Бүгінгі таңда Қызылорда өңірінің экономикалық көрсеткіштеріне талдау жасасақ, барлық бағытта дерлік өсу динамикасы анықталып отыр. Облыстың сыртқы сауда айналымы бірінші жартыжылдықта 711,2 млн. долларды құрады. Бұл көрсеткішті 2010 жылдың бірінші жартыжылдығымен салыстырғанда 167,7 млн. долларға артық. Яғни, өсім 31 пайызды құрайды. Экспорт көлемінің өсуіне шикі мұнай экспортының 53, сұйытылған газ экспортының 54 пайызға көтерілуі тікелей әсер еткенін атап өткен жөн. Осы ретте Мемлекет басшысы «Кеден одағы шағын және орта бизнеске тікелей септігін тигізеді, ішкі жалпы өнімі 2 трлн. доллар болатын 170 млн. адамдық ірі нарық ашылады. Осындай нарықты табу, ашу қазіргі таңда кез келген бизнесменнің арманы», екенін атап көрсеткен болатын.
Қазақстанның индустриялық картасына біздің облыстан жалпы құны 88,2 млрд. теңгені құрайтын 27 жоба енгізілді. Алдағы уақытта жобалар жүзеге асуымен қарапайым халыққа әкелер пайдасы мол болады. Жаңа жұмыс орындары ашылып, әлеуметтік жағдайы шешіледі, қоғамға жақсы әсерін тигізіп, болашаққа деген қадам нық болады. Бұл жобалардың тиімділігі сол отандық өнімдер қатарында шығарылған тағам, тауар және шикізатты тек өзіміздің елге саудаға шығарумен қатар экспортқа да жіберуге толық мүмкіндігіміз туады. Тауарлы номенклатура бойынша экспорт талдауы көрсеткендей Беларусь Республикасына 6 млн. 8 мың АҚШ доллары болатын мәшине бұйымдары (сұйықтыққа арналған көтергіштер) экспортталды. Қызылорда облысынан Ресей мен Беларусияға экспорт ретінде негізінен – азық-түлік өнімдері (балық, тұз, күріш, көкөніс, жеміс-жидек) және мұнай мен газ шығарылуда. Жүргізілген талдау жұмыстары импорттық тауарлардың басым көпшілігін облыстың ірі мұнай компаниялары мен оларға сервистік қызмет көрсететін кәсіпорындар пайдаланып отырғанын көрсетуде. (Мысалы: «Торғай Петролеум» АҚ, «ПетроҚазақстанҚұмкөлресорсиз» АҚ, «Саутс ойл» ЖШС және т.б.). Сонымен қатар біздің тауарлардың сапалығы жоғары болған жағдайда, шығарылған өнімдерді әрі қарай, яғни алыс шет мемлекеттеріне тасымалданатынына үміт артуға болады. Импорт талдауы көрсеткендей басқа мемлекеттерден сапалы шығарылған шикізат, тағам немесе басқа да өнімдер келуде. Мысалы Беларусь Республикасынан 491,2 млн. АҚШ доллары көлемінде өнеркәсіп саласымен байланысты химиялық өнім, 3,8 млн. АҚШ доллары болатын тоқыма бұйымдары, 1400 млн. АҚШ доллары болатын металдар, 244,3 млн. АҚШ доллары болатын өзге де тауарлар (үй жиһаздары) импортталған.
Кеден одағы шағын және орта бизнеске қандай мүмкіндіктер беретініне тоқталып өтелік. Атап айтқанда, үш елдің тауар өндірушілері мен тұтынушылары сауда қатынасы кезінде артық құжаттарды рәсімдеуден, кедендік алымдарды төлеуден босатылу сияқты жеңілдіктер алады, тауарлар емін-еркін жылжиды. Дегенмен, Кеден одағының нарығы бәсекеге қабілетті жоғары тауарларға толы екенін ескеруіміз қажет. Сондықтан да, үш елдің кәсіпкерлері, алдағы уақытта өз өнімінің сапасына баса назар аударуы тиіс. Себебі, Еуропа мен Қытайға дейінгі аумақты алып жатқан біртұтас кедендік аумақтың халқы, сапалы да арзан тауарды алуға ынталы екенін айтып жатудың өзі артық. Бәсекелестіктің нәтижесінде, ең мықтылар ғана ілгері жылжитыны белгілі.
Қазіргі таңда облыс кәсіпорындары үшін басты мәселе – Кеден одағының нарығында бәсекеге қабілетті тауарлар шығару болып табылады. Осыған байланысты, кәсіпорындар ИСО сапа менеджменті стандарттарын енгізудің қажеттілігін түсініп, бәсекеге қабілетті, экспортқа бағытталған өнімдер шығаруға бейімделуде. Бұл бағытта жергілікті кәсіпкерлеріміз қолда бар мүмкіндіктерді, шикізатты пайдалана отырып, сырттан келетін тауарларды өзімізде шығаруға, импорт алмастыруға бейімделуі қажет.
Ал, Кеден одағының жұмысынан мынадай нәтижелер күтілуде.
Біріншіден, Біртұтас кеден аймағын құру үш елдің әртүрлі бағыттар бойынша кең ауқымды ынтымақтасу мүмкіндігін арттырады. Ең алдымен бірлескен өндірістер мен кооперацияларды құрудағы күш-жігерді біріктіреді.
Екіншіден, үш мемлекеттің азаматтары шекарадан өткенде кедендік төлемдерді рәсімдеусіз, көптеген құжаттарды рәсімдеуді күтпей-ақ бір-бірімен еркін сауда-саттық жасай алады.
Үшіншіден, үш елдің ортақ рыногы 2 трлн. долларды құрайды, яғни, инвестиция үшін тартымды деген сөз. Демек, кәсіпкерлер қосымша ресурстарды тарта алады. Осылайша Кеден одағына мүше елдер экономикасы айтарлықтай серпін алып, жаңа жұмыс орындары құрылады, халыққа арналған өнімдердің түр-түрі кеңейеді.
Төртіншіден, үш елдің рыногындағы бәсекелестік артады. Бұл тауарлардың сапасының жақсаруына, қолжетімділігіне ықпал етеді.
Жаңа жыл мен жаңа онжылдықтың басы ЕурАзЭҚ пен ТМД және басқа да интеграциялық бірлестіктер сияқты экономикалық және саяси кеңістіктердің жаңа үйлесімді құрылымдарының қалыптасуына бастау берген оқиғамен байланыстырылып отыр. 2010 жылдың 1 қаңтарынан бастап Беларусь, Қазақстан және Ресей арасында құрылған Кедендік одақ өзінің іс жүзінде жұмысын атқару кезеңіне қадам басты. Жаңа одақ Қазақстан Республикасы Президенті Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың 1994 жылдың наурыз айында М.В.Ломоносов атындағы Мәскеу мемлекеттік университеті қабырғасында айтқан тиісті институттық құрылымы бар Еуразиялық кеңістік құру туралы бастамасының жүзеге асуының нәтижесі деп айтуға толық негіз бар.
Бұл бастама Елбасының басқа да идеялары тәріздес, әлемдік тәжірибені зерттеу, тиісті жағдайды мұқият сараптау және экономикалық мақсаттар негізінде өмірге келді. Қазіргі таңда әлемнің Еуропа, Оңтүстік Америка, Оңтүстік және Орталық Африка аймақтарында бірнеше интеграциялық бірлестіктер бар екендігі баршаға мәлім.
Саяси жағдайларға байланысты олардың әрқайсысы алуан түрлі қа-ғидалар негізінде қалыптасқан, алайда әрдайым тиімді де пайдалы болды.
Сарапшылар Кеден одағының тигізетін оңды әсерін Ресей үшін 400 миллиард долларға, ал Беларусь пен Қазақстан үшін 16-18 миллиард доллар көлемінде бағалап отыр. Түптеп келгенде, бұл қадам арқылы Н.Ә. Назарбаев өз еңбектерінің бірінде атап өткендей, халқы 180 миллион адамды қамтитын, яғни ТМД халқының 60 пайызын құрайтын ортақ рынок қалыптастыруға жол ашылып отыр. Екі елдің ортақ өндірістік әлеуеті бүгінгі күні 600 млрд. долларға бағаланып, мұнай қоры 90 млрд. баррель, ауылшаруашылық өнімінің ауқымы 112 млрд. долларды құрайды. Кедендік одақ аумағында бүкіл посткеңестік кеңістіктің ішкі жалпы ұлттық өнімінің 85 пайызы өндіріледі. Үш елдің ортақ ішкі жалпы ұлттық өнімі 2 триллион доллардан асып, 2015 жылға қарай 15-18 пайыз шамасында өседі деп күтілуде. Осының бәрі Кеден одағына әлемдік беделді интеграциялық ұйымдардың бірі болуына, әлемдік экономикалық жүйеде маңызды орын алуға мүмкіндік бермек. Ең бастысы, экономикалық және саяси мақсаттағы мұндай ірі бірлестіктер ортақ тарихы мен менталитеті және әлі де болса достық әрі туысқандық байланыстарын жоғалтпаған халықтарымыздың әл-ауқатын арттыру, тұрғындарға жайлы өмір сүру жағдайларын жасау үшін құрылып отыр.
Әрине, алдымен Кеден одағы, содан кейін Бірыңғай экономикалық кеңістік құру – ауқымды әрі күрделі үдеріс. Ол үкіметтер арасындағы ықпалдастық пен үйлестіруді күшейтуді, әсіресе одаққа мүше мемлекеттердің кедендік, салық, көлік және басқа да құрылымдарының ықпалдастығын қажет етеді. Кеден одағын және жалпы экономикалық кеңістікті қалыптастыру – бұл үкіметтердің, әсіресе кедендік, салықтық, көліктік және оған қатысушылардың басқа да мекемелерінің өзара әрекеттесуі мен үйлесімділігін нығайтуын талап ететін, қиын, көп жоспарлы үдеріс болып табылады. Сол себепті де Кеден одағының комиссиясы құрылды және оның шешімі барлық қатысушыларға міндетті болып табылады. Басқаша айтқанда, жаңадан құрылған халықаралық ұйымға үш елдің әрқайсысының мемлекеттік органдарының жекелеген өкілеттіліктері бағытталды. Аталған қадамның еліміздің Негізгі Заңына сәйкестілігін анықтау үшін Премьер-Министр Қазақстан Республикасының Конституциялық кеңесінен алдын ала түсінік беруді сұраған. 2009 жылдың қарашасында Конституциялық кеңес Конституцияның егемендік, унитарлық, басқару түрі мен мемлекеттің территориялық тұтастығы және азамат пен адамдардың құқығы мен бостандықтары туралы ережелері бұрмаланбаған жағдайларда Қазақстан үшін Кеден одағы шешімінің міндеттілік сипатқа ие екендігі туралы оң қорытындыларын берді.
Жоғарыда атап көрсеткеніміздей, Беларусь, Қазақстан және Ресей арасында қабылданған халықаралық келісім шарттың қағидаларына сәйкес Кедендік одақ үш кедендік территорияларды – біртұтас кедендік аумаққа біріктіруді қарастырады. Бұл үдеріс іс жүзінде 2010 жылдың бірінші шілдесінен бастап қолданысқа кірді. Осы аумақта өндірілген және біртұтас аумақта еркін айналымда болатын үшінші елдерде өндірілген тауарлардың сауда-саттық айналымына кедендік баждар мен экономикалық сипаттағы шектеулер алынып тасталады. Үш ел үшінші елдермен бірыңғай кедендік тарифті және тауарлармен сауда-саттықты реттеудің басқа да бірегей шараларын қолданатын болады.
Қазіргі таңда Қоғамдастықта халықаралық қызмет саласында, бірыңғай көлік кеңістігін қалыптастыруда, ортақ энергетикалық рынокта және келісілген әлеуметтік саясат саласында стратегиялық бағыттар айқындалған. Бүгінде әлемде күрделі экономикалық жағдай қалыптасып отыр. Бір жағынан мемлекеттер тарапынан дағдарысқа қарсы қабылданған шаралар жаһандық қаржы апатына жол бермей, өз экономикаларына тигізер зардаптарын мүмкіндігінше жеңілдетуге жол ашты. Алдымызда экономикалық, қаржы, өндірістік және басқару жүйелерін ұйымдастыруда мемлекеттердің қағидаттық жаңа деңгейге өтуіне және туындаған жаңа мәселелерді шешуге бағытталған үлкен әрі жауапты жұмыстар тұр. Бұл, яғни еліміздің экономикасын дағдарыстан кейінгі дамуға дайындау Президент Жолдауының арқауы болып табылады. – “Қазірден бастап біздің кәсіпкерлерге пайда болған жаңа мүмкіндіктерді дұрыс бағалап, жаңа нарыққа шығудың тиімді стратегияларын әзірлеумен барынша айналысып, бәсекеге қабілеттілігін арттыру қажет” – екендігін Елбасы Жолдауында атап өтті.
Орта және шағын кәсіпкерлікті дамыту, тауар айналымның артуын, кедендік кедергілерді азайтуды, шекарадағы бақылаудың санын азайтуды, Ресеймен және Беларусьпен арада бірлескен ірі кәсіпорындар ашуды көздейді. Бір сөзбен түйгенде, сауда мен қызмет көрсету аясы кеңейіп, жақсарады. Осы орайда Қазақстан Республикасының Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың – “Еуразиялық интеграцияның ұзақ мерзімді келешегінде балама жоқ” деген сөздерін еске сала кетуді қажет деп есептедім. Себебі, Кеден одағы Бірыңғай экономикалық кеңістік құрудың негізі болып табылады. Бұл аталған елдердің дамуына жаңа серпін беретіні ешқандай дау туғызбайды.
Қуаныш ЫСҚАҚОВ, Қызылорда облысы әкімінің бірінші орынбасары.