• RUB:
    4.85
  • USD:
    498.34
  • EUR:
    519.72
Басты сайтқа өту
Әдебиет 31 Қазан, 2019

Бұлақтан басталған өзендер

836 рет
көрсетілді

Нағыз жазушының жеңілістері неғұрлым көп болған сайын оның ешкім жоққа шығара алмас ұлы жеңістері көбейе бермек.У.Фолькнер

Бала күнімізден шығармаларына қызы­­ғып, тұшынып, сүйсініп, басы­мыз­ға жастап жатып оқыған жазушы­ла­рымыздың бірі де, бірегейі де – Бер­дібек Соқпақбаев еді.

Оның кітаптары тү-у сонау, құс қа­наты талатын сусыз, шөлейт өлкенің бір түкпіріндегі біздің ауылды адаспай қа­­лай тауып келетініне іштей қайран қа­ла­тынбыз.

Ол кітаптардың алғашқы бетін ашқан сәттен бастап-ақ өзімізге таныс әлем, таныс сурет, таныс адамдарды көріп, тап бір, өз ауылымызда жүргендей қилы-қи­лы қызықтардың ішіне емін-еркін сүңгіп кете баратынбыз.

Әне, анау, жуыла-жуыла түсі оңа бас­таған көкшіл сәтен орамал секілді зеңгір аспаннан үңіле қарап, біздің өлкеде болып жатқан оқиғалардың бәрін де көріп-біліп, тәптіштеп жазып отыратын бір жа­зушы бар секілді.

Бір қызығы, біздің жақта биік тау, қалың тоғай, сарқырап ағып жатқан асау өзен жоқ. Бірақ, мына жазушының кі­таптарын оқып отырсаң, соның бәрі де тізіліп, көз алдыңа келе қалғандай бо­лады.

Міне, құдірет! Міне, сиқыр!..

 * * *

Қырсық шалғанда, дәл қай жылы, қай айда, қай күні екені есімде қалмапты. Сірә, сол... сексенінші жылдардың соңы болар-ау. Сары ала жапырақтар саудырап төгіліп жатқан кез еді. Күн жылы. Жаймашуақ болатын.

Ол кезде біз «Қазақ әдебиеті» газетін­де тілші болып қызмет істейтінбіз. Бас редак­торымыз – аты аңызға айналған алып тұлға – Шерхан Мұртаза еді. Бірде, түс­кі үзіліс кезінде, бұл күнде белгілі ақын, әуесқой сазгер атанған Әнуарбек Әуелбек деген әріптесім екеумізді каби­не­тіне шақырып алып:

– Бердібек Соқпақбаев деген жазушы ағаларыңды білесіңдер ме? – деді бет-әлпетімізге сынай қарап.

Біз болсақ, жымыңдап бір-бірімізге қарадық. Екеуміздің де көзімізде «Білмегенде ше?!» дегендей бір қуаныш ұшқыны жылт ете қалды.

– Ендеше, – деді Шер-ағаң алақа­нымен алдындағы жылтыр емен столдың бетін бір сипап өтіп, – сол ағаларыңа бүгін бір көмек қажет болып тұр екен. Қала-а-й?.. Жұмсай қалсақ, барасыңдар ма? Бас редактор бізді газет жұмысынан тыс, басқа бір нәрсеге жіберіп отыр деген реніш тумай ма?

– Жо-жоқ, – дедік біз басымызды шай­қап.

– Олай болса, бүгін Бәкең көшетін көрінеді. Әрине, алысқа емес, осы қала­ның ішіне. Ол кісі мынау, Мир мен Ком­сомолдың қиылысындағы сары үйдің бірінші қабатында тұрады. Осы қазір... сен­дерді асыға тосып отыр.

 * * *

Ол жер біздің редакциядан онша алыс емес. Таяқ тастам жер. Әнуар екеу­міз ентігіп, әп-сәтте жетіп келдік. Есік алдында жымыңдап «Лениншіл жас­тың» екі-үш жігіті тұр екен. Жазушы аға­мыз, сірә, оларға да өтініш айтқан бол­са керек.

– Қалайсыңдар, ей? – дейміз қол алысып жатып.

– Біз де Қожаны көшіруге келдік, –дей­ді бір әріптесіміз қутыңдап.

Тап осы сәтте іштен қалың бұйра ша­шы бурыл тартқан, орта бойлы, мығым дене­лі кісі шығып келе жатты.

Біз бұрыннан танитын, бірақ, соңғы жыл­дары ептеп көз жазып қалған өте бір жақын адамымызды көргендей алға ұм­тылып, жапырлап қол бере бастадық.

Естеріңізде болса, «Менің атым Қо­жа» повесіндегі қиқар, тентек Қожа өзі­нің бет-әлпетін суреттегенде: «Мынау, мі­не, мұрным. Әжем кейде менің атымды атамай «тампыш неме» дейді. Оның айт­қаны ып-ырас екен ғой. Екі танауы­ма екі саусағым еркін сиып кетерлік, қо­сауыз мылтықтың аузындай үңірейіп тұр. Екі шекемнің шығыңқылығы болма­са, басым қарбыз тәрізді доп-домалақ, тап-тақыр. Шашымды Әубәкір шал ке­ше ғана ұстарамен сыпырып алып тас­таған», демеуші ме еді.

Иә-ә... Жазушы Қожаны суреттегенде, ең алдымен, айнадан өз бетіне үңілсе үңіл­ген-ақ шығар, сірә. Расында да, көп ұқ­састық бар екен. Тек, кейінгі жылдары Әу­бәкір шалдың ұстарасы ескіріп қалды ма, әлде өзі о дүниеге аттанып кетті ме, кім білсін, әйтеуір, қалада тұратын Қожа қа­зір шаштаразға барып, ұқыптап алдырып жүретін секілді көрінеді.

– Бәрекелді-і! – деп, сүйікті жазушымыз бізді көріп, бала сияқты елпілдеп қуа­нып қалды. – Мен кеше Сейдахмет іні­ме, сонсоң Шәкеңе бір-екі жас жігіттің кө­мегі қажет болып тұр деп ем. Кілең бір сай­дың тасындай іріктелген-ірік­телген, ірі-ірі азаматтарды жіберіпті ғой!

Сонсоң бізді өзі бастап, бірінші қа­баттағы үш бөлмелі пәтеріне ертіп кірді.

– Әй, Бикен, шай дайын ба? – деді табалдырықтан аттай бере ас үйдегі жең­гейге қарап дауыстап. – Түскі астың уа­қыты боп қапты ғой. Мына жігіттер жү­рек жалғап алсын.

– Қазір... қазір дайын болады.

Осы кезде біз:

– Ой, аға, шай қайнағанша біз заттарды апарып, машинаға сала берейік те, – деп, есік алдында тұрған машинаға қа­рап иек қақтық.

– Өй, ол да жөн! – деді жазушы аға­мыз. – Шынын айтқанда, осы үйде сен­дердің бір әуп дегендеріңнен қалатын еш­теңе де жоқ. Мен өзі, өмір бойы дүние жи­маған адаммын. Бар байлығым – кітап еді. Оның да біразын... көшетін болған соң, анда-мұнда таратып жібердім...

 * * *

Сол күні біз түс ауғанша машинаға бар­лық заттарды тиеп, жазушы ағамыз­дың пәтерін жаңадан келетін иелеріне боса­тып бердік. Бекеңнің өзі айтқандай асып-тасып, шашылып жатқан байлығы жоқ екен.

Ең қызығы, біз шифоньер, диван се­кілді ауыр заттарды машинаға салған соң, аз-кем ентігімізді басып, жазушыға өз көңі­лімізде жүрген біраз сұрақтарды қо­йып қалуға тырысамыз.

– Аға, «Менің атым Қожаны» осы үй­де отырып жаздыңыз ба?

– Е-е... Жоғ-ә, ол кезде мен Мәскеуде, Жоғары әдеби курста оқи­тынмын. Мұн­да біз кейін, Әлжекең (Әлжаппар Әбішев – авт.) анау Жазушылар одағының жа­нындағы пәтеріне көшкеннен кейін келдік қой.

– Ал Қожаның прототипі кім?

– Әй, оны сол бұзықтың өзі-ақ айтып тұрған жоқ па?!

– «Балалық шаққа саяхат» пен «Өлген­дер қайтып келмейді» романыңыз өмір­баяндық шығармалар ма?

– Негізі солай ғой. Бірақ көркем шы­ғар­ма болған соң, әлбетте, оған жазу­шы­­ның қиялы, фантазиясы араласпай тұр­майды.

– «Өлгендер қайтып келмейдідегі» өзі­ңіз ғашық болған Ғалия өмірде бар кейіпкер ме?

– Бар... – дейді Бекең ақырын ғана басын изеп. Дәл осы сәтте оның көзінен бел­гісіз бір мұңның көлеңкесін байқап қал­ғандай боламыз. Әлде, бізге солай көріне ме, қайдам.

Кейін байқасам, Бердібек аға қан­ша күліп, көңілді болып тұрса да, жана­рының түкпіріне ұялаған сол бір көлеңке бәрібір сейілмейді екен.

– Ғалия қазір қайда? – дейміз біз енді еркінси бастап.

– Әй, сендер оны қайтейін деп ең­дер? – деп жазушы ағамыз сылқ-сылқ күледі. – Бұ күнде ол да мен сияқ­ты қартайған шығар. Бір шәугім шай қай­натып беруге жараса мақұл ғой.

– Аға, осы романның соңында Ға­лияның Еркінмен қоштасып қалатын сәті сондай бір аянышты... Неге олай аяқтадыңыз?

– Әй, осыны... сендерден басқа да бір жазушы інім айтып еді. Қалай дегенмен де, ол енді біткен, соңғы нүктесі қойылған дүние ғой.

– Қазір не жазып жүрсіз?

– О-ой, жігіттер, мен енді ештеңе жазбаймын!..

– Неге?

– Мұның мәнісін сендерге қысқа да нұсқа түсіндіретін бір өлеңім бар. Ал, қане, тыңдаңдар.

Өсек пен өтіріктен тойып кеттім,

Жазуды сол себепті қойып кеттім!..

 * * *

Күндізгі сағат төрт-бестің шамасында үй мүліктерін тиеген үлкен жүк машинасы қаладағы қазіргі Қонаев пен Қа­банбай көшелерінің қиылысына жақын орналасқан бес қабатты үйдің ал­ды­на келіп тоқтады. Жазушы аға­мыз бас­тап, бәріміз екінші қабатқа көтеріл­­дік.

Ұядай ғана, екі бөлмелі пәтер. Аула­дағы биік ағаштардың қою көлеңкесі балконға молынан түседі екен. «Демек, жазда қоңырсалқын болады», деп ойлай­мын іштей. Бұл сірә, ыстық жақта өскен адамның басына алдымен келетін ой болса керек.

– Бізге енді, осы қуықтай-қуықтай екі бөлме де жетеді. Кемпір ана бөлмеге дастарқан жаяды, ал мен мына бөлмеде оты­рып... – Осы кезде жазушы тілінің ұшына орала кеткен әдеттегі «жазу жазам» деген сөзді әдейі іркіп қалғандай кө­рінді, – радио тыңдаймын. Үш бөлмені ауыс­тырғандағы ойым балаларды өз алдына жеке отау етіп шығару еді. Енді міне, сол мақсатыма жеттім...

 * * *

Осыдан кейін мен Бердібек ағаны көрдім бе, жоқ па... ол да есімде қал­мапты. Кездесе қалған күннің өзінде ол кісі­нің бізге көңіл бөліп, әңгіме-дүкен құратындай уақыты да болмаған шығар.

Жалпы, Бекеңмен көп адамның сөйлескісі, пікірлескісі келіп тұратын-ды. Өйткені, жұрт оның шығармаларын жақсы көретін. Әртүрлі кейіпкерлерінің бастан кешкен оқиғаларына, мінез-құл­қына, оқыс қылықтарына таң қалып отыратын. Сөз саптауына, яки жазушының сти­ліне риза болатын. «Өлгендер қай­тып кел­мейді» романын оқығанда, әр­кім-ақ өз ауылына барып келгендей бір рақат сезімге бөленуші еді.

 * * *

Біз, әрине, Бекеңмен бірге жүрген жоқпыз. Тағдыр жазып, иә, құрдас, иә, сырлас болмадық.

Сол баяғы ... бір-ақ күн... Үйін кө­ші­ру­ге көмектескеніміз ғана...

Әйтсе де ол біздің жанымызға өте жа­­қын суреткер. Тіл мәйегін, сөз қайма­ғын аңсаған кезде біз әлі де Бердібек Соқ­­­пақбаевтың кітабын қолға аламыз. Оның шығармаларына қиын да қасіретті жыл­дардың оқиғалары өзек болса да, жазу­шының тілінен у емес, бал тамып тұратынын бірден сезесіз. Шынайы өмір­ді, мәңгілік тіршілікті көресіз. Сол оқи­ғалардың ішіне өзіңіздің де қалай ара­ласып кеткеніңізді байқамай да қа­ласыз. Бірде күліп, бірде мұңаясыз. Кей­де тіпті, жылайтын сәттеріңіз де болады. Қысқасы, бір сөзбен айтқанда, сіз олармен бірге өмір сүресіз.

Бердібек аға дүние салғаннан кейін жарық көрген бір кітапты соңғы кездері қо­лыма жиі алатын болып жүрмін. Он­да жазушымен құрдас, сырлас, сыйлас, дос, жолдас болған қаламгерлердің ес­те­­ліктері топтастырылған. Аты да өте қарапайым. «Бердібек Соқпақбаев тура­­лы естеліктер» деп аталады. Бірақ, соны­сымен де құнды. Өйткені, Бекеңнің өмір­шең шығармаларын сүйіп оқитын оқыр­ман қауымның назарына бірден түседі. Әйтсе де, 2005 жылы «Білім» бас­­­пасынан басылып шыққан осы бір құн­ды кітаптың таралымы бар болғаны – 2000 дана ғана.

Оны оқыған кезде суреткердің болмысын, мінез-құлқын жақынырақ танып-біліп, ішкі дүниесіне тереңірек үңіле түс­кендей боласыз. Қай шығар­масын алсаңыз да, кейіпкерлері өмір­дің неше түрлі қиын-қыспақ, қу­ғын-сүргініне тап болып жатса-дағы еш­қашан мойымайтын, алдағы күнге үмітпен қарайтын жазу­шының өз ба­сы өмірінің соңғы жыл­­дарында ру­ха­ни жалғыздыққа, үміт­сіз­дікке, шар­а­­­­сыз­дыққа қалай бой алдыр­ға­нына қайран қаласыз...

Кеңес Одағы кезінде кітаптары жыл сайын жарық көріп, «Балалық шаққа сая­хат», «Менің атым Қожа» повестерінің же­лісі бойынша фильмдер түсіріліп, дү­ние­жүзілік фестивальде жүлде алып, неше түрлі елдердің тіліне аударылып жат­са да, жазушы сол жүйеге іштей қар­сылық білдіріп, өз ұлтының трагедия­сын бір сәт те есінен шығармаған екен. Сон­дықтан да, жеке басының жетіс­тік­теріне шын жүрегімен жарылып қуа­на алмағаны, өз ұлтының тағдыры мен келе­шегіне көп алаңдағаны анық аңға­рылады. Бұл, әрине, ұлы суреткерге ғана тән мінез.

«Мәскеудің көлеңкесі түсіп тұрған ел­дің көсегесі көгеріп, өнері өркендей бе­реді дегенге мен, мысалы, өмірі сен­беймін. Сендер де сенбеңдер. Міне, ме­нің беретін батам осы!»

Бұл – Бердібек Соқпақбаевтың жанайқайы. Жалынды лебізі. Оны көр­некті жазушы, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты Оразбек Сәрсенбай өзінің «Жұм­бақ жазушы» атты естелігінде қаз-қалпында келтіре отырып: «Ке­ңес өкіметінің аман-есен кезінде, Компар­тияның әбден дәуірлеп тұрған заманында – жетпісінші жылдардың басында, Ал­матыдағы Ленин көсем атындағы алаң­ның гүлзар бағында, тапа-тал түсте қы­дырыстап жүрген қазақ жазушысы Бердібек Соқпақбаевтың аузынан отаршыл империяны ашық айыптаған мұн­дай сөздер есту – ол тұста, шынында да, шетін оқиға еді», деп атап өтеді.

Ал Бердібек ағамыз туып-өскен өңір­ден маңдайы жарқырап шыққан тағы да бір талантты жазушы Баққожа Мұқай өзі­нің «Жеңілістерден тұратын жеңіс» ат­ты естелігінде: «Бекең шындықты жаз­­ғаны үшін, қалың оқырманның ру­хани азығына айналған көркемдігі келіс­­кен туындылар бергені үшін алғыс алудың орнына, Кеңес өкіметінің саясатын құптамайтындардың, «сенімсіз» адам­дардың қатарында жүрді. Жара­тылысынан бірбеткей, керек кезде әдіс­ке бағып, шегініс жасап үйренбеген Бекең алып өкіметті тоқтатар күштің жоқ­тығын және де әділеті кем заманда Соқ­пақбаевша өмір сүруге болмасын біле тұра, өз принципінен айныған жоқ. Оның шындықтан өзге қаруы, сүйеніші жоқ еді. Сол себепті де оның өмірінде үл­кен жеңілістер көп болды», дейді.

Асылы, «Бердібек Соқпақбаев туралы естеліктер» атты осы бір қызық кітап кө­зіңізге түскен жерде, тастай қатып, желімдей жабыса қалатыныңызға өз басым күмән келтірмеймін, құрметті оқырман.

 * * *

Менің есіме тағы да сол бір күн – Бер­дібек ағаның қасында жүріп, әң­гімесін тыңдаған сәттер оралады.

Ол кезде әлі үй ауыстыру, пәтер айыр­бастау секілді қала тіршілігінен мүл­­­де бейхабар, үйсіз-күйсіз жүрген жас қалам­­­герлердің бар есіл-дерті әдебиет қа­на болғанын, сондықтан да, Бекеңнен тек өз шығар­машылығы жайлы ғана әңгіме күт­кенін өздеріңіз де сезіп отыр­ған боларсыздар.

– Мен өзімнің шығармаларымның денін мына сендер сияқты жас кезімде, бір­де ауылға, енді бірде қалаға көшіп жүр­ген кезімде жаздым. Ал Мәскеудегі жо­ғары әдеби курста оқыған жылдары кітапханада, теміржол вокзалында отырып жазған күндерім де болды. Шіркін, сондағы арман қуып, албырт көңілдің алып-ұшқан кездеріне не жетсін?! – деп еді-ау сонда жазушы. – Әй, бірақ, ондай заман қайда-а енді!.. Бір рет, жас күнімде осындай ойларымды айтамын деп, Ташкентте өтіп жатқан Азия-Африка жазу­шыларының конференциясына телеграмма салып, жалаңаяқ табаныммен шоқ басып алған жағдайым бар. Оны жұрттың көбі біледі, сендер де естіген шығарсыңдар?..

Ол кезде біз бұл оқиғадан да мүлде бей­хабар едік.

Міне, ол туралы Баққожа Мұқай аға­мыз өз естелігінде былай деп жазады: «... Бердібек Соқпақбаев еткен еңбегіне лайық құрмет көрген жоқ. Үйінің өзін үлкен күшпен алды. Қолдарынан «өл­ген адамды тірілтуден басқаның бәрі келе­тін» шытынағыш шенеуніктердің алдына барып, алақан жайып тұруды ар санайтын «қиқар» Соқпақбаев ол жолы да өзіне ғана жарасатын тентектігіне басыпты. Ташкент қаласында өтіп жат­қан Азия, Африка жазушылары мәжі­лісінің төралқасына жеделхат салады. Мем­лекет басшылары «біздің елде жазу­шыға ерекше жағдай жасалады» деп бас­қа­ларға үлгі көрсетіп жатқанда, үйсіз-күйсіз жүрген қаламгерден жеделхаттың келуі үн-түнсіз жаба салатын мәселе емес еді».

Иә... Осыдан кейін-ақ Бердібек Соқпақбаевтың соңына ескі жүйенің тыңшылары шырақ алып түссе керек.

Оны әдеби ортада Мұз-ағаң атан­ған мұзбалақ ақын – Мұзафар Әлім­баев «Берен талант Бердібек» атты естелігінде былайша баяндайды: «Сон­да бұл кім?» Сол сұрақты көзімнен оқы­ды білем. Ол: – Мұзаға! Мен... – деп төс қал­тасынан кішкентай куәлігін суырды да, көзіме тақап әкеп, оқып алыңыз дегендей біраз ұстап отырды. Портреті де желім­денген. Куәлігін қалтасына қайта сүңгітті.

– Біз сіздің адал коммунист, іскер жетек­ші, жауапкершілікті терең сезіне­тін азамат екеніңізді білеміз... Сол себеп­ті де, ашық сөйлескелі келдім, – деп сөзін нық­тады жігіт. – Бердібек Соқпақ­баев қан­дай адам? Идеялық позициясы? Саяси ұстамдылығы?»

Ал енді, Мұз-ағаңның оған не деп жауап бергенін мен сіздерге айтпай-ақ қояйын деп отырмын. Өйткені, осыдан кейін-ақ сіздердің көңілдеріңізде «Бер­дібек Соқпақбаев туралы естеліктер» атты кітапты қалайда тауып алып, оқып шықсам деген қызығушылық оянатынына бек сенімдімін.

 * * *

Сүйікті жазушымыздың алғаш жарық көрген кітабы – «Бұлақ» деп аталатын алақандай ғана өлеңдер жинағы екен. Қазір ойлап қарасаңыз, оның «Жекпе-жек», «Балалық шаққа саяхат», «Өлгендер қайтып кел­мейді», «Менің атым Қожа» секілді клас­сикалық туындыларының бәрі де сол кіп-кішкентай бұлақтан басталған өзендерге ұқсайды екен-ау...