Бала кезімізде ата-анамыз өзгелерге реніш білдіргенде “Таспен ұрғанды аспен ұр” деп отыратын. Сонда біз екіұдай ой жетегінде қалатынбыз. Неге таспен ұрғанға ас беруіміз керек? Оның лақтырған тасын өзіне неге қайта атқыламасқа деген ой балалық сезімді мазалайтын. Бертін, білім алып есейе келе, жоғарыдағы ұғымның терең де күрделі мағынасы бар, қоғам дамуында оның алатын пәлсапалық орны ерекше екенін түсіне бастадық.
Адами қатынастарда байсалдылық, шыдамдылық, сыпайылық, сабырлылық, кешірімділік, қанағатшылдық, кішіпейілділік, мейірімділік сезімдері азды-көпті кемшін болады. Осы қасиеттер турасында ұлт ұлылары қалдырған асыл сөздер ұшан-теңіз. Көңіл аударып көрелік.
Заманында жан күйзелісін мол көрген ұлы Абай: “Досыңа достық – қарыз іс, дұшпаныңа әділ бол. Асығыс түбі – өкініш, ойланып алмақ – сабыр бол”, – депті. Тағы бірде абыз ақын бірлікті, кішіпейілдікті, татулықты, әділетті аңсап: “Кемді күн қызық дәурен тату өткіз, жетпесе біріңдікін бірің жеткіз! Күншілдіксіз тату бол шын көңілмен, қиянатшыл болмақты естен кеткіз!” – дейді.
Ал он бесінші ғасырда ғұмыр кешкен Шалкиіз жырау: “Сөйлегенде сөзі аузына сыймаған, еріккенде қызыл тілін тыймаған. Ғақбытлы сол жаман, о-дағы бір пәлеге жолығар!”, – десе, Бұқар жыраудың: “Абылай ханның қасында, Бұқарекең жырлайды. Жырлағанда не дейді, соғыспа деп жырлайды. Өлетұғын тай үшін, қалатұғын сай үшін, қылмаңдар жанжал-ерегіс. Бұл қылықты қоймасаң, Құдайдың бергеніне тоймасаң, көрерсің сонан теперіш. Байлар ұғлы шоралар, бас қосыпты десінде, маң-маң басып жүріңіз, байсалды үйге түсіңіз. Айнала алмай ат өлсін, айыра алмай жат өлсін, жат бойынан түңілсін, бәріңіз бір анадан туғандай болыңыз”, – деген өсиет өлеңіне өмір мағынасы түгел сиып кеткендей ғой. “Бір анадан туғандай болыңыз”, – деуі біріңе бірің бауырсың дегені. Осы құдыретті сөз дәл осы күнге айтылғандай.
Шал ақын ашу мен ақыл жігін, ойланбай айтылған сөздің кесір-зиянын анықтап берген: “Ашу – дұшпан болғанда, нәпсі – жауың, ақыл тұрған алдыңда асқар тауың. Жүрекке ашу келіп толған шақта, денеңнің біле алмассың ауру-сауын. Ойласаң мың бір пәле тілден туған, шешендер топ ішінде тілді буған. Бір адам қателікпен сөз сөйлесе, жабылып мың бір пәле соны қуған. Жігіттер, жау алмайды ақылдассаң, білгішке көп білетін жақындассаң. Қарап жүрген кісіге адам тимес, сабыр қып өз бойыңды мықты ұстасаң”.
Қазақ елінің бірлігін сақтауды көксеп өткен кемеңгер Асан қайғы былай деген екен: “Ердің құны болса да, алдыңа келіп қалған соң, қол қусырып барған соң, аса кеш те қоя бер, бұрынғыны қуыс па. Ақың болса біреуде, айыбын тап та ала бер, ерегісіп ұрыспа, сенікі жөн болса да, атың шықпас дұрысқа. Ашу – дұшпан, артынан, түсіп кетсең қайтесің, түбі терең қуысқа!”. Арғы Асан қайғы осылай десе, бергі Тұрмағамбет ақын да жұртты керісу, тіресуден аулақ жүруге, сабырлылық, кеңшілік пен қанағатшылдыққа шақырып: “Кей доста келісуден, керісу көп; өсек пен өтірікке ерісу көп; көзге дос, сыртыңнан қас, іштен араз; сылтау қып сәл нәрседен жерісу көп; есептеп бірін онға, онын жүзге; тірнектеп дау-жанжалды терісу көп; айналып бас жағы – өкпе, арт жағы – өртке! Сабыр – күн түсірмейтін сая, асығыс – аунатып кететін мая. “Шүкірлік” қып шыдаған, кеңшілікті көп көрер. “Болмады” – деп – ойдағым, – асығып ақымақ өкпелер”, – деп түйіндейді.
Жалпы “кешірімділік” ұғымы даналар аузынан жиі шыққан. Шамасы, мәдениетті, ізгілікті азамат алдымен осы қасиетке иелік жасауы қажет-ау. Бұл мінез сабырлы, салмақты , төзімді болуға шақырады. Мәселен, басталып келе жатқан жанжалды бір жағы сабырлылық танытып, кешірімділік байқатып, шегініп жатса, онда екінші жақ, сөз жоқ, қарсылық көрмеген соң өзін қаруынан айырылған бақсыдай сезініп, жағымсыз райдан қайтуға мәжбүр болады. Үдеп кетейін деп тұрған шу өзінен өзі басылады. Осыдан екі жақ та бірдей жеңіске ие. “Қорғанушы” азамат биік парасаттылығы арқасында өз басын қажетсіз мехнаттан сақтайды. “Шабуылдаушы” да пайдасыз қалмайды, себебі қарсыласып текетірескенде кім де болса ұтылыста қалатыны анық.
Тарих қойнауына кеткен одақ қарамағында Қазақ елі жетпіс жылдай өмір сүрді. Осы кезеңде ғасырлар бойы өркендеген ұлттық үрдіс пен әдет-ғұрып қағажу көрді. Көп балалы қазақ отбасылары азая бастады. Замана талабына сай ұрпақты тәрбиелеу бағыттары да өзгеріске ұшырады. Ол ұрпақтың қай тілде оқып, қандай тәрбие алғаны өзімізге мәлім. “Ұрпағым көбейсін, өркендесін”, деген бабалар тілеуі жайлап шеттетілді. Отбасында өзімшілдік сезім өрістеді. Оның cоңы бала мен ата-ана арасында бұрын-соңды болмаған қайырсыздықтарға әкеп соқты. Осының барлығы да қазақтың өнегесіне, әдет-ғұрпына қарама- қайшы еді. Амал не, бұл әлеуметтік сырқатқа қазақтың біразы шалдықты да.
Аталған кезеңде дүниеге келген ұрпақ бабалар үлгісінен бейхабарлау өсті. Өйткені, сол үлгіні күнделікті еске салып, айтып отыратын әкелер қауымының өзі де ата үрдісінен кезінде жарып ауыздана алмаған еді. Бүгін осы ұрпақ рухани қиыншылық үстінде. Себебі, жетпіс жыл ішіндегі тәлім-тәрбие орнын бабалар өнегесі әлі толық басып, түпкілікті орныға алған жоқ. Ал оған бауырларымыз кінәлі ме? Сол үшін оларды айыптауға бола ма? Жоқ, айыптауға мүлдем болмайды. Өйткені, ұлттық үлгіні көрмеген, білмеген адамды қалай кінәлайсың. Бірақ қазақтың асыл қағидаларын үйренуге, ұғынуға келелі бетбұрыс жасауды талап ету орынды. Ұмтылған ағайынға жағдай жасап, көмектесу барлығымыздың бауырлық борышымыз. Демек, бұл бабалар өнеге-үрдісін жетік білетін және ол қазынаны әлі толық меңгере алмаған екі ұрпақ арасындағы мәселе. Кешірімді, шыдамды, парасатты бола білсек, мұның да шешімі жақын.
Бір бітімді, болымды, текті азамат ауыл, өңір немесе қоғам үшін үлкен еңбек сіңірді делік. Өмір бойы ол кісі бірде-бір жаңсақ тірлікке, қателікке мойын бұрмаған. Дегенмен, сол қателік ақыры ыңғайын тауып санаңа енді. Қателік дейтін де емес-ау, бір зу еткен мезетте көңіл мен сезім толқыны ерік алды. Оқыс сөз айтылды, болмаса көпшілік күтпеген қимыл жасалды. Бірақ осы оқыс сөз бен қимыл әдейі, арнайы, саналы түрде айтылып, жасалған жоқ. Сол мезетте азаматтың ойында біреуге қиянат көрсетейін, немесе содан пайда табайын деген пендешілік пиғыл мүлдем болған да емес. Дегенмен, болар іс болды. Өйткені, ол азамат қаншалықты құрметті, беделді, білімді болғанымен, ол да сүйек пен еттен жаралған ғой. Ендеше, өмірінде бір жаңсақтыққа бой беруге оның да “құқы” бар еді ғой. Олай болса, бұл құбылысқа түсінушілікпен, кеңшілікпен, кешірімділікпен қарауға әбден болар еді. Оның бержағында мұндай жағдай күнде кездеспейді, себебі мол бедел мен биік қасиеттер екінің біріне қона бермейді де. Және бұл азаматтың атқарған қыруар мол еңбегі мен жаңағы болмашы жаңсақтықтың арасы көк пен жердей ғой.
Сондықтан, оған түсіністікпен қарауымыз керек еді. Бірақ, біз олай жасамаймыз. Азаматтың соңына түсіп аламыз. Күн құрғатпай қатесін жадына саламыз да тұрамыз. Сөйтіп, оның сезімін, санасын, жүрегін жаралаймыз. Мұның түп-түбірінде пендешіліктің нашар кейпі – көре алмаушылық жатыр. Ал осыдан не ұттық? Ұтқан түгіміз де жоқ. Ұтылғанымыз көп. Жақсы адамның атқарған игілікті істерінің маңызын төмендетіп бақтық. Ол азаматтың алдағы уақытта келелі еңбек жасауына да біршама кедергі қойдық. Өзіміз де рухани жүдеулікке кезіктік, өйткені жақсылықты, ізгілікті қолдамаған, пендеге осыдан өзге несібе бұйырмаса керек. Міне, осы тұс адамгершіліктің ең биік түрі – кешірімділікті жоғары көтеретін кез, ағайын! Жақсы, текті, білімді адамды көрсек, қызғанышты ұмытып, қолдай білейік, оған жақындап, жұғысып көмегімізді аямайық. Шынтуайтында, бұл алдымен өзімізге керек, сөйткенде ғана ізгілене түсеміз.
Екі жақын адамның бір- бірімен түсінісе алмай ренжісуі жиі кездеседі. Мұнда көпшілігінде “шабуылдаушы” жақ талаптары әділ болмаса да дес бермейді, ақылға көнбейді. Себебі, ол өзінің бұрыс ісін, шынымен-ақ дұрыс деп санайды, өйткені оның шамасы, деңгейі сол ғана. Ортақ мүддені байсалды, байыпты түрде талдауға оның ақыл-ойы, парасаты жетіңкіремейді. Сондықтан “қорғанушы” жақтың түйін мәселенің әділ шешімін табудағы ізгі ықыласы мен жігері босқа далаға кетеді, нәтиже бермейді. Осы жерде Тұрмағамбет ақынның сөздері ойға түседі: “Бағаңды білген ерге басыңды бер, дүр шашпа, шапшаңдатып термегенге! Болғанмен бірге туған бауырласың, сөз айтпа, ақылыңа ермегенге!”. Сол айтқандай, бұл жағдайда “қорғанушы” жақтың тиімді жолы – белсенді қимылдан бас тартып, істің байыбын шыдамдылықпен күту, кешірімділік жасау. Азды-көпті уақыт өте келе “шабуылдаушы” өзі-ақ терең ойланып, ақылға жүгініп, қателігін түсініп, мәмілеге келуі ғажап емес.
Ұжым жетекшісінің басты міндеті әріптес азаматтардың ауызбірлігін сақтап, жақсы өндірістік нәтижелерге қол жеткізу. Мұндайда ұйымның әрбір мүшесі де әлеуметтік-моральдық жағынан кемшін қалмайды. Дегенмен, ұжымда бірді-екілі “белгілі” азаматтар да кездесіп қалады. Бұл адамдардың ойлау, сөйлеу үрдістері ерекше, басқалармен тіл табысуы, қарым-қатынас жасауы да өзгешелеу. Олар әдетте көрген-естіген кемшіліктерді жинап-теріп отырады. Соларды жөнді-жөнсіз кейіпте, қажетті-қажетсіз орында, сыпайылықпен жанаспайтын түрде хабардар етеді. Сондықтан, бір қараған көзге, олар шындықты қорғаған сияқты болып көрінеді де. Осы азаматтар кейде ұжымға пайдасынан гөрі зиянын мол әкеледі. Өйткені, олар, шынтуайтында өз қамын күйттейді, жеке мүдде-мақсатына жетуде келеңсіз істерден де тайынбайды. Басшылар олардан тайсақтайды да. Сондағысы пәледен қашық, сөзден аулақ жүрейін дегені. Мұны сезген “батыр” шабуылға шығады, басшыны “қысымға” алып, ұжым мүддесіне қайшы келетін пендешілік мақсаттарын орындауға тырысады. Бұл, әрине, ұжымға ұнамайды. Бірақ, азаматтардың әрқайсысы бір жағы – жаңағы адамнан сезіктенсе, екінші – басшыдан ұялады. Сөйтіп, ұжымдағы ахуал нашарлайды, басшы абыройы төмендейді. Пайда табатын – ешкімнен “қорықпайтын”, өзгенің сөзін басынан асырмайтын, “кемшіліксіз” азамат. Ең өкініштісі, осыдан ұжым ұтылысқа кезігеді. Өйткені, барған сайын көпшіліктің пікірі естілмейтін болады, азаматтардың ұсыныстары көбінесе ескерусіз қала бастайды. Нәтижесінде, ұжымның кәсіби мүмкіншіліктері толық іске қосылмай, көпшілік ренжулі болады . Мұндайда не істеу керек? Көпшілікке “тас лақтырып” отырған азаматқа “асты” кім береді? Міне, осы тұста басшыға үлкен жауапкершілік ауады.
Ол өзінің адами қасиеттері мен қызметтік мүмкіндіктерін толығымен пайдаланып, жаңағы азаматқа күрделі ықпал жасауы тиіс. Бірақ, бұл оңай іс емес. Ол – білімділікті, салмақтылықты, көргенділікті, шыдамдылықты, батылдықты талап етеді басшыдан. Міне, сонда ғана “белгілі” азамат өзінің ұнамсыз, пендешілік пиғылымен ұжым мүддесінің үйлесе алмайтын алшақтығын айқын түсініп, қателігін мойындайды. Бірақ, ол азаматтың ар-намысына нұқсан келмеуі абзал. Оның ұнамсыз істері мен байыпсыз сөздерінің түбірінде адам өзгерте алмайтын табиғат берген мінез-құлық жатыр ғой. Сондықтан, оны алабөтен кінәлауға болмайды, керісінше, кешірімділік жасау міндетіміз. Басты мәселе – ортақ мүддеге басшының шын пейілімен берілуі я берілмеуінде. Бұл түйін осылай көпшілік үшін жайлы шешімін тауып жатса, ұжымның ахуалы жөнделеді, жұмысы өрге басады. Жетекшінің абырой-беделі де өседі. Егерде басшы жаңағы азаматтың ық жағына шығып, бәле тауып басымды ауыртпай-ақ қояйын деген ой шырмауында қалып қойса, онда басшының да, сол басшыға кез болған ұжымның да халдері мақтанарлық болмайды.
Дүние жүзі халықтарының барлығы дерлік ұстанатын иудаизм, ламаизм, христиан және ислам діндері жалпы алғанда ізгі адами қасиеттерді – имандылықты, қайырымдылықты, тектілікті, бекзаттықты, тазалықты, жауға да пенде ретінде қарауды, мейірімділікті уағыздайды екен. Осыдан нені аңғаруға болады? Бұдан адам баласының дүниеге бір-бірімен ұрысып-керісу, шатасып-таласу соғысу үшін емес, керісінше, аман-сау, қабілетіне қарай тірлік етіп, өзге адамдармен жақсы қарым-қатынаста болып, бақытты өмір кешу үшін туатынын байқауға болады.
“Аруақ разы болмай, тірі байымайды”, – дейді қазақ. Осы қағиданы ұстанғандар әркез ата-аналарын еске алып, дұға оқытып, садақа беріп жатады. Дұрыс та, орынды да, игілікті қызмет. Сөйтіп, біз ата-ана аруағының ризашылығын алып жатамыз. Ата-ана аруағымен қоса, қазақты ел еткен бабалар рухына да бас иіп, батасын сұрайық. Ол үшін бабалар көрсеткен жолмен жүріп, солар қалдырған өнеге, үрдіс, қағидаларды өз өмірімізде мығым ұстай білейік. Солай болғанда ғана атамыз қазақ қалдырған рухани қазынаның сақтаушысы мен иесіне айналамыз.
Рухани байлық қазақ елінде ғасырлар бойы зерделеніп, сараланып, уақыт таразысынан өткен құндылықтар. Мұнда заманның өлшемді бір бөлігіне ғана қажет мерзімділік атымен жоқ. Бұл олардың тарихта мәңгілік қажеттілікте, түпкілікті қолданыста болатынының айқын дәлелі. Бабалар қалдырған қай сөз, қандай ұғым болмасын, барлығында да осы ұлттың ұлы арманы сайрап жатыр. Бұл құнды қазына казір ел игілігіне қалай пайдаланылуда? Атадан жеткен асыл сөзді біз бүгін күнделікті тірлігімізде еркін қолдана алып жүрміз бе? Сол мұраның құдыретті құралын жас ұрпақтың қолына мықтап ұстата алдық па? Болмаса атадан жеткен асыл мұра мамандар мен ғалымдар игілігінде ғана қалып қойды ма?
Мәселен, “Жеті ғасыр жырлайды” атты мұра 5000 данамен жарық көріпті. Осы бағалы дүниені зерделеп оқыған азамат өмірдің әртүрлі тұсына қатысы бар адамгершілік, достық, адалдық, ата-анаға құрмет, адамның дүниеде алатын орны, еңбек және еңбекқорлық, басқа да ізгі қасиеттер жөнінде мағлұмат алып, одан өзіне қажет бағыт-бағдар алады. Өте жақсы, игілікті құбылыс. Бірақ, осы кітап қалың бұқараға қажетінше жете ме?! Жетпейді.
Ал адам баласына қажет тәрбие ұғымдары мен ұстанымдары, жоғары да жаңа айтқанымдай, кітапта тұнып жатыр.
Бала кезімізде ауыл ақсақалының үйіне жырау түсетін-ді. Құтты қонақ дәм-тұз татқан, соң кешке қарай сол үйге бүкіл ауыл адамдары жиналатын. Балалар да атасының, әкесінің тізелеріне басын қойып жыр тыңдайтын. Таң бозара қисса аяқталар еді. Жыраудың әсерлі қоңыр үні, құлақтан кіріп, санамызға қорғасындай қорушы еді. Сондай бір кеште естіген өнегенің әсері әлі күні құлақтан кетпейді. Қазіргі жасқа аталмыш кітап оқып беру арқылы құлағына қазақ жырының құдыретін сіңіруге болады.
Ақындар мен жыраулардың тіршілік турасындағы ойлары баға жетпес мұра. Өйткені, олар қалдырған інжу-маржан сөздер мен нақыл ұғымдар түбі халық арасынан шыққан, ел ішінде айтылып жүрген әңгімелерден бастау алған десек, шындықтан алыс кете алмаспыз. Ал халықтың қателеспейтіні анық. Біздің мақсат – осы аса құнды білімді қалың бұқараға жеткізу. Солай болғанда әрбір азамат көнеден жеткен ұғымдарды өз санасына құйып, одан терең сусындайды. Соның негізінде оның рухани өзегі қоюланып, өмірлік көзқарастарының иманжүзді, салиқалы, ынсапты жолға түсе бастағанын өзі де байқамай қалуы мүмкін. Сан ғасырлар бойы жиналып, сараланып, екшелініп бізге жеткен құдыретті ой мен сананың күші қашанда бөлек. Тек оны бағалай білуіміз керек.
Мен жоғарыдағы ой байламдарымды жастар тәрбиесімен айналысып жүргенде іштей жұптап жүретін едім. Өмірдегі ұстанымыма халқымыздың ұшан-теңіз рухани құндылықтары да ерекше әсер еткенін айту парызым. Мамандығым техника саласы болғанымен, “Бес ғасыр жырлайды” атты көптомдық кітапты қолым босай қалса, жата-жастана оқитын едім. Сонымен қатар, Сыр өңірінің шайырлары Шораяқтың Омары, Тұрмағамбет ақын, Базар жырау жауһарлары көңілімнің төрінен әркез орын алып, енді міне, сол ұлылардың асыл сөзін арқа тұтып, ұлттық тәрбие, адалдық, адамдық туралы өз тұжырымдарымды ұсынып отырмын. Жалпы, қандай мамандықтың иесі болса да, халқымыздың бай қазыналарын әркез жанынан шығармай, соған арқа сүйеп отырса, тура жолдан көз жазбайтынына менің иманым кәміл.
Серікбай ҚОШҚАРОВ, профессор.