Суретті түсірген Ерлан Омар, «EQ»
Ұлттық экономиканы молайтудың тетігі
Жасыратыны жоқ, Наурыз дегенде ойға бірден ақшаңқан киіз үйлер, түрлі халықтардың ұлттық тағамдары, сан алуан өрнектермен менмұндалаған дәстүрлі киім киген адамдар келеді. Қазір көпшіліктің түсінігінде Ұлыстың ұлы күні туралы осындай пікір қалыптасқан. Рас, әз Наурыз еліміздегі ұлттар мен этностардың бірлігін нығайтатын театрландырылған байқаудың деңгейінде ғана дәріптеліп жүр. Бірақ біле білсеңіз, ұлттық мейрам – ұлттық қазынаны да молайтудың тетігі. Қалай? Анықтап көрейік.
Алысқа бармай-ақ көршілес Қытайды мысалға алайық. Былтыр Аспанасты елінде ішкі туризмнен түскен кіріс айналымы 513,9 млрд юань немесе шамамен 76 млрд АҚШ долларына жетті. ҚХР мәдениет және туризм министрлігі келтіргендей, бұл табыстың дені шығыс күнтізбесі бойынша тойланатын қытайлықтардың дәстүрлі «көктем мерекесіне» тиесілі. Ханзулықтар осы датаны жылдың басы ретінде тойлап келеді. Синьхуа агенттігінің мәліметінше, 2019 жылы мерекелік демалыстарда ел бойынша 415 млн адам саяхаттап үлгерген. Жауапты министрлік жүргізген сауалдамаға сәйкес, туристер мәдени іс-шараларға басымдық беріпті. Саяхатқа келгендердің шамамен 40%-ы музейлерді аралаған.
2018 жылы «көктем мерекесі» кезінде 386 млн ішкі саяхат жасалып, мемлекет қазынасына 475 млрд юань түскен. Өкінішке қарай, биыл бұл межеге жетудің өзі қытайлықтарға қиялға айналғандай. Себебі Хубэй аймағынан шыққан коронавирус пандемиясы елдің туризміне балта шапқандай әсер еткені даусыз.
Дәстүрлі мерекенің артықшылығын бразилиялықтар мен италиялықтар ұтымды пайдаланып келеді десек артық емес. Мәселен, дүние жүзіне әйгілі Рио-де-Жанейро карнавалын көруге жыл сайын 1,5-2 млн турист келіп жүр. Бұдан түсетін табыстың мөлшері 1 млрд доллардың айналасында. Бұл орайда Бразилиядағы карнавал 1928 жылдан өтіп келе жатқанын айта кетейік. Мерекенің басты нышаны – «Маркиз де Сапукаи» алаңындағы оннан аса самба би мектебінің конкурстық шеруі. Мың бұралған бишілердің өнерін тамашалаудың құны – 30-900 доллар шамасында. VIP орындардың бағасы 2 мың долларға дейін жетіп қалады.
Латынамерикалықтардан италиялықтар да қалыспай келеді. Нақты айтсақ, Венеция карнавалы 40 жылдан бері дәстүрін үзбей өткізіп жүр. Екі аптаға созылатын мерекелік шеру қала бюджетін 40 млн еуроға толтырады. Жалпы кіріс айналымы – 50-65 млн еуроның төңірегінде. Дәстүрлі карнавалда Венециядағы туристердің саны 40%-ға ұлғайып, 900 мың адамға жуықтайды.
Наурызға тоқталсақ, оның қызылды-жасылды карнавалдан артықшылығы еш кем емес. Бұл – еуропалық event компанияның менеджері, поляк азаматы Влацлав Войцехтің пікірі. Ол үш жыл қатарынан отандық компаниялардың шақыруымен Қазақстанға келіп, халықаралық деңгейдегі жиындарды ұйымдастырумен айналысқан. Сондай сапардың бірінде оған Наурыз мерекесін көрудің сәті бұйырған. Бірақ біз ойлағандай Нұр-Сұлтан немесе Алматы сынды алып шаһарда емес, Қарқаралы ауданына қарасты Егіндібұлақ ауылында жаңару мейрамының барлық ажарына қанық болғанын айтады шетелдік.
– Қазақтардың бұл мерекені тойлаудағы ерекшеліктері көп екен. Түсінгенім, қыс бойы бір-бірімен көріспеген жақын адамдар Наурызда көрісіп, көктемге есен-саулықта жеткендеріне ризашылықтарын білдіреді. Бұдан басқа философиялық, сондай-ақ астрономиялық ерекшеліктері қызықты. Ұлттық ойындар, дәстүрлі ас мәзірі, адамдар арасындағы қарым-қатынас мәдениеті бұл күннің этностық колоритін әспеттейтіні сөзсіз. Осы арқылы туристік кластерді жолға қоюға әбден болады, деді В.Войцех. Оның пікірінше, орталық алаңға екі-үш киіз үй тігіп, кавказ халықтарының кәуабын сатумен ұпайымыз түгенделе қоймас.
– Бұл жерде әлеуметтік фактордың ықпалы күштірек сынды. Себебі қала халқы күнкөрістің қамымен тез байып кеткісі келеді. Түсінемін, нарықтық қатынас, оның үстіне мұндай мерекелік сәтті ешкім жібергісі жоқ. Соған қарамастан, ұлттық құндылықты жоғалтпау басты мұрат болуы тиіс деп санаймын. Қуантарлығы, ауылдарда мұндай көрініс жоқтың қасы. Яғни бәрі риясыз, таза ниетпен тойлайды. Құпияның сыры қонақжайлықта жатса керек. Оның кіршіксіз көрінісі провинцияда сақталғандай сезіледі. Осыны жоғалтпау керек. Бұл жерде мынаны түсінген дұрыс. Шетелдік туристі заманауи инфрақұрылымы дамыған қалалармен таңғалдыру қиын. Бүгінгі турист «экологиялық арына» нұқсан келмеген, тұмса табиғатымен ерекшеленетін аймақтарға құштар. Сол секілді боямасыз ұлттық мәдениет – қай заманда болсын баға жетпес құндылық. Мысалы, құсбегілікті алайық. Білуімше, бұл өнер тек қазақ пен қырғыз халқында бар. Десе де Қазақстанда кәнігі құсбегілердің қатары аз емес. Бір ғана Айшолпан есімді бүркітші қызды көру үшін Моңғолияға мыңдаған турист сапар шегеді. Неге Қазақстан бұл бағытты қолға алмайды? Наурыздағы ас мәзірдің өзі – бір бөлек тақырып. Демек, гастрономиялық туризмнің кең етек алуына мүмкіндік бар, – деді еуропалық маман.
Осы ретте туристік агенттіктерге хабарласып, аталған мәселеге қатысты маманның пікірін білдік. Туризм менеджері Әсем Науанқызының сөзіне сүйенсек, Наурызды отандық туризм бренді деңгейіне көтеруге болады. Тек бұл іске мүдделі тараптар жұмыла кірісуі тиіс. Өйткені Наурыз тұрмақ тұтастай туризм саласы елімізде тұралап тұр. Оның сыры мемлекеттік органдар, бизнес және осы салаға қатысы бар басқа да ұйымдардың жекелей жұмыс істеуінде жатыр дейді сарапшы.
– Еліміздегі туроператорлар сыртқы туризммен қатар ішкі туризмді де дамытуға мүдделі. Бірақ оған бірқатар фактор әсер ететінін естен шығармауымыз керек. Ол – инфрақұрылымнан бастап, медицинаға дейін қамтылатын ауқымды мәселе. Елімізге сырттан ағылатын туристердің қатарын көбейту үшін құсбегілердің құрылтайын өткізуді қолға алған едік. Бастама жаман болған жоқ. Бірақ дедлайнға келгенде, лайықты қонақүйлердің тапшылығы байқалды. Бар болғанның өзінде орын саны аз. Осыған орай кәсіпкерлермен кездесіп, қызмет көрсету сапасын жоғарылатуға ұсыныс тастадық. Өз тарапымыздан клиенттердің санын көбейтуге уәде бердік. Кәсіпкерлердің айтар уәжі, банктер қонақүй ісін дамытуға несие бермейді. Берсе де пайыздық мөлшерлеме тым жоғары. Мемлекеттік органдар қол ұшын созуға құлықсыз дейді іскерлік қауымдастық өкілдері. Әрі қарай не айтуға болады? Бұдан қалды туристік маршруттар 2GIS қосымшасында қамтылмаған. Ауызды құр шөппен сүртуге де болмайды. Қадамдар жасалып жатыр, бірақ жеткіліксіз. Қазақстанның бұл бағытта әлеуеті зор. Неге десеңіз, адам аяғы тимеген жерлер елімізде жетерлік. Сол табиғи жауһарларымызды Наурыз арқылы дәріптеу сөзсіз ұтымды болады, – деді Ә.Науанқызы.
Наурыздың экрандағы насихаты кемшін
Ұлттық құндылықтарға дендеп бет қойып, ұлық мейрамның бар қадыр-қасиетін өскелең ұрпақ бойына сіңіру һәм жалпы жаңару мен жандану, түрлену мен түлеу мейрамы – әз Наурызды жалпыұлттық, тіпті жалпыадамзаттық сипатқа ұластыру үшін өнер тіліне де басымдық беру, әсіресе бүгінгі жаһандану заманында кезек күттірмейтін мәселе болуы керек деп есептейміз. Өйткені өнерде өмір бар. Адамзат атаулыны бір мұрат, ортақ көзқарас, ұранға біріктірерлік ғаламат идеологиялық қуатқа ие.
Айталық Жаңа жылды Эльдар Рязановтың «Тағдыр тәлкегі немесе жеңіл буыңызбен» («Ирония судьбы или с легким паром») фильмінсіз елестете аласыз ба?! Болмаса С.Маршактың «Жыл он екі ай», П.Чайковскийдің ғаламат музыкасына құрылған «Жаңғақшаққыш және тышқандар патшасы» («Щелкунчик и мышиный король») сияқты кішкентай көрермен түгілі, ересек сізді экран алдына байлап қоятын қызықты анимациялық туындыларға деген сағыныштың өзі кез келгенімізге Жаңа жылдың келуін асыға күттіретіндей. Себебі мұнда әрқайсымыздың өзімізге ғана тиесілі, бағаға байланбайтын балалық шағымыз, әдемі естеліктеріміз жатыр. Жыл аяқталып, күнтізбенің жаңа парағы ашылар осы бір өліара шақтың ерекше ыстық болу сырының бір қыры, бәлкім осында да жатса керек.
Наурыз айы келгенде қазақ телевизиясы мен театр сахналарында қойылатын балаларға арналған фильмдер мен спектакльдерді санамалап, байқап-бағдарлап көргендегі біздің түйгеніміз – Наурыз мейрамын көгілдір экранда насихаттау көп жағдайда «Қазақфильм» киностудиясы ертеректе түсірген «Қыз Жібек», «Менің атым – Қожа», «Алпамыс мектепке барады» сынды көркем туындылар мен бірді-екілі ұлттық дәстүр турасындағы деректі фильмді көрсетумен шектеледі екен. Ал анимация төңірегінде тарқатылар түйткіл тіпті көп. Себебі 5 мың жылдық тарихы бар, көнеден жеткен көшпенділер төл мерекесінің мән-маңызын кино тілінде толыққанды ашып, әспеттейтін көркем туынды бүгінде жоқтың қасы.
Әрине бірден «жоқ» деп кесіп айту әділетсіз болады. Сондықтан «жоқтың қасы» деп жұмсақ жеткізіп отырмыз. Өйткені соңғы уақытта «САҚ-жебе» киностудиясының «Қошқар мен теке», «Қазақфильм» өнімі – «Мұзбалақ» пен «Күлтегін» анимациялық фильмдері жалпы қазақы қалып, ұлттық болмысымызды көрсетудегі тәп-тәуір туындылар. Бірақ тақырып аясы Наурыздан алшақ. Ал біздің айтқымыз, жеткізгіміз келгені – ұлттық кинематографияда әз Наурыздың қадыр-қасиетін әспеттейтін нағыз көркем туындылар өмірге келсе деген тілектен тарқатылады.
Әлі есте, бала күнімізде Ұлыстың ұлы күні жақындай бастағаннан-ақ экраннан қайталап берілетін «Жануарлардың жыл басына таласуы», «Дастарқан», «Қадырдың бақыты» немесе режиссер Сламбек Тәуекел түсірген «Әз Наурыз» атты көркем һәм деректі туындыларды «көкжәшіктің» алдында тапжылмай отырып тамашалайтынбыз. Сол кезде ғаламтордың дәмін әлі татып көрмеген, ауылда көрсетілетін бар-жоғы екі арнаны күллі әлемге балайтын балғын сана одан артық ұлттық фильмнің тууы мүмкін екеніне сенбеуі заңды да еді. Алайда әлемді алақанына салып бақылайтын, Голливудтың заманауи үлгідегі жарқ-жұрқ еткен озық туындыларын жарыққа шығысымен жарыса көретін бүгінгі балдырғандардың енді сол «Қадырдың бақыты» немесе «Жануарлардың жыл басына таласуы» мультфильмдерін таласа тамашалауы былай тұрсын, тіпті менсіне қоюы екіталай. Ол – анық. Осыны ойға алғанда, еріксіз ұлттық анимация айналасындағы күрмеуі шешілмеген мәселелерге қайта ораламыз.
Сөз басында ресейлік режиссер Эльдар Рязанов пен «Союзмултьфильм» студиясы өнімдері, арғысы америкалық Walt Disney киностудиясы туындыларына бекер тоқталған жоқпыз. Төл Жаңа жылымызға көркемдік тұрғыдан жаңаша бағытта көз тігетін уақыттың әлдеқашан туғанын жеткізгіміз келді. Өйткені әз Наурыздың өскелең ұрпақты ұлттық рух пен жалпы ізгілік, мейірім қасиеттеріне тәрбиелеудегі ықпалы зор. Әр жоралғысы өмірдің ұлы философиясына негізделген Ұлыстың ұлы күнінің ұлағаты жастар үшін адамгершілік академиясы деп атауға толық татитын тамаша тәрбие мектебі екені сөзсіз. Мәселен, күн мен түннің теңелуі немесе жыл басына таласқан жан-жануарлар оқиғасынан бастап, барлық балдырған асыға күтетін жаңажылдық Аяз ата бейнесінен кем түспейтін Қыдыр ата туралы аңыз-әпсаналар мен Амал – Көрісу айының төңірегінен тарқатылатын түрлі сенім-нанымдар, жалпы Наурыздың мән-маңызын ашатын ғибратқа толы оқиғалар көркемдік кілтін таба алса, фильмге сұранып тұрған дап-дайын сюжеттер. Жалғыз-ақ кілтипан – хронологиялық баяндау мен қолға түскен деректерді фильмнің өн бойына жүйелі-жүйесіз кіріктіруден алшақ әкетіп, оқиғаны нақты бір драматургиялық шиеленіске құрып, тың формаларға негіздеп, кино тілінің талаптарына сай қызықты етіп сөйлете білсе, ұлттық кинематографиямыздың сөзсіз жаңа белеске көтерілері анық. Тек соны қазақы табиғатқа сай төл тілімізде сөйлетіп, әз Наурызды жаһандық деңгейдегі ұлық мейрам деңгейіне шығара алатын рухты режиссер табылса, қанеки?!
Наурыздың ортақ нышанын бекіту керек
Өздеріңіз байқағандай, наурыз мерекесін тойлау жаңаша көзқарасты талап етеді. Түркі әлемінің киелі темірқазығы саналатын Түркістанның «тоғызыншы территорияда» екенін, жарты әлемді жаулаған ғұн мен сақтың Ұлы далада мекендегенін ескерсек, Қазақстанның наурыз мерекесінің орталығы саналуына толық негіз бар. Мұның тиімді тұсын жоғарыда айттық. Наурызды Қытайдың жаңа жылы, Бразилия карнавалы, немістің «Октоберфесті» секілді жер-жаһандық мерекеге айналдыруға мүмкіндік мол. Осы орайда Наурыз тойын әлемдік деңгейге көтеру үшін бірқатар бағытта жұмыс атқарылуы тиіс.
Бірінші, мерекенің символикалық мәнін ашып, ұмыт қалған көптеген дәстүрді қайта жаңғырту қажет. Тарихи деректерге сүйенсек, ертеде қағандар төске балға ұрып, көрік қыздырып, алау жағып, қобыздың үнімен Наурызды қарсы алады екен.
Балғамен төс соғу тарихы ежелгі «Ергенеқон» дастанымен тығыз байланысты. Рашид ад-диннің «Жамиғ ат-тауарихынан» бізге жеткен әпсанаға жүгінсек, әйгілі Оғыз ханның нәсілінен тараған Елханның елі шапқыншылыққа түсіп, Алтайдың баурайындағы Ергенеқон шатқалына тығылып, аман қалады. Тар шатқалда өсіп-өнген халық төрт ғасыр бойы тапжылмайды. Ақыры шығар жол іздеп, осы Наурыз айында таудың темірмен құрсалған бөлігін жетпіс қараның бүтіндей сыпырылған терісінен жасалған жетпіс көрікпен от жағып ерітіп, Көкбөрінің жол бастауымен етекке түсіп, елін азат етеді.
Осылайша Ергенеқоннан шыққан күнін жыл сайын Наурызда тойлай бастайды. Жаңғыру мен жаңарудың бұл мейрамын «Ұлыстың ұлы күні» деп атайды. Түркі хандарының, одан бері Шыңғыс ханның тұсында Ұлыстың ұлы күні от жағып, көрік басып, балғамен төс соғып, темір балқыту салты – сол аңызға сәйкес құрылған дәстүр.
Наурыздың рәмізі ретінде төс пен балға қолданудың тағы бір себебі байырғы баһадүр бабаларымыз ұста болған. Олар темір қорытып, тұтас Еуразия кеңістігіне үстемдік жүргізген. Атты тағалап мінді, Тақты да, қылышты да, тәжді де асыл заттардан жасаған. Төс те, балға да халқымызда қастерлі ұғым болып есептеледі. Көрік балқытып, төсті соғу – үлкен ырым. Ендеше, Наурыздың басы ретінде төске балға соғылып, қобыздың күйі естілсе, байырғы бабаларымызбен үндестіре түсетін жаңа сипатқа айналмақ.
Сондай-ақ Наурыздың кезінде «Ұйқыашар, «Селт еткізер» деген секілді дәстүрді қайта жаңғырту да мерекенің ажарын аша түспек. Ұлыстың ұлы күні күн мен түн теңеледі. Сондықтан халқымыз осы түнді ұйықтамай қарсы алып, арайлап атқан аппақ таңды, шуақты алтын күнді алғашқылардың бірі болып көруді жақсылыққа жорыған. Осындай кезеңде жігіттер жағы қыздарға «Селт еткізер» ұсынса, қыздар жігіттерге «Ұйқыашар» берген.
Екінші бағыттағы жұмыс Ұлыстың ұлы күнін барша түркі әлеміне ортақ той етуге арналуы тиіс. Яғни Батыс пен Шығысқа созылып жатқан түркі ұлыстары мен мемлекеттері бірлесе мерекелеуі де Наурызға жаңа серпін бермек. Қазіргі таңда әр ел Наурыз мерекесін түрліше тойлап жүр.
Кеңес өкіметі құлағаннан кейін Қырғызстан, Қазақстан, Өзбекстан, Түрікменстан, Әзербайжан республикалары және Татарстан Наурыз мерекесін «ұлттық мейрам» ретінде жариялады. 1991 жылы Түркияда да бұл күн түркі әлеміне ортақ күн ретінде жарияланды. Әйтсе де, Наурыз – Анадолыда ресми мереке емес, жұмыс күні.
Осыдан келіп тағы бір мәселе туындайды. Наурыз мерекесі кезінде берілетін демалыс күндерін көбейту керек. Біздің ұсынысымыз – Амал күні, яғни 14 наурыздан бастап мереке екі аптаға созылса. Осы уақыт аралығында Наурызды тойлаудың үлкен жоспары жасалып, жоғарыда айтылған балғамен төс ұру деген секілді рәсімдер орындалса, нұр үстіне нұр емес пе?!
Қазіргі таңда шартараптың түкпір-түкпіріндегі туристерді заманауи ғимаратпен, жалт-жұлт еткен қаламен қызықтыру қиын. Оның үстіне, бүгінгінің жиһанкездері көне жәдігерлер мен тарихи дәстүрлерге ерекше мән береді. Төс пен балғаны Наурыздың символикалық мәні ету арқылы біз шетелдік туристерді де қызықтырамыз әрі ұлттық дәстүрді қайта жаңғыртамыз.
Жақсылық МҰРАТҚАЛИ,
Назерке ЖҰМАБАЙ,
Абай АСАНКЕЛДІҰЛЫ,
«Egemen Qazaqstan»