Толғандырар тақырып ___________________________________________
Соңғы кездері дүкен сөрелерінен “халал” деген белгіні ет өнімдерімен қоса, су және тағы басқа да өнімдерден жиі көретін болдық. Көретін болдық та ойға қалдық. Адамзат баласына исламда рұқсат етілмеген харам нәрсе қатарына доңыз бен харам малдың етінен өзге не кіреді? Бұл жөнінде түсінігіміз қазақы мал сою мен жоғарыда келтірген дәлеліміз харам малдың етін жемеуден әрі аса қоймайды. Сондықтан бұл жөніндегі мағына мен түсінікті кеңейтуге барынша күш салуға бел будық. Оның сәті жуырда ғана Астана қаласында өткен халал тағамдар көрмесі қарсаңында түсті.
Дегенмен, арам және адал мағыналары әу бастағы қазақы түсінігімізден алшақ емес екен. Тіпті осы бір қарапайым қазақы пайымдардың астарында үлкен, тұтас бір дүние жатыр. Көрмені аралау барысында халал су мен жұмыртқаның, майдың, сақтандырудың, тіпті халал дәрі-дәрмектің, қыз-келіншектер бояуының бар екендігінен де хабардар болдық. Сөйтсек, біз білетін “халал” түсінігінің қолданыс аясы өте кең екен. Тұтас индустрияның өзегіне айналған адалға байланысты өндіріс секторларын білгіңіз келсе, саусағыңызды бүгіп санай беріңіз. Оның алғашқысы – ислам банкі. Шариғат бойынша мұсылман қаржысына үстеме, өсімақы сұрауға болмайды. Ислам банкінде де солай, айырмашылығы сіз ашқыңыз келетін кәсіпорын немесе өндірістің белгілі бір бөлігіне сізбен әріптес болады. Екінші – тағам саласы. Оған ас атасы нан, су-суаныңыз, сүт, айран өнімдері, сонымен қатар тәттілер жатады. Үшінші – киім өнеркәсібі, парфюмерия. Мұсылман әйелінің киімі бір текті, еш сән жоқ дегендер қатты қателеседі. Мұсылман әйелі сәнді әрі әдемі киіне біледі деген түсінік әлемді мойындатып отыр. Одан әрі денсаулық сақтау саласы, фармакология. Сіз, мәселен күнделікті ішіп жүрген кейбір антибиотик дәрілер құрамына доңыздың асқазанынан алынатын “пепсин” деген гормон қосылатынын біле бермейсіз. Осы орайда, ғылыми тұрғыда адамға қауіпсіз өсімдіктерден алынатын дәрі-дәрмек арқылы халал дәрілер сатылады. Келесі кезек қызмет көрсету немесе сервистік салаға қатысты. Яғни, дәмханалар, туризм, қонақ үйлер, тағы басқалар. Осыдан-ақ халалды қажет етпейтін экономика секторы жоқ екенін сезіп отырған боларсыз. Ең бастысы, сіз сенім білдіре аласыз, сеніміңізді жоғалтпайсыз. Адам баласы үшін қарым-қатынаста, ең алдымен, маңыз берілетін қасиет осы сенім екені айтпасақ та түсінікті болар.
Жоғарыда айтып өткеніміздей, халал немесе қазақшаласақ адал сөзі етке қатысты алғанда пендесінің ақ-адал малын Алла тағаланың атына бағыштап, біссімілләмен сойылған малдың еті екендігін айттық. Оның негізі Құран Кәрімнің “Бақара” сүресіндегі “Сендерге: өлексе, аққан қан, доңыз еті және Аллаһтан басқаның атымен бауыздалған мал харам қылынды” делінетін 173-аятта жатыр. Дайын өнімді сыртындағы тауар белгісіне, жапсырма қағазына қарамастан сатып алатындар жоқ емес. Өйткені, күні кеше ғана базардан ет сатып алмай-ақ қойын құрттап, айранын ішіп жүрген қазақ бүгінгі күні дайын өнімдерді ғана сатып алуға үйреніп алды. Оның қатарында “жесең тісіңе кіретін, жемесең түсіңе енетін”, қазақ дастарқанының басты тағамдарының бірі ет те бар. Дат! Сіз сатып алған етіңіздің қайдан келгенін, қалай сойылғандығын сұрайсыз ба? Өйткені, сіз оның адал түрде пышақ жүзіне іліккенін көрген емессіз. Әрине, жеке сатып алып, оны сойдыруға қала тұрғындарының қалтасы көтере бермес. Айтайын деп отырған ақпаратымыз – дүкен сөрелеріне бауыздалмаған, қаны шығарылмаған мал етінің қойылу мүмкіндігі. Өйткені, біз базарлар мен дүкен сөрелеріндегі тізіліп тұрған неше түрлі еттің қалай сойылғандығын білмейміз. Сойылу барысын көрген жоқпыз. Осы орайда адал ас туралы көптен мәселе қозғап жүрген бір азаматымыз Марат Сәрсенбаев Ақтау қаласында сиырдың қалай сойылатындығын дәлелдейтін бейнебаянды көрсетті. Дәлірек айтсақ, сойылатындығы емес, ұрып өлтірілгендігі жөнінде. Дене түршігетін бейнероликте сиырды қасапшылардың пышақпен бауыздап емес, зор кувалдамен басынан ұру арқылы өлтіретіні көрініп тұр. Демек мұндай жағдайлар кез келген жерде орын алуы мүмкін екенін ешкім жоққа шығара алмайды. Сонымен сойылған мал мен өлексе еттің айырмашылығы неде? Ең алдымен, қарапайым ғана дәлел. Біссімілләмен сойылған малдың еті қан-жыннан таза, тіпті пісірген кезде де сорпа бетіне қан-жыны онша шыға қоймайды. Ал кейде еттің тым көбіктеніп, қан-жыны сорпаға тарап кетіп жататын кездері болады. Тіпті кейбір ет шикі күйінде де қаны сорғытылғандай тап-таза, ақшыл-қызыл түсті болады. Қаны сорғалап тұрған етке қарағанда үлкен айырмашылық бар. Екі түрлі әдіспен алынған еттердің өзгеше болатындығы ғылымда да дәлелденген. Ұру немесе электр тогы арқылы өлтірілген мал етін тағамға пайдалану өте қауіпті. Өйткені, сою барысында алынған малдың қаны сыртқа шығарылмағандықтан денесінде ұйып, қалып қояды. Кейін сойған кезде де оның бойынан қан шыға қоймайды. 85-90 пайызы судан тұратын денеден қан шықпауы қисынға салсақ ақылға сыймайтын дүние. Мұндай әдістермен өлтірілген малдың денесінде ұру барысында бойын билеген қорқыныш пен үрей салдарынан “қорқыныш” гормондары пайда болады. Оған гормондар бөлетін адреналин бездеріне ұрып-соғу немесе көзіне көрсетіп тұрып өлтіру әсер етеді. Ата-бабаларымыздың сойған малдың жерден қазылған шұңқырға қанын ағызып, оның бетін көміп тастауында, сойыс малын бір-біріне көрсетпей бауыздауында осындай үлкен тәрбиелік мән жатыр. Ал ұйыған қанда өте жоғары немесе өте төмен температурада да жойыла қоймайтын вирустың пайда болып, етпен бірге адам ағзасына өтуі мүмкін екендігін де ескерген жөн. Мұның соңы түрлі ауруларға апарып соқтырады. Нәжас дегеніміз, халал стандартындағы арам нәрсенің халықаралық атауы. Оның 3 түрі бар деп есептеледі. Оның ең ауырларының бірі доңыз бен қашыр етін жеу болып табылады. Бұлардың етін жеу немесе оларға байланысты нәрселерді пайдалану үлкен харам болып саналады.
Елімізде 500-ден аса халал өнім өндіретін кәсіпорындар жұмыс жасауда. Сол кәсіпорындар негізінде өткен жылы халал қоғамдастығы құрылып, түрлі бағытта жұмыстар жүргізуде. Оның басшысы Марат Сәрсенбаев ағамыз біз қаншалықты адал ас ішсек, соншалықты таза боламыз, айналамызға шашар мейіріміміз бен тигізер шапағатымыз көбірек болады, дейді. Ол өзінің Малайзияға барғанда куә болған оқиғасын айтып берді. Малайзияда халал өнімін өндіретін кәсіпорынды көруге барғанда келісе алмай тұрған екі адамға назар аударады. Жанындағы аудармашыдан аударып беруін өтінеді. Сөйтсе, жұмысына ашулы келген әйел адамның күндік жалақысын сақтау-сақтамау туралы әңгімелесіп тұр екен. Мұның жөні қалай деген сұраққа кәсіпорын басшысы әлгі ашулы әйел өзінің бар негативін, яғни теріс әсерін жасағалы тұрған тағамына береді. Ал бұл агрессиялы тағамды жеген адамға да у секілді теріс әсер етеді, деп жауап қайтарыпты.
Халал-харам мәселесі атам заманнан бері келе жатыр. Мынау адал ас, адал азамат, адал ұл, ана сүтін арда емген ұл-қыз, мынау асылдың сынығы деген тіркестердің барлығы адалдыққа меңзейді. Сондай-ақ мынау арам, лас, харам деу арқылы адал емес лас нәрседен жирендіреді. Адалға өзіміз жақсы білетін төрт түлік мал – сиыр, түйе, қой, жылқы жатады. Құстарға келсек, оған тауық-қаз, үйрек кіреді. Оларды бізге асқа пайдалануға, жеуге болады. Ал енді тіпті сол адал етті жануарлардың өзі өліп қалатын болса, ұрып немесе электр тогымен өлтіретін болсақ, оның еті адалға жатпайды. Ол өлексе. “Бисмилла, аллау акпар” айтылмай бауыздалған мал еті де өлексе саналады. Міне, Алланың атымен сойылмаған деп осыны айтамыз. Бауыздаған кезде малдың мойнындағы тамырдан аққан қан харам болып есептелінеді. Ал бауыздау арқылы сойылған малдың денесінде, қабырғасының астында қалып қоятын қандар болса ол харамға жатпайды. Харамға мұнан өзге жыртқыш құстар, бүркіт, қаршыға, аңдар ішінде арыстан, жолбарыс, қасқыр сияқты жыртқыштар жатады. Өйткені, олар бір-бірін ұстап жейді. Үй жануарларының ішінен ит, қашыр (мул), есек арамға жатады. Сондай-ақ, адал мен арам араласып кетсе оны 7 қайтара жуып тазаламайынша харам саналады. Қазір сауда дүкендеріндегі сөрелерде бәрі араласып кеткен. Көп жерлерде өзінің ассортиментін көбейтем деп халал мен харамды араластырып жібереді. Етке байланысты мұндай араластық харам болады. Колбаса, түрлі шұжықтар, сыртында ыдыстары бар жартылай фабрикаттарды сыртын жуып барып жеген дұрыс. Сыртын жумайынша ол харам болып тұра береді. Пайғамбарымыз доңыздың сілекейі немесе т.б жұғып кететін болса денеңізді жеті рет жуып, бір рет тұзды топырақпен ысқылаңыз деген екен. Бір қызығы, бұны ғылым да қуаттап отыр. Мұхит зерттеушілері, сондай-ақ Нобель сыйлығы лауреаттары мұхиттың тұзды суы өзінің тұздылығы арқылы өткен ақпараттан құлан-таза тазалап шығатындығы туралы жаңалық ашты. Егер бір жерде доңыз жатса оны қандай да бір тазалағыш құралдармен жуғаныңызбен ол тазармайды, оның болғандығы туралы ақпарат қала беретін көрінеді. Оған қоса пайғамбарымыз харам нәрсе асыңызға түсіп кетсе немесе жесеңіз қырық күн дұғаңыз қабыл болмайды деген екен. Қазіргі уақытта ғылымның “толқынды генетика” дейтін түрі бар. Оны зерттеген Канада, Ресей ғалымдары ыдысқа кез келген доңыз генін салып тәжірибе өткізген. Бір уақыттардан соң генді алып тастап, ыдысты қараған мезгілде оның әлі де толқын шығарып тұрғаны анықталған. Оның қаншалықты толқын шығара беретіндігін күткен ғалымдар оның 40 күннен кейін толық тоқтағандығын ашқан. Бұл үлкен жаңалық. Сонда Құран Кәрімде айтылған нәрселер бүгінгі ғылыми тұрғыда да айнымай дәл келетіндігі, неліктен доңыз етін жеген немесе харам нәрсені жеген адамның оқыған дұғасы 40 күн қабыл болмайтындығы тура келіп отыр. Алланың қарғыс атқан нәрсесі денеңізден шыққанымен оның толқыны 40 күнге дейін кетпей, дұғаңызды қабыл етпейді. Қазақта ит ұстаған үй ішіне періште кірмейді дейді. Ғылымда триханеллез деп аталатын жаман вирус осы ит пен доңыздан табылады.
Халал кәсіпорындар Қазақстанда кең таралып келе жатыр. Шығыс Қазақстанда ғана сәл кенжелеу. Оңтүстік Қазақстан, Астана, Қостанай, Петропавл өңірлерінде халал кәсіпорындар айтарлықтай дамыған. Қостанай облысы халал өнімдерін жақсы өндіреді. Бірақ олардың негізгі тұтынушылары Ресей. Өйткені, өнімдері Ресейге экспортталады. Өтімі жақсы болғандықтан, өндірушілер жергілікті жерге көп тұрақтатпай сыртқа сатуды жөн көреді. Қазақстанның халал стандарты ТМД көлемінде жоғары дәрежеде мойындалады.
Елімізде өндірілетін халал өнімдерге сертификат беруші мамандар туралы айтар болсақ, ТМД елдерінде мойындалатын, тіпті өндірісінің 95 пайызы халал Малайзияңызды таңдандырып келген еліміздің мамандары сертификат беруге өте мұқият қарайды. Өйткені, халал атауының өзі үлкен жауапкершілік жүктейді. Жақында ғана Қазақстанның халал индустриясы қауымдастығы өзге де мүдделі мекемелермен біріге отырып елімізде халал тағамдар мен Қаз Фуд көрмесін өткізді.
Көрмеге 11 мемлекеттен келген 70-тен астам компания қатысты. Олар әкелген тауарлар мен ұсынатын қызметтер аясы өте кең. Азық-түлік өнімдері мен сусындар, ас қоспалары, орамалар, ыдыс-аяқ, халал косметика, дәрі дәрмек, қонақ үйлер мен туристік агенттіктер, исламдық қаржыландыру, халал сақтандыру, мұсылман киімін өндірушілер болды. Көрмеге халал су мен жұмыртқалар да қойылды. Су мен жұмыртқа да халал, не арам болып бөліне ме дерсіз? Біз айтайық. Дамыған елдерде жұмыртқа өндіруші компанияларда өлекселерді ұнтақтап немесе басқадай жолдармен тауықтарға арам ас береді. Немесе гендік модификацияны алайық. Күріш, бидай секілді азық-түлік өнімдері тұқымдарына тірі ағзаның генін қосу арқылы өнімділікті күшейту. Мысалы, бидайға мысық гені қосылса, тышқан жоламайды. Күрішке адам гені қосылады. Гендік модификация немесе текті өзгерту арқылы алынған өнім уақыт өте келе тұқым бермейді екен. Яғни, оны жеген адамға да солай әсер ететіні даусыз. Ал суға байланысты халал түсінігіне келер болсақ, судың ыдысындағы тәңіршілдік, яғни күпіршілік болып саналатын Рим су құдайларының суреті салынуынан оның халал еместігі анықталады. Еліміз 2005 жылы әлем тәжірибелерін ескере отырып халал стандарты ережелерін жасақтап, бекітті. 135305 атты Қазақстанның мемлекеттік стандарты 2005 жылдың қараша айында бекітілді. Сонымен қатар бұрынғы Индустрия және сауда министрлігінің құрамында әр сала бойынша құрылған 49 қомитеттің бірі ретінде №57 халал стандарттау техникалық комитеті құрылды. Бүкіл әлем жүгініп отырған, халықаралық халал стандартының лидері Малайзия болып табылады. Ислам дүниесіндегі 4 мәзһаб та Малайзия стандартына келісім берген.
* * *
ДЕРЕК ПЕН ДӘЙЕК
– Халал стандартын әлемнің ислам дінін ұстайтын 148 елде өмір сүретін 1,6 млрд. халық тұтынады;
– 2005 жылдың өзінде-ақ жаһандық халал индустриясы 500 млрд.АҚШ долларынан асып кеткен;
– Халал өнімдерді өндіруде, тұтынуда Еуропа елдері мен өзге де мұсылман емес мемлекеттер алда екен.
– Халал корпорациялары Латын Америкасында, Аргентина, Бразилия, Қытай, Канада, Тайланд, Үндістан, Ұлыбритания және басқаларда жиі орналасқан;
– Халал өнімдерін тұтынушы өзге дін өкілдерінің барлығы оны тазалығы әрі адам ағзасына пайдалылығы үшін қолданатындықтарын айтады;
– Халал ашық маркасының әлемдік әлеуеті 6,6 млрд. адамға жетеді;
– Малайзияның “Halal Journal” басылымының мәліметінше, әлемдік рыноктың азық-түлік саласының 16%-ы халал белгісімен өндірілетін өнімдер;
Дүние жүзінде халал стандартына сәйкес қой етімен қамтамасыз ететін №1 ел Жаңа Зеландия.
Венера ТҮГЕЛБАЙ.