Шеберлікті шыңдайтын бағыт
Үкімет мәшине жасау саласын дамыту бағдарламасын қабылдады
Мәшине жасау саласында қазіргі күні дамыған батыс елдері мен Жапония алда келеді. Осы елдердің жасаған жеңіл мәшинелері бүкіләлемдік рынокты жаулап алды десе де болады. Бұл әртүрлі жолдармен жүзеге асуда. Мәселен, біздің өңірде мәшине жасау саласы жетілген деп есептелетін Ресейдің өзінде қазір шетелдік мәшинелерді шығаратын өндіріс орындары уақыт өткен сайын көбейіп келеді. Ол қазірдің өзінде Ресейдің өз маркілерінен басым түсе бастады. 2010 жылдың бірінші жартыжылдығындағы мәліметке көз жүгіртетін болсақ, Ресейде осы уақыт аралығында сатылған мәшинелердің 31,5 пайызын осы елдің отандық маркілері құраса, 32,8 пайызын Ресейде шығарылатын шетелдік маркілер құраған екен. Шетелдік маркілерді сатудан түскен пайда 4,7 млрд. долларды құрап, ресейлік маркілерден түсетін пайдадан 2 есе асып түскен.
Дегенмен, осыған қарап, яғни әлемдік мәшине жасау өндірісі мен рыногы бөлініп қойды, енді одан орын жоқ деп қарап отыра беруге болмайды. Мәшине жасау өндірісін қалай дамытуға болатындығының бір үлгісін көршіміз Қытай елі көрсетіп отыр. Бастапқы кезде батыстағы өндірістерді өз ішіне көшіру, батыстық мәшинелердің үлгісін өз іштерінде шығару арқылы осы саланы дамытқан қытайлықтар ендігі кезекте әлемдік рынокқа солардың жолымен, бірақ неғұрлым арзандау етіп шығарылған өз маркілерін де ұсына бастады.
Біздің Қазақстанда да мәшине жасау өндірісі жалпы айтқанда жақсы дамыған деп айтуға болады. Еліміздің әр өңірлерінде түрлі салаларға арналған бөлшектер жасайтын зауыттар жұмыс істейді. Дегенмен, еліміз өз тәуелсіздігіне ие болып, нарық қатынастары алғаш орынға бастаған, ал бұрынғы экономикалық байланыстар үзілген тұста бұл саланың жағдайы нашарлап кетті. Екіншіден алғанда қазіргі әлемдік техникалық прогрестің жедел дамуына байланысты олар шығарған құрал-жабдықтар да моральдық тұрғыдан тозды. Сөйтіп, тәуелсіз елімізге өзінің мәшине жасау өндірісін сан түрлі салалар бойынша қайта құруға, түбегейлі қайта жаңғыртуға тура келіп отыр. Бұл өте күрделі де қиын міндет. Бірақ, осыған ұмтылмасақ, біздің экономикамыз алдағы уақытта жан-жақты дамымаған, шикізат өндіруге ғана қабілетті тұтыну экономикасы деңгейінде қала бермек. Экономиканың басқа салаларынан түсетін аса мол қаржы көлемі шетелдік техникалар мен құрал-жабдықтардың импорты үшін сыртқа кетпек. Мәселен, Қазақстан қазірдің өзінде осындай заттарды сатып алу үшін жыл сайын шамамен 15 млрд. доллардың қаржысын сыртқа жібереді екен. Ал бұл біздің біржылдық республикалық бюджетіміздің кірісімен шамалас қаржы.
Әрине, біз өндірістің түрлі салаларына қажетті техникалар мен мәшинелерді және олардың қосалқы бөлшектерін шығаруда дамыған елдермен теңесе алмауымыз мүмкін. Бірақ өзімізде шығаруға болатын заттарды өндіруіміз қажет. Мұның өзі Елбасы алға қойып отырған асқаралы міндет экономиканы әртараптандыру үшін қызмет етеді. Екіншіден, алғанда көптеген адамдарға жұмыс береді. Қазірдің өзінде еліміздің мәшине жасау саласында 79800 адам еңбек етеді екен. Көптеген салаларға қарағанда бұл салада еңбек ететіндердің жалақысы да жоғары болып келетіндігін еске алатын болсақ, дәл осы өндіріс түрін дамытудың үлкен маңызға ие екендігіне көз жеткіземіз. Міне, осы тұрғыдан алғанда, еліміздің мәшине жасау өндірісін дамыту деген сөз – отандық кадрлардың біліктілік қабілетін шыңдау деген сөз. Қоғамға аса қажет болып отырған инженерлер мен техниктер, техникалық интеллигенцияның өкілдері нақ осы салада өсіп-жетіліп, қоғамымызды алға сүйрейтін болады. Қысқасын айтқанда, мәшине жасау ісінің елдің экономикасы мен өркениетті деңгейін жетілдірудегі маңызы өлшеусіз.
Осы аптада Үкімет отырысында еліміздің мәшине жасау саласын дамытудың 2010-2014 жылдарға арналған бағдарламасының жобасы қаралып, бекітілді. Онда біз жоғарыда сөз қылған мәселелердің барлығы екшелінген. Премьер-Министрдің орынбасары, Индустрия және жаңа технологиялар министрі Әсет Исекешевтің айтуынша, бұл жобаны әзірлеуге еліміздегі барлық мүдделі мемлекеттік органдар мен мәшине жасау салаларының өкілдері қатыстырылған. Жобаны жасамас бұрын арнайы топ жасақталып, олар ел өңірлерінде болып, мәшине жасау саласының қазіргі жағдайы мен проблемаларын айқындаған, жергілікті жерлердің ұсыныстары мен пікірлерін жинақтаған. Әлемдік тәжірибелер сарапқа салынған. Содан кейін шетелдік білікті сарапшылардың қатысуымен осы жоба әзірленген.
Отырыста негізгі баяндаманы жасаған Индустрия және жаңа технологиялар министрінің орынбасары Альберт Раудың айтуынша, алдымыздағы бесжылдық мерзімге арналып отырған бағдарламаның негізгі мақсаты ішкі рыноктың сұранысын мейлінше қанағаттандыру және қосымша құны жоғары болып келетін мәшине жасау саласы өнімдерінің өндірісін ынталандыру, бірте-бірте олардың экспортын қалыптастырып, дамыту болып табылады. Осыған қол жеткізудің төрт міндеті айқындалған. Олар: технологиялық жаңғыртуды ынталандыру және жаңа өндірістер қалыптастыру; ішкі рыноктың мүмкіндіктерін тиімді пайдалану; мәшине жасау өнімдері экспортына қолдау жасау және дамыту; саланы қажетті кадрлармен қамтамасыз ету.
Жоғарыда айтып кеткеніміздей, әзірге Қазақстанның мәшине жасау өнімдеріне деген сұранысы түгелге жуық шетелдік техникалар мен олардың қосалқы бөлшектері есебінен өтеліп келеді. Олардың импорты біздің ішкі өнімдерімізге қарағанда 6 есе артық. Жалпы, Қазақстанға келетін импорттың 40 пайызға жуығын мәшине жасау өнімдерінің импорты құрайды.
Осындай жағдайда отандық саланың негізгі проблемалары ретінде олардағы құрал-жабдықтардың тозғындауы жоғары деңгейге жеткендігін, отандық мәшине жасау өндірісінің бәсекелестік қабілетінің төмен екендігін, өндірістік қуаттардың толық пайдаланылмайтындығын, мәшине жасау салаларында конструкторлық бюролардың саны өте аз екендігін, инжинирингтік компаниялардың әлі қалыптаса қоймағандығын, кәсіпорындарға басшылық жасайтын білікті кадрлардың тапшылығын айтуға болады. Осы проблемалардың шешімін табу үшін еліміздегі мәшине жасау кәсіпорындарына технологиялық аудит жүргізілуі керек. Салаға технологиялық трансфертті енгізіп нығайту, инновациялық гранттар беру, инженерлік инфрақұрылымдарды қалыптастырып жетілдіру секілді сан түрлі шаралар да осы міндет үдесінен туындайды.
Бағдарламада аталған міндерттерді шешудің түрлі жолдары белгіленген. Солардың бастыларының бірі ретінде экспортты қолдау саясатын айтуға болады. Осы саясат аясында өнеркәсіптің өңдеу саласында экспорттық өнімдер шығаруға ұмтылушыларға сервистік және қаржылық қолдаулар ұсынылады. Сонымен қатар тәжірибелік-конструкторлық әзірленімдердің ғылыми-зерттеу жұмыстары үшін корпоративтік табыс салығының 150 пайызына дейін салық жеңілдіктері беріледі. Кадрлар әзірлеу үшін Өскемен қаласынан 700 орындық өңіраралық орталықтың құрылысы жүргізіледі. Семей, Саран, Петропавл қалаларынан техникалық және кәсіптік білім беретін оқу орындары салынады.
Жалпы, мәшине жасау саласы бойынша 19 жобаны жүзеге асыру міндеті алда тұр. Олардың жалпы құны 159 млрд. 555 млн. теңгені құрайды.
Қазіргі күні мәшине жасау саласын дамыту ісі еліміздегі ұлттық компаниялар арасында “Қазақстан темір жолы” АҚ-та біршама жолға қойылған деп айтуға болады. Бұл компания өзінің импортты алмастыру бағдарламасының аясында жүк және жолаушылар вагондарын, тепловоздар өндірісін ашып, жолға қойды. Сонымен қатар, темір жолдағы жылжымалы құрамға қажетті көптеген құрал-жабдықтар мен қосалқы бөлшектер шығару ісін қолға алды. Енді осы тәжірибенің басқа компаниялар мен салаларға тереңдей енгізілуіне мән беру қажет. Жалпы, елімізде соңғы жылдары мәшине жасау саласында бірқатар жаңа жобалардың жүзеге асып келе жатқандығын байқауға болады. Мәселен, Өскеменде шетелдік жеңіл көліктерді құрастыратын өндіріс орны пайда болса, Семейде автобус шығару қолға алынды. Павлодарда “Беларусь” тракторлары құрастырылуда. Қостанайда комбайндар құрастыратын өндіріс орны бар. Міне, елімізде осындай жаңалықтар жылдан жылға көбейе түсуде. Енді оларды одан әрі тереңдете беруіміз керек. Аталған бағдарлама осы мақсатты көздейді.
Бағдарлама жобасын әзірлеушілер ол жүзеге асқан жағдайда еліміздің қол жеткізетін жетістіктерінің деңгейіне дейін есептеген екен. Мәселен, 2015 жылы темір жол саласында мәшине жасау өнімдерінің өндірісі 11 есе артатын болса, электр құрал-жабдықтарында 70 пайызға, тау-кен металлургия саласына арналған мәшинелер мен жабдықтар шығаруда 2,7 есе, мұнай-газ мәшине жасау саласында 2,5 есе, ауыл шаруашылығы мәшине жасау саласында 2 есе, ал түрлі автокөліктер шығару ісінде 12 есе артатын болады. Осының негізінде елімізде 2014 жылға дейін қосымша құнға қосылатын үлес 74 пайызға артып, сала бойынша әр адамның еңбек өнімділігі 52 мың долларға дейін өседі. Жалпы, өндірістің көлемі қазіргі 2 млрд. доллардан 4 млрд. долларға дейін жетеді.
Сұңғат ӘЛІПБАЙ.
* * *
Тәні саудың жаны сау немесе “Саламатты Қазақстан” бағдарламасының ерекшелігі неде?
Өткен аптада Премьер-Министр Кәрім Мәсімовтің төрағалық етуімен өткен Үкімет отырысында еліміздің денсаулық сақтау саласын дамытудың 2011-2015 жылдарға арналған “Саламатты Қазақстан” мемлекеттік бағдарламасының жобасы талқыланды. Жаңа бағдарламаның мазмұнын баяндап берген Денсаулық сақтау министрі Жақсылық Досқалиев аталмыш құжаттың Қазақстанның 2030 жылға дейінгі даму стратегиясында, сондай-ақ Президент Жолдауында көрсетілген міндеттерді іске асыруға бағытталғанын атап өтті. Құжат еліміздің 2010-2014 жылдарға арналған индустриялық-инновациялық даму бағдарламасымен сәйкестендіріліп жасалып отыр.
Көп толғау мен талқылаудан туған байыпты бағдарлама енді алдағы уақыттарда табысты жүзеге асатын болса, ол еліміз азаматтарының денсаулықтарын айтарлықтай нығайтумен бірге әлеуметтік-демографиялық дамудың барысына нақтылы ықпал жасай алатыны анық. Айталық, 2015 жылға қарай Қазақстан халқының өмір сүру ұзақтығы 70 жасқа дейін жетуге тиіс. Ал өршіп тұрған өкпе құрты індетіне шалдығатындар саны бірден 10 пайызға төмендейді. Сонымен қатар инновация мен кәсіби біліктілікті арқау еткен мемлекеттік бағдарлама жұрттың да өз денсаулығын күтуге деген көзқарасын түбегейлі өзгертеді деп күтілуде. Былайынша “бірінші байлық — денсаулық” деп біліп өскен халықтың ұрпақтары “тәні саудың жаны сау” болатынын айқын сезіне түсетін болады. Осының негізінде 2015 жылы дене шынықтыру мен спортты серік ететін көпшіліктің саны 25 пайызға артады. Бағдарлама осындай пәрменді шаралардың арқасында өлім-жітім көрсеткіші мың адамға шаққанда 1,19 пайызға дейін азаятынын межелеп отыр. Құжатта медициналық инновациялық технологияларды дамытып, дәрі-дәрмек сапасын арттыру мен оның қолжетімділігін қамтамасыз ету жағы жақсы қарастырылыпты. Сонымен қатар, көлік медицинасын дамыту арқылы қиырдағы ауыл-аймаққа заманауи медицинаны жеткізу көзделіп отырғанын мәлімдеген республика бас дәрігері тасымал кезіндегі әрекет жеделдігін, медициналық көмекті шұғыл көрсетуді және шалғайдағы ауыл-аймақтарға дәрігерлік көмекті қамтамасыз ететін жүйе құрылатынын хабардар етті.
– Мемлекеттік бағдарламаның басты мақсаты – Қазақстан азаматтарының денсаулығын жақсарту және еліміздің тұрақты әлеуметтік-демографиялық дамуын қамтамасыз ету үшін денсаулық сақтау саласының бәсекеге қабілетті жүйесін қалыптастыру, – деді министр өзінің сөзінде. – Бұл өз кезегінде азаматтардың денсаулығын сақтау мәселелері бойынша сектораралық және ведомствоаралық өзара іс-қимылдарды арттыру, профилактикалық іс-шаралар мен скринигтік зерттеулерді күшейту, негізгі әлеуметтік елеулі аурулардың диагностикасын, емдеу және оңалту тәсілдерін жетілдіру, санитарлық-эпидемиологиялық қызметті жетілдіру секілді негізгі мақсаттарды көздейді. Бұған қоса Бірыңғай ұлттық денсаулық сақтау жүйесінде медициналық көмекті ұйымдастыруды, басқаруды және қаржыландыруды жетілдіру, медициналық және фармацевтикалық білімді арттыру, медицинадағы инновациялық технологияларды дамыту және енгізу, халықтың дәрілік заттарға қолжетімділігін және сапасын көтеру жоспарланған. Мемлекеттік бағдарламаны 2011-2015 жылдарда іске асыруға мемлекеттік бюджеттен 449,3 млрд. теңге жоспарланған.
Министрдің баяндауынша, бағдарламаның халық, медицина қызметкерлері және мемлекет үшін тиімді жақтары көп. Оның халық үшін тиімділігі әрбір азаматтың дәрігерді, стационарды және емхананы еркін таңдау мүмкіндігінен көрініс береді. Мұның арғы жағында әрбір азаматтың отбасылық дәрігер мен мейірбикеге қолжетімділігі кеңінен қамтамасыз етілуі, сондай-ақ жүрек-қан тамырлары аурулары болған жағдайда облыс орталығында операция жасатуы, ұршық буындар мен тізе буындарды протездету мүмкіндігі тұр. Салаға әлеуметтік қызметкерлер институтын енгізу негізінде медициналық-әлеуметтік проблемаларды (гигиена, тамақтану, аурулардың алдын алу және т.б) шешуге айрықша назар аударылады. Сол сияқты дәрі-дәрмектерді жеңілдікпен беру және олардың монетизациялануы қамтамасыз етіледі. Жасалу тегі күмәнді дәрілер мүлдем қолданыстан шығарылып, қауіпсіз дәрі-дәрмектермен қамтамасыз ету 100 пайызды құрайды. Ұлттық скриниг бағдарламасы шеңберінде толық профилактикалық тексеруден (қантты диабет, қан аздық, онкологиялық аурулар және т.б) тегін өтуге мүмкіндік туады. Пневмококты жұқпаға қарсы жаппай, соның ішінде балаларға вакцинация жүргізу толығымын орындалып тұрады. Әрбір үй аумағында спортпен айналысуға арналған алаңшалар жасалады. Ауылдағы халықтың уақтылы медициналық көмек алуына мүмкіндік беретін ұтқыр медицина құрылып, санитарлық авиация әлеуеті күшейтіледі.
Әйелдердің бала күтімі бойынша жәрдемақылары көбейтіледі. Ұнның фортификациясын, тұздың йодттануын қамтамасыз ету арқылы тағам өнімдерінің теңдестігі жасалады. Пациенттердің құқығын қорғау институты қалыптастырылады.
Медицина қызметкерлері үшін жасалатын тиімділік жұмыс көлемі мен нәтижесіне байланысты еңбекақыны айтарлықтай көтеру мүмкіндігінен басталады. Жас мамандарды ауылда бекіту тетіктері, ауылдағы медицина қызметкерлеріне нақты жеңілдіктер беру іске асырылады. Барынша сапалы медициналық білім алуға, соның ішінде шетелде кәсіби біліктілікті арттыруға мүмкіндік беріледі.
Бастапқы медициналық-санитарлық қызметкерлерге, соның ішінде дәрігерлердің өздеріне тән емес функциялардан арылуы арқылы жүктемелер азаяды. Денсаулық сақтау саласын ақпараттандыру есебінен медицина персоналы қағаз жұмысынан босатылады. Қазіргі заманғы жабдықтармен жұмыс істеуге және жаңа технологияларды кеңінен қолдануға мүмкіндік туады. Медицина қызметкерлерінің кәсіби бірлестіктерінің белсенділігі және нормативтік-құқықтық базаны жетілдіру арқылы олардың құқықтарын қорғау жақсарады. Медицина қызметкерлерінің ауруханаларды басқарудағы рөлі мен дербестігі арта түседі. Осылардың бәрі, айналып келгенде, бағдарламаның мемлекет үшін де тиімді жақтарын сұрыптап шығарады. Министр осы ретте қолға алынып отырған реформалардың ғаламдық бәсекеге қабілеттілік индексі көрсеткіштерін жақсартатынын ауызға алды. Ең алдымен, азаматтардың аурулардан, мүгедектіктен және мезгілінен бұрын қайтыс болуларына байланысты қоғамның тікелей және жанама зияндарын қысқарту арқылы Қазақстан экономикасын көтеруге айтарлықтай үлес қосылады. Нәтижеге бағытталған тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлеміне бөлінген қаражатты тиімді жұмсауға қол жетеді. Тәуекелдерді басқарудың жаңа жүйесін енгізу нәтижесінде санитарлық-эпидемиологиялық, медициналық және фармацевтикалық қызмет саласындағы бақылау оңтайландырылады. Денсаулықты сақтау және нығайту мәселелерінде азаматтардың, жұмыс берушілердің, медициналық қызметтерді ұсынушылардың жауапкершілігі мен мүдделігінің оңтайлы теңдестігі қамтамасыз етіледі. Денсаулық сақтау саласын қаржыландырудың қосымша көздері (мемлекет жеке меншік серіктестігі еркін медициналық сақтандыру және т.б) тартылады. Денсаулық сақтау жүйесі қызметін тиімді экономикалық талдау қалыпты орын алады. Саладағы айқындық пен болжамдылықты барынша көтеруге жол ашылады. Отандық дәрі-дәрмектердің, соның ішінде иммунобиологиялық препараттардың өндірісі дамиды және кеңейеді. Бәсекеге қабілетті отандық фармацевтикалық өндіріс дамиды.
Осы арқылы жаңа бағдарламаның мемлекеттің ұлттық экономикалық доктринасының бір бөлшегі екені байқалады. Демек, денсаулық сақтау саласы еліміздің стратегиялық даму жоспарын іске асырудың аса маңызды бағыттарының бірі ретінде қарастырылып отыр. Ол Президент Нұрсұлтан Назарбаев айтқандай, елдің стратегиялық мақсатта табысқа жетуінің басты кепілі болмақ. Бұл жәйт, сөз жоқ, практик дәрігерлер мен халық тарапынан қызу қолдау тауып, сан-алуан меншік түрінің дамуы мен медициналық қызметтің өркениетті рыногын құруға мүмкіндік әпереді. Осыған қарай қазір бағдарлама еліміз тәуелсіздігін алған жылдардан бері көп айтылып, шешімін таба алмай келе жатқан медицина саласына қатысты көптеген мәселелердің шешілуіне ұйытқы болады деген үміт бар.
Серік ПІРНАЗАР.