Елде туризмді дамытуға көңіл бөлініп жатыр дегенмен, демалыс орындарында азан-қазан болған шетелдіктерді көрмей жүрміз. Жазира даланың табиғаты қандай көркем болса да, әлем халықтары көз тіккен ірі курорттық аймақтарға ілесе алмай келеміз. Мұның сыры – бірнеше саланы ілгерілетуге қатар көңіл бөліп, туризмге табыс көзі ретінде қарамаудан. Ал кейбір статистикаға үңілсек, елге келетін туристердің ағыны жылдан-жылға артып жатқанға ұқсайды.
Елдегі ерекше қорғауға алынған табиғи аймақтардың ауданы республиканың шамамен 9%-ын алып жатыр. Бір сөзбен айтқанда, осы аумақтар экотуризмге сұранып-ақ тұр
Елге туристер көп келетін елдердің ондығында Ресей, Өзбекстан, Түркия, Қырғызстан, Тәжікстан, Қытай, Үндістан, Германия, Украина, АҚШ тұр. Қонақтардың басым көпшілігі Алматы, Астана және Шымкент қалаларымен қоса, Ақтөбе, Маңғыстау, Атырау облыстарына сапарлайды. Ресми деректерге сүйеніп, елге келген шетелдіктердің үлесі жылдан-жылға артып жатқанын білу қиын емес. Әрине, осыдан кейін статистиканың есебі қайдан шығады деген сұрақ туады. Мұндағы бар гәп – шетелден келетін туристердің жаппай демалыс орындарына бармайтынында. Қонақтар көбіне экотуризмге, іскерлік туризммен қатар ауқымды іс-шараларға немесе таныс-білістеріне келеді. Олар қонақүй немесе хостелдерде бір күн түнесе болды, турист болып саналады.
Тақырыпқа оралсақ, 2017 жылы елде өткен ЭКСПО көрмесі туризмді жаңа қырынан тануға түрткі болғандай. Сол жылы Мәдениет және спорт министрлігі Туризм индустриясы комитетіне бағынысты «Kazakh Tourism» ұлттық компаниясы» акционерлік қоғамы құрылды. Бұл жаңашылдық расында ел туризмін әлемдік деңгейде ілгерілетуге нақты қадам десек те болатындай. Осы өзгерістен кейін араға екі жыл салып Үкімет туризмді дамытудың 2019-2025 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасын қабылдады. Осыдан соң, әрине, туристер қызығушылық танытатын орындарды дамытуға басымдық берілді. Яғни салаға еңбек ресурстарын тартып, сыртқы және ішкі туристік ағынды арттыру, инвестиция көлемін ұлғайтып, қызмет түрін кеңейту сынды тағысын-тағы межелі міндеттер белгіленді.
Былтыр елге 610 мыңнан аса турист келген екен. Олардың басым көпшілігі Іле Алатауына, Бурабайға, Көлсай көлдері, Баянауыл, Шарын шатқалына саяхаттаған. Ішкі туризмнің де үлесі еселеп арта түсіпті. Негізі бір Алматы қаласының аумағында туристерге жайлы 4 ұлттық парк бар. Сосын Астана – Бурабай, Шымкент – Түркістан бағыты, Алакөл, Маңғыстау өңірімен қоса кейінгі жылдары еліміздің солтүстігіндегі аймақтарға баруды жөн көретіндер көбейіп жатыр екен. Бұл аталған бағыттарда туризмді одан әрі дамытуға мүмкіндік мол деген сөз. Бірі білсе, бірі білмес, елімізде 14 ұлттық саябақ, 10 қорық, 6 табиғи резерват, 50 қаумал, 5 қорықтық аймақ бар. Елдегі ерекше қорғауға алынған табиғи аймақтардың ауданы республиканың шамамен 9%-ын алып жатыр. Бір сөзбен айтқанда, осы аумақтар экотуризмге сұранып-ақ тұр.
Жоғарыда туризм саласының тармақтары көп екенін айттық. Әлемде демалуға таптырмайтын курортты аймақтармен қоса, ескі қалаларды көзінің қарашығындай қорып, алақанына салып отырған елдер бар. Ал туристер неге қызығады дегенге келсек, әрине, ерекше, таңсық дүниелерге. Мысалы, жергілікті халықтың мәдениетінен, тұрмыс-салтынан, ұлттық айшықтарынан хабар беретін этностық туризм бар. Қарап отырсақ, ұлан-ғайыр атыраптың теңдессіз тарихи-мәдени мұрасы туризмді осы бағытта дамытуға қолайлы. Сайын далада көне заманның көзіндей сақталған жәдігер, ескерткіштерді тамашалаған қонақтар ұлтымыздың әдет-ғұрпы, салт-дәстүрімен танысып, тарихын таниды. Басқасын былай қойғанда, әлемге әйгілі Ұлы Жібек жолының бойында орналасқан, өз дәуірінде өркендеген шаһарлардың орны не тұрады? Бұл бергі жағы, еліміздің әр аймағында ежелгі адамдардан қалған бұйымдардан бастап, күні бүгінге дейінгі тарихымыз құндақтаулы.
Біз ұлттық мереке, фестивальдерімен дүние жүзінің назарын бұрғызған елдердің барын білеміз. Мұндай мерекелердің мәдениет яки дәстүр, дінмен байланысы барын естігенде таңғалатынымыз рас. Үндістанда көктем келгенде тойланатын ежелгі «Холи» мерекесі бар. Сол секілді Қытай «Жаңа жылы», Испаниядағы «La Tomatina» фестивалі бар. Бразилияда ерекше мерекелердің бірі саналатын «Рио карнавалына» әлемнің әр қиырынан қызықтап баратындар көп. Алысқа ұзамай-ақ қоялық, Моңғолияның астанасы Ұланбатыр қазақтары 2000 жылдан күні бүгінге дейін бүркітшілер тойын дәстүрлі түрде өткізеді. Осы мерекеде алыс-жақын шетелден арнайы тамашалауға барған саяхатшыларды кезіктіру таңсық емес. Осындайда небір соқтықпалы-соқпақты кезеңнен аман-сау өтіп, әдет-ғұрпын, мәдениетін сақтаған ұлттың Ұлыс күні – Наурыз тойын әлемге танытып, ұлықтауға не кедергі деп толғанасың? 2020 жылдан бері елде Наурыз мейрамы жаңа форматта тойлана бастады. Қазір мереке 14 наурыз – Көрісу күнінен басталып, 22 наурызға дейін белгіленген әр мерекелік күнді атап өтумен жалғасады. Осы үлгіде тойлау дәстүрі, әсіресе Маңғыстау, Түркістан облысында, Алматы мен Шымкент қаласында кең сипат алғаны байқалады. Қуантарлық жай. Кешегі 14 наурызда Ақтауда өткен Көрісу күніне шетелден де туристер келген екен. Ендеше, келешекте туристер Наурыз тойды апта бойы тойласа да әбден жарасады. Дегенмен Наурыз тойын халықаралық деңгейге шығару үшін әлі де болса ауқымды жоспарлар қолға алынуы қажет секілді. Ол үшін не істеу керек? Әрине, ең бірінші кезекте Ұлттық мереке қонақтарды қызықтыруы керек.
Мәдениет және спорт министрлігі қолдау көрсеткен мәдени іс-шаралардың туризмге де қатысы болатыны түсінікті. Осыған қоса нақ қазір елдегі тарихи-мәдени нысандарды сақтауға, көпшілікке танытуға және визит-орталықтар ашуға көңіл бөлініп жатыр. Визит-орталықтарда туристерге қолайлы қызмет ұсынуға мүмкіндік қарастырылады. Негізі, этнотуризм – қалыпты туризмнің қатарында. Яғни этнотуризм дамыған өңірлерде жергілікті халықтың туризм арқылы пайда табуына мүмкіндігі мол. Олар қонақтарды ұлттың тұрмыс-салтымен таныстыра отырып, қызмет көрсете алады. Сол үшін де министрлік бастап, «Kazakh Tourism» ұлттық компаниясы қостап, ауылдағы туризмді дамыту жағы жолға қойылған. Қазірдің өзінде Көлсай мен Қайыңды туристік аймағының ортасындағы Саты ауылының тәжірибесі елдің өзге аймақтарындағы табиғаты көркем ауылдарға үлгі ретінде ұсынылған. Оңтүстік Қазақстан, Ақмола облысы сынды басқа өңірлерде туризмге жайлы ауылдар көп. Этнотуризмді қаймағы бұзылмаған ауылдардың дәстүрін, тұрмысын көрсетіп дамытуға болады. Этнотуризмнің тағы бір бағыты ретінде қазір қолөнершілердің туындыларын танытуға да көңіл бөлініп жатыр екен. Еліміздің әр аймағында министрліктің қолдауымен қолөнершілердің көрмесі ұйымдастыру да дәстүрге айналып келеді. Себебі қолөнер креативті индустрияның ажырамас бөлігі саналады. «Kazakh Tourism» ұлттық компаниясының баспасөз хатшысы Ернұр Кенжебеков те экотуризм, этнотуризмге басымдық беру арқылы туризмнің өзге де бағыттарын дамытуға болатынын айтты.
– Бізде курорт, жағажай туризмі енді-енді дамып келеді. Оның өзіндік себебі жоқ емес. Мысалы, Түркия мен елдегі климаттың айырмашылығы бар. Бізде жылдың тек екі айында ғана жағажай туризмі ашылады. Әрине, туристерді жыл бойы қабылдауға қолайлы орындар бар. Бірақ жағажай емес. Экотуризм, этнотуризм тиімдірек. Сол үшін де мемлекет туризмді дамытуды көздеген кәсіпкерлерді әркез қолдайды. Жаңадан салынатын туристік орындардың жалпы шығынының 10 пайызын өтеуге мемлекет жәрдемдеседі. Туризм экономикамен тығыз байланыста. Қазір әлемде әрбір туристі елге тарту мақсатында үлкен бәсеке жүріп жатыр. Салаға қыруар қаражат жұмсайтын елдер көп. Жуырда ғана Берлинде ауқымды туристік көрме өткен еді. Сол көрмеге Грузия серіктес болып, 35 млн доллардан аса қаражат жұмсаған. Расымен де бұл – бір көрме үшін қомақты қаражат. Бәсекенің қызып тұрғанын салыстырмалы түрде осыған қарап бағамдай берсек болады, – дейді ол.
Бұл туризмді жандандыру үшін тек инфрақұрылымды жетілдіріп қоймай, жарнамаға, туристерді тартуға қатар көңіл бөліну керек дегенді білдіреді. Мысалы, Түркістанда «Керуен-Сарай» туристік кешені ашылғанда маусым бойы қонақтар үзілмеді. Әр өңір, қала, ауылдың көрген адам қызығатын кешендері, өзіндік ерекшеліктері көбейген сайын туристер ағыны артады. Осы тұста ең бірінші кезекте туризмді табыс көзі ретінде көретін кәсіпкерлерге сенім артылады. Мысалы, Өзбекстан, Қырғызстан және елдегі туристік компаниялар бірлесіп, үш елдің көрікті жерлерін байланыстыратын бағыт ұсынған. Мұнда туристік компаниялар алыстан келген қонақтарға бірден үш елді шарлауға мүмкіндік жасап отыр.
Мәдениет және спорт министрлігінің бастамасымен биыл тағы үш визит-орталықтың құрылысы аяқталады деп күтілуде. Ол Түркістандағы «Сауран», «Гаухар ана» және «Ордабасы» туристік орталықтары. Ал нақ қазір Алматы облысындағы «Таңбалы», Ұлытау облысындағы «Ұлытау» және Түркістан облысындағы «Отырар» визит-орталықтары жұмыс істеп тұрғанын айта кеткеніміз ләзім. Осыған қоса былтыр Мәдениет және спорт министрлігінің қолдауымен 17 тарихи ескерткіш қайта қалпына келтірілген. Бұл қатарда Әзірет-Сұлтан қорық-музейі аумағындағы ескерткіштер, Отырар қалашығының учаскелері, Жаркент мешіті, Ботай қонысы, Бөкей Ордасындағы хан сарайы, Ахмет Байтұрсынұлының музей-үйі, Бекет ата жерасты мешіті, Сауран археологиялық кешені, Таңбалы петроглифтері, Жетіасар оазисінің Алтынасар ескерткіші, Испиджаб қалашығының нысандары, Абылай хан резиденциясы, Тараз қалашығы және Г.Колпаковский атындағы училище бар. Осылайша, былтыр бас-аяғы 31 тарихи-мәдени нысан қалпына келген. Хронологиялық тұрғыда қарағанда жаңарған нысандар қола дәуірінен бастап, XIX ғасырдың соңына дейінгі кезеңді қамтиды екен. Бұл да болса елде этнотуризмді ілгерілетудегі артықшылығымыз болса керек.