Сурет «Егемен Қазақстанның» архивінен алынды
Үздіктер тізімінде ресейлік оқу орындары жоқ
Білім және ғылым министрі Асхат Аймағамбетов әлеуметтік желідегі ресми парақшасында Президент тапсырмасына қатысты былай деп жазды: «5 шетелдік ЖОО филиалдарын ашу отандық университеттер арасында бәсекелестікті арттыруға мүмкіндік береді. 2021 жылдың қыркүйегінде Де Монтфорт Лестер Британ университетінің (De Montfort University Leicester) филиалы ашылды. Сонымен қатар Қозыбаев атындағы университетті Аризона университетіне сенімгерлік басқаруға беру мәселесі пысықталып жатыр. Еліміздің батыс өңірлеріндегі жастардың жоғары білімге қол жеткізуін арттыру үшін онда екі жетекші шетелдік техникалық университеттің филиалдары ашылады. Сондай-ақ Президенттің тапсырмасына сәйкес Ресейдің үздік техникалық университетінің филиалын ашу бойынша жұмыстар жүргізіліп жатыр. Басқа да әлемдік деңгейдегі университеттердің филиалдарын ашу қолға алынған».
Жоғарыдағы тапсырмасына қоса Президент Қ.Тоқаев жақында өткен бизнес өкілдерімен кездесуде: «Бәлкім, ең бірінші кезекте Ресейге, техникалық жоғары оқу орындарына жіберу керек шығар. Таяуда ғана мен әлемнің жетекші елдерінің филиалдарын техникалық мамандықтар бойынша ашуды тапсырдым. Қазақтар, жас қазақтар ең алдымен технарь болуы керек. Бұл – менің түпкі байламым», деген ойын жеткізді.
Осы орайда зерттеуші, ғалым Жексен Тоқтарбай әлемнің үздік 200 университетінің тізіміне ресейлік ЖОО енбейтінін жеткізді.
«Ресейде университеттердің сапасын көтеретін мықты мамандар шетел асып жатқандықтан, ондағы жоғары білім сапасы да төмендеп кеткен. Бұрын Кеңес Одағы кезінде, сөз жоқ, ММУ алдыңғы қатарлы, беделді университет болды. Алайда қазір тіпті әлемдегі ТОП 150 университеттің қатарына кірмейтін деңгейге түсіп қалған. Ғаламдық университеттердің рейтингінде Ресейден алдыңғы 300-ге кіретін 2 университет қана бар екен: ММУ мен Мәскеу физика және технология институты. Ал әлемдік университеттердің рейтингінде алдыңғы 500-ге кіретін 5 университеті ғана бар. Енді нағыз мықтылардың деңгейіне келсек, әлемдік ТОП 200 университеттің тізімінде АҚШ-тың – 57, Ұлыбританияның – 28, Германияның 22 университеті бар. Бірақ бұл тізімде Ресейдің бірде-бір ЖОО-сы жоқ. ТОП 200 емес, ТОП 300-ге 2 университеті әрең кіретін Ресейден қандай білім-ғылым үйренбекшіміз?», деген сауал қойды.
Сарапшыдан ресейлік ғылымның да жайын сұрап көрдік. Себебі жоғары білімді дамытатын – ғалымдар. Ж.Тоқтарбайдың зерттеуіне сүйенсек, 8 жылда Ресейден кетіп жатқан ғалымдар саны 5 есеге өскен, себебі ғылымға бөлінетін мемлекеттік қаржы ішкі жалпы өнімнің 1 пайызына де жетпейді. Ал Жапония, Израиль секілді елдерде бұл көрсеткіш 3-4 есеге көп.
«1990 жылдары Ресейде 992 мың зерттеуші (ғалым) болса, 2019 жылы 348 мың ғана зерттеуші қалған екен. 145 млн халқы бар, АҚШ-пен иық тірескісі келетін мемлекетке бұл өте аз. Салыстырмалы түрде айтсақ, 80 млн халқы бар Германия мен 50 млн ғана халық тұратын Оңтүстік Кореяда 350 мыңға жуық зерттеуші бар. Ресей ғалымдары неліктен азайып кетті? «Мәскеу уақыты» сайтының мәліметінше, (https://www.themoscowtimes.com /2021/04/21/)
2012 жылы – 14 мың, 2020 жылы 70 мың ғалым Ресейден шетелге кетіпті. Мәскеу мемлекеттік университеті Халықаралық қатынастар орталығының жүргізген зерттеуі бойынша ғалымдардың елден кетуіне айлықтың аздығы (76%), ғылыми жобаны іске асыру мүмкіндігінің жоқтығы (50%) себеп және бір бөлігі ұрпағының болашағы (35%) үшін елден кетеді екен. 30 жылдан бері Ресейдің ғылымға бөлген қаржысы ІЖӨ-нің
1%-ынан асқан жоқ», деді Ж.Тоқтарбай.
МІТ-мен байланыс орнатқан отандық ЖОО бар
Жоғары оқу орындары қауымдастығының төрағасы Рахман Алшанов алдымен шетелдік беделді ЖОО-ның филиалын елімізде ашудың маңызына тоқтала келіп: «Шетелдік университеттердің филиалын ашу қажет. Өйткені, Президент айтқандай, жаңа экономика құруда университеттердің бәсекеге қабілеттілігін арттыру маңызды. Міне, сондықтан 2025 жылға қарай елімізде беделді шетелдік жоғары оқу орындарының кем дегенде 5 филиалын, оның екеуін техникалық бағытта Қазақстанның батыс өңірінде ашу тапсырылды. Неге? Батыс облыстарға шетелдік инвесторлар жаңа технологияларды әкеліп отыр. Онымен біздің жастар жұмыс істей алмай жатады. Тіпті техниканың тілін білетін мамандар тапшылығы байқалады. Отандық оқу орындарында ондай құрал-жабдықтар жоқ. Соған байланысты базасы мықты, қалыптасқан шетелдік университет Қазақстанда филиалын ашса, жастарға жаңа мүмкіндік туады», деді.
Р.Алшанов осы бағыттағы жұмысты іске асыруда университет беделіне ғана емес, мамандықтарға да мән берген жөн екенін жеткізді: «Негізі, филиалын ашатын университеттің беделіне қараған дұрыс, дегенмен ондағы мамандықтарға да мән берген жөн. Себебі шетелде немесе халықаралық университетте сұраныста жоқ мамандықты оқып алып, жұмыссыз жүрген жастар жетерлік. Сондықтан алдымен филиалды ашатын өңірге қажетті, қазір тапшы болып тұрған мамандықтарды зерделеу қажет. Содан соң барып сол мамандықтарды қандай шетелдік университет даярлайтынын білу керек. Отандық университеттер осы мәселемен жіті айналысқаны абзал».
Қазақстандық оқу орындары қазірдің өзінде шетелдік ЖОО-лармен байланыс орнатып отыр. Техникалық мамандықта оқуды дүние жүзіндегі үміттілердің әрбірі армандайтын, әлемге әйгілі Массачусетс технология университетімен (MIT – Massachusetts Institute of Technology) байланыс орнатып отырған қазақстандық ЖОО бар. Бұл туралы біле бермейміз. Дәулет Серікбаев атындағы Шығыс Қазақстан техникалық университетінің ректоры Жасұлан Шаймарданов МІТ зертханасымен бірлесіп, бірнеше жобаны жүзеге асыру үшін әріптестік орнатылғанын айтты.
«Біз әріптестерімізбен бірге 2019 жылы АҚШ-тың бірқатар университетінде болып, соның ішінде Senseable City Lab MIT зертханасымен бірлесіп, бірнеше жобаны іске асыру туралы уағдаластыққа қол жеткіздік. Жоба қоршаған ортаның кешенді мониторингіне бағытталған. Атмосфералық ауа, су ресурстары, топырақ, көміртегі ізі және экологияға, адам денсаулығына техногендік әсер ету салдарын зерттеу. ШҚТУ ғалымдары Массачусетс технологиялық институтының ғалымдарымен бірлесіп, Sensing Kazakhstan ауқымды экожобасын іске асырады. Жыл бойы шетелдік әріптестермен онлайн режімде жұмыс істедік. Ғалымдар Өскемен қаласының атмосфералық ауасын мониторингілеу үшін мобильді сканерлер моделін әзірледі. Коронавирусқа байланысты Senseable City Lab MIT жұмыс тобы тек 2021 жылдың желтоқсан айының басында келді. PhD докторы Симонэ Мора мен PhD докторы Фабио Дуартэ біздің университетте бірқатар жоба бойынша жемісті жұмыс атқарды», дейді Ж.Шаймарданов.
Осындай байланыс филиал ашуға себеп бола алмай ма? Мұндай сауал оқырманды да мазалар. ШҚТУ ректорының айтуына қарағанда, MIT Senseable City Lab зертханасымен байланыс нақты жоба шеңберіндегі ғылыми-зерттеу қызметін ғана қамтиды және филиал ашу мәселесі зерттеу жұмыстарының аясына кірмейді. Жоғары білім берудің әлемдік көшбасшылары білім берудің тиісті деңгейін тек университет кампусының өзінде ғана беруге болады деп есептейді, сондықтан әдетте басқа елдерде өз филиалдарын ашпайды.
Мәселе грантпен шешіле ме?
Беделді ЖОО-ның ұстанымы белгілі, сондықтан әріптестік негізінде Қазақ-Британ техникалық университеті секілді бірлескен оқу орнын ашуға болатындай. Әрине, бұл ретте техникалық мамандықтар грантына көңіл бөлген жөн. Себебі ЖОО негізінен мемлекеттік гранттар арқылы өмір сүреді.
Білім және ғылым министрі: «Білім беру сапасында үлкен алшақтығы бар өңірлерден оқуға түсушілер үшін техникалық дайындық бағыттары бойынша қосымша гранттар бөлу жоспарланып отыр. Аталған мақсатты гранттар еліміздің жетекші жоғары оқу орындарында білім алу үшін бөлінеді. Бұл ретте негізгі тұрғылықты жері бойынша бітірушілерді жұмыспен қамту шарттардың бірі ретінде бекіту ұсынылады. Биылдың өзінде техникалық дайындық бағыттары бойынша жоғары оқу орындарында оқу үшін гранттар саны айтарлықтай өседі», деген болатын.
Жақында аталған ведомство білім беру гранттары санының тағы 5 мыңға артатынын хабарлады. Хабарламада жаңа гранттардың студенттер арасында сұранысқа ие және өзекті мамандықтарға бөлінетіні жазылған. Бірақ нақты қандай мамандықтардың өзекті болып тұрғаны жөнінде әзірге айтылмаған. Сол себепті нақты техникалық мамандықтарға бөлінетін гранттар көбейе ме, жоқ па, белгісіз.
Десек те биылғы білім беру гранттарының бөлінісіне қарасақ, ең көп 17 028 грант инженерлік, өңдеу және құрылыс салаларына бөлінген. Оған қоса ІТ саласына – 7 487, жаратылыстану ғылымдарына – 4 088, ауыл шаруашылығы ғылымдарына 1 895 орын бөлінді. Аталған саланың бәрінде техникалық мамандықтар бары белгілі. Алайда жыл сайын даярланатын осыншама технардың бәрі бірдей өз саласында жұмыс істеп жүр ме? Мәселенің мәнісі осында секілді.
Сонда бізге қандай техникалық университет керек? Бұл сұраққа әркім әрқилы, түрлі тарапқа тартып жауап берер. Әйтеуір беделі тасып тұрса да, түлектерін тек қағаз жүзінде жұмысқа орналастыратын, техникалық мамандығы туралы диплом бергенімен, іс жүзінде технарь даярлай алмайтын, мемлекеттік тапсырыс пен есеп үшін ғана факультет ашатын ЖОО-ның керек емес екені анық.