Соңғы уақыттарда екі жастың үйленуі үшін несие алып, барынша шашылатындар, артынан еш қам жемей ажырасуға асығатындар артып келеді. Кереге кеңейтуді көксейтіндер кеміп, қоғамға салтымызға сай келмейтін салт бастылар еніп келеді. Бірі махаббат отының сөнгенін, енді бірі жиған-тергенін, тіпті, бірі өзгеден көргенін алға тартып жалғызбастылыққа, оған да емес-ау, еркіндікке еліте түсуде. Отбасылық өмірдің аз-маз қиындығын көз көрген соң, тартып отырып АХАТ-қа жүгіретін жастардың бойында жауапкершілік жүгін сезіну тыйылып барады.
Ұлттық экономика министрлігі Статистика комитетінің мәліметтеріне жүгінсек, биылғы жылдың алғашқы тоқсанында Қазақстан бойынша 11070 неке тіркеліп, оның 3071-і бұзылған. Ал Астана қалалық әділет департаментінің АХАТ бөлімінің қызметкерлері бір елорданың өзінде үстіміздегі жылдың қаңтар, ақпаны мен наурызындағы жағдай бойынша көңіл көншітпейтін деректерді алға тартты. Бас қала бойынша 2608 неке тіркеліп, 972-сі бұзылып отырған көрінеді. Ал өткен жылдың бірінші тоқсанында 2573 некенің 1012-сі бұзылған. Салыстырмалы түрде өткен жылы да, биыл да некеге тұру саны мен оның бұзылуы тең жартысына жуық көрсеткішті аңғартып отыр. Сонда, отау құрған үш отбасының бірінің шаңырағы шайқалуда деген сөз. Мұндай көрсеткіштер жыл сайын айтылып, көрсетіліп келеді. Тек, проблема сол күйінде тұр.
Себебі, жаһандық сипат алған бұл мәселенің себептері мен салдары көп. Бүгінгі таңда әлем бойынша отбасы тұрақсыз институтқа айналып келеді. Еуропа мен АҚШ-та да осы мәселе алаңдатарлық ахуалға айналғалы біршама уақыт болды. «Мир 24» ақпараттық агенттігі осы тақырыпқа бірқатар талдау жүргізіп, ажырасудың алғышарттарын ажыратып бағыпты. Аталған агенттіктің дерегі бойынша, Еуропа елдерінде мемлекеттік жәрдемақы жүйесінің жетілгендігі, материалдық жағдайлардың дұрыс болғандығынан азаматтар бір-біріне тәуелсіз өмір сүре алады. Сондықтан да неке экономикалық тірек болудан қалады, ал отбасы болу үшін азаматтық некенің өзі жетіп жатыр. Осы себептен де ажырасу артып отырған сыңайлы. Одан кейінгі мәселе – көзге шөп салу. Еуропадағы ажырасу себептерінің басым көпшілігі ерлі-зайыптылардың бірін-бірі алдауы, көңіл жараспаушылықтан туындайды. Ал үшінші себеп – алкогольді ішімдікке салыну мен есірткі қолдану фактілері. Әрі қарай, бедеулік немесе бала сүюден қашу мәселесі көлденең тұрады. Бүгінгі таңда мансап жолында балалы болудан бас тартатын іскер әйелдердің көбейіп кеткендігі ерлердің наразылығын тудыруда. Осы себептен жас жұбайлардың арасында келіспеушілік туындайды.
Ендігі кезекте соңғы онжылдықта Еуропа елдеріндегі ажырасуға үлес қосып келетін жаңа себеп компьютер ойындарына тәуелділік екен. Күндіз-түні монитор алдында отыратын ерінің зайыбына назар аудармауы ажырасуға бірден-бір себеп. Айта берсек, ажырасу жөнінен Португалия көш бастап тұр. Онда әр 100 некенің 67-сі бұзылады. Одан кейінгі кезекте Солтүстік Еуропа елдерінде – 44-45%, АҚШ-та – 53%, Австралияда – 43%, Канада – 48%, Жаңа Зеландия 42%-дық ажырасу көрсеткіштерімен алда келетін болса, ТМД бойынша Ресейде – 51%, Украина, Молдовада – 42%, Белоруссияда – 45%, Эстонияда – 58%, Латвия, Литвада – 52%, Грузия 19% болса, Қазақстан – 27%, және аз пайыздық көрсеткішпен Өзбекстан – 8%, Тәжікстан 6% болып отыр.
Ұлыбританияның «The Economist» журналының дәстүрлі «Әлем статистикасы-2015» жинағында Қырғызстан ажырасу көрсеткіші бойынша әлем елдері арасында 48-ші орында тұр. Ал Қазақстан болса, алғашқы ондыққа кірген, деп хабарлайды «Азаттық» радиосы. Осыдан бір жыл бұрын әлеуметтанушылардың еліміздің ажырасу бойынша ондыққа кіргені жөнінде дабыл қағуы тегін емес. Себебі, жаппай ажырасу салдары көптеген өкініштерге ұрындыратыны айтпаса да белгілі. Бірінші кезекте мемлекет мерейін айшықтайтын, Отанның ошағы саналатын отбасылардың ыдырауы демография саясатына салқынын тигізетіні анық. Одан кейін, әрине, ұлт ретіндегі құндылықтардың құлдырауы, ажырасу ұрпақ тәрбиесіне ауыр соққы әкеледі. Батыста бой көрсеткен азғындық әдеттің көрінісі, бүгінгі таңда сол елдердің өзіне де опа бермей отыр. Ал о баста «жетімін жылатпаған, жесірін қаңғытпаған» қазақтың салтына кірер, үлгі аларлықтай үрдіс осы ма еді?
Әлеммен бірге аяқ алысып, өзге елдермен иық тірестіріп дамып келе жатқан жас мемлекетіміздің жаһанданудан қалыс қалуы мүмкін емес. Тек даму жолында тамыр-тарихымызды, ұлтымыздың ұстынын, ата-баба салты мен діни құндылықтарымызды жоғалтпауымыз қажет. Гендерлік саясатты ұстанғанда әйелдер мен ерлердің құқығы тең болуы әлем көшіне іліккен соң, жөн де шығар. Тек, бұл саясат әйелдерді жоғары қызметке қойғанымен, олардың отбасындағы орны қашанда бөлек екенін әрбір нәзік жанды өзі ұғынуы тиіс-ақ. Осыдан жиырма шақты жыл бұрын тұрмыс құрған қыз-келіншектердің төркінге қайтып келуі өліммен тең болғанын үлкендер жағынан жиі естиміз. Ұзатылар қызына «тастай батып, судай сіңуіне» кеңес беріп, келіндік қызметін жөнімен атқаруға жол сілтейтін аналардың бүгінгі таңда мақалы да өзгерген. «Ішіме сыйған қыз сыртыма да сыяды» дегенді алға тартып, тұрмыстың түрлі сынына төзбеген қызын ажырасуға өзі үгіттейтін аналар көбейді. Айтар болсақ, ажырасу ардың ісі емес, бардың ісі секілді. Бұрынырақта ажырасқанда кімге сыямын немесе қайда барамын дейтін келіншектердің қазіргі таңда баратын жері, басатын тауы бар. Құшақ жайып қарсы алар анасы, қолындағы бөбегін бауырына басатын төркіні бар.
Ата-ананың үкілі үмітін ақтап тұрмысқа шығып, бөтен үйдің түтінін түтетуге бет алған соң, жолы нәзік қыздың алдағы стратегиясы – барған жердің бағы және сол шаңырақтың үзілерге жаны болуға ұмтылуынан бастау алады. Айтарға жеңіл, әрине, дегенмен салтымыздың сауытына сыятын үрдіс осы. Қашанда мұсылман қауымында келіннің орны босағада болған. Сол арқылы өзінің жөнін, өзінің орнын білетін келін уақыт өте жүректердің төрінен орын алған. Келін болып түскеннен тектілігін, одан қалды ептілігін көрсетуге тырысатын болса, қыздың ұтылар жері жоқ. Ал бүгінгі таңда көңілі күпті, күншілдік пен қанағатсыздық бойын билеген келіндер мен жатыпішер, жалқаулық пен намыссыздыққа бой алдырған күйеулер көбейді. Шөптің басын қимылдатып, ақша таппайтын жалқау ерлердің бірқатарын өз маңайымыздан көріп те жүрміз. Тап солай, беттен алып төске шабатын, енесімен ерегісіп, қайынжұртпен керілдесіп отыратын келіндер де жоқ емес. Ерінің тапқан аз-маз қаржысын қанағат тұтпай, аспандағы айдың сыңарын сұрайтын нәзікжандылар да жетерлік.
Десек те әр мәселенің екінші ұшы барын ескермеуге болмайды. Бұл ретте жаңадан шаңырақ құрып, араға тағы бір кіші мемлекет қосылған соң, сол мемлекеттің құламауына, ыдырап қирамауына үлкендер жағы, тәжірибелі жандар септесуі керек-ақ. Осы мәселеде келінге күн бермейтін енелердің де дені артып келетінін ескерген маңызды. Біреудің аялы алақанында өсірген қызын үйіне келін етіп түсірген соң, оның осы шаңыраққа кірігіп, өзгелермен бірігіп кетуі үшін аянбай жағдай жасайтын ардақты енелер болса, шаңырақтың құламауы бек мүмкін ғой. Келінге бөтен екенін ұғындырып, босағадағы орнын беталды нұсқай беретін, баласын келінге қарсы айдап салып отыратын енелер отбасының қас жауы деуге болады.
Ажырасуға себеп көп, оның салдары жетім жүректерді көбейтті. Әлемдік проблемаға айналған бедеулік мәселесі, яғни баласыздықтан ажырасып, шаңырағы шайқалып жатқан отбасылардың көбейіп отырғандығын айтып өттік. Осы сауалдар бойынша арнайы репродуктолог-эмбриолог ғалым Салтанат Байқошқароваға хабарласқанымызда, маман қазіргі таңда ажырасу үшін баласыздық сылтау емес екендігін қынжыла жеткізді. Себебі, ЭКО жасатуға келген ерлі-зайыптылардың кейінгі уақытта ажырасып кетіп, басқаға үйленіп жатқандарын өз тәжірибесінде көп кездестірген ол бедеулік проблемасы жаһанды жайлап тұрғанымен, медицинаның қарыштап дамыған заманында бұл мәселенің 95-97 пайыз шешіліп жатқандығын айтты. Сонымен қатар, бірнеше баласы бола тұра, бақытсыз отбасылардың көбейгенін жасырмады. Тіпті, он жыл бойы бала сүю бақытын аңсаған ерлі-зайыптылардың етегі жасқа толып, жасанды ұрықтандыру жолмен балалы болу үшін өзіне арнайы келіп, сол арқылы үшемді дүниеге әкелген соң жұбайлардың артынша ажырасып, әлгі әйелдің кейінгі күйеуінен тағы да ЭКО жүйесі арқылы балалы болғысы келетінін естігенде қамығып қалғанын айтты. Үшемді босанған соң, сол үш перзентін анасына тастап, тағы тұрмыс құрған келіншектің бұл қылығы санасына сыймағанын көлденең тартты. «Абай атамыз айтқандай, «Адамның бір қызығы бала деген...», көрдіңіз бе, тек бір қызығы, бар қызығы емес», деген ғалым бұл мәселеде адамдардың санасының бұзылуы, Батысқа еліктеушіліктің салдарынан құндылықтардың құлдырауы артуда екенін айтты. Жастардың жауапкершілікті сезінбеуі, төзбеушілік, өзара сыйластықтың бұзылуы, эгоизм ажырасуға әкеп соғады, дейді Салтанат Берденқызы.
Ал «Нұр-Астана» орталық мешітінің наиб-имамы Әділхан Иманәліұлының айтуы бойынша, ажырасу ерлі-зайыптылардың шариғат бойынша өз міндеттерін орындамауынан туындайды. Мысалы, әйелдің күйеуіне бағынуы, рұқсатсыз сыртқа шықпау, ерінің жағдайын жасап қас-қабағына қарау басты міндеттердің бірі болса, ерлердің міндеті отбасын материалдық, моральдық тұрғыда толыққанды қамтамасыз ету болмақ. Ал бүгінгі қоғамда ерлер мен әйелдердің міндеттері ауысып, сыныққа сылтау іздеп тұратын жұбайлар ажырасып кетуге бейім болып барады. Отбасы болған соң ыдыс-аяқ сылдырламай тұрмайтыны ақиқат. Сондай жағдайларда жұбайлардың бірі төзімділік танытып, ұрысты ушықтырмай бірден тыйылуы тиіс. Берекелі, іргесі мықты отбасы болу алғашқы қадамнан, яғни жақсы жар табудан басталады. Қыздың имандылығына, діндарлығына қарап әйелдікке алса, мұсылман бауырларымыз адаспаушы еді. Шариғат жолымен жүретін жандар кез келген келеңсіздіктер мен түйткілдерді төзімділікпен, сабырмен жеңе алады, деді Әділхан Иманәліұлы.
Мемлекетке жарық сәуле мен жылу беретін күш – отбасы, ал отбасының оты – ондағы бірлік, ынтымақ және өзара сыйластықтың арқасында мәңгі алаулап жанбақ. Бір, екі және ондаған отбасының құрылымы бір Отанды қалыптастырады. Сондықтан да оның отын сөндірмеуге тырысатын әр азамат елі үшін қызмет етеді десек, артық айтқандық болмас. Жан дүние жарасым тауып, түсіністік тұғыры биік болса, бәрі де жөн болушы еді. «Отбасылық өмірде бастысы – шыдамдылық, махаббат ұзақ болмайды», деген екен орыстың ғұламасы Антон Чехов. Ал атақты Артур Шопенгауэр: «Үйленіп үй болу – жауапкершіліктің екі есе артуы», дейді. Сан жылдар бұрын отбасы құндылықтары туралы осындай іргелі сөздер қалдырған философтардың әлдеқашан бұл мәселенің түйінін ағытып кеткенін ескерсек, дұрыс жолмен жүруге ұмтылыс танытар едік. Ал ажырасу жөнінде Пайғамбарымыз (с.а.у.): «Рұқсат етілген істердің ішіндегі Аллаға ең ұнамсызы – ажырасу» деген. Үйлену –сүннет, үй болу – міндет екенін білсек, өмірде ең әуелі жар таңдауда, одан кейін мерейлі отбасын қалыптастыруда асқан жауапкершілік таныту қажет. Адамзат Адамата-Хауана заманынан бері жұптасып ғұмыр кешіп келеді, жалғыздық Құдайға ғана жарасқанын пенде ғұмырында көз жеткізіп болды. «Сен түгіл қасқыр қасқырмен, маймылмен маймыл жұптасқан, өз теңін тапқан соң ғана, адымын олар нық басқан», дейді Мұхтар Шаханов. Ендеше, мемлекет мерейін айшықтайтын отбасылардың артуына әрқайсымыз да жауапты екенімізді ұмытпайық!
Эльмира МӘТІБАЕВА,
«Егемен Қазақстан»
Астана