Қоғам • 13 Наурыз, 2020

«Болон» болашағымызға балта шауып жатқан жоқ па?

1580 рет
көрсетілді
14 мин
оқу үшін

Елінің ертеңін ойлаған ел алдымен болашағына қызмет етеді. Кезінде ұлт көсемі А.Байтұрсынұлының «Ел – бүгіншіл, менікі – ертеңгі үшін» деуінде үлкен ой жатыр. Тәуелсіздік алғанға дейін бізде ұлттық білім, ұлттық тәрбие беру жүйесі орыстық сипатта қалыптасты деуге болады.

«Болон» болашағымызға балта шауып жатқан жоқ па?

1991 жылдан бастап, бұл салада бірсыпыра ізденіс жасалды. Десек те, еліміздің болашағын, алдағы 20-30 жылдан кейін өмірге белсене араласатын жас ұрпақты, ұлт көшбасшыларын, қоғам құрылысшыларын дайындайтын оқу орындарындағы жағдай көңіл көншітпей келе жатқаны белгілі. Біздің ойымызша, мұның басты себебі батыстық білім беру жүйесі – «Болон» үдерісін ешбір ойланбастан, дайындықсыз бірден жаппай қол­данысқа енгізгеніміз болды.

Алдымен, «Болон» жүйесі дегеніміз не нәрсе, соған тоқтала кетейік. «Болон­ның» негізін 1980 жылдары Инвар Джонсон атты білім беру сала­сын­ың маманы бірыңғай тестілеу емтиханының алғашқы жобасын жасап, қалаған. Алға­шында оқу орындарының түрлі жиын­дарында баяндамалар жасап, насихаттайды. Әдістемелік жаңалық ре­тін­­де жұртшылық назарын аударған бұл әдіс мектептерге кеңінен тарайды. Жұлдызының оңынан туа бас­тағанын байқаған И.Джонсон «Білім сапасын бағалау қауымдастығы», «Капитал-Сити педагогикалық академиясы» ұйым­дарын құрып, өзінің тәжірибелерін АҚШ-тың бүкіл мектептеріне таратады. Осы ұйымдардың басшысы ретінде ол білімді бағалау ісінің танымал сарапшысына айналады. Лекциялар оқып, курстан өтті де­ген сертификаттар, дипломдар, грамо­талар таратады, мектептерді тексеріп, рей­тингілерін анықтайды, әдіс­темелік жаңалықтарын жетілдіре, наси­хаттай түсу мақсатында бірнеше кітап, көптеген мақала жазылып, оларды мақтаған рецензиялар жарық көреді. Әрине, мұның барлығы да ақылы түрде жүргізілгендіктен И.Джонсон Американың ауқатты адам­да­ры­ның біріне айналады.

Осылайша АҚШ-тың білім минис­тр­лігі И.Джонсонның оқушы­лар­дың білімін бағалау тәсілін бүкіл жүйеге енгізеді. Осыдан кейін бұл жүйе әлемнің басқа да елдеріне тарай бастайды. 1999 жылы 19 маусымда Италияның Болонья қаласында Еуропаның 29 мем­ле­кетінің өкілдері «Болон» декларация­сын қабылдап, басты мақсат Еуропа елде­рінің ортақ білім беру жүйесін құру деп жариялады. Нақтылай айтқанда, еуро­палық білімнің бәсекелестікке қабі­лет­тілігін арттыру, ұлттық білім жүйе­лерін жақындастыру, үш сатылы жо­ғары білімді енгізу, академиялық кре­диттер жүйесін қабылдау, білім сапасын бақылау, студенттер мен оқыту­шы­лардың мобильділігін кеңейту, т.б. көзделді. Осы жерде бір ескерте кете­тіні, «Болон» жүйесі – халықаралық өлшемдегі, онда да түп-тамыры АҚШ-та бастау алған батыстық жүйе бола тұрғанымен де оған мүше елдерге өз еліндегі ұлттық білім өлшемінен бас тарту міндеттелмеді. Тек қана студенттердің білім деңгейі ECTS кредиттік жүйесі арқылы анықталды.

Орталық Азия елдерінен бірінші болып, Қазақстан «Болон» үдерісіне 2010 жылдың 11 наурызында Будапештте өткен форумда мүшелікке өтті. Бізден кейін Қырғызстан да «Болон» жүйесін қабылдады. Қырғыздар еуропалық жүйені біз құсап түгелдей сол күйінде қа­былдай салған жоқ. Барынша сақ­тық­пен қарап, келеді-ау деген жақтарын ғана алды. Тілдік жағына келгенде, мәселеге ұлт­тық мүдде тұрғысынан келіп, қоғам­дық пәндер халықтың өмір сүруін рухани жағынан қамтамасыз ететін ұлттық компоненттер болғандықтан, олардың барлығы да қырғыз тілінде өтетін болды.

Өзбекстанда дамыған Батыстың жүйесі екен деп елп ете қойған жоқ. Мә­се­­­леге сақтықпен қарап, әліптің артын бақты. Ең соңында осы жағы дұрыс­тау бо­лар деген бірлі-жарым өзгеріс жасау­мен шектелді. Мысалы, жоғары оқу орындары бес жылдық күйінде қалып, оның алғашқы үш жылы бакалавриат, одан кейінгі екі жылы магистратура, екі-үш жыл аспирантура, үш жыл докторантура сатыларынан тұратын болды. 2019 жылдың басынан бастап, кандидаттық, докторлық диссертация қорғайтын ке­ңес­тер жұмыс істей бастады.

Ресей Федерациясында бұл мәселе төңірегінде түрлі пікірталас өтті. Білім-ғылым саласының маңында жүрген ұлт зиялыларының көпшілігі жаңа жүйенің пайдасынан гөрі зиянды жағына көбірек назар аударды. Нәтижесінде орыстар білім беру саласының бұрыннан қалыптасқан, әбден тәжірибеден өткен, уақытпен бірге же­тілдірілген кеңестік жүйені сақтап қалды.

Қазақстанның жаңа жүйеге енудегі басты мақсаты отандық білім жүйесін еуропалық озық тәжірибелер мен ғылы­ми жаңалықтарды батыл енгізу арқылы халықаралық үлгіде дамыту болды. Жаңа жүйеге Қазақстанның оқу орындары мен ғылыми мекемелері 2020 жылға дейін толық көшу міндеттелді.

Бірақ... Иә, осылайша жақсы бастал­ған істің соңы біз ойлағандай болмады. 2000 жылдардың басында АҚШ мектеп­те­ріндегі оқушылардың білім деңгейі төмендеп кеткені жөнінде үлкен айқай-шу болды. Білім беру саласындағы жағ­да­йды тексерген тәуелсіз сарапшылар көптеген былықтың бетін ашты. Ең бастысы, бұл жүйенің оқушыларға білім беруді емес, балл жинауды мақ­сат тұтатыны, ал балл жинау үшін тес­тілеуден өтудің ар жағында ақша тұр­ғаны, бүкіл білім беру жүйесінің ақша табу, бизнес көзіне айналғаны белгілі болды. Ең сорақысы, осынша жұ­мысты атқарып жүрген адамның 8 сы­ныпты ғана бітіргенін, одан кейінгі небір құжаттарды, дипломдарды, өзі ашқан ұйымнан алғаны белгілі болды. Ақырында Американың атақты ауқатты адамдарының біріне айналған И.Джонсонның үстінен қылмыстық іс қозғалып, 25 жылға сотталды.

2012 жылы АҚШ-тың мектептерінде И.Джонсонның білім бағалау жүйесі қолданыстан шығарылып, оның орнына кеңестік білім беруге ұқсас жаңа жүйе қолданысқа енгізілді. Бұл оқу жүйесінен Англия да бас тартып, өткен оқу жылынан бастап, еуропалық, онда да кеңестік бес жылдық оқу бағдарламасына толық көшкенін жариялады. Ұлыбританияның ақпарат құралдарында кеңестік оқу жүйе­сінің артықшылықтарына назар аудар­ған мақалалар жарық көрді.

Биыл Қазақстанның «Болон» үдерісіне қосылғанына он жылдан асады. Осы уақыт ішінде еліміздің білім беру саласына жаңа жүйе қандай өзгеріс әкелді, жетістіктеріміз қандай, ойлағанымыз болды ма деген сауалдар төңірегінде ой қозғар болсақ, біраз мәселенің байыбына барғандай боламыз. Өкініштісі, білім берудің ең озық үлгісі ретінде барынша насихатталған білім жүйесі үкілеген үмітімізді ақтамады. Еліміздің білім беру саласына оң өзгерістер жасай алмады, керісінше, осы саланың проблемаларын одан әрі ушықтыра түсті.

Бұл жердегі басты мәселе – АҚШ-тың өзі жарамсыз деп, лақтырып таста­ған жүйені сол күйінде әкеліп, «несін айтасың, дамыған Батыстың жақсы дүние­сі» деп, бұрыннан жерсініп, қалып­т­асып, жемісін беріп келе жатқан білім беру саласына бірден қондыра салғанымызда жатқан сияқты. Қабылдар кезде бұл жүйе неге өз отаны АҚШ-та, Англияда қолданылмайды, жүйенің осы уақытқа дейін қолданылып келе жатқан оқу бағдарламаларынан қандай артықшылығы бар, неге қол жеткіземіз деген сияқты сандаған сауалға жауап іздемей, бірден қабылдай салуымыз біздің басты кемшілігіміз болды.

Шындығында да «Болон» жүйесінің білім беруді жетілдіруден гөрі, эконо­ми­калық, саяси сипаты басымдау. «Болон» жүйесіндегі Қазақстанның оқу орындары қазір «қанбазарды» көзге елестетеді. Әрбір студенттің, оқытушының, оқу орнының деңгейі балмен, рейтингімен өлшенеді. Оқуға түсу, емтихан тапсыру, т.б. үшін студент балл жинайды, ал шынына келгенде, мұның барлығын сатып алуға болады. Оқу орындарындағы негізгі мәселе сапалы білім алу емес, жоғары балл жинау, мамандық игеру емес, диплом алу болып кеткендей. Барлығын ақша шешетін нарықтық қоғамның ұстанымдары оқу орындарында да белсенділік танытып жатыр. Ал ұлттың жанын құрайтын тіл, тәрбие, сана-сезім мәселелерін саудаға салуға болмайтыны ескеріле бермеді.

Бұл жөнінде Білім және ғылым министрі А.Аймағамбетовтің өзі «Біз университеттерге талдау жүргіздік: 100 адам түседі, 800 адам бітіреді. Сту­дент­тер­дің ауадан пайда болмайтыны белгілі. Сапалы білім беретін университеттер студенттерді ойланбастан шығарып жібереді. Ал «шаңсорғыштар» (оқудан шығып қалғандарды жинап алатын ЖОО – ред.) бұл балаларды нарықтың әр түкпірінен жинап алады, содан кейін оларға дипломдар береді» деп мәлім­деу­ге мәжбүр болды.

«Болон» жүйесінің тағы бір елеулі «жаңа­лығы» – оқылатын пәндердің, әр сабақ­қа бөлінетін дәріс сағаттарының күрт азайып кетуі. Мысалы, 1 сыныптан «Әліп­пенің» түсіп қалуы қоғамды біраз дүрлік­тірді. Жаңа жүйенің тауқыметін көп көрген әсіресе, қазақ тілі мен әдебиеті пәндері болды. Сағаты қысқарғанмен тұрмай, Қазақ тілі мен Қазақ әдебиеті қосы­лып, бір пән ретінде өте бастады. Бұрын жоғары оқу орындарында бір пән 120-140 сағат көлемінде оқытылса, қазір 32-48 сағат болып қалды. Қысқасы, «Болон» жүйесі ұлтымыздың болашағына балта шауып жатыр.

«Болон» жүйесі қазақ білімімен бірге ғылымын да тоқырауға ұшыратты. PhD докторанттарына «Thomson Reuters», «Scopus» рейтингілеріндегі ағылшын тіліндегі журналдарға мақала жариялау міндеттелген. Жоғары оқу орындарының ұстаздарынан педагогикалық қызмет атқару, түрлі ғылыми жобаларға қатысу үшін де осы сынды мақаланың болуы талап етіледі. Тіпті, жоғары оқу орны ұс­таздарының, ғалымдардың ғылыми-педа­гогикалық қызметі ол жазған том-том ғылыми-зерттеу еңбектерімен емес, ағыл­шынға ақша төлеп аудартып, ақша төлеп жариялатқан мақалаларымен баға­ла­нады. Қазақ тілінде көлемді моногра­фия жазған профессордың еңбегіне қара­ған­да, бір мақаласы ағылшын тілінде жарық көрген PhD докторының рейтингі жоғары. Осы жүйе бойынша, жоғары оқу орындарының рейтингі анықталды.

Міне, қазақ дала­сына «Болон» жүйесімен бірге келген ағылшын тілі қазақ тілін білім беру сала­сынан осылайша ығыстыра бастады. Осылайша, білімі, ғылымы өз тілінде сөйлемеген, ұлттық тәрбиесін алмаған ұлт­тың өзі де жоғалатынын естен шыға­ра бердік.

Қазақстанның жоғары оқу орындары Батысқа емес, Қазақстанға қажетті мамандар даярлайды. Оның үстіне Қазақстанның дипломымен Еуропада қызметке ала қоюы екіталай. Десек те бірлі-жарым дарынды жастарымыздың дүние қуып, шетел асып жатқаны да жасырын емес. Бұл қаншама қаржы жұмсап, маман дайындаған еңбегіміз далаға кетті, мемлекетіміз экономикалық шығынға ұшы­рады деген сөз. Сол сияқты шетелде оқып жатқан қазақ жастарының елге оралып, Қазақстанның экономикасын да­мытуға атсалысады деудің өзі де күмәнді. Демек, байқап қараған адамға «Болон» жүйесінде дайындалған маман әлемнің кез келген елінде жұмысқа тұра алады» деген әдемі сөздің артында небір қитұрқы әрекет жатыр.

Мемлекеттің мықты болуы ғылым мен техниканың жетістіктерін өндірісте, қоғам­дық өмірдің барлық саласында қолдана білуінде. Қазір әлемнің дамыған елдері ғылымға бөлетін қаржыны жыл сайын өсіріп келеді. Ал біздегі жағдай мүлдем керісінше. Ғылым саласына жұмсалатын қаражат жыл сайын қысқа­ра 0,16 пайызды ғана құрап отыр. Қазақ­стан тәуелсіздік алғанда еліміздің ғылым саласында 42 мың ғалым еңбек етсе, қазір бұл көрсеткіш 22,4 мыңға дейін төмен түсіп кетті.

Қоғамдық ғылымдар, оның ішінде тілтану, әдебиеттану, тарихтану секілді ғылымдарды дамыту дегеніміз – ұлтты дамытудың қамы. Ұлтты сақтап отыратын да, іштей ірітіп құртатын да осы – қоғамдық ғылымдар. Сондықтан да дамыған елдер қоғамдық ғылымдарға келгенде, қаражатты аямайды. Қоғамдық ғылымдардың идеологиялық сипаты бар.

Тіл – ұлттың жаны. Тіл мықты болмай, рух мықты болмайды. Рухы жоғары ел ешқашан да жоғалмайды. Сол ұлттың тілін, сол тілде жасалған рухани құндылықтарын жас ұрпақтың бойына ұлттық білім беру, ұлттық тәрбие жүйесі сіңіреді. Олай болса, өзге жұрттардың бұл саладағы озық тәжірибелерінен үйрене отырып, жас ұрпақты тәрбиелеудің заманға лайықты ұлттық үлгісін жасау – бүгінгі маңызды мәселе.

 

Дандай ЫСҚАҚҰЛЫ,

филология ғылымдарының докторы, профессор

 

Соңғы жаңалықтар