• RUB:
    4.69
  • USD:
    513
  • EUR:
    541.16
Басты сайтқа өту
Жәдігер Бүгін, 08:35

Шалқардағы айрықша құндылықтар

30 рет
көрсетілді

Шалқар аудандық тарихи-өлкетану музейі қырық жылға жетер-жетпес тари­хында 13 мыңға жуық экспонат жинаған болса, ең көне жәдігері 1870 жылы ірге­тасы қаланған Шалқар қаласы тарихымен, «Орынбор-Ташкент» шо­йынжол құрылысымен байланысты. Елу мыңға жуық тұрғыны бар аудан­ның өткені мен бүгінін жалғастырған мәдени-тарихи мекеме мамандары ескі ғи­марат­тың іші-сыртын күтіп ұстап, қордағы дүниені жарқыратып көр­­сетіп отыр.

Тірнектеп жиналған қор

Қордағы жәдігерлердің электронды базасы жасақталып, тұр­ғын­дардың тарихи ескерт­кіш­тер картасын QR код ар­қы­лы жүктеуіне мүмкіндік бар. Онлайн экс­кур­сия жұмысы да жақсы жол­ға қо­­йыл­ған. Сондай-ақ музей жанында өлке­­­танушылар және жас тарихшылар клубы жұмыс істей­ді. Ырғыз, Қазалы аудан­дарындағы әріп­тестерімен, «Ырғыз-Тор­ғай» резерватымен тығыз байланыс орнат­қан. Аудан­ның өткенін бү­гін­гі заман­ға жет­кіз­ген мекеме облыста бірнеше рет «Үздік музей» ата­ғын алды.

Жаз бойы түрлі жеміс ағаш­­та­ры мен гүлдер жайнап тұратын шар­­бағында малта тас, түйе арба, ауыр соқа, қол диір­мендер мен түйе ботасының ізі түс­кен табиғи тас қойылған. Жан-жағы қыр­лан­ған, ауыр-ауыр екі бөліктен тұра­тын малта тас ертеде бидай дәнін уа­тып, ұн алуға қолданылған. Бұл – тұтас ауыл астық бастыратын диір­мен. Беткі тасты түйеге бай­ланған ағаш кеспелтекпен қоз­ғай­ды. Ғимараттың кіреберісіне отыздан астам келі-келсап қойылған. Бірі үлкен, бірі кіші, бірі ешкі терісімен қапталған келі-келсаптар тары түюге арнал­ған. Әжелеріміздің ағаш келілері бүгінде қолданылмайтын болған соң музей экспонатына айналыпты. Оның үстіне, музей директоры Нағима Шенеқұлқызы ауылда жатқан келі-келсап көрсе, бірден музейге алып кетеді екен.

Шалқар ауданы мешіт ұстап, медресе ашқан дін адамдары, ағаш шеберлері, ұсталар, зергер­ле­рі­мен танымал. Аудан тұрғыны Қуанышбай Әлмұратов тап­сыр­ған ағаш шебері, қолөнерші Айдос Мұратов (1881–1970) жасаған кереует көз тартарлық мүлік. Бас-аяғы көтеріңкі етіп жасал­ған, жақ­­­тау­­ларында гүл өрнектері бар ке­ре­ует­­­тің қызылды-жасылды бояу­­лары алпыс жылдан бері өңін бер­­меген.

Этнография залындағы күміс сырға, алқа, өңіржиек, шол­пы, біле­зік, сақи­на­лардың қасын­дағы сөреге ұстаның көрігі қойыл­ған. Ертеде ұсталар көрікті құй­маны суы­туға, пешке ауа үрлеуге қол­­­дан­ғ­ан. Халқымызда ұста­­ның құрал­да­рына қатысты ырым-тыйым көп. Өмірден өткен соң оның ісін жалғастырар ұрпағы болмаса, құ­рал­дары шәкіртіне, не басқа шеберге беріледі екен. Ұстаның көрігі бос тұрмау керек деген ырымның мәні зор. 

 

Батырдың бес қаруы

Экспозицияда қару-жарақтардың түр-түрі бар. Соның ішінде ерекше құйыл­ған қайқы қылыштар сармат қаруын еске түсірсе, жиде ағашы діңі­нен жасалған шоқпар да өңін ермеген. Оқшантай, мылтық, найза, сүңгі, бәкінің иелері осы өлкеде өмір сүрген батырлар. Есет Көтібарұлының мылтығы, Қарағұл Серікбай­ұлы­ның қылышы, Әзберген Мұңайтпасұлы найзасының ұшы, Құжыр батырдың қылы­шы талай жорықтың куәсі. Тағы бір құнды жәді­гер – батыр, мерген Жарас Пұсырманұлының мылтығы әзірше ұрпақ­та­рының қолында. Осы топы­рақтан өніп, әр кезең­де батыр­лығымен ел құрметіне бөленген Тілеу Айтұлы, Жарас Пұсырманұлы, Бақты­бай, Жылқаман Отын­шы­ұлы, Қаражігіт Бектауұлы, Көтібар Бәсенұлы, Есет Көтібарұлы, Бекет Ерназарұлы, Қайдауыл Едігеұлы, Ақайұлы Ақтан, Арыстан Тінәліұлы, Байқазақ батырлар туралы аңыздар да жазулы. Соның бірі – Қарағұлдың ерлігі. Бүгінге «Қарағұл қылышын суырса, қанға боямай салмайды» деген тәмсіл жеткен. Кішкентай бойлы, қарасұр, сұсты келген батыр жорықтан сауытының өңірін ашып келе жатса – жеңгені, кеудешесін ашпай, түнеріп келе жатса – жеңілгені екен. Тағы бір аңыз оның қарындасы Сұлуға қатысты. Батыр қарындасын ауыл молдасы әрі оқытушысы Мәдірейімге ұзатпақшы болғанда, бойы бір тұтам, ұсқынсыз жігітті қыз ұнатпайды. Бірақ ол заманда аға әміріне қарсы шығу жоқ. Сұлу молда жігіттен құтылмақшы болып, ағасы жорықта жүргенде Мәдірейім отырған үйдің сыртынан от қояды. Киіз үй лезде жанып кеткенде, Мәдірейім аман шығады. Осы хабар жолда келе жатқан Қарағұлға жеткенде, ол қылышын суырып алып, ауылға шаба жөнеледі. Қаһарынан қорыққан жұрт оның алдынан анасын жібереді. Шешесі батырды сабасына түсіргенімен, қынаптан суырылған қылыштың қанға боялмай салынбайды десетін. Сол мезетте батыр өзімен бірге еріп жүретін сүйікті тазысын шауып түсірген. Қарағұлдың жайлауы Шалқардың Көкала деген жерінде болған.

 

Мешіттер мен медреселер

Бозой ауылынан 60 шақырым жердегі Құландының жанында 1830–1840 жылдары салынған Әбдіғалым ахунның қазақы мешіт-медресесі сақталған. Саз кірпіштен өрілген, шағын терезелі ескі мешіт-медресе қабырғалары сол күйі тұр. Бұл жақта мешіт ұстап, медреседе бала оқытқан Жанаман ахун Сейітімұлы (1884–1968), Аманғали Итесұлы (1884–1936), Шалқар мешітін басқарған Мәтей Қоқанұлы (1886–1971) – Бұхара медреселерінің түлектері. Бүгінде аудан орталығындағы ескі мешіт Жанаман ахун атында болса, кейінгі жылдары салынған мешіт Мәтей Қоқанұлының атында. Музей экспозициясындағы құнды дүниенің бірі – Жанаман ахунның кенептен тігілген жейдесі.

Музейде «Шалқар» аудандық газетінің 1932 жылдан басталған тігінділерін ертеде редакторы Тілеужан Шойғарин тапсырған. Осы басылымды ұзақ жыл бас­­­қар­ған Тауман Төрехановтың 27 жыл бойы пайдаланған жазу мәшіңкесін журналист Қыдыралы Әлин кейін әкелген.

 

Сынтас. Киелі жерлер

Ұлы Борсық құмының оңтүстік-шығыс беткейінде он шақырым аумақта қазан шұңқыр, аңғарлар бар. Бұл – аудан орталығынан 90 шақырым Алағозы жеріндегі өзгеше алқап. Қазан шұңқырдың қақ ортасындағы төбе басында қыз мүсіні сияқты ерекше тас алыстан көзге түссе, жан-жағын шөккен түйе сияқты іркес-тіркес тастар қоршап жатыр. Аңызы Кергебай деген байдың қызы Қырмызыны ұзатуына байланысты туындаған. Көп дүние-мүлікпен ұзатылып бара жатқан қызы әкесінің мініс атын сұрайды. Малының киесі болған күреңді бай бермейді. Қырмызы «босағам борлаусыз, сырығым сырлаусыз қалды» деп ренжіп, керуеннің соңынан еріп бара жатқанда, қатты ашулы әкесі оны «сынтас бол» деп қарғайды. Күннің суығында қозғалған керуен сол күйі тас болып мәңгіге қалыпты. Осындай бейнелі тастар Ақтөбе облысының Хромтау, Мәртөк аудандарында кездеседі. Бәрінің де атауы – сынтас. Аңыздары да ұқсас. Негізгі желісі айттырылған жеріне бармай, ұнатқан жігітімен қашып кеткен, не жасауына көңілі толмай әке қарғысына ұшыраған қыз...

Жер бедеріне қарағанда, Шалқардың Алағозысы топыра­­ғын­да темірі көп, күрең қызыл түсті, қиыршық тас араласқан, ежелгі заманда теңіз орны болған жер. Оның дәлелі, құм арасынан табылатын тас болып қатқан ұлу қабыршақтары. Алағозының Көкбұлақ деген жерінде екі метр тереңдікте темір кені бар. Аржағы қарақалпақ жеріне жалғасып кететін, Арал теңізінің суы кең жайыл­ған заманның куәсі.

Бұл жақта ғылыми айналымға енбеген ескерткіштер өте көп. Көне керуен жолдары, Арал теңізін бойлай отырып Хиуаға баратын ескі сүрлеулер маңында қалған ежелгі қоныстар орны сақталған. Музей қызметкерлері жаз бойы елсіздегі ескі қоныстарға сапарлап, жәдігерлердің фото-бейне түсірілімдерін жасап, аңызын жинап келеді. Кейінгі жылдары Аққолқа бейіті, Балғасын, Тоқпан тамына экспедицияға барды. Аққолқа – өте қашық, көлік жолы да жайсыз, елсіз далада орналасқан кесене. Бұл жаққа жол талғамайтын көлік бол­ма­са жету қиын. Тоқпан тамы, Арыстан-Тінәлі зираты Бозойдан әрі қарай елсізде орналасқан. Бұл жақтың жер атаулары тарихи оқиға­лар­мен сабақтас. Қошқарата, Қыздар шыққан деген биік, қуыс-қуысы көп төбе бар. Музей мамандары бейнетаспаға түсірген екі күмбезді Аққолқа бейіті ел арасында «Бала бейіт» деп те аталады. Бұл күйдірілген қызыл кір­піш­­тен тұрғызылған төрт бөл­мелі бейіт. Ішін ою-өрнекпен безендірілген төрт ағаш есік бөліп тұр. Әрқайсысында шағын қабір. Бір ауқатты адамның төрт баласы бірдей өмірден өтіп, соған тұрғызылған мазар сияқты. Қазір ел тұрмайтын елсізде жиі кездесетін осындай кесенелерге қарап, кезінде бақуатты тұрмыс кешкен ауылдар болғанын аңғарамыз.

Ежелде Хиуамен арада Арал теңізін жағалай орналасқан қазақ ауыл­дары көп болған. Шалқар ауда­нындағы Ноғайлы заманы­­ның ескерт­кіші – Балғасын мұнара­­­­сы­­ның орны. 1950 жылдарға дейін қызыл кірпішпен салынған кесене іргетасы сақталып келген. Қазір жер атауы бар да, орны жоқ.

Тоғыз теміржол бекетіне таяу жердегі қырат Ойыншықтау деп аталады. Бұл аң-құс бейнелі ойын­шық сияқты тастар үйілген жер. Жұрт қапшықтап әкеткен соң ойын­шық пішінді тастар азайып кеткен. Музей ауласына қойылған ботаның ізі түскен тас Ақтоғай ауылдық округінен әкелінді. Шетырғыз ауылына барар жолда жер ас­тынан қоймалжың балшық шы­­ғып жатады да, лезде қатып қалады. Ботаның ізі осылай түскен болар. Айшуақ елді мекеніне барар жолда күйші Қазанғап Тілепбергенұлының кесенесі қарсы алады.

Аудандық музейдің алты қызметкері облыс орталығынан шалғай, елсіз далалықта тарихын ішіне бүккен, тарихи айналымға енбеген ескерткіштерді аралап, ел арасынан аңыз, жәдігер жинап, өлке тарихын түгендеуге үлес қосып жүр. Табылған жәді­гер­лер мен ескерткіштерді терең зерттеу археологтер мен кәсіби тарихшылардың жұмысы. Әзірше Борсық құмдарындағы тарихи оқиғалар ізін уақыт көміп жатыр. Білетін адамдар азайған соң айтулы оқиғалар да ұмытылады. Қырғын шайқас өткен жерлер, белгілі батырлар ізінен ерген жауын­гер­лер­дің есімдерін түгендеу мүмкін емес. Өлке тарихы ауыл тарихынан түзелетінін ескерсек, Шалқар аудандық тарихи-өлкетану музейі мамандары жинақтаған жәді­гер­лер мен ауызша тарих бола­шақ зерттеушілердің зерттеу ны­санының өзегі болары анық.

 

Ақтөбе облысы