Жаһандық жылыну талассыз ақиқатқа айналып отыр. Әсіресе, ол Қазақстан аймағында жедел қарқын ала түсуде. Бұл су тасқыны, сел жүру белсенділігінің күшеюі, жердің жедел қарқынмен тозуы мен қуаң топырақты аймақтардың солтүстікке қарай ығысуы, мұздықтардың едәуір қысқаруы деген сөз. Климат өзгеруінің қазіргі беталысын өзгертпеу еліміздегі дәнді дақылдар шығымдылығының қысқаруына, жұқпалы ауруларға шалдығу қаупі бар аймақтардың кеңеюіне әкеліп соқтырады.
Қазақстандағы парниктік газдар шығарындыларының негізгі үлесі 80%-дан артық. Олар жылу мен электр энергиясы үшін қазба отынын қыздырудан атмосфераға өтеді. Қазақстан, жан басына шаққандағы пайда деңгейі орташа болуымен қатар, әлемнің аса жоғары көміртекті экономикасы бар мемлекеттер қатарына жатады. 2005 жылы әлемнің 186 елі ішінен Қазақстанның ІЖӨ-нің жан басына шаққандағы көлемі жағынан 71-ші, жан басына шаққандағы ПГ шығарындылары көлемі жағынан 14-ші, ІЖӨ-нің жоғары көміртектілігі жағынан 24-ші орынға ие болған.
Қазақстан парниктік газдар шығарындыларының көлемін қысқарту жөніндегі әлемдік қозғалыстың белсенді қатысушысы. Климаттың өзгеруі жөніндегі БҰҰ-ның Негізгі конвенциясы мен Конвенцияға Киото хаттамасын бекітіп, парниктік газдар көлемін 2020 жылға қарай 15%-ға, ал 2050 жылға қарай 1992 жылғы деңгейге қарағанда 25%-ға қысқарту жөніндегі ерікті міндеттемелерін қабылдайтыны туралы жариялады.
Осы орайда айта кететін нәрсе, парниктік газдар шығарындылары көлемінің қысқаруына төмен көміртекті экономиканы дамыту арқылы қол жеткізуге болады.
Бұл – «қоңыр» экономикадан «жасыл» экономикаға көшуді, таза су, күн, жел энергиясын өндіруді, энергия тиімділігі стандарттарын арттыруды көздейтін жаңа даму парадигмасы. Көптеген дамыған мемлекеттер төмен көміртекті дамуға көшудің ұлттық бағдарламасын әзірлеп те үлгерді. Жасыл ғаламшардың экологиялық лимиттері шегінде баршаның тұрмыс-салтын жақсартатын әділ және сенімді экономикаға көшу әлемдік қоғамдастықты дамытудың басым бағыты болып табылады.
Экономиканың төмен көміртекті дамуы қоршаған ортаға теріс әсерлерді қысқартып қана қоймай, энергиямен жабдықтау сенімділігін арттырады, ресурстар қайтарымы, табыстылық деңгейін, өндірістік энергия тиімділігін арттырады. Қосымша құны жоғары қалпына келтірілетін энергияның, алдыңғы қатарлы технологиялардың, экономика секторының дамуы қуатты ынталандыруға ие болмақ, жаңа «жасыл» жұмыс орындары құрылмақ.
Төмен көміртекті дамудың тағы бір пайдасы – энергия тиімділігін арттыру, төмен көміртекті технологияларды әзірлеу және ендіру. Мұнда қазақстандық бизнес үшін де орасан әлеует бар, себебі Қазақстандағы энергия тиімділігінің технологиясы дами қоймаған, ал өнеркәсіп пен тұрмыстағы әлеуеттің маңызы зор. Оған қоса, бұл мемлекетке инвестиция тартудың тікелей жолы. Бұған қосымша, БСҰ-да парниктік газдар шығарындылары көлемін қысқартуға күш-жігер жұмсамай жатқан мемлекеттердің экспортталатын энергетикалық ресурстарын баж тарифтерін енгізу қарастырылуда. Егер Қазақстан төмен көміртекті дамуға көшпейтін болса, барлық экспортқа шығарылатын шикізатқа қосымша баж салығы салынатын болады да, бұл тауарымыздың халықаралық рынокта бәсекеге қабілетсіз болуына әкеледі. Осылайша, парниктік газдар шығарындыларының көлемін қысқартуға жұмсалған күш-жігер энергия тиімділігі, жаңғыртылмалы энергетиканы дамытумен байланысты жобаларға ілеспе салымдар салуға әкеледі. Қазақстандағы, оның ішінде қызмет көрсету (аудит, консалтинг, сақтандыру, банктік кредиттеу) саласындағы көміртегі рыногының инфрақұрылымы белсенді түрде дамып отыратынына күмән жоқ.
Азия-Тынық мұхиты өңірі елдерінің Министрлер конференциясының және Экологиялық саясат жөніндегі БҰҰ комитетінің шешімдерімен мақұлданған, Қазақстан Президенті Н.Ә.Назарбаевтың бастамасымен Астанада өтетін 7-ші «Еуропа үшін қоршаған орта» Жалпыеуропалық министрлер конференциясында 95 елді, ғаламшар халқының 2/3 бөлігін және парниктік газдар шығарындыларының 90%-ын қамтитын Еуропа, Азия және Тынық мұхиты елдеріне арналған «Жасыл көпір» іс-қимыл бағдарламасы ұсынылады.
Еліміз «жасыл» экономика үшін жаңа негіздерді құрудың өңіраралық бағдарлама бастамашысы ретінде нақты міндеттемелер қабылдады. Бағдарламаның арқасында Қазақстан Республикасы ұлттық экономиканың негізгі секторларын жаңғырту және олардың бәсекеге қабілеттілігін анағұрлым арттыру үшін, сонымен бірге Арал, Балқаш, Каспий мәселелерін, сондай-ақ топырақтың тозуына ұшырауы және т.б. мәселелерді іс жүзінде шешу үшін жасыл инвестицияларды және технологияларды тарту мүмкіндігіне ие болады.
Мәжит ТҰРМАҒАМБЕТОВ, Қоршаған ортаны қорғау вице-министрі.