Азаматтардың конституциялық құқын қорғау барысында оның сақталуын заңға сәйкес қамтамасыз ету кешенді шараларды қажет етеді. Бұл орайда елімізде заңдылықты сақтаудың бірегей негізін қалайтын құзырлы орган – Бас прокуратура өзге құқық қорғау салаларына үлгілі қызмет түрін көрсетіп келеді. Ал соның ішінде Құқықтық статистика және арнайы есепке алу комитеті атына сай осы атқарылған жұмыс түрлеріне сараптама жасайды. Аталған комитет төрағасы М.Ахметжанов прокуратура қызметкерлерінің басты назары, ең алдымен адам құқын қорғау мәселесіне баса аударылатынын тілге тиек етті. Соның бірі кәсіпкерлердің құқын қорғау болып табылады дейді ол.
Прокуратура органдары тарапынан кәсіпкерлікті қолдау мен қорғау аясында бірқатар кешенді жұмыстар атқарылғаны белгілі. Әсіресе, Мемлекет басшысының бизнесті тексеруге мораторий жариялағанына орай жүргізілген жұмыстар өз алдына бір төбе. Әркімге өзінің кірістерін заңдастырып алуға мүмкіндік беріліп, кешірім жарияланды. Талай адам кәсіптерін заңдастырып алды. Ал қазіргі таңда мемлекеттің елдегі кәсіпкерлікті жандандыра түсуге мүдделі екендігін үстіміздегі жылдың қаңтар айында «Қазақстан Республикасындағы мемлекеттік бақылау мен қадағалау туралы» Заң қабылданғаны дәлелдей түседі. Бұл заңда кәсіпкерлікті тексеру барысын неғұрлым ашық болуын қамтамасыз ететін жаңалықтар көп.
Мәселен, мұнда тексеру шараларын тіркеу, мүдделері бар үшінші жақты тексеріске тарту, тағайындау тәртібі бұзылған жағдайда тексеріске рұқсат бермеу және т.б. секілді қосымша мүмкіндіктер қарастырылған. Барлық мемлекеттік органдар өздерінің тексерістері жөнінде Бас прокуратураның сайтында жариялауы және оларды тәуекелдер байқауы жүйесі негізінде жоспарлауға көшу барысы бизнесті қорғаудың маңызды түрі болып табылады. Алайда, осыған қарамастан Елбасының бірнеше мәрте атап өткеніндей, мемлекеттік органдар тарапынан кәсіпкерлік қызметті негізсіз тексеру көріністері байқалып қалады. Міне, сондықтан да барлық органдардың, оның ішінде прокуратура да жеке бизнесті тексеру барысын оңтайландыру мен реттеуге барынша атсалысуға тиіс, дейді Ахметжанов.
Әрине, бұл орайда прокуратура органдары елдегі заңдылықтың сақталуын қадағалайтын болғандықтан кәсіпкерлердің құқын қорғау мәселесіне аса мән береді. «Прокуратура туралы» Заңның 4-бабына сай олардың негізгі бағыты арнайы есеп жүргізу, соның ішінде кәсіпкерлік қызметіне заңсыз араласуды уақытылы анықтау мен оның жолын кесуге мүмкіндік беретін мемлекеттік бақылау органдарымен жүзеге асырылатын барлық шаруашылық субъектілері қызметі тексерістерін есепке алу болып табылады. Тексерісті белгілеу туралы актілерді міндетті түрде тіркеу институты жеке меншік пен кәсіпкерлік қызмет еркіндігінің конституциялық құқын қорғауды тікелей қамтамасыз ету деген сөз. Өйткені, заңдылық – жеке кәсіпкерлікке бақылау жасаудың негізделген негізгі қағидаттардың бірі. Жыл сайын мемлекеттің бақылаушы органдары жарты миллионға жуық тексеріс өткізсе, оның 2/3 жеке бизнесті қарауға жатады.
Осы тексерістер көрсеткендей, заң бұзушылықтар көбіне санитарлық-эпидемиологиялық қадағалау, салық органдары, әкімдіктер және ішкі істер органдары тарапынан жиі қайталанатын көрінеді. Мәселен, өткен жылы прокуратура органдары 2850 заңсыз тексерісті анықтаса, үстіміздегі жылдың І тоқсанында 209 заң бұзушылықты анықтап отыр. Сол сияқты биылғы жылдың І тоқсанында 628 тексерісті тіркеуден бас тартылған. Салыстыру үшін айта кетсек, өткен жылдың осы кезеңінде 497 тексеріс тіркелмеген болатын. Ал бас тарту құқығы бұл тек кәсіпкерлердің мүдделерін қорғаудың тиімді құралы ғана емес, сонымен қатар мемлекеттік органдар жүйесіндегі жемқорлық көріністерінің алдын алу мен жоюдың тиімді шарасы болып табылады. Сол сияқты бақылаушы органдардың жоспарлы тексерістері біршама ретке келтірілді.
Бұл орайда жеке кәсіпкерлікті жоспарлы тексерістің бәрі мемлекеттік бақылаушы органдар құқықтық статистика және арнайы есепке алу жөніндегі өкілетті органға жіберген жыл сайынғы жоспарлар негізінде жүргізілетін болады. Бас прокуратура 25 желтоқсанға дейін тексерістердің барлық жиынтық жоспарларын өзінің сайтына орналастырады. Бұл жоспарлы тексерістерді белгілеу мен өткізу барысын ашық ете түседі. Жаңа заң бойынша мемлекеттік органдар тексеру қағаздарын бекітеді, соған сай тексерушілер жоспарлы тексеріс кезінде тіркелген актімен қоса оны кәсіпкерлерге көрсетеді. Тексеру қағазында заңмен көрсетілгендей жеке кәсіпкерлік субъектілері қызметіне қойылатын талаптардың толық жауабы қамтылады. Сол сияқты барлық органға анықталған заң бұзушылықтар мен қабылданған шараларды қамтыған тексерістің ведомстволық есебі енгізілген міндетті ведомстволық статистикалық есеп жүргізу белгіленіп отыр. Міне, осы статистикаға байланысты тәуекелдерді бағалау ведомстволық жүйесі жүргізіліп, соның негізінде тексерістің кезекті жоспарлары түзіледі.
Заңсыз тексерістерді болдырмауға қарсы әрекеттерді күшейтумен қатар прокуратура органдары мұндай теріс фактілерге жол берген адамдарға әкімшілік әсер ету жөніндегі өз өкілеттіліктерін толық пайдалана алады. Мәселен, өткен жылы аталған комитеттің және оның аймақтық басқармаларының қадағалау қызметінің нәтижесінде заң бұзушылықты жою жөнінде 448 ұсыныс беріліп, соның негізінде 617 лауазымды қызмет атқарушы тиісті тәртіптік жауапқа тартылды. Әрине, жоғарыдағы шаралардың бәрі заңсыздықтарды түбегейлі жоюға жеткіліксіз, сондықтан ең алдымен, кәсіпкерлердің өздері бұл жағдайда құқықтық сауатты болуға тиіс. Ол өзінің құқы мен міндетін және тексерушінің өкілеттігін бес саусақтай білуі қажет. Бұл тұрғыда да біз кәсіпкерлермен көптеген жұмыстар атқарып жатырмыз және құқық қорғау органдарының үйлестіру кеңесінде барлық қылмыстық қудалау органдарында қылмыстар туралы арыздар мен хабарламаларды электронды тіркеуді енгізудің барысы туралы мәселе қарадық, дейді төраға. Осы мәселемен тікелей айналысқан Құқықтық статистика және арнайы есепке алу комитеті қылмыстық қудалау органдарындағы есепке алу-тіркеу тәртібінің жай-күйіне талдау жасаған болатын. Оның барысында кейбір құқық қорғау органдарында арыз-шағымдарды қарау мерзімін созып жіберу фактілері байқалды.
Электронды тіркеуді енгізу бірінші кезекте 2010-2020 жылдарға арналған Құқықтық саясат тұжырымдамасының қылмыстық сот өндірісінде адамдардың құқығын қорғау жөніндегі талаптарына сәйкес қолға алынды. Азаматтардың арыз-шағымдарын қарауға байланысты қылмыстық процесс кезеңінде заң бұзушылық жиі орын алатынын талдау көрсетіп берді. Ал ол азаматтар мен заңды тұлғалардың мемлекеттік органдарға және жалпы заңға деген сенімін азайтатыны анық. Міне, осы орайда арыздарды электронды тіркеу, оларды қарауды жеделдету құқық қорғау органдарының жұмысының ашықтығын қамтамасыз ететін және олардың өздері қабылдаған процессуалдық шешімдеріне деген жауапкершіліктерін арттыратын болады. Осыған байланысты, есепке алу-тіркеу тәртібін жақсарту мақсатында комитет ішкі істер органдарында арыз-шағымдарды электронды тіркеу жүйесін енгізді.
Бұл жүйе алдымен сынақ ретінде Астана, Алматы қалаларының және облыс орталықтарының ішкі істер органдарында басталды. 2010 жылдың екінші жартыжылдығына жасалған талдау осы шаралардың арқасында оңды өзгерістер болғанын байқатты. Арыз-шағымдардың негізінде қозғалған қылмыстық істер саны едәуір артты. Ол Ақмола облысында – 30,1 пайызға, Солтүстік Қазақстан облысында 28,3 пайызға жетті. 2009 жылдың осындай кезеңімен салыстырғанда тіркеуден кейінгі 3 тәулік ішінде қаралған арыз-шағымдар 5,4 пайызға өскен. Ал 2011 жылдың 1 қаңтарынан бастап қылмыстар туралы арыз-шағымдар мен хабарламаларды электронды тіркеу еліміздің барлық ішкі істер органдарында енгізілді.
Сондай-ақ, осындай электронды тіркеу сынақ ретінде 2010 жылдың 1 қыркүйегінен бастап Астана, Алматы қалаларының және Қарағанды қаласының қаржы полициясы органдарына да енгізілген болатын. Бұл ретте осы қанатқақты жобаны жүзеге асырудағы негізгі міндеттің бірі кәсіпкерлерді қаржы полициясы және басқа да бақылаушы органдардың сұраулары мен тапсырмалары бойынша жүргізілетін заңсыз тексерудің жолын кесу болып табылады. Арыздарды электронды тіркеу мен есепке алу бағдарламалары біріктірілді. Енді органдардың тексеру жүргізу туралы тапсырма беруі тек тергеуалды тексеру шеңберінде ғана мүмкін болмақ. Бұл талаптың орындалмауын бүгінгі күні тексеру алдында анықтауға мүмкіндік бар. Жоғарыда айтқанымыздай, тексеру арыздарды есепке алу кітапшасында болмаса комитет оны тіркеуден бас тартады.
Арыздардың тіркелгені туралы мәліметтердің арқасында прокуратура органдары бүгінде қаржы полициясы қызметкерлері тарапынан болатын негізсіз қимылдарды жүргізуді барынша азайтып, мұндай заң бұзушылықтардың алдын алу жөнінде уақытылы шаралар қолдануда. Өткен жылы комитет бақылаушы мемлекеттік органдардың 2265 заңсыз және негізсіз тексерулерін болдырмады, бұл өткен жылдарғы көрсеткіштерден екі есе көп. Сонымен қатар, комитет арыздарды қабылдау мен қарауға бақылауды қамтамасыз ету үшін бірқатар шаралар қабылдады. Мәселен, Қылмыстық-іс жүргізу кодексінің 183-бабына сәйкес, құқық қорғау органына жүгінген арыз иесіне 14 таңбалы нөмір беріліп, арызы қабылданғаны туралы талон тапсырылуға тиіс. Болашақта арыз иесі өз шағымының одан арғы тағдыры және ол бойынша қабылданған шешім жөнінде Интернет, CALL-орталығы немесе кәдімгі SMS-хабарлама арқылы біліп отырады.
Александр ТАСБОЛАТОВ.