Театр – ғасырдың поэтикалық парламенті.
А.ГЕРЦЕН.
Өткен ғасырда Қазақ театры шаңырақ көтеріп, уық қадасты. Қ.Қуанышбаев, С.Қожамқұлов, Е.Өмірзақов, Қ.Жандарбеков, С.Майқанова, Ә.Өмірзақовалар осынау әрі көне, әрі балаң өнердің өркенін жайып, өрісін ұзартты. Қазақстанның басты-басты қалаларында өз театрлары түтін түзеді, он сан талантты актерлер мен актрисалардың түлеп, қанаттануына жол ашты, он сан режиссерлер өз шеберліктерін шыңдауға мүмкіндік алды. Сондай өнер ордасы Қызылорда қаласында да көптің күткен көзайымына айналды. Оның негізі 1955 жылы Талдықорған қаласында қаланып, 1960 жылы наурызда Қызылордаға қоныс аударды. Театр қызылордалықтар алдында алғаш рет өз шымылдығын Ғ.Мүсіреповтің “Ақан сері – Ақтоқты” трагедиясымен ашты. Қалың жұртшылық сан қырлы таланттарымен, алуан-алуан мінездерімен, сырлы да нұрлы сымбаттарымен ерекшеленген Шолпан Бәкірова, Шәріп Мәрденов, Қыдырма және Кәшифа Көпбаевалармен, Айнатай Манасбаева, Раиса Тәшібаева, Тұрысжан Айнақұлов, Жібек Бағысовалармен жүздесті. Жібек Бағысова! Осы бір өнерлі жанмен қай жылдарда танысып едім. Әрине, сырттай. Е, ұлы Сәбит Мұқановтың даңқты романы “Ботагөзге” байланысты екен-ау! Романға қатысты көркем лента Бурабай бауырында түсіріліп еді. Сәбеңнің өзі бас кеңесші болған. Ботагөз қыздың тағдыры таразыға тартылады. Алматылық сұлу қыз Гүлфайруз Ысмаилова Ботагөзге лайық іс-қимыл үстінде ширай түскенімен атқа міне алмайтын болып шықты. Сол тұста Бурабайдың бөз көйлектің ішінде бүршік атып келе жатқан балғын қызы Жібек дубльдікке жарап кетті. Қарсыдан соққан өкпек желге өлермендене тура шапқан ат үстіндегі Ботагөз – Жібектің жел желпіген бұрымды шашы, бүрме көйлегі көлбең береді. Көз ұшында құлдыраңдай жосылтып барады. Әне, көкжиекке де сіңіп кетті. Жай сіңіп кеткен жоқ, болашақтағы тұғырлы биігіне жол салып кетті. Ардақ тұтып, мақтан етер жерлесіміз Жібек Бағысованың жұлдызы жарқыраған, мол ізденістер мен ғажап табыстарға толы жылдары қасиетті Қызылорда топырағында, ондағы өнер шаңырағы – қазақ театрының түндігі астында өтті. Осы арада өнерлі ұжым Жібек тәрізді тамаша сахна суреткері, он сан кейіпкерлерінің жан дүниесін ашу үстінде қапысыз шеберлігімен танылды. Жұрт кейіпкер шырайын аша білетін жасты қолдады, қолтықтады. Өнер иесіне бұдан басқа басы артық ештеңе де керек емес еді. Сахна өнерпазының өрісін ұзартатын режиссердің тағылымды еңбегі ерен. Осы орайда Қызылорда театрының бас режиссері болған Жақып Әбілтаевтың есімін, ерен еңбегін қадай айтуға қақылымыз. Өйткені, Жақып өз кезінде ұлттық классикалық драматургияның шоқтығы биік туындыларын сахнаға шығаруда зор талғампаздық, іргелі ізденістерге бара білді. М.Әуезовтің “Еңлік-Кебек”, “Айман-Шолпан”, Ғ.Мүсіреповтің “Қозы-Көрпеш – Баян сұлу”, “Қыз Жібек” спектакльдері сол тұста көпшілік назарына ұсынылды. Ол сонымен бірге, әлемдік классиктердің драмаларын сахналауда батылдық танытты. Ә.Тәжібаев, Қ.Мұхамеджанов, А.Тоқмағанбетов, З.Шүкіров, С.Баязитов, И.Оразбаев, Қ.Сүйенішов, С.Балғабаевтардың шығармаларын сахналауды да ескеріп отырды. Қызылорда театрының табыстарын көктей өтудегі мақсатымыз, осынау өнердегі жемісті жеңістерге Жібек Бағысованың да кірпіш болып қаланған, үлесі барлығын және оның соқталы болғандығын еске алу еді. Өйткені, театр табысы тұтас ұжымға: есіктегі вахтерден сахнаға көтерілген әр актер, әр актрисаға тән тәуелді екендігі дау тудырмайды. Бұл күнде театрды талас тартысы жоқ киелі өнер ордасы санар болсақ Жібек Бағысова да сол өнердің уызды мәйегін тым ерте емген әрі сол мәйектен тұла бойына сарқылмас қуат дарынын дарыта алған таланттар шоғырына қосылды. Оған 1967 жылы Қазақ КСР-інің еңбек сіңірген әртісі, 1980 жылы Қазақ КСР-інің халық әртісі құрметті атақтардың берілуі Жібек Бағысованың сахна төріндегі сан қырлы, алуан арналы өнерін мойындау әрі әділ баға болатын. Жібек апамыздың он сан кейіпкерлерінің бәрін тізбелемей бір ғана тамаша таланттылықпен сомдай алған образын сөз етелікші. Ол ұлы Мұхтар Әуезовтің “Қарагөзі”. Жібек Бағысова өзіне жүктелген Қаракөзді қалай қабылдап, қандай амал-әдіс арқылы сомдай алды екен дегенде, белгілі театр сыншысы Қажықұмар Қуандықовтың берген бағасына ден қоямыз. “Режиссер (Мен-Ден-Ук) уыз махаббат пен ақындық шабытты шарықтата көрсетуді басты шарт деп түсінеді. Өзінің осы өзекті идеясын әсерлі жеткізу мақсатымен, ол Қарагөз рөлін театрдың ең жас актрисасы Жібек Бағысоваға тапсырған. Сәукелесін көтере алмай Ертістің бозша талынша майысып тұрған Қарагөз – Жібек соншалықты нәзік. Көздері жәудіреп еліктің лағындай елеңдеп тұратын үрейлі сәттері қорғансыздар күнін елестетіп өтеді. Ол әлі де өз тағдырын шешпеген, сенімінен гөрі жүрегіндегі үрейі көп жан. Сыңғырлаған күміс дауысты, бала жүзді Жібек уыз махаббатқа еркін алдырған. Сол махаббат үрейді жеңіп, арманына жетеледі. Оның махаббаты гүлге түскен шық тамшысындай мөлдір. Режиссер осы тұлға характерін шығыс поэзиясының нәзіктігінен іздеген. Трагедияның лирико-романтикалық сазын биікке көтерер тұлғаның бірі Қарагөз бойында ізеттілік, инабаттылық сені де оған ғашық етеді. Осыншама нәзік жанның тағдыр соққысын көтере алмай, жынданып кеткеніне сенесің. Қарагөз – Жібек күрес үшін емес, махаббат үшін жаралған. Бұл өз шешімінде нанымды”. Міне, белгілі театр сыншысы Қ.Қуандықовтың Қарагөз – Жібек ойынындағы образдың айшықты көрініс бергендегі пікір байламы осындай. Тағы бір ірі театр сыншысы Бағыбек Құндақбаев: “Жеке рөлдерден Ж.Бағысова (Мирондалина) мен Т.Пірімжановтың (Рипафратт) дуэттері өзінің жаңалығымен орындаушылардың еркін қимыл қозғалыстарымен көзге түсті” деп К.Голдонидің “Қонақ үйдің қожасы” қойылымындағы Жібектің образ ашудағы еңбегіне зор баға бергені де есте. Бұл Жібек Бағысованың актрисалық амплуасының аясы әрі кең, әрі айшықты сипатта молынан суарылғандығын аңғартады. Жібек Бағысованың театрдағы екінші өрісті ғұмырының жалғасын туған өлке Көкшетаудағы Ш.Құсайынов атындағы қазақ музыкалық-драма театрына келуімен орайлас қарастырған жөн. Көрнекті режиссер Жақып Омаров іргетасын қалап беріп кеткен бұл театр өзінің жастығына қарамастан, облыстардағы бет бейнесін қалыптастырып үлгерген, өнерпаз жастар шоғырын шыңдаған қара шаңырақ болуға бет түзеп қалған орда. Бұл ұжымда Жібек Бағысова ұзақ жылдарда бойына жинаған асыл өнер қазынасын жастарға үлгі етіп ұсынуда жалыққан емес, ана болып ақыл бөлісуден тартынған жоқ. Сонау Сыр бойында қалған балғын, балауса шақтарының тап бүгінгі жарқыл жаңғырығындай болып елестер Жарас пен Төлеубек, Сафуан мен Құмарбек, Қайрат пен Ербай, Жанар мен Гүлмира, Зафура мен Айна, Маржан мен Айман әже Жібек, ана Жібек, актриса Жібек үшін аса қымбат жандар. Осындай талантты топпен он бес жыл бойы жұп жазбай еңбек етіп келе жатқандығын қанағат тұтады. Көкшетау театрына келгелі де Жібек Бағысова он сан кейіпкердің қайталанбас ғажап образдарын сомдады. Баяғы Қарагөзді көктей өтіп, бұл күнде Әлима мен Толғанай, Құдағидың, Салиқа мен Хадишаның, Найман-Ана мен Фармон бибінің, Болдуқан мен Таңқа бикенің, Бәйбішенің образдарын жасады. Заты ана демесеңіз бұлардың бірін бірі қайталамайтын өзіне тән қырлары мен сырлары бар, дүниені қабылдау түйсіктері мен пиғыл мінезі бар. Жалғыз жан Жібектің осыншалықты мол мінезді, алуан ажарлы, тағдыр талайы әр басқа кейіпкердің сыйпатына еніп, жан дүниесіне ой бойлата жүріп соны кескін пішімді образдарды ойнай білгеніне тәнті боласың. Сөйтесің де бұлай бола білу тек текті де ірі таланттардың ғана пешенесіне жазылған бақыт шығар дейсің. Өмірі жолдың үстінде, сахна төрінде өтіп келе жатқан Жібектің есіліп түскен жібек мінез пиғылы мен өрісті өнеріне ортақтығымен шын қуанар серігі Бұрхан жан жарының өнердегі тілеуқоры ғана емес, шынайы сыйласы, демеуші тірегі екендігін ертеден аңдағанбыз. Ұрпақ тәрбиесінде де Бұрханның еңбегі еселі. Иә, Жібек Бағысованың өнердегі жұлдызы барынша жарқырай түскен қалпы әлі де талай жылдар қалың жұртын сахна төрінен төгілген ғажап өнерінің алмастай асыл нұрымен шуаққа бөлей беретіндігі ақиқат. Төлеген ҚАЖЫБАЙ, Қазақстан Жазушылар одағы Ақмола облыстық филиалының директоры.