Соңғы жиырма жыл барысында әлемдік қауымдастық қаржылық сауатсыздықпен күресу ісіне ерекше назар аударуда. ТМД мемлекеттері арасында Қазақстан бұл үрдіске бірінші болып кірісті – 2007 жылы ел халқының инвестициялық мәдениеті мен қаржылық сауаттылығын көтеруге 2007-2009 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарлама қабылданды. 2008 жылдың күзінде Бағдарламаны іске асыру Алматы қаласының өңірлік қаржы орталығының қызметін реттеу агенттігіне (АӨҚО ҚРА) тапсырылды. Осы уақыт аралығында іске асырылған жобалармен танысу мақсатында біз Алматы өңірлік қаржы орталығының қызметін реттеу агенттігі төрағасының орынбасары Дархан НҰРПЕЙІСОВПЕН әңгімелесуді жөн көрдік.
– Дархан Қадырбайұлы, Агенттіктің бағдарламаны жүзеге асырумен айналысқанына екі жыл болыпты. Осы уақыт ішінде қандай жұмыстар атқарылды?
– Қаржылық сауаттылық пен инвестициялық мәдениет ұзақ уақыт аралығында «қарапайымнан күрделіге» қағидасының негізінде, білімдер мен дағдыларды практикалық қолдануға бағытталған қайталау мен бекіту үдерісінде меңгеріледі, ал қаржылық дағдыларды қалыптастыру этикет ережелерін меңгеру үрдісіне ұқсас болып келеді. Сондықтан, осы екі жыл ішінде Агенттік аталған Бағдарлама аясында халық арасында қаржылық ағарту жұмысын жүргізуге қажетті негізді дайындады, соның арқасында адамдардың күнделікті қолданысына «инвестициялық мәдениет», «қаржылық сауаттылық» сияқты сөз тіркестері енді.
Осылайша, біз жеке жобаларды емес, халықты мектеп жасындағы балалардан бастап оқытудың тұрақты жүйесін құрайтын іс-шаралар кешенін іске асырумен айналыстық, баспа материалдарын әзірлеп, басып шығардық (кітаптар, оқу-әдістемелік құралдары, кітапшалар, газеттер), телевизиялық және Интернет-жобаларды іске асырдық, қалалар мен ауылдарда халыққа тікелей білім берумен айналыстық (дәрістер, семинарлар, кеңестер).
– Халықты кеңінен ақпараттандырумен қатар, халықтың қаржылық сауаттылықты меңгергендігінің нақты көрсеткіштері бар ма?
– Бұл бағдарламаның нәтижелері ұзақ мерзім өте келе көрініс беретін болады. Сандық көрсеткіштер де бар – дәрістерді тыңдаған адамдардың саны, Қазақстанның 17 қаласында орналасқан ақпараттық-білім беру орталықтарында өткізілген семинарларға қатысқан адам саны дегендей. Мысалы, Бағдарламаның wwwfingramota.kz сайты тақырыптық Интернет-ресурстар бойынша әр түрлі рейтингтерден көрініп жатады, мұның өзі оның халық арасындағы танымалдығының көрсеткіші деуге болады. Дегенмен, біздің сайтқа кірген немесе семинарымызға қатысқан адам бірден қор нарығының қатысушысына айналады деуге болмайды.
Айта кеткім келетіні, қор нарығына барынша көп адам тартуды біз мақсат ретінде алып отырған жоқпыз. Себебі, халық қор нарығына шығу үшін оған дайын болуы тиіс. Адамдардың қор нарығы туралы білімі терең болса, оның шешімдері де дәйекті болады, бұл халық үшін де, нарық үшін де пайдалы.
– Дегенмен, сіздер халықты қор нарығына тартуға бағытталған іс-шараларды іске асыратын шығарсыздар?
– Әрине, себебі қор нарығын дамыту – Агенттік міндеттерінің бірі болып табылады. Дегенмен, бұл «Кел де ұтып ал!» немесе «Байлығыңды арттыр!» деген сияқты жарнамалық акциялар емес. Бұл адамға қаржыландырудың балама көздері туралы ақпарат алып, қаржы нарығының қатысушылары, қаржы құралдары мен қаржы нарығындағы тәуекелдіктермен танысып, өз қаражаттарын қалай инвестициялайтыны туралы шешім қабылдау мүмкіндігін беретін, түсіндіруге бағытталған іс-шаралар.
Мысалы, осыдан екі жыл бұрын Агенттік бірнеше компаниялармен бірлестікте «Биржа» он-лайн ойынын өткізді. Бұл ойынға елде және әлемнің 43-тен астам мемлекетінде тұратын қазақстандықтар қатысты. Ағымдағы жылы АӨҚО академиясы жанындағы Жеке инвесторлар клубы бірнеше брокерлік компаниялармен бірігіп, «Үздік инвестор» конкурсын өткізуде. Бұл жоба халыққа өз күшін бағалы қағаздар нарығында сынау мүмкіндігін береді. Аталған шара шеңберінде бірқатар брокерлік компаниялар конкурстың өту кезеңіне қызмет көрсету үшін алатын комиссияларынан бас тартты. Мұндай іс-шараларды біз ірі қалалар мен аймақтарда көптеп өткіземіз.
«Қазақстан Республикасындағы мемлекеттік жоспарлау жүйесі туралы» Қазақстан Республикасы Президентінің Жарлығына сәйкес, бірқатар мемлекеттік бағдарламалардың бастапқы мақсаттары мен міндеттері өзгеріске ұшырап отырады. 2007-2011 жылдарға арналған халықтың инвестициялық мәдениеті мен қаржылық сауаттылығын арттыру бағдарламасы да мұндай өзгертулерден тыс қалған жоқ. 2011 жылдың 1 қаңтарынан бастап Бағдарламаның мақсаттары, міндеттері мен негізгі ережелері Агенттіктің стратегиялық жоспарына көшіріліп, біздің қызметіміздің басым бағыттарының біріне айналатын болады.
– Бағдарлама шеңберінде барынша әсер ету тетіктері пайдаланылды деп ойлайсыз ба?
– Жалпы алғанда, біз барлық ақпараттық ресурстарды қамтыдық. Барлық бағыттарда – телевизия, Интернет, БАҚ, тікелей оқыту – үлкен жұмыстар жүргізілуде. Барлық әзірленген оқыту материалдары халық үшін қолжетімді болып табылады және тегін таратылады. Тағы да қайталап айтатыным, халықты қаржылық сауаттылыққа үйретудің жүйесі қалыптастырылды, ендігі кезекте барлығы адамдардың өз қолында, білім меңгерем деген адамдар үшін мүмкіндіктердің барлығы жасалды.
Өз азаматтарының қаржылық сауаттылық деңгейін арттырумен көптеген мемлекеттер айналысады, олардың тәжірибелеріне сүйенетін болсақ, отбасы бюджетін жүргізудің қажеттілігі, келешек зейнетақы туралы ақпарат беретін білім беру бағдарламаларынан жылдам нәтижені күтуге болмайды. Нақты нәтижеге бағдарлану теріс әсер туындатуы мүмкін.
Менің пікірімше, біздің Бағдарламаны жүзеге асыру арқылы қаржылық сауаттылық тақырыбында тренд туындатқанымыз өте жағымды жағдай. Біз қаржы ұйымдары мен БАҚ арасында ақпараттық белсенділікті арттырдық. Мұның дәлелі – АӨҚО-дан тәуелсіз, бірақ мақсаты мен міндеттері бойынша оның қызметіне толықтай сәйкес келетін іс-шаралардың өткізілуі. Мысалы, сақтандыру секторы, зейнетақы секторымен бірлесіп Қазақстанның ірі қалалары бойынша автосайыс ұйымдастырды. Бірқатар брокерлік компаниялар қор нарығындағы жұмыс жайлы оқыту семинарларын белсенді түрде жүргізетін болды. Банктік корпоративтік ұйымдардың басылымдарында олардың өздерінің өнімдерімен қатар, оқытуға бағытталған мақалалар жарық көретін болды. Біз бұл бастамаларға қуанышпен қараймыз. Осының өзі Бағдарлама арқылы нарықты әрі қарай дамуға итермелеу болып табылады. Біздің басты міндетіміз де осы еді – броун қозғалысын туғызу – адамдарды қозғалысқа итермелеу, қаржылық және инвестициялық жағынан білікті болуға деген қызығушылықты арттыру – бұл өзекті мәселе және, ең алдымен, адамның өзі үшін пайдалы.