенің бұл дүниеден аттанарда ақ қағазға құйылған сырыңды оқып тебірендік. Өмірге іңкәрлігіңді сен былай деп төгілтіп едің:
“Өмірден кетсем де, көңілдерден кеткім келмейді. Іңкәр көңіл жүректерден төгілген әуезді ән болып қалғым келеді, үлбіреген нәзік еріндерден үздігіп айтылар лебіз болып қалғым келер еді... Нұр болып, жыр болып, ән болып, сыр болып, жүректерден құйылғым келеді; қауышқан қыз-жігіт нұрына толықсыған ай болып үңілгім келеді, көк аспаннан жымыңдаған көп жұлдыздардың бірі болып нұр шашқым келеді... Қоштасқым келмейді сенімен, оқырман бауырым... Армандар арылмасын! Іңкәрліктен айнымайық! Елін сүйген, жерін сүйген ақеділ, атпал азаматтар алдында тағзым етемін, тағзым етемін. Өмірге құштарлық ортаймасын!”.
Не деген жомарт жүрек, ізгі жан! Илаһи, сол тілектерің періштенің құлағына шалынып, түп-түгел қабыл болсын, иманың өзіңе мәңгілік жолдас болсын, абзал дос!
Жұмағали ЫСМАҒҰЛОВ.