Руханият • 16 Наурыз, 2020

Алмажанның зар мұңы

1286 рет
көрсетілді
13 мин
оқу үшін

Тылсым табиғат құдіретіне табындырғысы келе ме, әлде жа­ратушыға жалындырғысы ке­ле ме, әйтеуір, дүлей аптап құм жиегінде отырған елді та­баға салған бидайдай қуырып күй­діріп барады. Сол жылғы алапат ыс­тық қара жерді де тілім-тілім етіп жарып жіберген. Жайық жақтан кешкі самал емес, өрт шар­пығандай, бір түрлі күйік иісі шығатын тәрізді. Сұрқай тір­лікке атойлап қым-қуыт қо­сылған орыс әлділері жер шұ­райынан қазақтарды біртіндеп ығыстырып, әлдінің әлсізді басынуы, ажал құштырып тасынуы белең алған кезі-тін. Әумесер тобыр құдық суына бола, жер жағдайына бола, бас жарып, көз шығару ғана емес, қанды қыр­ғындарды да салып әбден мезі еткен тұс. Әншейін жіп­­ке тізіп, отбасында күңкілмен тынатын алакөздік емес, халықтың ертеңін зар қылатындай қасірет бел­гі берді. Үрей үдеді, өлім кө­бейді. Төбе-төбе молалардың қарасы ұлғайды.

Алмажанның зар мұңы

Коллажды жасаған Амангелді Қияс, «EQ»

Тайталасқа белді бекем буып, ер қаруы – бес қаруды сайлаған тұста таң қылаң бере, күн көк­жиек­ке өрлей түсіп бұлтқа сіңген кезде ақ боз үйде сәби дүниеге келді.

– Қыз ғой, қыз, ырыс алды қыз деген.

– Мейлі кім болса да, анасы­ның жаны аман қалсын.

– Қыз деп кемсітпе, талай қырғын жорықта Жиембет ба­тырдың дем берушісі болған Есен­қыз анамыз кімнен кем болыпты? – дескен туыс-туғандар киіз үйдің іргесін түріп ақ таңды шақырып жатқандай еді. Бұл кезде қатты соққан жел басылайын деген.

 * * *

– Азамат, сүйінші!

– Қалағаныңды ал, – деген әкесі қуанышты еді.

– Қызың, «әке, атқа мінемін», – деп жатыр.

– «Батыр болсын, батыл болсын, іштен шыққан перзентім ғой».

– Батыр болсын, – деген сөз­ді әкесінің аузына құдай салды ма, Алмажан туған жерімді, халқымды ерлерше қорғасам арман бар ма, – деп ой түйетін еді.

Расында Азамат қызын ер балаларша тәрбиеледі, сымбат­ты келбет-көрік пен өмір кеңіс­тігінде жоғалғанын табатындай көз­қарас қалыптастырды. Әкенің бір ауыз сөзін анасынан естігені ме, әйтеуір, ерке мінез, ақындық жү­рекпен:

Туған жердің қызы едім,

Қадірім бастан кетпеген.

Тепкісін көріп кәуірдің,

Атқа қондым сертпенен,

деген жүрек шымырлатар асқақ үн бірте-бірте қалыптасып, за­ман­дастар қатарынан алға шыға берді. Түсінде шошыса анасы қы­лышпен ұшықтап емдеді, басына қанжар жастады, босағадағы бо­лат тағаға серт етіп, дұғасын оқыды. Ауырса туған жердің жеті түрлі шөбінің қоспасына шо­мыл­дырды. Қыз ғой деп үстіне қызыл-жасылды киім, әше­кей­лерді жолата қоймады, бір түсті киімді бо­йына жарастырды. Пен­дені ті­міскілейтін тіл-көзді жебенің ұшы­мен жасқап жүрді.

Ана мейірі қабағына кірбің түсірген жоқ, өмір есігін өкініш­сіз ашып, бақытты болуын жатса да, тұрса да тіледі. Ақын қыздың ба­лаң кезінің өзінде жүрек үні қа­раңғылықты жарып шығып:

Жамандықты күтпеп ем,

Жастықтың албырт шағында.

Атқа қондым сертпенен,

Үстемдікке бағынбай.

Бұл дүниеде тірі өлім,

Кісіге кісі табынған

Ісі түсіп наданға,

Көзін сатып жалынған,

деген өлең жолдары бойын билеп, ойын асқақтатып, қиялын көкке көтергендей болды ма екен? Өршіл ақын Махамбеттің қа­сиетіне еліктеді ме?

Алмажан жасынан бәйгеге түсті, қыз қуу, көкпар тарту сынды ұлттық өнерлерде де ерекше ал­­­ғырлығымен танылды. Он беске жетпей-ақ ел қорғаны болар ер­лерше тастүйін болып, қыран кел­бетті таныта бастады.

Дамыл көрмей, жан ұшырған езілгендер Еділ, Жайық бойына орыстардың жаппай қоныстана бастағанына өліспей, беріспеуге бекінулі. Тағаты таусылған қа­лың топтың жүрек үні:

Үстемдікті талқандау,

Халықтың болды арманы.

Қып-қысқа мына жалғанда,

Еркіндік еді алмағы.

Зіл-батпандай ауырлық,

Патшаның езгі салмағы.

Күнкөрістен айырып,

Байлықты түгел жалмады.

Жоғалғандай құндылық,

Хан билігі аумалы.

Алакөздік, жындылық,

Әзәзіл ойлы жауыздар,

Жігерді тұрды құм қылып.

Атқа қонған қалың қол,

Кек алуды үн қылып.

Исатай бастап барады,

Еркіндікті жыр қылып,

деген алмас қылыштай өткір сөздер халық күйін шертті. 1836-1837 жыл­дардағы Исатай Тайманов басқарған казақ халқының ұлан-байтақ жері үшін азаттық соғы­сына Алмажанның әкесі Азамат та қызымен бірге қатысты. Ал­мажанын ертіп шикі жас ұлы Төрежанның маңдайынан сүйіп, ақ тілекпен аттанды. Ханның жеке қолшоқпары болған би мен төрелерге мүлік есебінен жер­ді бөлшектеп үлестіргеніне қалай көнсін. Хан сарайындағы Бал­қы сықылды ұлт сатқындары Еділ бойына орыстардың қала салуын қуанышпен қабылдап, қ­ара халықты орыстың армиялық күшімен езіп-жаншуға от тұ­татып, Жәңгірдің колтығына су бүркіп отырды. Тарихи есепте отыз мыңдай үйдің жүз сексен мың­дай халқы болғанға ұқсайды. Со­лардың көбі – жер-суымен ғана күнкөріс еткен қаратабан ша­­руалар. Исатай-Махамбет бас­таған көтерілісшілердің қылышы қы­набынан суырылған сәтте тау­дың тасындай бір мың қолы бо­лыпты. Ал хан Жәңгір мен орыс әскерінің саны төрт мыңнан асып жығылыпты. Патшаның керегесін шайқалтқан көтеріліс қырғынында төгілген қанға ханның ақылы жетпеді ме, әлде сұс көрсетіп тәж-тақтың бе­делін арт­тырғысы келді ме, әлде құзғын көмейге түсетін пай­да ма немесе жанындағы жек­сұрындардың айтақтауы ма, оған төрелік беру – біздің шаруамыз емес. Әйтеуір қан қақсатып кедей-кепшіктің жерін тартып алғандар да, қанға қолын малғандар да қа­бірінде тек жатты деймісің. «Кө­рің­де өкіргір» деген халық қарғысы тұқым-тұқиянын оңдырды дей­місің. Жазықсыздардың киелі қаны көтерілмей тұрмайды, зұ­лымдықты оңдырмайды. Пен­денің адал жолмен өсіп-өнуіне қастандықты Жаратқан ке­шір­мейді. Кінәліні тамұқ отына итере салады. Оны шел басқан көз түсіне ме? Миында Ібілістің ай­тағы тұрады...

* * *

Байлыққа, қанауға, талауға, қырып-жоюға қымсынбайтын, айы­лын жыймайтын албасты билер Исатай көтерілісінде қаза тапқан Азаматтың да отбасын ойран­­дайды. Ерін жоқтап езілген Азаматтың әйелі өзегіне түскен қайғыдан көз жұмады. Жеті жасар Төрежан мен он бес жастағы Алмажанның мал-мүлкін билер талап алады. Оны Алмажан «Жетім қыз» поэмасында былайша суреттейді: «Бұлбұлым ұшып кеткен соң, жарықтан шығып тап болдым, қараңғы тұман түндерге, қас ақымақ болмасаң, өлімге неге күлесің, қайдан білдің, тоғыз би, боларын неден қазаңның? Қадірсіз қызың мен болсам, алдына келсін балаңның. Қызыл тілім сау болса, асықпай жүр, тоғыз би, басыңды бір тығармын, артына өлген анаңның», деген өлең жолдары қараңғы түнді жарып өткен найзағайдай болса керек. Батырлық, өжеттік, кек, қатыгездікпен кешірімсіздікке балайтыны поэманың өн бойында жібектің тініндей берік қиюласқан. Адуын күшке мойынсұнбай, Иса­­тайдың жорығынан тәлім алып, Махамбеттің алмас қы­лыш жүзіндей өлеңінің мән-ма­ғынасымен суарылып, болаттай қайнап піскен жолдар «Алтын зер салсам жарасар, қара мауыт жағаға, арғымақ жексем жарасар, күймелі күміс шанаға, әке, өзің кеткен соң, атаңа нәлет тоғыз би, қызылы сөнбей сәуленің, жетімге келіп қол салып, дұшпанға қойды табаға», деп төгіліп түрған ыза-кек батырлық туын сөнбейтін жарық жұлдыздай көтерер еді. Кейбір жасық жандай сағы сынып, бүгежектеп тірліктен түңілу поэ­мада мүлдем жоқ. Аңсаған асқақ ғасырларға кететін арман бар, ел қорғанына әлі жарар­мын деген ұшқыр қиял бар сары­ла сағынған еркіндікке қол жеткіземін деген болаттай берік үміт бар. «Дегеніме келгенше, мекен етіп тұрмадым адыра қалған Нарында «мен» деген қазақ баласы, келешегі артық деуші едім кешегі әкем барында», деп ақ жауындай ерлік жолын өлеңмен төгіп-төгіп өтсе, он бес жасының өзінде таланттың Қазақ аспанында тағы бір айы туғанын сипаттайды.

 * * *

Қайғымен басы дал болған Алмажан суға кеткеннің тал қар­мағанындай, «зұлымдықты тоқтатар Жәңгір хан», деп жеті жас­тағы інісі Төрежанды ертіп жая­у-жалпы жолға шығады. Азапты сапар әрбір минуты ауырлықпен арпалысып хан сарайына келсе, билері «Ханға кірем десең, пара бер», деп жетімді алқымынан алады. Оны ақын тілімен былайша жеткізеді. «Келіп едім даңқымен, Жәңгір ханның құзырына, күндіз-түні барсаң да, есігім бар кең деген. Қалай еді билері, арызға кел­ген жетімді, жібермей жолдан тоқтатып «параң болса, бер», қоя бер, билер, жөніме, қалжыңдасып тұратын, үйіңдегі жеңге емен», дегені жүрегіңді тырнап өтеді.

Жетімдерін жұбатудың орнына зар қақсатқан хандар мен билер қайбір мұратына жетті дейсің. Ажал жеткенде шыңғырғанын естігендер «жан дауысы шықты», деген сөз қалдырған болар.

«Ханға жақындама қарасы жұғады, биге жақындама бәлесі жұғады», деген ащы сөз сол сұ­рапыл жылдардағы түңілуден қалды ма екен? Ханнан әділдік күтемін деген Алмажанның бір зұлымнан құтыла алмай ба­сы­на қара төнген кезде, хан са­райын­дағы билердің қара жү­ректігі түңілдірмей қайтеді. Ас­кақ ақын қыз: «Қараша құс мекендер, қарағай-қайың тал басын, әкекем, өзің кеткесін, атаңа нәлет тоғыз би, ұмытып кетті-ау, Алласын», деуі адам тағдырын шыбын құрлы көрмейтін қанішер жауыздықты Жаратушының жазасына тапсырады. Торыққан жүректің жұбануына демеуші болайық демейді, керісінше қаскөй, зұлымдық иелері әлсіздің тағдырын ойыншық етеді. Соны түсінген Төрежан қарап тұрмай:

Апатай, әне, күн шықты,

Үреймен сонша тұншықтым.

Мына жерде қансорғыш,

Пара сұрар жын шықты,

Тез кетелік, ел қарасына жете­лік,

деп тақылдап еді. Онысы Алма­жанның өлеңдері Күн сөнгенше тұрарын меңзеп Алла аузына сал­ғаны ма еді. Әйтеуір қара тү­нек­ті серпіп күн шығарына пен­­де­нің үміті үзілмейді. Үміт, се­нім дегенің ажалдан кейін өлсе керек.

Алмажан Азаматқызы Иса­тай-Махамбет көтерілісінің жеңі­ліске ұшырап, одан тірі қал­ғандарының азапты өмірін осылай баяндаған екен.

– Алмажанның «Жетім қыз» поэмасынан басқа да көптеген шы­­ғармалары болыпты. Ел аузын­­да да, жазбаша сақталған өлең-жырлары күні кешеге дейін ке­ліпті деседі. Бірақ Орынбор мұ­ра­ғаттарын ақтарып еркіндік аңсаған күрескер қыздың еңбе­гін іздеп жа­рыққа шығарып, жа­на­шырлық көрсету жағы жоқ­­тың қасы, – деп Орынбор қаласындағы «Айқап» газетінің редакторы ақын Аяған Нұрман: «Оян, қазақ, ойлан қазақ, аз емес қой көрген азап, жан-жа­ғың­нан жаулар қамап, тартыс өтті қан­шама ұзақ», деп өлеңдете жө­нелген еді.

«Қазақ поэзиясының қайта­ланбас ақ алмасы» делінетін Ма­хам­беттің ізбасарларының бірі – Алмажан Аза­матқызының он бесінде от кешіп жүріп айт­қан, жазған мұң-шері, төгілген өлең-жырлары бүгінгі ұр­паққа қазақ ұлтым дегізетін, жү­рекке жігер беретін, жаныңды ұйы­татын өшпес өнеге. Ерліктің құй­ма шындығы. Ол шындық Әлия, Мән­шүктердің екінші дү­ниежүзілік соғыстағы ерлігімен жалғасып, 1986 жылғы желтоқсан көтерілісінде де қазақ қыздары еркіндік жолында өмірін қиды.

 

Табыл Құлыяс,

сатирик жазушы