1925 жылдың көктемінде өткен атақты Құлынды жәрмеңкесіндегі Иса Байзақовтың өнерінен қатты әсер алған болашақ жазушы, сол кездегі “Степная правда” газетінің корреспонденті Николай Анов былай деп жазады: “Исаның өңі қатты қуарып, ол безгек тигендей қалтырай бастады, көздерінде шоқтай жанған ұшқындар пайда болды. Импровизаторлығы басталды. Домбыраға тура жан біткендей, біресе жанай, біресе аяқ астынан ұшып безек қағып әкетіп барады. ...Тасқынды легімен әндері нөсерлей төгілді, ақынның құдыреттілігінің күштілігі соншалық, шулап отырған халық бірден тына қалды. Елу мың аттылысы бар, жаяулысы бар дүйім халық бір адамдай ақын әнін қалт жібермей тыңдап отыр, мақұлдаған және күлген дауыстар шыға бастады”.
Жиырма бес жастағы әнші әрі сазгер жігіттің поэтикалық дарындық талантының күштілігі соншалық, ол мыңдаған жұртты үйіріп әкете алатын... Иса Байзақовтың қуатты таланты жайлы жазғандар ғана емес, өнерін тамашалаған жандардың бәрі ақынның импровизаторлық поэтикалық және музыкалық тамаша магиясын тамсана еске алады. “...Ол бізге бір ертегідегідей болып көрінетін, – деп еске алады Исаның шығармашылығы жайлы қазақ музыка (кейіннен – опера) театрының алғашқы режиссері және оның негізін салушылардың бірі – Қаз ССР халық әртісі Қанабек Байсейітов, – онымен бірге қызметтес және жақын аралас-құралас болған біздің өзіміз, оны бірнеше рет көріп, өз құлағымызбен бірнеше рет тыңдап отырсақ та, кей кезде онымен қатар отырып, бейнебір тұңғиыққа сүңгіп кеткендей, аң-таң болып қаламыз”. Исаның шығармашылығын музыка майталмандары Ерзакович пен Хамидилер де жоғары бағалаған...
От ауызды, орақ тілді билері бір ауыз сөзбен ру арасындағы дауларды тоқтата білген, ақындары кез келген көшпенділердің киіз үйінің төрінен орын алатын құрметті жандар – ұрпақтан-ұрпаққа таралып келе жатқан халық ауыз әдебиетінің асыл мұрасы. Иса поэтикалық сөздің хас шебері болған. Қазақ даласының даналары сөздің құдіретін ертеден сезінген. Халықтың дүр сілкініп қоштайтын өнерінің бірі – айтыс. Ақындардың онда тек қана өткір сөздері мен сазды әуендері ғана емес, терең біліктілігі де бағаланды. Айтыста жалған немесе көтерме сөздерге орын берілмеген. Ол қазақ даласында қалыптасқан халық демократиясының өзіндік түрі еді. Шынайы поэзияның өскелең рухы мен бейнесі үлкен мағыналылықты білдіреді.
“Адамдар сөзді меңгердік деп ойлайды, негізінен, іс жүзінде сөз адамдарды меңгереді” – дейді Ф.Бэкон. Қазақ қауымында да сөзіне қарап кісі тану қағидасы бар.
Иса Байзақов – бұл сөздің жоғарғы мағынасында нағыз дарын иесі санатында. Бірінші дүниежүзілік соғыс басталғанда Иса 14 жаста ғана болса да, жас талантты ақын жайлы сөз бүкіл Сарыарқаға кең таралды. Бала жүрегінде әдемі сазды әуез үнемі тұрды, замандастарының естеліктерінде Исаның неше жастан бастап өлең жазғаны айтылмаған. Нағыз ақынды поэзияға үйрете алмайсың, оның дарынын өзі балалық шағын өткізген және есейген шағындағы ортасы дамытады, өмір жағдайлары дарыған дарынды тереңдетіп және пайымды көзқарас қалыптастырады. Иса Байзақов өнерпаз ортада өсті. Тамаша ертегіші және халық әндерін нақышына келтіріп орындайтын әжесі Жанбаладан көп нәрсеге үйренді, нағашы ағасы Рахмет оны жастайынан домбыраға үйретті, үлкен әпкесі Зылиха да талантты еді......
Рас, тағдыр шіркін Исаны жас кезінен бастап еркелете қойған жоқ, 9 жасында анасынан айырды. 1916 жылы патша үкіметі қазақтарды тыл жұмыстарына алу жөнінде жарлығын шығарды. Бұл халық арасында өшпенділік дауылын әкелді, қазақ жігіттерінің қарулы қақтығысын туғызды. Қазақ халқының басына түскен әділетсіздікті Байзақ әулеті де бастан кешті. Он алты жасар қайсар ақын ағасы Мұсамен, әкесі үшеуі болыстың айдауымен Кузбасқа жіберіледі. Бұл кездегі ауылдан ауылға тарап кеткен наразылықты айқындайтын ызалы өлеңдер Исаны да бей-жай қалдырмады.
Сібірде өткен ақын өмірі жайлы Виктор Гущин өзінің “Импровизатордың сиқыры” деген мақаласында: “Бұл көмір тозаңы нағыз каторга еді. Адамдар жер астында 12-14 сағат жұмыс істеді. Өлім көп болды. Аштықтан, аурудан, ауыр жұмыстан өлгендер көп болды.
... Кешқұрым суық, дымқыл барақтың тұрғындары шырақтың сығырайған қара көлеңкесі аясында Исаны қоршап алып, оған домбырада ойнап, туған халқының әндерін шырқап беруді өтініп жатыр. Исаның саусағы қос шекке тиісімен, домбыра үн қатты. Тыныштақ орнады. Иса ән сала бастады, оның түрі ән айтқан сайын өзгеріп отырды. Өңі құлпырып, жалын атқан Исаның әдемі қоңыр дауысы жан-жағындағыларды баурап алды. Тыңдармандардың жүздері бал-бұл жанып, көздеріне жас келіп, бәрі де туған жерлерін сағынысып, ойша шолып қайтты. Иса әндері мен әуездері адамдарды баурап алды, оларға үміт пен күш беріп рухтандарды”, – деп жазады.
Теңдік төңкерісін Иса бар жан-тәнімен қарсы алды. Туған жеріне қайтып оралған оны үлкен өзгерістер күтіп, өмір жақсарып, қуат ала бастады. Ол айтыстарға қатысып, өзінің туған ауылы Үлгіліде жастарды айналасына жинап “Ес-Аймақ” деген үйірме ашады. Мектепте сауатсыздықты жою жайлы шараларға қатысады. “Болыс” деген пьесасында қазақтың болыстарын мазақтап жазады, онда өзі үш міндетті: пьеса авторы, оның қоюшысы және басты рөлді атқарады. Ол өзі қызықты, қанықты өмір сүреді, дегенмен ол әрі қарай оқу керектігін де түсінеді. Осы үмітпен Иса сол кездегі қазақ зиялы қауымдастығының рухани ордасы – Семейге келеді. Иса Байзақовтың Семейге келуінің тағы бір романтикалық дерегі бар. Атақты әнші Майра Шамсутдинова және жас импровизатор-ақын Иса екеуі Семей қаласында Әміренің дауысын естіп, жақын танысып, достасады. Бұл қалада да ол тұрғындар арасында “Ес-Аймақ” үйірмесінде ағартушылық жұмысын жүргізеді. Әміре Қашаубаев осы үйірмеге қатысушылардың бірі ретінде спектакльдерге, концерттерге жиі қатысады.
Иса Байзақовтың Семейдегі өмір кезеңдері қысқа да әрі ең қызықты еді, ол мұнда тек қана өзінің талантына сай Әміре Қашаубаев сияқты достар тауып қана қоймай, Мұхтар Әуезовпен танысады. Ол талантты достарын апалы-сіңілілі Вера мен Лидия Становалардың қонақжай үйіне әкеледі, мұнда Иса мен Әміре өз өмірлерінде алғаш рет кәсіби музыкалық сабақ алады. Осы үйде Иса жас жазушы Николай Ановпен танысады. Жазушы Исаны кейін өзінің “Ән қанаты” романында басты кейіпкер Мұса Базановтың образында бейнелейді.
1921 жылы рабфакты аяқтаған соң, Иса оқуын Орынборда Қазақ ағарту институтында жалғастырады. Ол қанықты шығармашылық өнер көрсетті. 1924 жылы оның алғаш рет баспаға әндері шығады. Ол өзінің досы Әміре Қашаубаевпен концерттік және театралды қызметпен жиі гастрольдерге жиі шығып жүрді. 1926 жылы республика өмірінде елеулі оқиға болады. Сол кездегі Қазақстан астанасы Қызылордада бірінші рет Қазақ ұлттық театры ашылады, оның алғашқы қойылымына Иса Байзақовпен бірге Әміре Қашаубаев, Қалибек Қуанышбаев, Елубай Өмірзақов, Қапан Бадыров, Вера Лазарева (Станова) қатысады. Театр шымылдығы Мұхтар Әуезовтің “Еңлік-Кебек” пьесасымен ашылады. Спектакль режиссері Серке Қожамқұлов болады. Әуезов “Бәйбіше-тоқал” спектаклінде басты рөлді Иса Байзақовқа сеніп тапсырды. Мұхтар Әуезов талантты ақынға “Шексіз даланың тасқын желі” деген ат берді.
Әдетте халқымыз көпқырлы талантты адамды “сегіз қырлы – бір сырлы” деп атайды. Иса Байзақов – әнші, дүлдүл ақын, сазгер, актер еді. Жалпы қазақтың ұлттық өнерінде музыкалық синтез және ақындық бір адамның бойында ғана кездесуі сирек емес еді. Бірақ Иса Байзақовты тыңдаған жанның бәрі, оның ақындық дарындылығы мен импровизациялық шеберлік бірлігін таңданыспен еске алады. Оның сахнадағы өнері тыңдаған адамды абсолютті бейнелі әлемге апарады. Ол кез келген сәтті және құбылысты поэтика арнасында жандандырады, оның әндері көбінесе көрермендердің көз алдында туады. Бір есте қалатын эпизод, Күләш Байсейітовамен бір опералық туындының басты партиясын орындап тұрған сәтінде қатты толқып кеткен Иса дәл сахнада импровизаторлық жыр жолдарын төгілтіп жібереді. Оның ипровизаторлығы көрермендердің қолпаштауын туғызғанымен театр жетекшілері реніш білдірген екен.
Фольклор негізінде құрастырылған оның эпикалық шығармалары – “Құралай сұлу”, “Қойшының ертегісі”, “Алтай баурайында”, “Қырмызы Жанай”, “Кавказ”, “Ақбөпе” – бұлар уақыт сынағынан өткерілген поэзияның жоғары және талғампаз тілі. Халық әндерінің көпшілігі Исаның көмегімен екінші рет өмірге келген. Олардың ішінде “Заулатшы-ай”, “Қалқа”, “Смет”, “Назқоңыр”, “Көкен”, “Бике”, “Жар-жар” және т.б. әндер бар. Қазақ өнерінің асқақ, сазды әндерінің бірі – “Гәкку” әні ұзақ уақыт бойы халық әні деп есептеліп келді. Бірақ көптеген музыкатанушылар оның авторы Иса Байзақов деген болжам жасап отыр. Ол кішіпейілдік көрсетіп, бұл әнге авторлықтан бас тартатын.
Иса қиындығы қиғаш кезеңді бастан кешкенімен, бай оқиғалы, жарқын өмір сүрді, халықтың нағыз сүйіктісі атанды. Халықтың сүйіспеншілігі оны НКВД ұйымы қазақтың жас шығармашыл қауымын “контрреволюционерлер” деген жаламен қуғындай бастағанда аман алып қалды. Семейде жүрген кездерінде Мұхтар Әуезовке, Әміре Қашаубаевқа және Иса Байзақовқа алашордашыл болды, Новосібірдің контрреволюциялық ұйымдарына қатысты деген жала жабылды. Күніне төрт сағат бойы өткен қатаң тергеу ақынды сындыра алмады, халық сүйіспеншілігі, “ән сиқыршысын” сақтап қалғанымен, 1925 жылы мамыр айында өнерімен Парижді дүр сілкіндірген оның досы Әмірені сақтай алмады.. 1934 жылы досын жоғалтқан Иса екі жылдан соң астанадан кетеді.
“Бұ дүниеде әркімнің өз орны бар”. Ақынның жан жарасын емдеуші Ертіс жағасы болды. Иса Байзақов өзінің жүрегіне жақын үлкен өнер жолына жолдама берген Семей қаласына оралады. Ол Семейдің театрында өзінің өмірлік серігі Шарбану екеуі өнер көрсетеді. Шарбану – бірнеше кәсіби рөлдерді, соның ішінде 20-дан астам басты рөлдерді сомдаған алғашқы қазақ әртісі. Олар қазақ ауылдарында өз өнерлерін көрсетті. Олардың ойнаған әр спектакльдері қаланың да, ауылдың да тұрғындары үшін үлкен оқиға, қуаныш еді. Олар көрермендерді өз өнерлерімен біресе жылатып, біресе қуантып баурап алды. Иса мен Шарбану жас әртістерге көңіл аударып, ақыл-кеңестер беріп тұрды. Оларға сөздерімен, істерімен әртістік әлемнің сырын үйретті.
Атақты музыкатанушы-этнограф А.В.Затаевич импровизатор-ақынды: “Иса Байзақов – жалынды жас, қызуқанды, тапқыр импровизатор ақын, ол шебер айта да және әсерлі, әдемі ән сала да біледі. Ал сахна ойынына келгенде де ол жаратылысынан әртіс сияқты. Оның сөйлеуінде, қимыл қозғалысында жұртты өзіне тартып, қызықтырып әкететін сезім қабілеті күшті. Жалпы ол – ерен талантты адам. Халықтың берген тақырыбы немесе қалауы бойынша қолма-қол суырып салып, батыл, ұзақ айтқан оның өлең, жырлары бейнебір өзен тасқынындай қалың көпшілікті де, жеке білімді адамдарды да қайран қалдырып, сүйсіндіре білді”, – деп сипаттайды.
Жан жарынан айырылған Иса жалғыздық торына түсті. Ол балаларымен бірге Алматыға келді. Өнерімен әйгілі болған дүлдүл ақын балаларына жақсы әке болады. Қызы Мақпуза Қазақстанның еңбек сіңірген әртісі, ұлы Ертіс философия ғылымдарының кандидаты атанды, екеуі де әке үмітін ақтаған жандар.
1940 жылы Иса Қазақ радиосында, Жазушылар одағында қызмет істейді, “Ақбөпе” поэмасын жазады, ол 1941 жылы баспадан жарық көреді. Соғыс басталғанда Иса еріктілер қатарына алуды сұрап өтініш жазады. Бірақ денсаулығы сыр беріп, Отанын қорғау үшін қолына қару алып, майдан шебіне баруға мүмкіндік болмады. Оның қаруы – поэтикалық және музыкалық шығармалары болды. Ол өнер көрсетуден, концерттен түскен ақшаның бәрін соғысқа жібереді. Соғыс өткен жылдары оның майданға жіберген қаражат көлемі миллионға жетті. Иса Байзақовтың шығармашылығы үкіметтің назарына ілігіп, ақындық өнері үшін, Қазақстан әдебиеті мен өнерін дамытуға қосқан үлесі үшін Еңбек Қызыл Ту орденімен марапатталады. Ең басты марапат тамаша ақын жайлы ғасырға ұласқан халықтың естелігі еді. 1946 жылы Қазақстан халқы ең сүйікті ақынынан айырылды.
ХХ ғасырды қазақ әдебиеті мен мәдениетінің “алтын ғасыры” деп атайды. Ғасыр басында атақты үш ақын шықты. Олар: Шәкәрім, Мағжан, Сұлтанмахмұт. Өткен ғасырдың 20-60 жылдарындағы әдебиет жұлдыздары қатарына Ілияс Жансүгіровтен кейін Иса Байзақов, Сәкен Сейфуллин, Тайыр Жароков, Әбділда Тәжібаев, Қалижан Бекхожин, Қасым Аманжолов, Жұбан Молдағалиев, Сырбай Мәуленов, Ғафу Қайырбеков және т.б. қосылды. Міне, қазіргі жастарға Иса Байзақов жайлы айтар сөз құдіреті осындай. Исаның құдіретті дарыны туғызған шығармалары ұрпақтың игілігіне асып, жаңа заманның, тәуелсіз еліміздің рухани қазынасына, ой дариясына, өнер әлеміне келіп ұласты. Ақынның әдеби мұрасы халық рухын көтеретін ұлттық идеямыздың сарқылмас қайнар көзі, таусылмас бұлағы болып отыр.
Ерлан АРЫН, экономика ғылымдарының докторы, профессор.