Қазақстан Республикасы мемлекеттік гербінің авторы Жандарбек МӘЛІБЕКҰЛЫМЕН әңгіме
– Тәуелсіздігіміздің 20 жылдығына орай сізбен сәулетші, елтаңбаның авторы ретінде кезекті әңгімелесудің жөні келіп тұр. Және елтаңбаға конкурс жарияланған 1992 жылы Өзбекстанда тұрғаныңызды да білеміз. Менің сұрайын дегенім – көмекшілеріңізбен елтаңбаны қанша уақытта жасадыңыздар?
– Елтаңбаны жасау үшін еліміздің тарихын, дәстүрін зерттедім. Оған бір айдай уақыт кетті. Біздің мәдениетіміз өте терең ғой. Сақ дәуірінен кейін киіз үйдің тарихының өзі 3 000 жылға кетеді. Сонымен бірге, Қазақ елі, міне, тәуелсіздік алды, қайта отау тікті деген мәселені көтеру керек болды. Шаңырақ, кереге, босағаны бөліп қарауға болмайды. Осы үш дүниені Елтаңбаға пайдалануды жөн көрдім. Одан кейін тұлпарлар мен басқа да халқымыздың қасиетті дүниелерін орналастырдым.
– Конкурсқа көп адам қатысқанын білеміз. Сіз тапсырған елтаңба жобасының нөмірі нешінші болды?
– Алматыға келгенде маған 178-ші нөмірлі түбіртек берілді. Содан кейін Ташкентке қайтып кеттім. Сөйтіп, бір жарым айдан соң Алматыдан: «Біз сіздің жұмысыңызды көрдік. Келіңіз», деп хабарласты. Алматыға келсем, әр аптаның ортасында мемлекеттік комиссияның мүшелері елтаңбаның жобаларын талқылайды екен. Оған екі-үш рет Елбасының өзі де қатысыпты. Комиссияның төрағасы – Салық Зиманов. 1992 жылғы 4 маусымда Жоғарғы Кеңестің ХІІ сессиясы өтетін болды да, онда елтаңба жобалары талқыланатын болып шешілді. Осы сессияға Шымкенттен жүк көлікке тиеп, диаметрі 2 метрлік елтаңба жобасын әкелдім. Сессияда жобам талқыланып болған соң, ол ілініп қойылатын болды. Бірақ, сессия кезінде біраз тартыс жүрді. Депутаттар жұлдызға, қошқар мүйізге қарсы шығып, бұл жұлдыз Кеңес Одағының белгісі ғой деген уәждерін көлденең тартты. Сонда Елбасы депутаттарға: «Жұлдыз – КСРО-ның белгісі емес, оның дінге де қатысы жоқ. Әр адамның, әр елдің өзінің жұлдызы болады. Біз – жас мемлекетпіз. Біздің де жұлдызымыз жарқырап жүрсін», деп депутаттарды елтаңбаны қабылдауға шақырды.
– Конкурсқа неше жұмыс ұсынылды?
– Ресми түрде 245. Одан да көп болуы мүмкін.
– Сіз жалауға да ұсыныс жасадыңыз емес пе?
– Жалау екі түсті болса екен деп ұсыныс жасағанмын. Көк түс – аспан, сары түс – Сарыарқа деген мағына беретін. Оған орнамент те жасалды. Кейін жалау туралы көп тартыс болды. Сол кезде Нұрекеңнің өзі туымыздың бір түсті болуы тиістігін қадап айтты. Сонда Шәкен Ниязбековтің бір түсті, ортасында күн мен қыран, шетінде өрнектер бейнеленген жалауы көңілден шықты. Ол ту бүгінде елтаңба сияқты халқымыздың сүйіспеншілігіне бөленіп отыр.
– Елтаңбаның авторы ретінде қандайда бір награда алдыңыз ба?
– «Құрмет» орденін алдым. Қазір Астанадағы Л.Н.Гумилев атындағы ЕҰУ-да сәулет кафедрасында профессор болып істеймін.
– Сәулет өнеріне байланысты қандай ұсыныстарыңыз бар?
– Бізге ұлттық архитектураны дамыту керек. Оны дамыту үшін тарихты терең біліп, көп зерттеу керек.
– Астананың архитектурасы ұнай ма?
– Оның таңғалдыратын бір себебі бар. Біздің Елбасы төзімділікті, бірлікті ойлайтын болған соң, Астананың архитектурасы да соған сай жасалып отыр. Ал «Бәйтерек» монументін ұлттық архитектураның бір белгісі деп ойлаймын. Бізге осындай ұлттық сәулет өнерлері арқылы елімізді бүкіл дүние жүзіне таныта беру керек.
– Тәуелсіздіктің 20 жылдығына арнап қандай да бір жоба жасап жатырсыз ба?
– Түркі академиясы орталығының жобасын дайындап қойдым. Содан кейін Астананың өз қақпасы болса деп босаға жобасын дайындадым.
Әңгімелескен Дастан КЕНЖАЛИН,
Суретті түсірген Орынбай БАЛМҰРАТ.