Биыл қазақ ғылымының қара шаңырағы – Ұлттық ғылым академиясының құрылғанына 70 жыл толды. Ал оның президенті, химия ғылымдарының докторы, профессор Мұрат Жұрынов бүгін 75-ке келіп отыр. Осы мерейтойлармен құттықтай отырып, біз тілшіміздің академиктен алған сұхбатын назарларыңызға ұсынамыз.
– Мұрат Жұрынұлы, бар болғаны 39 жасыңызда ғылым докторлығын қорғаған қазақсыз. Кеңестік дәуір... Сол заманда сізге АҚШ, Жапония, Голландия, Ұлыбритания елдері патент беріпті. Ол қалай болды?
– Алдымен ғылым жолына қалай түстім. Онда әңгімені әріден бастайық.
Біз соғыстың алғашқы қысында 1941 жылы дүниеге келдік. Есімді білгенде, 2,5-3 жас шамасы болу керек, Бөржар өзенінің бойындағы сәбилік шағым, киіз үй, судан өтетін ағаш көпір, есік алдындағы биік талдар, бақшадағы жүгері, қауын, дарбыз... көз алдымда қалыпты.
Бес жасқа толмасам да 1945 жылы мамыр айында Жеңіс күнін колхоздың тойлағаны есімде. Матаның бетінде жазулар бар, қызыл жалаулар ұстаған ересек адамдар қуаныштан «Жеңіс! Жеңіс!» деп сүйіншілегенін ұмытқан жоқпын.
Ал мектептегі өмірім Арыс қаласындағы «Хлопком» деген ауылда өтті. Барлық ауыл балалары сияқты сабақтан тыс уақытта үй шаруашылығына көмектесеміз. Кезекпен қой бағу, малға шөп салу, мал суару деген сияқты жұмыстардың бәрін атқарып өстік. Ерте көктемде, наурыздың ортасында бүкіл ауыл болып, «Ақдалаға» он шақты күн бойы бидай егетін. Одан соң мамырдың бірінші жартысында шөп шабу, жаз бойы бидай ору, есек арбамен сабан тасу. Ең соңында бидайды диірменге апарып, ұн тарттырып әкелеміз. Еңбектен көз ашпайтын ауыл балалары сабақ басталғанда ғана демімізді алушы едік.
Біздің Арыс қаласында екі ғана қазақ мектебі болатын. Біріншісі – аудандық мектеп, екіншісі теміржолға қарайтын. Мен соны бітірдім. Бірақ, бастапқы арманым теміржолдың инженер-механигі болу еді. Арыстағы темір жол депосына талай рет барып, рұқсат сұрап, тепловоздың кабинасына мініп алып, құрал-жабдықтарына қызыға қарап жүретінмін. Бірақ ол кезде Қазақстанда темір жол институты жоқ еді.
– Бірақ кейде адамдардың өмірін мүлде басқа арнаға бұрып әкететін оқиғалар болады ғой?
– Солай болды. 1959 жылы ел аумағында Қазақстан теміржолы құрылып жатты. Ұлттық кадрлар керек деп Арыс қаласындағы темір жол мектебінде жақсы оқыған бес баланы іріктеп алып, Мәскеуге, не Ленинградқа жіберуді ұйғарған. Ол кезде Қазақстанда темір жол мамандығына даярлайтын институт жоқ. Бірақ, біз бұл оқудан қалып қойдық. Дәл сол жылы мектеп директоры ауысып кетіп, жаңа келген кісі біздің жайымыздан хабарсыз, мектеп бітіріп отырған оқушылардың аттестатын бермей, колхоздың жұмысына алып кеткені. Қазір ойлаймын, неткен салғырттық?! Жас жеткіншек оқу оқып, алысқа барып, ел көріп, жер көрсін деп жағдай жасаудың орнына, он бес күн жұмысқа жегіп қойғанына таң қалам... Содан әлгі бес бала жан-жаққа тарап кете бардық.
Амал жоқ, содан Шымкенттегі Қазақ химия-технологиялық институтының «Ет-сүт өнімдері технологиясы» бөліміне қабылдандым. Бір демалысқа келгенде әкем «Балам сенің оқуыңның аты не өзі? Кеше біреу сұрап еді, инженер болады деп едім, «оның қайсысы?» деген сұрағына жауап бере алмай қалдым», дегені. «Көке, біздің мамандығымыз мына сүттен айран, ірімшік, қаймақ, май, балмұздақ алу. Үлкен зауытқа инженер-технолог боламыз. Мысалы, сепаратор деген машинадағы дискілер минутына 1500-ге дейін айналым жасап, сүттен бірден кәдімгі сары май шығарады». Айтқан сайын әкейдің көңілі түсіп «Ой, мына өкімет те білгенін істейді екен-ау. Соны да 5 жыл оқисыңдар ма? Оны анау шешеңнен-ақ сұрап алмайсың ба? Сүтті пісіріп, қатық салсаң, айран болады, оны піссең, май болады... Балам, мына оқуың оқу емес екен. Реті келсе, басқа бір оқуға ауысып ал», деді.
Үлкен конкурспен түскен мамандығым 2 курстың соңында өзіме де онша ұнамай жүр еді, әкемнің сөзінен кейін институт ректорына дейін барып жүріп, «Электрохимиялық өндірістер технологиясы» деген мамандыққа ауысып алдым.
– Бұл кезде де үлкен ғалым болуды армандаған жоқсыз ғой. Сонда да болса ғылым жолына біртіндеп жетелеп алып келген ерекше қабілетіңіз болар?
– Ол кезде институтты бітірген соң, міндетті түрде ауылға оралам, әке-шешемнің қасында болам деп ойлайтынмын. Алматыға, одан әрі Мәскеуге бару туралы ойлап жүрген ешкім жоқ. Соғыс кезінде туған 10 баланың ішінен тірі қалған жалғыз ұл, әпкем мен қарындасым ғана бар, сеніп отырғандары мен болған соң, ата-анама қарайладым.
Институтты бітірген соң, электрохимия кафедрасында оқытушылықта қалдым. Кафедрада ғылымға икемділігімді аңғарған адам – ұстазым профессор Равиль Вахидов еді. Сол кезде қазақ баласының аяғы жете бермейтін Мәскеудегі Д.Менделеев атындағы химия-технологиялық институтының аспирантурасына жөн сілтеген осы кісі. Нағыз ізденіске толы ғылым жолына түсіп, электрохимиялық әдіспен биологиялық активті заттарды синтездеу жұмыстарын жүргізе бастаған кезіміз. Бұл сол кездегі Оңтүстік Қазақстан өңіріндегі экологиялық мәселенің бірі – Шымкент, Жамбыл қалаларында орналасқан фосфор зауыттарының зиянды қалдықтары – фосфор шламы және феррофосфор қосылыстарының түзілуі. Сол қалдықтардың өзіне 15-20 пайызға дейін фосфор кетіп қалады. Сол кезде бұл мәселе дүниежүзінде бар болатын.
Құрамы улы элементті фосфор шламы қоршаған ортаға кері әсерін тигізе бастады. Тіпті Шымкент, Жамбыл төңірегіндегі төрт түлік малдың азу тістері өсіп кетіп, шөпті шайнай алмай, аштан өліп жатты. Фосфор шламындағы элементті фосфор және одан басқа түйіршік зарядтарының әртүрлі болатындығын анықтай отырып, зиянды қосылыстан таза фосфорды бөліп алудың қарапайым электрофорез әдісін ұсындық. Электрохимиялық, электроимпульстік тәсілдермен фосфорды түгел алу әдісі бұрын болмаған жаңалық болғандықтан патенттеуге бердік. Ол кезде ғылыми жаңалықтар бүкіл Кеңес Одағы атынан патенттеледі және соның авторлық куәлігі негізінде дәлелденді. Осындай ғылыми-зерттеу жұмыстары негізінде жасалған жаңа технология өндіріске енгізіліп, миллиондаған таза экономикалық пайда әкелді. Сіздің ең алғашқы сұрағыңыздың жауабы – осы. Сол кезде бізге АҚШ, Англия, Голландия, Жапония елдері патент берді. Бұл – өте үлкен жетістік болатын.
– Ол кезде Кеңес Одағында шетелдерден авторлық патент алып жатқандар болушы ма еді?
– Ілуде бір болатын оқиға. Біз осы іргелі ғылыми ізденісті Шымкент пен Жамбылдағы фосфор зауыттарына үлкен экономикалық пайдамен ендірдік. Мұнан кейін де 140-қа жуық авторлық куәліктер мен патенттер алыппын.
Мәскеудің Д.Менделеев атындағы химия-технологиялық институтының (қазіргі Ресей химия-технологиялық университеті) аспирантурасында оқып жүргенде органикалық электрохимия саласының әйгілі ғалымы Михаил Фиошиннің лабораториясында тәжірибе жинадық. Диссертациялық жұмысыма Михаил Яковлевичтің өзі басшылық етті. Электрохимия тәсілімен органикалық қанықпаған заттардан әртүрлі салаларға қажет (фармацевтика, полимерлер химиясы, арнайы қасиеттері бар заттар) қосындыларды алудың жаңа әдістері мен технологиясы жасалды. Сол лабораторияда Кеңес Одағының әр тарабынан келген және Мәскеудің таңдаулы жас зерттеушілері, аспиранттар жұмыс істейтін. Солардың ішінде бірінші болып, мерзімінен 2 ай бұрын кандидаттық диссертациямды қорғап, Шымкентке қайта оралдым. Бұл 1970 жыл болатын.
Содан кейін Қазақ химия-технологиялық институтында он жылдан астам уақыт аға оқытушы, кафедра меңгерушісі, факультет деканы болып қызмет атқардым. Бұл жылдар менің оқытушы ретінде ғана емес, ұйымдастырушы ретінде көрінуіме мүмкіндік берді. Ұжымның жақсы аты шықты. «Электрохимиялық өндірістер технологиясы» кафедрасы жанынан «Органикалық электрохимия» лабораториясын құрып, оны озық электронды құралдармен жабдықтап, аспирантура аштық. Ірі зауыттармен келісімшарт жасап, ғылыми-зерттеу жұмыстарын жүргізіп, оларды өндіріске енгіздік. Сол кездерде біздің электрохимия кафедрасында Кеңес Одағына белгілі ғылыми мектеп құрылды.
– Ғылымда бағы жанған адам екеніңізді жасырған емессіз. Жұрттар жылдар бойы Мәскеуде ғылыми атақтарын қорғай алмай жүргенде жолыңыз болып кетуіне нендей жағдай септесті?
– Шынында да, сол жылдары докторлық диссертация қорғау, Мәскеудегі жоғары аттестациялық комиссиядан (ВАК) бекітілу өте қиындап кеткен кез. Соның алдында бір плагиаттық жұмыстар ашылып, ВАК басшылығы әшкереленіп, түгелімен қызметтен қуылған болатын. Сондықтан докторлық диссертациялар айлап, жылдап жататын немесе бекітілмей қайтатын. Менің докторлық дәрежем небәрі үш жарым айда бекітілді. Оның себебі мен докторлық диссертация қорғаған кеңес сол саладан Кеңес Одағында дәрежесі жоғары болды. Ал жетекші мекемесі – КСРО Ғылым академиясының Электрохимия институты. Бұлардан биік саналатын ешкім болмағандықтан осылайша тез бекіткен болуы керек.
– «Қазақстандағы ең жас ғылым докторы» атағы өміріңізге өзгерістер әкелді ме?
– Әрине, жаңа қызметтер ұсына бастады. Мәскеуге ғылыми-зерттеу институтына жұмысқа шақырды. Ташкентке Одақ деңгейіндегі академик Садықов жұмысқа шақырды. Ол кезде бүкіл Кеңес Одағы бойынша Орта Азиядан 3 қана академик бар еді. Абид Садықов – сол үшеудің бірі болды.
– Қазір елімізде көзі тірі қанша академик бар?
– 140 академик. Жалпы, академик деген ғылыми дәреже мәңгілікке беріледі. Әскери шен сияқты емес.
Сонымен сол кездегі Жоғары және арнаулы орта білім министрі Тұрғанбек Қатаев жаратылыстану және техника ғылымдары саласынан ғылым докторы атағын алған Қазақстандағы ең жас ғалым екенімді атап көрсетіп, кезектен тыс «Жигули» деген автомашина бергізді.
Өзім жаспын, шетелдік патенттер алған кезім. Ол кезде Одақтан авторлық патент алудың өзі қиямет-қайым екенін айтып отырмыз ғой. Сонымен Ташкентке барудан бас тарттым. Олардың өз ғалымдары да жетеді. Өңшең өзбектерді бір жас қазақ басқарып отырса, не дейтіні белгілі. Мәскеудегі досыма да туған елімнен алыстап кетем, болмайды дедім. Мұндай өте тиімді ұсыныстардан бас тартуым көп адамды таңғалдырды.
Тұрғанбек Қатаев Алматыға шақырып алып, Қарағанды мемлекеттік университетіне ғылым істері бойынша проректор болып баруды ұсынды. Өзім Шымкенттегі жалғыз ғылым докторымын. Қаладағы үш институтта 3 ректор, 9 проректор отыр, неге проректор болу үшін сонау Қарағандыға баруым керек деп ойладым. Екінші жағынан өз қолыммен құрған лабораторияны, шәкірттерімді, туыстарымды, достарымды қимадым. Бір Қазақстан болса да, Қарағанды алыс көрінді.
Сөйтіп жүргенде, жазғы каникул басталып, қыркүйекке дейін құлағым тынышталды. Одақтың қай жеріне барсам да жұмыс табатыныма сенімді болып жүрмін ғой. Несіне қорқайын деп жүрмін. Сабақ басталғанда тағы да шұғыл Тұрғанбек Қатайұлы шақыртып алып «Сен де мен сияқты қарапайым отбасынан шыққан жігіт екенсің. Сені өсіргім келді. Ал сен шалқаясың. Бұл қалай?» деп кері бұрылмайтындай бір-екі қатқыл әңгіме айтты. Бірден көндім.
– Қарағандыда кей мәселеде табандылық танытқаныңыз қызметіңізге кесірі тиді ме?
– Тимеуші ме еді?! Проректорлықтан кейін 1985 жылы сол Қарағандыдағы Қазақстан Ғылым академиясының Органикалық синтез және көмір химиясы институтының директоры қызметіне тағайындалып, бұл қызметте 6 жыл істедім. Желтоқсан оқиғасынан кейін партия тарапынан қазақтар қудалауға ұшырай бастаған. Сол кезде Қарағандыға Мәскеуден арнайы шыққан комиссия университетті тексере келе, мені шақырып алды да: «Өзіңіз Мәскеуде оқыпсыз, сол жақта оқып кандидат болдыңыз, кейін соның арқасында доктор болдыңыз. Енді қараңыз, Қарағанды облысында қазақтардың саны – 16 пайыз, Қарағанды қаласында – 9 пайыз, сіз басқарып отырған институтта – 63 пайыз. Сіз соншама қазақты қайдан алдыңыз?» – деді. Мен «Қазақтардың саны бәленше пайыздан аспасын деген заң бар ма? Қай жерде жазылған, көрсетіңізші», – дедім. Ондай заң жоқ қой. Сосын қатты-қатты сөйлей бастады. «Сізді Кеңес өкіметі тәрбиеледі, доктор қылды, қызмет берді. Сіздің істеп отырғаныңыз мынау», – деп. Қарағандыда көмір өндірісінің институты болды. Басшысы өзге ұлт еді, бір де бір қазақты жұмысқа алмайтын. Соны айттым. Соның директорын неге шақырмайсыз, нағыз шовинист сол, бір қазақты алмайды деймін ғой. Мені ұстай алмайтындарын сезді. Кетті. Тыныш кеткен жоқ, тапсырма беріп кетіпті.
Қарағандыда бұрын мықты ғалым Евней Букетов қызмет істеген. Мәскеуге барады, анда-мында жүргенде ғылыммен айналысып жүрген қазақтарды кездестірсе, Қарағандыға шақыра жүреді, қызметін тауып береді. Сөйтіп жүріп, жиналған сайдың тасындай білімді қазақтар ғой.
Содан обкомның ғылым-білім бөлімінен күнде хабарласады. «Проценттік көрсеткішті қашан қалпына келтіресіз?» – дейді. Оларды уәжбен жеңесің. «Бес жылдық мемлекеттік жоспарымыз бар. Сол ғылыми жобалардың бел ортасына келдік, қызметкерлерді жарты жолдан қысқартып, жұмыстан қусам, нәтижесіне кім жауап береді?» деп отырып алдым. Біраз ырғастық.
1989 жылы әр жерде «Қазақ тілі» қоғамы құрыла бастады. Қарағандының бес ауданының бірінде «Қазақ тілі» қоғамының төрағасы болып сайландым. Сонда тоғыз орыс мектебіне қазақ сыныбын аштырдық. Сонда менің таң қалатыным, менің айтқаныма көнбей, сынып аштыруға келіспей, ең көп қарсыласқан бір қазақ келіншек болды. Қазақ! Бір орыс мектебінің директоры. Бірақ, біз аштық.
Кейіннен (тәуелсіздік алған соң) шықты ғой небір мықтылар, тіл деп, ұлт деп ұрандап. Ал, сол кезде солардың көбі-ақ бұғып қалды. Басын бәйгеге тігіп санаулы азаматтар жүрді. Телефоны тыңдалады, ізі аңдулы... Әр жиналыс сайын атымыз аталады, партияның тапсырмасын орындамайды, адал емес деп... Мен солардың арасында болғаныма бақыттымын.
– Дегенмен, сіздің шын мәнінде тақыр жерден Қ.А.Ясауи атындағы Түркістан мемлекеттік университетін ұйымдастырып, 300 гектар жерге университет қалашығын, кампустар, Мәдениет сарайын салып, абаттандырып, олар көне қаланың көркіне көрік қосып тұрғанын ешкім енді жоққа шығара алмас?
– Бұл Қазақстан егемендік алар кездің қарсаңы еді. Еліміздің Тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Назарбаев рухани астанамыз – көне Түркістанды жандандыру мақсатында өз Жарлығымен университет ашып, Түркістанға ректор етіп жіберді.
Тақыр жерден университет ашу деген зауыт салудан да қиын екені белгілі, студенттерге дәріс беру үшін ғалымдар керек, оларды шақырып келтіру үшін жақсы пәтерлер, жақсы жалақы, байланыс және көлік жүйелері бар жақсы қала керек. Сондықтан тәжірибе бойынша алдымен бір жоғары оқу орнының филиалын ашып, одан кейін оны педагогикалық институт жасап, одан соң ғана оны университетке айналдыру керек еді. Ол кезде Түркістанда үш техникум бар, бірақ олардың ішінде бірде-бір ғылым кандидаты жоқ. Мәскеуде шығатын «Известия» газеті «Қазақстанда аудан орталығында университет ашылды» деп мысқылдады.
Сонымен, Елбасының идеясымен университет 6 маусымда ашылды. Министр Ш.Шаяхметов университет ашу шараларын өз бұйрығымен 7 маусымда бекіте отырып, қобалжып отырғанын жасырмады. «Мұқа, не істейміз, биылғы оқу жылына студенттер қабылдау керек, оған екі-ақ ай қалды. Онда әлі түк жоқ, тіпті бөлінген ғимарат та жоқ...», деді.
Ертеңіне министріміз Үкімет басшысы Сергей Терещенкомен бірге Түркістанға келіп, барлық жағдаймен танысып, облыстың, аудан басшыларын жинап, кеңес өткізді. Жиын аяқталғаннан кейін Сергей Терещенко қала шетіне келіп «Мына жерге университетке шақырылатын ғалымдарға 2 қабатты коттедждер саламыз. Әрбір аудан 2 данадан 30 коттедж, Шымкент қаласы, жолдас Қ.Төлеметов 10 коттедж салып береді. Барлығын университетке көмек ретінде өз қаражаттарыңызға саласыздар» деді.
Қауырт жұмыс басталып кетті. Дәріс беруге Алматыдан, Шымкенттен, Ташкенттен, Қарағандыдан ірі ғалым-профессорларды шақырдық.
– Бірақ, бұл оқу орны қандай қиындықтармен сақталып қалғанын, қалай халықаралық Қазақ-түрік университетіне айналғанын екінің бірі біле бермейді.
– Өйткені, жарты жылдан соң, Кеңес Одағы құлады, ақша құнсызданып, жағдай тіпті қиындап кетті. Елбасының негізгі арманы – қасиетті Түркістан топырағын гүлдендіруге мұрындық болу мұраты тоқырағандай болды. 1989 жылы Батыс Германияға барғанда Гейдельберг университетін көргеніміз бар. Қаланың ішіндегі қала. Университет қақпасынан бастап басқа әлем басталады. Адам өміріне керектінің бәрі бар. Сол сияқты Батыс Еуропа үлгісінде, университет қалашығын салмақшы болған арманымыз алыстады. Ендігі жағдайда шетелден демеушілік көмек немесе инвестиция тартпаса болмайтынына көзіміз жетті. Содан АҚШ елшісі У.Кортни мырзаны Түркістанға ертіп келіп, АҚШ-Қазақстан университетін құрмақшы болдық. Мәскеуге іссапармен келген АҚШ президентінің ТМД елдері бойынша кеңесшісі Вильямс мырзаға дейін барып, жолықтық. Одан мәселе шешілмеген соң, Түркияға кайта-қайта барып жүріп, түбінде Қазақ-Түрік халықаралық университетін құрып, университет қалашығын салуға қол жеткіздік.
Ал бұл университетке 300 гектар жер алуға тікелей Елбасы көмектесті.
Осы оқу орнына 10 жыл ректор болдым. Сол уақыт ішінде Түркиядан 100 миллион доллар көлемінде қайтарымсыз демеушілік қаржы келтірдік. Соның арқасында университеттің материалдық базасы жақсарды. Бұл ауылдағы жастардың білім алуына үлкен мүмкіндік туғызды.
– Білім министрі болған жылдарыңыз қандай жайттарды еске салады?
– Әлі де бұл салада ойласатын, оң шешімін күткен мәселелер жеткілікті. 1995 жылы Президентіміз кабинетіне шақыртып алып: «Мұрат, мен сенің Түркістанда атқарып жатқан істеріңе көңілім толып жүр. Ал енді осы бүкіл білім саласын өзіңе тапсырамын, бәрін жөнге келтір! Ана университетіңді де өзің басқара бер», деді. Ол кезде білім саласында қордаланған мәселелер көп болды. Қыруар шаруалар атқарылды. Тәулікпен санаспай жұмыс істедік.
Сол жылдары тәуелсіз Қазақстанның Ата Заңы қабылданды. Конституцияның білім туралы 30-бабын өз қолыммен жаздым. Сондағы тоқетері, ең маңызды екі ауыз сөз бара-бара нағыз күреске айналды. «Азаматтардың мемлекеттік оқу орындарында тегін орта білім алуына кепілдік беріледі. Орта білім алу міндетті». Қаржы саласындағылар баршаны «ақысыз» оқытуға, кейбіреулер «міндетті» деген сөздерге қарсы болды. Бірақ біз қадым да кейін шегінбей, ұсыныстарымыз Үкімет басшысынан қолдау таппаған соң, Елбасының алдына дейін барып, ел болашағы үшін өте маңызды осы екі сөздің екеуін де сақтап қала алдық.
– Сіз 2003 жылы Ұлттық ғылым академиясының президенті болып сайланғанда ғылымның қожырап тұрған кезі. Ұлттық ғылымды дамытудың түрлі үлгілері бар болса да, неге француз моделі таңдалды?
– 1996 жылдан бастап әбден мазасы кетіп, Мемлекет басшысының пәрменімен Қоғамдық бірлестік статусына көшкен академияны енді КСРО моделінен нарықтық экономикаға бейім Батыс Еуропа моделіне көшіре отырып, әрі қарай дамыту керек болды. Сол кезде Париждегі әйгілі Сорбонна университетімен танысудың сәті түскен. Франция академиясы – қоғамдағы ең жоғары мәртебелі мекеме. Халықаралық көрмелер, байқаулар, конференциялар өткізеді, Франция президентіне тапсырылатын жыл сайынғы ғылым саласы бойынша ұлттық баяндама дайындайды. Одан басқа, ғылыми журналдар шығарады, сараптама жүргізеді. Академиктердің таңдаулы еңбектерін баспадан басып шығарады және т.б. Бірақ біздің заңдарымыз да, жағдайымыз да басқа болғандықтан, түрлі айырмашылықтар болса да осы соқпақпен жүріп келеміз.
Биыл Ұлттық академияның құрылғанына 70 жыл толып отыр. Академия мұндай жетістікке қол астындағы 45 ғылыми-зерттеу институтының арқасында жетті. Сонау 1946 жылдан бері 8 журнал шығарып, оны 73 мемлекетке тарататын мекеменің жұмысын сырт көз де біле бастады. Қазір кім журнал шығармай жатыр? Бірақ ағылшын тілінде резюме жариялайтын, соншама елге тарайтын, оның ішінде Америка Конгресінің, Англия Корольдігінің кітапханалары алатын журналды қайдан табасыз?..
– Қазір ғылымға ақшасына, қиындығына қарамай, жанкештілікпен ұмтылатын жастар бар ма?
– Менің пайымдауынша, қазір ғылымда жүрген жас ғалымдардың 10 пайызы осындай. Кейде маған қызыл дипломмен бітірген жастар жұмыс сұрап келеді. «Қанша айлық төлейсіз?» деп сұрайды. Меніңше, дұрыс! Білмеген, бұрын көрмеген жұмысқа қалай қойып кетеді? Ертең оның бала-шағасын кім асырайды? Ғылыммен алаңсыз айналысу үшін де жағдай керек. Олардың жағдайы жақсы болса, олар қоғамда беделді болса жастар да үлгі алып, соңынан ерер еді.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен
Айнаш ЕСАЛИ,
«Егемен Қазақстан»