Депутаттар алдында 2022-2024 жылдарға арналған республикалық бюджет және осы жылдарға арналған кепілдендірілген трансферт туралы Ұлттық экономика министрі Әсет Ерғалиев, Қаржы министрі Ерұлан Жамаубаев және Ұлттық банктің төрағасы Ерболат Досаев баяндама жасады.
Республикалық бюджет туралы заң жобасы Қазақстан Республикасы Президентінің, Қазақстан Республикасының Тұңғыш Президенті – Елбасының тапсырмалары және партияның сайлауалды бағдарламасы негізінде әзірленді. Осы ретте, Мәжіліс Төрағасы Нұрлан Нығматулин жол картасының барлық тармақтары уақтылы және толық қаржыландырылуы тиіс екенін айтты. Бұл мәселе – нұротандық депутаттардың тұрақты бақылауында. Осы мақсатта бюджет жобасын Мәжілісте қарау барысында әлеуметтік инфрақұрылымды салу, қайта жаңарту және жөндеу жөніндегі жобаларға, ауылдық елді мекендерді сумен жабдықтауға, оңалту орталықтарын салуға арналған шығыстар ұлғайтылды.
Жалпы отырыста «2022-2024 жылдарға арналған республикалық бюджет туралы» заң жобасы қаралды. Аталған құжат жөнінде бірінші болып Ұлттық экономика министрі Әсет Ерғалиев баяндама жасады. Ведомство басшысының айтуынша, 2022-2026 жылдарға арналған әлеуметтік-экономикалық даму болжамына сыртқы және ішкі факторлар әсер еткен.
«Республикалық бюджет жобасы мұнайдың бағасы барреліне 60 доллар деп есептелді. Мұнай өндіру көлемі 2022 жылғы 87,9 млн тоннадан 2026 жылы 107,4 млн тоннаға дейін ұлғаяды. 2022 жылы ішкі жалпы өнімнің нақты өсуі 3,9 пайыздық деңгейге жетеді деп болжанған. 2026 жылы 5,2 пайызға ұлғаяды. 2022 жылы 87,1 трлн теңгеге өсіп, 2026 жылы номиналды ішкі жалпы өнім 119,9 трлн теңгені құрайды. 2022 жылы тауарлар экспорты 60,1 млрд доллар деңгейіне жетеді деп болжанған және 2026 жылға дейін 79,8 млрд долларға дейін ұлғаяды. Тауарлар импорты 2022 жылы 40,8 млрд доллардан 2026 жылы 43,4 млрд долларға өседі», деді Ә.Ерғалиев.
Министрдің келтірген деректеріне сүйенсек, республикалық бюджеттің кірістері трансферттерді есепке алмағанда 2022 жылы болжам бойынша – 9,2 трлн теңгені, 2023 жылы – 9,7 трлн теңгені, 2024 жылы 10,4 трлн теңгені құрайды. «Кепілдендірілген трансфертті 2022 жылы – 2,4 трлн теңге, 2023 жылы – 2,2 трлн теңге және 2024 жылы 2,0 трлн теңге мөлшерінде белгілеу ұсынылып отыр. Бұдан басқа, Ұлттық қордан 2022 жылы 550 млрд теңге мөлшерінде, 2023-2024 жылдары жыл сайын 400 млрд теңгеден нысаналы трансферт тарту ұсынылады. 2022 жылы бюджет тапшылығы ішкі жалпы өнімнің 3,3 пайыз деңгейінде, 2024 жылы 2,5 пайызға төмендейді», деді ведомство басшысы.
Осылайша, Республикалық бюджеттің шығыстары 2022 жылы 15,9 трлн теңге, 2023 жылы – 15,6 трлн теңге және 2024 жылы 16,0 трлн теңгені құрамақ.
Бұдан кейін Қаржы министрі Ерұлан Жамаубаев сөз алды. Оның айтуынша, Республикалық бюджет түсімдері биылғы жоспарға қарағанда 432 млрд теңгеге ұлғайып, 2022 жылға 13 трлн теңгеге жететіні болжанып отыр. Айта кетерлігі, Республикалық бюджетке түсетін мұнай түсімдерінің үлесі біртіндеп азаймақ. «Мәселен, биыл 43,6 пайыздан 2024 жылға қарай ол 28,6 пайызға дейін төмендейді. Ұлттық қордан берілетін кепілдендірілген трансферт 2022 жылы биылғы жылмен салыстырғанда 300 млрд теңгеге, ал 2023 және 2024 жылдары тағы 200 млрд теңгеге азайту жоспарланған.
Келесі жылға Ұлттық қордан берілетін нысаналы трансферт 550 млрд теңге және 2023-2024 жылдарға 400 млрд теңге мөлшерінде белгіленді. Мұнайға қатысты емес түсімдердің үлесі биылғы 56,4 пайыздан 2024 жылға қарай 71,4 пайызға дейін өседі деп болжанған. Бюджет тапшылығы 2022 жылы ішкі жалпы өнімге 3,3 пайыздан 2024 жылы 2,5 пайызға дейін кезең-кезеңмен төмендемек. Шығыстар келесі жылы 15,9 трлн теңгені құрайды», деді министр.
Ведомство басшысының сөзіне қарағанда, үш жылдық кезеңде әлеуметтік сала шығыстары 26,7 трлн теңгені құрайды. Соның ішінде 2022 жылы бұл көрсеткіш биылғы деңгейіне қарағанда 643,2 млрд теңгеге ұлғайып, 8,1 трлн теңгеге жетпек. «Бюджеттің жалпы көлеміндегі бұл шығыстардың үлесі ендігі жылы 50,8 пайызға дейін өседі. Шығыстар көлемінің көп бөлігі азаматтарды әлеуметтік қамсыздандыру мен оларға көмек көрсетуге бағытталған. Денсаулық сақтау жүйесін дамытуға арналған шығыстар 2022-2024 жылдары 5,7 трлн теңгені, оның ішінде 2022 жылға 1,8 трлн теңгені құрайды. Осы қаражат шеңберінде медицина қызметкерлерінің еңбекақысын ұлғайту көзделген. Білім және ғылым жүйесін дамытуға 3 жылға 7 трлн теңге, оның ішінде 2022 жылға 1,8 трлн теңге көзделген. Бұл биыл бөлінген қаражаттан 477,1 млрд теңгеге артық. Білім беру ұйымдары педагогтері мен медицина қызметкерлерінің еңбекақысын көтеруге 4,3 трлн теңге, оның ішінде 2022 жылға 1,1 трлн теңге қарастырылып отыр», деді Е.Жамаубаев.
Министр келтірген деректерге сүйенсек, экономиканың нақты секторын қолдауға және дамытуға арналған шығыстар орта мерзімді кезеңде 3,6 трлн теңгені, оның ішінде 2022 жылға 2,0 трлн теңгені құрайды. Қаражат «Нұрлы жер», «Нұрлы жол», «Бизнестің жол картасы-2025», «Агроөнеркәсіп кешені» және басқа да мемлекеттік бағдарламаларды іске асыруға да жұмсалады.
Айта кетерлігі, заң жобасын талқылау барысында бірқатар түзету енгізілген екен. Е.Жамаубаевтың айтуынша, түзетулердің алғашқы легі Мемлекет басшысының биылғы 1 қыркүйектегі Жолдауына қаржылық қамтамасыз етуге бағытталған. «Мәселен, 2022 жылға азаматтық қызметшілердің жекелеген санаттарының еңбекақыларын көтеруге 143,4 млрд теңге сомасында қаражат көзделген. 2023-2024 жылдарға арналған қажеттілік 2023-2025 жылдарға арналған республикалық бюджет жобасын қалыптастыру кезінде ескеріледі. Түзетулердің екінші блогы депутаттардың бастамасына сәйкес халықтың өмір сүру сапасын арттыруға және өңірлерді дамытуға бағытталған. Осылайша, «Ауыл – ел бесігі» жобасын іске асыруға, ауылдық елді мекендерді таза ауыз сумен, су бұру қызметтерімен қамтамасыз етуге, сондай-ақ тұрғын үй-шаруашылығын дамытуға қосымша қаражат көзделген. 2022 жылы өңірлерге республикалық бюджет қаражаты есебінен шамамен 4,7 трлн теңге бөлінеді. Бұл жалпы бюджет шығыстарының 29,3 пайызын құрайды», деді министр.
Сондай-ақ Есеп комитетінің ұсыныстары да ескерілген. Осылайша, оның жалпы сомасы үш жылға 173,3 млрд теңгені құрайды. Соның ішінде шығыстарды 7,1 млрд теңгеге азайту да кіреді.
Бұдан кейін сөз алған Ұлттық банктің төрағасы Ерболат Досаевтың айтуынша, биылғы 9 айдың қорытындысы бойынша Қазақстанның ішкі жалпы өнімінің өсуі 3,4 пайыз болған. «Мұнайдың орташа бағасы барреліне 68 доллар деңгейінде қалыптасты. Бұл серпін Қазақстан экономикасын дамытудың оптимистік сценарийіне сәйкес келеді. Мұнайдың орташа жылдық бағасы бір баррель үшін 70 долларына жеткенде Ұлттық банк ішкі жалпы өнімінің 2021 жылы 3,7-4 пайызға өсетінін болжайды. Әлемдік және ұлттық экономикалардың осындай тез қалпына келуіне фискалдық ынталандыру бағдарламалары мен жеңіл ақша-кредит талаптары мүмкіндік берді. Сонымен бірге бұл факторлар тұтынушылық сұраныстың қалпына келуіне және әлемдегі инфляциялық қысымның айтарлықтай өсуіне әкелді. Жыл басынан бері бағаның өсу тарихи ең жоғары көрсеткіштерді жаңартып отыр. Әлемнің ірі экономикаларында инфляция 13 жылдағы ең жоғары көрсеткіштерге жетті. АҚШ-та 5,4 пайызға дейін, Еуропалық одақта 3,4 пайызға дейін өсті», деді Е.Досаев.
Ұлттық банк төрағасының айтуынша, биылғы екінші жартыжылдықтан бастап Қазақстанда инфляцияның өсуіне тұтынушылық белсенділіктің тез қалпына келуі, экономиканы фискалдық ынталандырудың жалғасуы және жекелеген тауар нарықтарындағы бағаның тұрақсыздығы әсер еткен. «Азық-түлік бағасының өсуі негізгі инфляцияға ықпал етті. Бұл сала жалпы инфляцияның жартысынан көбіне үлес қосады. Азық-түлік инфляциясы биылғы қыркүйекте уақытша және орнықты факторлардың әсерінен 11,5 пайызға көбейді. Осы жылғы шілде-тамызда жаз айларына тән емес және ұзақ сақталатын көкөністер (картоп, сәбіз, қызылша) бағасының соңғы жылдардағы рекорд өсуі тіркелді. Ет, өсімдік майы және қант бағасының өсуі инфляцияны жылдамдатудың тұрақты факторы болып отыр», деді Е.Досаев.
Тұтынушылық белсенділіктің қалпына келуі, жанар-жағармай және ұзақ пайдаланылатын тауарлар бағасының өсуі салдарынан Қазақстанда азық-түлікке жатпайтын инфляция 7,5 пайызға өскен. Электр энергиясы, тұрғын үйді жалдау және көлік қызметтері бағасының өсуі ақылы қызметтер инфляциясын 6,8 пайызға жоғарылатқан. «Ұлттық банк экономикадағы сұраныстың өсуіне жауап ретінде дезинфляциялық ақша-кредит саясатын жүргізу аясында шілдеде және қыркүйекте базалық ставканы 9 пайыздан 9,5 пайызға дейін екі рет көтерді. Сұраныс тарапынан инфляцияға қарсы қысым биылғы 8 айда тұтыну тауарлары импортын 24 пайызға өсірді. Ұлттық банк баға тұрақтылығын қамтамасыз етуге бағытталған саясатты жалғастырады», деді Е.Досаев.
Сондай-ақ «Қазақстан Республикасының Ұлттық қорынан 2022-2024 жылдарға арналған кепілдендірілген трансферт туралы» заң жобасы қаралды. Аталған мәселе жөнінде Ұлттық экономика министрі Әсет Ерғалиев баяндама жасады. «Заң жобасы Бюджет кодексінің 24-бабына сәйкес әзірленді. Ұлттық қордан республикалық бюджетке берілетін кепілдендірілген трансферттің мөлшерін 2022 жылы 2,4 трлн теңге, 2023 жылы 2,2 трлн теңге, 2024 жылы 2 трлн теңгеге белгілеу ұсынылады. Кепілдендірілген трансфертті республикалық бюджеттен ортақ зейнетақыларды төлеуге және мемлекеттік базалық зейнетақы төлемдеріне бағыттау ұсынылады», деді Әсет Ерғалиев.
Мәжіліс Төрағасы Нұрлан Нығматулин 2022-2024 жылдарға арналған республикалық бюджеттің жобасын мақұлдау барысында бірінші кезекте, әдеттегідей, әлеуметтік міндеттерді қаржыландыруға ерекше назар аударылғанын атап өтті. Н.Нығматулиннің айтуынша, алдағы үш жылға арналған республикалық бюджет жобасы мемлекеттің барлық әлеуметтік міндеттемелерін орындауға мүмкіндік береді. Сондай-ақ елді дамыту мақсаттарына сай келеді, пандемиядан кейінгі қалпына келтірудің күрделі жағдайларын ескеріп жасалған. Бұл ретте депутаттардың да, Үкіметтің де міндеті – бөлінген қаражаттың мақсатты, ашық әрі тиімді игерілуін бақылау.
Сонымен қатар бюджеттік заң жобаны талқылау барысында мемлекеттің тұрақты дамуына экономикалық және әлеуметтік ахуалға қатысты сұрақтар жан-жақты қаралды. Нәтижесінде, 2022-2024 жылдарға арналған республикалық бюджетті мақұлдау жөніндегі қаулы қабылданды. «Біз Парламенттің де, Үкіметтің де алдында тұрған ең жауапты міндеттің бірі – үш жылдық бюджетті мақұлдадық. Осы үш жылдық бюджетте бірінші кезекте, әдеттегідей, әлеуметтік міндеттерді қаржыландыруға ерекше назар аударылды. Шын мәнінде, бюджеттің жартысы осы салаға арналды деуге болады. Сонымен бірге еңбекпен қамту, кәсіпкерлікті қолдау, бизнесті дамыту, ауылды өркендету ісіне, басқа да салаларға тиісті қаражаттар қаралды. Осының нәтижесінде біз еліміздің және халқымыздың әлеуметтік экономикалық бағытын одан әрі нығайтуға тағы бір нақты қадам жасадық. Ендігі басты міндет – осы қаражаттарды жоспарға сәйкес, өз уақытында, тиімді пайдалану. Осы жолда Үкімет депутаттық корпуспен бірлесе отырып, нәтижелі жұмыс атқарады деп сенеміз», деді Мәжіліс Төрағасы.
Заң жобаларын талқылау барысында депутаттар жауапты мемлекеттік органдардың басшыларына бірқатар сұрақ қойып, өз пікірлерімен бөлісті. Атап айтқанда, депутаттар үш жылдық бюджет жобасында мүгедектердің өмір сүру сапасын жақсартуға 79,8 млрд теңге қарастырылғанын, осы қаражат есебінен мүгедек адамдар техникалық оңалту құралдарымен қамтамасыз етілетініне тоқталды. Мұндай құралдардың қатарына протездер, арбалар мен санаторий-курорттық ем алу кіреді. Сондай-ақ 84 мың техникалық компенсаторлық құрал, 9,6 мың есту аппараты, 16 мың тифлотехникалық құрал және басқалары сатып алынбақ.
Депутаттардың пікірінше, 2020 жылдан бері аталған тауарларды сатып алу «Әлеуметтік көрсетілетін қызметтер порталы» деп аталатын министрліктің ақпараттық жүйесі арқылы жүзеге асырылады. Бірақ тұрғындар көптеген проблемаға тап келген. Мәселен, тауарлар сапасын өздері анықтауы тиіс. Егер ақау табылған жағдайда, қайтару мәселесін де өз есебінен шешуі тиіс. Осыған байланысты депутаттар тиісті министрлік басшысына сауал қойып, сапалы жұмыспен қамтамасыз ету мәселесін көтерді.