Тұлға • 29 Ақпан, 2024

Шәкен Айманов және ұлттық кино

1051 рет
көрсетілді
17 мин
оқу үшін

Шәкен Аймановтың соңғы фильмі – «Атаманның ақырының» экранға шыққанына жарты ғасырдан астам уақыт өтіп барады. Одан бері қаншама ұрпақ ауысты, қоғам, онымен бірге адам, өнер, бәрі-бәрі өзгерді. Бірақ дүние қанша өзгеріп, қалай дөңгеленсе де, ұлттық, халықтық өнердің төлқұжаты іспетті кез келген уақыттың тезіне шыдайтын, мәңгілік өлмейтін туындылар болады. Қазақ киносының классигі, актер, кинорежиссер Шәкен Аймановтың фильмдері ұлттың жүрегіндегі алау секілді.

Шәкен Айманов және ұлттық кино

Жалпы, Ш.Аймановтың өмірі мен шы­ғармашылығы туралы өзінің көзі тірі­сінде де, кейін де үнемі жазылып та, зерттеліп те келеді. Тұлғалық болмысы, мінезі, қайраткерлігі, фильмдерінің қалай түсірілгені, т.б. туралы замандастары мен әріптестерінің, жақын араласқан достарының қаншама естеліктері бар. Фильмдерімен, әсіресе «Біздің сүйікті дәрігер», «Алдар көсе», «Тақиялы періш­те», «Атамекен», «Атаманның ақырымен» көрермен өте жақсы таныс. Осы орайда Шәкен Айманов шығармашылығының өміршеңдігінің құпиясы неде деген сұ­рақ тағы да туындайды. Біздіңше, бұл сұрақ­тың жауабын ең алдымен суреткердің та­биғи болмысынан, тұлғалық, азаматтық дүние­танымынан, өмірге, өнерге деген көз­қарасынан іздеу керек. Кез келген шы­ғарма оның авторының жан дү­ние­сімен, ой-толғауымен, өзі өмір сүр­ген уақытпен және оған деген қа­рым-қаты­на­сымен тығыз байланысты. Осы­дан барып Шәкен Аймановтай ірі сурет­кер­дің шы­ғармашылығының құпиясы ашыла түсері анық. Ал ол үшін фильм­дері, кейіпкерлері, жалпы кино, актер, сценарий, ұлттық болмыс, кино өнді­рісі, т.б. туралы өзінің ой-тұжырымдары­на, естеліктеріне назар аударғанды жөн көрдік.

Шәкен Аймановтың кинорежиссура­дағы алғашқы қадамы «Махаббат туралы аңыз» фильмінен (1954) бастау алды. Оған дейін Қазақ драма театрының сахнасында (1933 жылдан бастап) актер ретінде Исатай, Ақан сері, Қодар, Қобыланды секілді тағы да басқа көпте­ген кейіпкерлерді сомдады. 1937 жылы Қастек ауылында режиссер Моисей Левин бастаған Ленинградтық кинемато­графистер «Амангелдіні» түсіріп жатады, сол фильмде көпшілік сахнасын­­да­ғы сарбаздардың бірінің рөлін ойнай­ды. «Киетін киімді өзім тауып, мұрт жапсырып, гримді де өзім жасап алдым. Мені тіпті ірі планмен көрсетті», дейді Аймановтың өзі. Осы сәттен бастап театр­­дағы қойылымдардан бос күндері түсі­рілім алаңына келіп жүреді. Тіпті уақыт өте келе режиссердің кеңесшісі әрі көмекшісіне айналады. Кейіпкеріне көп­шілік сахнасындағы көп сарбаздың бірі деп емес, аса ыждағатпен, үлкен жауап­кершілікпен қарайды. Қысқа ғана уақытта көр­сетілетін кейіпкерінің бейнесін оның сырт келбетінің штрихтары арқылы іздей­ді. Нәтижесінде, бір уақытта әрі актер, әрі суретші, әрі киім маманы, әрі бет әр­леушінің қызметінің элементтерін көре­міз. Яғни осы бір қас-қағым сәттегі көрі­ністе өз кейіпкерінің режиссері бол­ғанын аңғарамыз. Бұл – болашақ кино актері, ұлттық кинорежиссураның негізін қалаушы, тек шығармашылығымен ғана емес, еліміздегі кино өндірісінің қар­қын­дауына, кинематографистер Одағы­ның құрылып, Алматыдағы Кино үйі­нің іргетасының қалануына, жалпы қазақ ұлттық киносына орасан зор еңбек сіңір­ген Шәкен Кенжетайұлы Аймановтың кинодағы ең алғашқы қадамы еді.

пр

Ш.Аймановтың кинодағы келесі кейіп­кері – Мұхтар Әуезовтің сценарийі бойынша түсірілген «Райхан» фильмін­дегі (1940, реж. М.Левин) Сәрсен туралы жазған естелігі кино актерінің, жалпы кинематограф табиғатының негізгі ерекшеліктерінің бірін айқындай түседі. Сюжет бойынша Сәрсен – зиянкес, бай­дың «барып кел, шауып келі» және ішкі арам ойын жасыру үшін ылғи жымиып жүруі керек. Бар болғаны осы. Кейін көп жылдар өткен соң, кейіпкері туралы Ш.Аймановтың өзі былай дей­ді: «Жақында бір танысым фильмді кө­ріп, кейіпкерімнің анау айтқандай тым қарапайым еместігін, тіпті оның жы­миғанының өзінде жыртқышқа тән қорқыныш-үрейдің бар екенін айтты. Бірақ жаңағы танысым айтқандай, ол үрей кейіпкердің өзіндегі емес, тұңғыш рет камера алдында тұрған менің, яғни жас актердің үрейі еді». Шындығында, бұл өте қызық бақылау. Осы бір-ақ ауыз сөздің өзінде кинематографтағы кейіпкер бейнесінің табиғаты, актер ойыны мен камераның ара-қатынасы туралы жазылған қаншама теориялық зерттеулердің негізгі түйіні бар. Ш.Айманов соны дөп басып айтып отыр.

1945 жылы сценарийін Мұхтар Әуезов пен Григорий Рошаль бірігіп дайын­даған әрі Алматы көркемсуретті және хроникалық фильмдер киностудиясында түсірілген алғашқы – «Абай әндері» (реж. Г.Рошаль) фильмі жарыққа шығады. Осы фильмде Шәкен Айманов Абайдың шәкірттерінің бірі – Шәріпті ойнайды. «Амангелдідегі» сарбаздың бейнесінен басталған ізденіс «Райханда» жалғасып, «Абай әндерінде» тереңдей түседі. Кино және ондағы актер ойынының негізгі табиғатына, кейіпкерлерінің ішкі жан­дүниесін, психологиялық астарын беруде кинематографиялық эквиваленттерді табуға тырысады. Мұны әсіресе, ішкі қарама-қайшылығы көп Шәріптің бейне­сімен жұмыс істеудегі ізденістерінен бай­қауға болады. «Жағымсыз кейіпкердің сырт-келбетіне тән дәстүрлі белгілерге ғана жүгінгім келмеді. Керісінше, оның сырттай жуас, мейірбан, ешкімге залалы жоқ адам секілді көрінгенімен, жауыз­дығын ішінде жасырған кейіпкер еке­нін көрсеткім келді», дейді актердің өзі («Топжарған», 297 б.). Ш.Аймановтың Шәріпі – тұла бойы сәл бүгіліп, еңкіш тар­тып жүретін, әр қадамын аңдап басатын кейіпкер. Көзілдірігі, басына киген қара қалпақтың өзі ол туралы біраз ақпарат береді. Сырт кейпіндегі осындай детальдар ғана емес, қимыл-қозғалысы, көзқарасы арқылы да Шәріп бейнесінің психологиялық астарына мән береді.

Белгілі отандық кино зерттеуші­лері Шәкен Аймановтың сомдауындағы Шә­ріп­­ті қазақ киносының тарихындағы үздік ке­йіп­керлердің бірі әрі жағымсыз адам бей­несінің астарлы, нәзік шешімін табу­дағы үздік үлгі деп бағалады. Мы­салы, белгілі кинотанушы, киносыншы Бауыр­жан Нөгербек былай дейді: «Абай ән­дері» фильмінің құрылымында Шәріп бей­не­сінің маңызы өте зор. Кейіпкер психо­ло­гия­сының нәзік иірімдері, бет-әлпеті, жүріс-тұрысы, киімі, грим секілді сырт кел­бетінің айшықты тұстары Шәріп­тің ішкі рит­мімен үндестік тауып, фильм­нің өн бо­йында үнемі сақталып отырады. Бұл Айманов­тың тамаша актерлік ойынын біл­дірсе керек» («Экранно-фольклорные тра­диции в казахском игровом кино», 149-150 бб.).

Шәкен Аймановтың кинода осылай басталған актерлік тәжірибесі ақын Жамбыл Жабаевтың жастық шағын, есейген және қарттық кезеңдерін экранға алып келуіне жол салды. Жалпы, «Жамбыл» (1952, реж. Е.Дзиган) – бір актердің кейіп­кер өмірінің үш кезеңін ойнаған қазақ киносының тарихындағы алғашқы фильм. Фильм сол кезеңнің көрермені арасында өте танымал болды әрі Жамбылдың бейнесі туралы жақсы пікірлер айтылып жатты. Солардың бірі – поляк сыншысы Питер Збигнев Шәкен Аймановтың кейіпкерді сомдаудағы актерлік ерекшеліктерін атап өтеді. Шәкен Аймановтың кинодағы шы­ғар­машылығының қайнаркөзі «Райхан» филь­мімен, сондай-ақ «Амангелді», «Абай әндері», «Жамбыл» секілді алғаш­қы та­рихи-биографиялық фильмдер­мен тығыз байланысты болды. Осы фильм­­дердегі актерлік тәжірибесі кейін Сабыр Баянов, Алдар көсе секілді қазақ кино­­сының тарихындағы бірегей кейіп­керлерінің дү­ниеге келуіне ықпал еткені сөзсіз.

Жамбыл рөлі Ш.Аймановтың кино өнеріне, соның ішінде кинорежиссураға түбегейлі ауысуына ықпал етті. Кейін осы бір сәт туралы: «Кейіпкер бейнесіне қа­тысты режиссер екеуміздің арамыздағы пікір-таластар фильм түсіріп көрсем қайтеді деген ойға жетеледі. Дегенмен бұл ойымның жүзеге асарына аса сенбедім. Өйткені театрда бірнеше спектакль қойған тәжірибем болса да, киноның табиғаты тым күрделі секілді көрінді», – деп жазды («Топжарған», 301 б.).

Ш.Айманов кинорежиссураға 1953 жылы келді. Ол кезде барлық республикалар секілді еліміздегі кино өндірісінің қарқыны тым мардымсыз еді. Жеті жыл ішінде (1945-1952) бар-жоғы үш қана фильм («Абай әндері», «Жамбыл», «Алтын мүйіз») түсірілді. 1953 жылдан бастап киноөндірісі қайта жанданады, ал ол үшін жаңа шығармашылық күш­тің қажеттілігі туындайды. Шәкен Айма­новтың киностудия жұмысына араласуы осы кезеңнен басталады.

Шәкен Кенжетайұлының кинорежис­сурадағы алғашқы қадамын халық шығар­машылығымен байланыстыруының өзін­де терең мән бар. «Қозы Көрпеш – Баян Сұлу» жырының негізінде «Махаббат ­туралы аңыз» (1954, сц.: Ғ.Мүсірепов) филь­мі­мен шын мәнінде қазақ ұлттық кино­ре­жиссурасы дүниеге келді. Басында кино тарихшылары тарапынан фильм­нен гөрі, кинопленкаға көшірілген спектакль де­ген сын көп айтылады. Дегенмен уақыт өте келе фильм туралы пікір өзгере бас­тайды. Мысалы, белгілі кинотанушы Бауыр­жан Нөгербектің пікірінше, «Махаббат туралы аңыз» фильмі орыс және әлем киносы секілді қазақ киносының да өзі­нің алғашқы қадамын ұлттық фольклор мен театр өнерінің дәстүрлерін игеруден бастағанын дәлелдеді («Экранно-фольклорные традиции в казахском игровом кино», 174 б.). Кинотанушы, сондай-ақ қазақ ұлттық көркемсуретті киносының дүниеге келуі осы фильмнен басталды дейді.

Режиссер Шәкен Аймановтың өзі ал­ғашқы фильмінің негізіне фольклор шы­ғармасын таңдауының себептері туралы былай дейді: «Ең алдымен қайта құрылған студияның жұмысына көрермен назарын аударту керек болды. Ал «Қозы Көрпеш – Баян Сұлу» жырын халық жақсы біледі, оған жарнаманың аса қажеті жоқ. Сондай-ақ қазақ кино өнері одақтық экранға шығуы керек. Ол үшін жұрт жақсы білетін халық жырынан асқан тамаша материалды қайдан табасыз?» («О себе, о своем искусстве», 27-28 бб.). Осының өзінде режис­сер ә дегеннен қазақ ұлттық киносының не­гіз­гі белгілері мен міндеттерін атап отыр. Ең алдымен, халық шығармашылығына на­зар аудару – бұл киноның ұлттық реңк алуына біртабан жақындатады. Екіншіден – көрерменді ұмытпайды. Үшіншіден – қазақ киносының өз еліміздің аумағынан тыс жерлерге, әлемдік кеңістікке шығуы­ның маңызды екеніне мән береді. Бірақ бәрі­нің негізінде «ұлттық», «халықтық» деген ұғымдар басым тұр. Осы үш тармақ Шәкен Аймановтың кейінгі фильмдері­нің, тіпті жалпы қазақ киносының негізгі манифесі іспетті.

Шәкен Айманов «Махаббат туралы аңыз­дан» бастап «Дала қызы» (1954), «Біз осында тұрамыз» (1956), «Біздің сү­йік­ті дәрігер» (1957), «Бір ауданда» (1960), «Ән шақырады» (1961), «Жол қиы­­лысы» (1963), «Алдар көсе» (1964), «Ата­­мекен» (1966), «Тақиялы періште» (1968), «Атаманның ақыры» (1970) атты он бір фильм түсірді. Әрбір фильм сайын ре­жис­­сер Ш.Аймановтың қолтаңбасы, стилі, азаматтық, тұлғалық ұстанымы ай­шық­­тала түседі. Фильмдерінің ең негізгі ерек­­шелігі – көркемдік тартысының бір жағын­да міндетті түрде ұлттық, халық­тық дүние-­таным тұрады. Мұның айқын көрінісі «Бір ауданда» фильмінен бастау алады.

«Бір ауданда» фильмінің ең басында-ақ ұлттық дүниетаным мен болмыс кеңес­тік көзқарасқа бірден қарсы қойы­лады. Шығарма ә дегеннен аудан бас­шысы Сабыр Баянов (Шәкен Айма­нов) пен Дүйсен Бектасовтың (Асанәлі Әшімов) бір-біріне қарама-қарсы көзқарас­тары­ның үйлеспеуімен басталады. Әрі қарай­ғы оқиғалардың даму барысы осы екі көзқарастың өзара тартысына негіз­де­леді. Тартыстың бір жағында – ұлттық дүние­танымды, өмір сүру салтын ұстанған Баянов (өзі басқаратын ауданда негізінен қазақтар тұрады, сондықтан олардың партия тапсырмасы бойынша үйрек, шошқа бағуына қарсы), ал екінші жағында – өткеннен бас тартып (себебі, «коммунизмге баруға кедергі жасайды»), жаңа өмірді көксеген Бектасов (Баяновтың пікірімен келіспейді). Ақыр соңы Баянов көзқарасының жеңілісімен аяқталады.

Шәкен Аймановтың өзі фильм сцена­рийінің алғашқы нұсқасында Баяновтың соңына дейін күресетінін, жеңілмейтінін, бірақ түсіру кезінде редакторлардың, т.б. кеңесімен өзгертілгенін, сөйтіп кейіпкерді ойындағыдай толық алып шыға алмаға­нын ашына жазады («Топжарған», 306-307 бб.). Алайда бүгінгі күн тұрғысынан қара­ған­да, фильмнің өн бойынан режиссер­дің, онымен бірге кейіпкерінің ішкі мұңы, өзі өмір сүрген уақыттың талаптарымен келісе алмай, шарасыз күйге түскен бұлқынысы сезіледі, оқылады. Бұл Баяновтың сыртқы келбетінен, көңіл-күйінен, ауданды аралап, әрқилы адамдармен кездесу сәттерінен, т.б. бай­қалады. Тіпті тау мен даланың өзі кейіп­кердің өміріндегі аса бір қымбат дүниесімен қоштасып тұрғандай көрсе­тіледі. Осы тұста «Оның заманы келеді» (1957, реж. М. Бегалин) фильмінің соңын­дағы тау мен дала көріністері еске түседі. Мұнда да Шоқан олармен өзінің жан-дүниесіндегі, дүниетанымындағы ең бір қимас асылымен қоштасып тұрғандай әсер қалдырады. Фильмде Шоқан көз тіккен тау мен дала өте мұңды кейіпте беріледі. Себебі орыс патшасының «аяғы» жетіп үлгерген қазақтың кең даласы мен таулары біртіндеп еркіндігінен айырылып барады. «Бір ауданда» фильміндегі тау мен дала көріністері де дәл осылай оқылады. Режиссер осылайша өзі ойнаған Сабыр Баянов арқылы қазақ киносына ерекше тұлға-кейіпкер әкелді.

Келесі «Жол қиылысы» фильмі адам­гершілік, мейірімділік туралы гуманистік көзқарас пен адам қолымен жазылған заң­ның арасындағы тартысқа құрылса, ал «Тақиялы періште» фильмінің көркемдік құрылымына ұлттық мәдениет пен жаңа заман алып келген өзге мәдениеттің тартысы енгізіледі. Халық аңыз-әңгімелерінің негізінде түсірілген «Алдар көсе» филь­мінің басты көркемдік тартысы кедей-кепшік пен жарлы-жақыбайдың мұңын жоқтап, арман-мүддесін қорғаған Алдар мен үстем тап арасындағы теке-тіреске құрылады. Ал «Атамекен» фильмі арқылы әрбір қазақ үшін туған жер, атамекен, ата-баба рухы, ұлттық дүниетаным, халықтық наным-сенім, т.б. туралы ұғымдардың қан­шалықты маңызды екенін көрсетеді.

Шәкен Айманов фильмдерінің негі­зіне алынған көркемдік тартыстың бір жағында үнемі ұлттық құндылықтар мен дүниетанымды қорғау, дәріптеу жолын­дағы күрес тұрады. Ол шығармалардың қан тамырында ұлттық бояу мен нақыш, ұлттық болмыс пен мінез-құлықтың мәңгі орын алатыны да сондықтан. Шәкен Айманов фильмдерінің өміршеңдігінің негізгі құпиясы да осында болса керек.

Режиссердің өзі «Ұлттық кино ең алды­мен адамдардың мінез-құлқы, іс-әрекеті, сөзі, сезімі арқылы дүниеге ке­ле­ді. Сондықтан дұрыс әрі дәл көрсе­тілген ұлттық мінез-құлық фильмнің ұлт­­тық формасын айқындайды» деп жаз­ды («Топжарған», 315 б.). Уақыт, қо­ғам өзгереді, ұрпақ ауысады, бірақ әр­бір ұлттың, халықтың өнерінде өзгер­мейтін негізгі қағидалар бар. Шәкен Аймановтың ұлттық фильм, мінез­ге қатысты сөздері бүгінгі қазақ кинема­то­графистері үшін де үнемі ескерілуі тиіс басты қағида болуы керек деп ойлаймыз.

 

Нәзира Рахманқызы,

кинотанушы, өнертану кандидаты