Талдықорған қаласында Алматы облыстық пән олимпиадасы өтетін болды. Сол жылы қыс өте аязды еді. Аудандардан қатысушылар аман-есен жетсе екен деп мазасызданып отырғанда Бақанас ауданының көлігі 50 шақырым жерде тұрып қалыпты деген хабар алдық. Енді қайтсек екен деп қиналып тұрғанда қала әкімінің орынбасары Күләш Ноғатайқызы басшылық қызметтегі азаматтардың жеңіл көлігін жинап, автоинспекция жігіттеріне тапсырма беріп, балаларды аман-есен қалаға жеткізуге көмектескені бар. Маған бұл кісінің дұрыс шешім қабылдап, тез ұйымдастырғаны, Олимпиадаға қатысушыларды орналастыру, олардың уақытымен тамақтануы, т.б. шаралардың бәрінің еш кінаратсыз өтуі өте ұнады. Іскерлігі мен ұйымдастыру қабілетіне риза болып, өз ортасында абыройлы екеніне көзім жетті.
Үш жылдан соң Елбасының қолдауымен республиканың білім саласына басшы болып келгенімде, Күләш Ноғатайқызы министрдің орта мектеп бойынша орынбасары қызметіне келді. Ол қазіргі әл-Фараби университетін бітірген соң мектепте химия пәнінің мұғалімі, бірнеше жыл комсомол, партия жұмысында болған Ескелді аудандық комсомол комитетінің хатшысы, Гвардия ауданында бірінші хатшы, облыстық комсомол комитетінің хатшысы, облыстық партия комитетінде нұсқаушы, артынан Талдықорған қалалық партия комитетінің хатшысы қызметтерін атқарған. Тәуелсіздік жылдарында мектеп директоры,
5 жылға жуық Талдықорған қалалық әкімінің орынбасары қызметінде болған. Әртүрлі басшылық қызметте ысылған адамның 20 жылдық іс тәжірибесі, әрине аз емес... Оны Күләш Ноғатайқызы жаңа жұмысқа келе салысымен-ақ дәлелдеді. 2002 жылы жаңа Үкіметтің алғашқы отырысына ауыл мектебі жайлы мәселе қойылды да, бізге екі апта ішінде барлық материалды дайындау тапсырылды. Күләш Ноғатайқызы басқарған жұмыс тобы ауыл мектебінің әлеуеті туралы барлық қажетті деректер дайындап үлгерді. Шынымен ауыл мектебінің халі өте мүшкіл екен. Әр екінші мектеп арнайы салынған типті ғимаратта емес, оның бәрі күрделі жөндеуге зәру. 128 мектеп құлаудың алдында тұр. Әр үшінші мектепте пәндік кабинеттер жоқ, әр екінші мектепте спортзал, асхана атымен жоқ. 492 кішігірім елді мекендерде мектеп жоқ, 50 мыңға жуық бала көрші ауылға қатынап оқиды, 300-ден аса мектептер әр сынып бөлмесін пеш арқылы жылытып отыр. Оның балалар денсаулығының нашарлауына әсері бары айтпаса да түсінікті. Бұл жұмысымыз нәтижесіз болмады. Біріншіден, халық жақсы қабылдады. Екіншіден, ауыл мектебі республикалық бюджет есебінен ешуақытта салынбайтын. Бұл тәртіп өзгерді. Осы отырыстан соң бізге арнайы бағдарлама дайындау тапсырылды. 2002 жылдың 24 сәуірінде Үкімет қаулысымен үш жылдық «Ауыл мектебі бағдарламасы» қабылданды. Осы бағдарлама аясында 3 жылда 133 мектеп салынып, көп мектептер күрделі жөндеуден өтті. Кейін Елбасының тапсырмасымен «100 мектеп» бағдарламасы іске қосылды. Тәуелсіздік жылдарында 1000-ға жуық мектеп салынып, оның көбісі қазақ мектебі болып ашылды. Бұл қуанышты жағдай емес пе!
Министрлікте жүргенде бізге дейін басталып, аяқталмай қалған бір шаруаға жан бітіру керек болды. Балаларға сыйлық ретінде Кеңес заманындағы бүкілодақтық «Артек» сияқты бір лагерь салу керек деген Президенттің тапсырмасы бар екен. Құрылысы басталған, бірақ әртүрлі себептермен доға-
рып қойған. Алғашында құрылысшыларды тауып сөйлесудің өзі оңай болған жоқ. Бұл нысанның құрылысы сәуір айында жалғасып, Тәуелсіздік мерекесіне орай ашылды. Содан бері жыл бойы «Балдәурен» лагері балалар игілігіне қызмет етуде. Мұнда Күләштың еңбегі барын айту керек.
Ал Күләш Ноғатайқызының «Бөбек» ұлттық ғылыми-практикалық оқу-сауықтыру орталығының бас директорының қызметіне ауысқаны бар. Екі жылдан соң министрдің орынбасары қызметіне қайта оралды. Осы қызметінен Назарбаев зияткерлік мектебінің басшысы, кейін, дарынды балалармен жұмыс ұйымдастырумен айналысатын Дербес білім беру ұйымының төрайымы болды. Бұл өте жаңа бастама, әрі жауапкершілігі өте жоғары тапсырма. Дарынды болу әркімге бұйыра бермейтін нәзік қазына. Олай дейтініміз ерекше қабілет ашылмай қалуы да мүмкін. Оған қажетті жағдай жасалуы, оқытудың жаңа әдіс-тәсілдері керек.
Елбасы ел Тәуелсіздігінің алғашқы жылдарында-ақ дарынды, ерекше қабілеті бар балаларға көңіл бөле бастағанының біз куәсіміз. 1996 жылғы 24 мамырда №3002 «Дарынды балаларға арналған мектептерді дамыту және мемлекеттік қолдау көрсету туралы» Қаулысы қабылданып, артынша дарынды балалармен кездесуін өткіздік. Ал 1998 жылы 24 наурыздағы үкіметтің №256 қаулысымен «Дарын» республикалық ғылыми- практикалық орталығы құрылды. Осының бәрі «Назарбаев зияткерлік мектептері» және «Назарбаев Университеті» білім берудің жаңа ұлттық моделін құру, осы арқылы интеллектуалды элита қалыптастырудың логикалық жалғасы деуге болады.
Бұл мектептерде білім беру бағдарламалары мен ғылыми- жобаларды жүйелі атқару, қазіргі заманғы басқару нысандарын енгізу, академиялық еркіндік пен дербестік дамыту үшін 2011 жылы «Назарбаев Университеті», «Назарбаев зияткерлік мектептері» және «Назарбаев қоры» мәртебесі туралы» Қазақстан Республикасының Заңы қабылданды. Атап айтқанда, білім беретін бағдарламаларды дербес бекітуге, емтихан талаптарын белгілеуге, үлгерімділікті бағалауға, аралық және қорытынды аттестациялауға, мол мүмкіндікке жол ашылды.
Қазір елде 20 «Назарбаев зияткерлік мектептері» ашылған. Мұнда бүгін 14745 бала оқиды. Оның 90 пайызы қазақ балалары. Мектепке конкурстық жүйемен 7 сыныпқа қабылдайды. Біздің мамандар шетелдік әріптестерімен, мәселен, Голландиядағы педагогикалық өлшемдер институты, Американың Джонс Хопкинс атындағы университеттің дарынды жастар орталығының тәжірибесін және өз ерекшеліктерімізді ескере отырып дарынды балаларды іріктеу жүйесін жасапты. Бұл мектептерде білім берудің екі моделі іске асырылады. Біріншісі – жаратылыстану-математика бағытындағы эксперименттік кіріктірілген бағдарлама. Екінші моделі Халықаралық бакалавриат ұйымдарының қағидаттарына сәйкес жасалған. Астана қаласындағы Назарбаев зияткерлік мектебі сол Халықаралық бакалавриаттық дипломдық бағдарламасынан авторизациядан өтті.
Бұл жаңа бастаманы іске асыру барысында дамыған мемлекеттердің білім саласында жеткен жетістіктерін білу, олардың іс-тәжірибесімен танысу қажеттілігі туындауы заңды. Ол үшін шетелдік әріптестерімен тиімді қарым-қатынас орнату керек, бірақ ол оңай емес, әрине. Ең алдымен Кембридж университетімен стратегиялық әріптестік құруды мақсат етті. Себебі бұл университет дамыған елдердің орта білім жүйесін қалт жібермей тиянақты әрі тұрақты зерттеп отырады. Орта мектепті реформалау проблемаларымен айналысатын бірден-бір ғылыми мекеме екенін бәріне мойындатқан. Ол 160 мемлекеттің білім саласымен, әлемге белгілі эксперттерімен байланыста. Біздегі алғашқы зияткерлік мектебі құрылғанына бір жыл толған соң, 700 жылдық тарихы бар университетке барып, Қазақстан білімінің келешегіне сендіріп, бірге жұмыс істеуге келісімін алу ерлікпен пара-пар. Осындай әріптестік Швейцария, Люксембург, Сингапур сияқты елдермен де орнатылған. Олар келіп, осы мектептердің ұстаздарымен бірге сабақ өткізіп, өздеріне де шақырып тұрады. Халықаралық конференцияларға қатысып жүреді. Сол конференциялардың бірінде шетелдік әріптестеріміздің сөзінен, іс-қимыл әрекетінен «біз бұларға үйретуге келдік» деген мінез байқалмады, керісінше, іс-тәжірибесімен бөлісіп, біздің әдет-ғұрпымызды, ұлттық ұстанымдарымызды сыйлайтынын көрсетіп, халқымызға тән педагогикалық мәдениетіміздің ұтымды тұсын айтып жатты. Мен біздің ұстаздарға өз ұлтының құндылықтарын көрсете білгеніне, өздерін сыйлата алғанына риза болдым.
Елбасы 2009 жылы Астанадағы мектептің ашылу салтанатынан кейін бұл мектептерде ерекше дарыны бар, қарым-қабілеті жоғары балалар оқуы керек екенін тағы да ескертіп: «оларды қабылдау кезінде тек әділдік үстем болсын» депті. Күләш Ноғатайқызы осыны әркез есіне алып отырады. Бұл талап орындалып жатыр. Мәселен, Алматыдағы химия-биология бағытындағы мектептің 883 оқушысының 130-ның тек анасы бар, 110 бала көп балалы отбасыдан, 100-ден аса бала ауылдан келген, аз қамтылған отбасылардан, ата-анасы мүгедек, немесе жақындарының қамқорында жүргендер де жоқ емес.
2014 жылдан бері біздің бұл мектептеріміз сапалы білім беріліп жатқанын растайтын халықаралық аккредитациядан өтіп жатыр. Осы мерзімде бұл мектептерге жүзден аса халықаралық сарапшы келген екен. Қазір он мектеп бұл сыннан өткен. Қалғандары алдағы екі жылда өтуі тиіс.
Соңғы жылдары мектеп бітірген 5560 түлектің бәрі дерлік жоғары оқу орындарында оқуын жалғастыруда, 21,3%-ы Назарбаев Университетінде, яғни әр бесіншісі, шетел университеттерінде 11,2%, яғни әр оныншысы, ал 67,4% -ы өзіміздің жетекші жоғары оқу орындарында оқып жатыр. Бұл мектептердің сапалы білім беріп жатқанының тағы бір көрсеткіші Назарбаев Университетіне және шетелдік университетке барғандарға бір жылдық тіл үйрену қажеттілігі жоқ, олар бірден негізгі курстардан бастай береді.
Бұл мектептерде ұлттық тәрбиеге мән берілген. Айталық Қазақ хандығының 500 жылдығына байланысты «Туған елге тағзым» өлкетану-зерттеу экспедициясы ұйымдастырылған екен. Қызылорда, Өскемен, Атырау, Талдықорған, Шымкент қалаларындағы зияткерлік мектептердің оқушылары Жошы хан, Алаша хан, Тоқтамыс, Едіге батырлар жүріп өткен қасиетті Ұлытау жеріне барған. Семей, Ақтөбе, Көкшетау мектептерінің оқушылары Сауран, Сығанақ өңірінде зерттеу жұмыстарын жүргізген. Ал астаналықтар «Тараз – ғасырлар куәсі» бағытымен арғы ғасырлардан бері сақталған ескерткіштермен танысып, «Тараз өңіріндегі мәдени мұралар», «Әдет-ғұрып, салт дәстүрлердің аймақтық ерекшеліктері», «Жамбыл облысының жер-су аттарының тарихы», «Құсбегілік – ұлттық өнер» тақырыптарына зерттеу жобаларын жазыпты. Жалпы осындай экспедиция барысында оқушылар 152 тарихи, географиялық, индустриялық, мәдени нысандармен танысып, тақырыптық зерттеулер жүргізген, 15 нысанда далалық зерттеу жұмыстары жасалған.
Бірнеше жылдан бері зияткерлік мектептер Шәкен Айманов атындағы «Қазақфильм» киностудиясы және Президент телерадиокешені дайындаған қазақ тарихына арналған 100 фильм топтамасын алып, оны оқу процесінде пайдаланып жүр. Көңілге қонымды және бүгінгі өзекті мәселенің бірі «100 кітап жобасы», оның алпысы-қазақ әдебиеті классиктерінің шығармалары. Барлық мектепте күнде 20 минут әдеби кітап оқу жақсы дәстүрге айналған. «Қоғамға қызмет ету» жобасы дұрыс ойластырылған. Балалар жетімдер үйіне, қарттар үйіне барып тұрады. «2 апта – ауылда» жобасы арқылы ауыл өмірімен танысады. Жалпы, бұл мектептерде осы жұмыстар жүйелі түрде жүргізіледі. Оған дәлел олардың жазған шығармалары, жасаған видеофильмдері. Әрине, бұл шаруаның басында Күләш Ноғатайқызы тұр. Оның ұстаздарға жиі айтатын «Тіліміз бен ділімізді, салт-дәстүрімізді сақтау бізге ата-бабамыздан берілген аманат. Оны келесі ұрпаққа жеткізуіміз керек», дегені жай сөз емес екен ғой дейсің.
Бұл мектептерге ер адамдар, магистратура бітірген жастар, шетелде «Болашақ» бағдарламасымен оқығандар келе бастады. Мәселен, Алматыдағы химия-биология бағытындағы зияткерлік мектебінде қазір 146 педагог еңбек етуде. Оның жартысына жуығы ер адамдар, бес жылға дейінгі еңбек өтілі бар жастардың саны 29, оны жартысы жас жігіттер. Ұстаз мәртебесі туралы заң қабылданып, олардың әлеуметтік жағдайы жақсарса, басқа мектептерге де білімді жастар, жалпы білікті мамандар, сөз жоқ, көбірек келер еді.
Елбасының: «Орта білім жүйесінде жалпы білім беретін мектептерді Назарбаев зияткерлік мектептеріндегі оқыту деңгейіне жеткізу керек» – деген сөзі бар. Осы тапсырманы орындау мақсатында Күләш Ноғатайқызы кей облыс әкімдерімен меморандумға қол қойыпты. Алдағы уақытта жалпы білім беретін мектептердің материалық базасы, оларды білікті педагог-кадрлармен қамтамасыз ету жаңа сапаға көшеді деген үміт бар. Ал ДББҰ-ның Кэмбридж университетімен бірлесіп әзірлеген республика педагог кадрларының біліктілігін арттырудың деңгейлі бағдарламалары негізінде жалпы орта білім саласындағы қосымша дайындықтан өткізуі құптарлық жағдай. Себебі өмірімізге көп жаңалықтар толассыз келіп жатқанда оқу процесінің жаңа әдіс-тәсілдері керек-ақ. Осыдан бір ғасыр бұрын алғашқы «Психология» оқулығының авторы Жүсіпбек Аймауытовтың: «Мұғалімнің айналысатыны үнемі қозғалып, өзгеріп, өсетін, өркендейтін тірі адам (тұлға) болғандықтан, біркелкі әдіске табан тіреп шектеліп қалуға болмайды. Сабақ беру үйреншікті жай шеберлік емес, ол үнемі жаңадан жаңаны табатын өнер» дегені әлі де өз өзектілігін жойған жоқ.
Осыдан екі ғасыр бұрын қазақ жерінде бірлі-жарым ашылған мектептер «начальная школа для инородцев», «русско-киргизские», «ауыльные», «старшинские», «участковые» деп аталған екен. Байқасаңыздар, өз жерінде отырған жергілікті халықтың аты мүлдем аталмайды. Бүгін қазақ жерінде ел Тәуелсіздігінің арқасында қазақ мектептерінің саны көбейіп, ұлттың болашақ зияткерлік қорын баптап отырған Назарбаев зияткерлік мектептерінің дүниежүзілік білім кеңістігіне белгілі бола бастағанына мен ұстаз ретінде қуанамын. Осы өрелі істерде қазақтың қайраткер қызы К.Шамшидинова ханым және жалпы ұстаздар қауымының қомақты үлесі бар.
Қазақта тектілік деген ұғым бар. Ол аттестатпен немесе университет дипломымен бірге тапсырылмайды. Ол атаның қанымен, ананың сүтімен берілетін қасиет шығар. Сол тектілік Күләшта бар. Үлкенді сыйлау, кішіге қамқор болу оның болмысына тән. Ренжісе де ешкімнің артынан шам алып түспейді. Басқаның жақсы ісіне қуанады. Жұмысты талап ете біледі. Көңіліне жақпаса, намысына тимей тура сөйлей алатын ірілігі де бар. Бірақ ешкімнің соңынан сөз жүгіртпейді. Жалпы сөз қадірін түсінеді. Мүмкін анадан келген қасиет шығар. Жас кезінде анасының: «Үлкендердің сөзін тыңда, артынан ойлан, сол сөздерді түсінуге тырыс. Тек үлкендердің сөзін бөлме, бұл әдепсіздік болады» – дегенін еске алып отырады. Күләш Ноғатайқызы – істің адамы. Сондықтан қай қызметте жүрсе де, жақсы із қалдырады. Біз де соны көрсетуге тырыстық. Сонымен негізінен өзінің еңбегімен елге танылған қазақтың қайраткер қызының бүгінгі жеткен биігі, тағылымы мол дара жолының жастар үшін берері аз емес. Бақытын халқына қызмет етуден табатын бүгінгі кейіпкеріміз – Күләш Ноғайтайқызына сол бақыты баянды болсын, еңбегінің ізгілігін көрсін деймін.
Шәмша БЕРКІМБАЕВА,
Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері