Қасиетті Қызылжар топырағында кіндік қаны тамып, білім-білігімен, қарым-қабілетімен ұлтқа, елге, жерге адал қызмет еткен жандар аз емес. Солардың бірі – ақын, журналист, сазгер Шашубай Малдыбаев.
– Қазақ әдебиетінің қоржынын небір көркем дүниелерімен толықтырған әкеңіз Ғалым Малдыбаев – саналы ғұмырын сөз өнеріне арнаған жан. Сіздің де осы сала маңайынан табылуыңызға сол кісі ықпал еткен болар?
– Мен Шал ақын ауданында қазақ әдебиетінің қос бәйтерегі Сәбит Мұқанов пен Ғабит Мүсіреповтің замандасы, Мағжанның шәкірті, Бейімбеттің досы болған ақын Ғалым Малдыбаевтың шаңырағында дүние есігін аштым. Әкем өзінің «Өмірден ертегі» атты хикаятында туғанынан шешесінен жетім қалып, байдың есігінде күн кешіп, қозы баққанын, көп қиянат көргенін баяндайды. Жасынан таршылық пен жоқшылықтың зардабын тартқан ол талапкерлігі, мақсатшылдығы арқасында талай жетістікке жеткені көбімізге аян. Молдадан сауатын шала ашса да, қолына қалам ұстап, ақ жүрегімен, ізгі ниетімен өз елін, жерін өлеңге қосып, халықтың бостандығын, теңдігін және сәулетті болашағын жырына арқау етті. Мен ғана емес, перзенттерінің бәрі сөз өнеріне жақын.
– Өткен өміріңізге ой жүгірткенде көңіл көкжиегіне қандай оқиғалар қонақтайды?
– Мектепті жақсы бағамен тәмамдағаннан кейін 1966 жылы Алматыдағы С.М.Киров атындағы Қазақ мемлекеттік университетінің филология факультетіне оқуға түстім. Еңбек жолымды сүйікті басылымым – «Ленин туы» (қазіргі «Soltüstık Qazaqstan») газетінде әдеби қызметкер болып бастадым.
Жас кезімізде уақыт өтпейтіндей, адамдар қартаймайтындай көрінетін. Олай емес екен. Бәріміз уақыттың уысындамыз. Мені қуантатыны – әке аманатына адал болғандығым. Ол кісінің көзі тірісінде оқырман назарына ұсынылмаған туындыларының 90 пайызын жарыққа шығарыппын. Осы жасқа келгенде әке-шешенің алғысын алған жанның бағдары айқын, болашағы жарқын болатынын түсіндім. Адам қай биіктен көрінсе де, қарапайымдылығын жоғалтып, адамгершілікті өлтіріп алмауы қажет. Қазақта «Батаменен ер көгерер» деген сөз бар. Адамның жолын ашатын да, бағын тұмшалайтын да сөз.
– Армансыз адамды қанатсыз құсқа теңеп жатады. Бала кездегі арманыңызға қол жеткіздіңіз бе?
– Бала күнгі арманым композитор болу еді. Мектепте жүргенімде-ақ ән шығара бастадым. Алғашқы әнімді 9-сыныпта шығардым. Оны өзім орындап жүрдім. Сазгерлік қабілетімді жоғары оқу орнында дамытқым келді. Алайда өнер саласына емес, филология факультетіне оқуға түстім. Оған еш өкінбеймін. Бейсембай Кенжебаев, Мәулен Балақаев, Зейнолла Қабдолов, Рымғали Нұрғалиев, Сұлтанғали Садырбаев, Мырзатай Жолдасбеков сынды мүйізі қарағайдай тұлғалардың дәрістерін тыңдап, тәрбиесін көрдім.
1996 жылы Жамбыл Жабаевтың 150 жылдығына орай өткен республикалық ән байқауында «Жырау Жамбыл» деп аталатын әнім ынталандыру сыйлығына ие болды. «Қарындастарым – қарлығаштарым», «Келші, жаным», «Немере – әнім», «Қызғанамын», «Қызылжар – қалам», «Алтын бесік – ауылым», «Жүрек үні», «Жаз гүлім», «Сезім сыры», «Ауданым – Жамбылым» сынды әндерім ел ішінде кеңінен танылып, орындаушылары қошеметке бөленіп жүр. Қырыққа жуық әнім жарық көріпті. Бала кездегі арманымның орындалғаны осы болар.
– Сіздің өлең жазатыныңызды жақсы білеміз?
– Маған жыр жазғаннан ән шығару, оның ырғағын табу тиімдірек. Миымда қырық әннің әуені жүреді. Теледидар көріп отырғанда да, жай жүргенде де ән шығарамын. Өзімді ақын емес, әуесқой сазгер деп есептеймін. Ақындық – қанымызда бар қасиет. Өлең техникасын жақсы меңгергенмін. Ақындық пен сазгерлік – екі әлем. Екеуі қосылса ғана өнер құдіретін танытады.
– Сіз Қызылжарда біраз қызмет атқардыңыз. Тындыра алмаған істеріңіз бар ма?
– Редакцияда жұмыс істеп жүргенде түрлі тақырыпта қалам тербедім. Ойлағанымның бәрін қағаз бетіне түсірдім десем артық айтқаным болмас. Газеттің сол кездегі басшысы марқұм Уәп Рақымжанов ағамызға ерекше ризамын. Ол кісі қарамағындағы әріптестерін ерекше құрметтеді. Өлеңге, әнге жақын жандарды шығармашылық тұрғыдан көп қолдады. Соның арқасында облыста тұңғыш «Тамаша» ойын-сауық отауының шымылдығын ашып, режиссерлік, жүргізушілік, ұйымдастырушылық қабілеттеріммен көзге түстім.
Негізі журналистикадағы қызметіме қарағанда қоғамдық жұмыстағы белсенділігім басым болды. Басшылықта қызмет еткенде де М.Жұмабаев, С.Мұқанов, Ғ.Мүсірепов, Ғ.Малдыбаев, С.Шаймерденов, Г.Бельгер, К.Салықов, Қ.Кеншінбаев, М.Қанғожин, Е.Асқаров сынды танымал жерлестеріміздің мерейтойлық шараларын ұйымдастырдым. «Жігіт сұлтаны», «Қыз сыны», «Келіндер сыны», «Сұлулық сыны», «Аталар байқауы» сынды мәдени шаралардың сценарийлерін жазып, республикалық айтыстар мен мүшәйралардың өтуіне мұрындық болдым. С.Мұқанов атындағы облыстық қазақ музыка-драма театрының ашылуына себепкер болған азаматтардың бірі болғанымды мақтанышпен еске аламын. Тындыра алмаған іс аз емес. Сол үшін салымды суға кетіріп көрмеппін.
– Газеттің сарғайған парақтарын ақтарып отырып, сіздің «Сыр сандық» айдары аясында көптеген мақала жазғаныңызды аңғардым. Оның сыры неде?
– Журналистиканың басқа салаларға қарағанда ерекшелігі – тілшілердің ел-елді аралап, сапарларға жиі шығатындығында. Сондай іссапарларды тиімді пайдаланып, ауыл тұрғындарымен жүздесіп, әңгімелесетінмін. Ел шежіресін саралап, тарихын талқылайтын кеудесі алтын сандық қариялармен жолығуды әдетке айналдырдым.
Кездесулердің бірінде Екінші дүниежүзілік соғыстан жақыны оралмаған ақсақалдарымыз бен ақ жаулықты әжелеріміз «ойпырымайлап» сандық түбінде майдан даласында жазылған хаттардың сарғайып жатқанын айтты. Ауылда жүргенімде анам да «Малғаждардың елге жазған хаты» деген әнді айтып жүруші еді. Содан ұжым болып ақылдасып қарасөзбен, өлеңмен жазылған хаттардың басын бір арнаға тоғыстырып, оқырманға ұсындық. «Сыр сандықтың» оқырманы көп болды. Шалғайда жатқан елді мекендерден хаттар легі толастамады. Жүздеген үйдің кебежесінде тозығы жетіп, жыртылып, өңі кетіп, жойылып бара жатқан хаттар қайтадан жаңарып, оқырманға жол тартып отырды. «Сыр сандыққа» түскен бес жүзге жуық материалдың денін кәдеге жараттық.
– Қазіргі журналистерге қандай қасиеттер керек деп ойлайсыз?
– Журналист болғысы келген адам жарғақ құлағы жастыққа тимей еңбектене беруі керек. Ерінбей, жалықпай, шаршамай, ізденіс үстінде жүрген адам ғана журналистика майталманына айналады.
Әсіресе журналистің жолда көп жүргені дұрыс. Естіген дүниені қағаз бетіне түсіргеннен гөрі жол машақатын тартып, ел-елді аралап, көзіңмен көріп жазған мақалаң әлдеқайда әсерлі шығады. Сұхбаттасатын кейіпкеріңнің не істегенін, өткен өмірін, бағындырған асуларын зерттеп, сараптай білу қажет. Қойған сұрағың кейіпкеріңді ойландыра алса, журналист ретінде жақсы танылып, құрметке бөленесің.
– Туған жер туралы не айтар едіңіз?
– Қызылжар – қазақ әдебиетінің классиктері мен халық қаһармандарын дүниеге әкелген киелі өңір. Туған қаламның заманға сай дамып келе жатқанына қуанамын. Туған жерін сағынышпен еске алу кез келген азаматқа ауыр тиетінін сыртта жүргендер түсінеді. Елге деген сағынышымды бір-ақ нәрсе арқылы басамын. Ол – ән. Туған жерге деген махаббатымды ән арқылы жеткізуге тырысып жүрмін.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен –
Самрат ҚҰСКЕНОВ,
арнайы «Egemen Qazaqstan» үшін